اپلای دانشگاه آلمان

اپلای دانشگاه آلمان

اپلای دانشگاه آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 27 بهمن 1401 | آخرین بروزرسانی:

نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاههای آلمان چگونه است؟ آیا برای پذیرش دانشگاه آلمان شرایط خاصی لازم است؟ آلمان محبوب ترین مقصد غیر انگلیسی زبان برای دانشجویان بین المللی است ؛ این کشور به واسطه داشتن دانشگاه های برتری که آموزش هایی باکیفیت و ارزان را به دانشجویان بومی یا بین المللی ارائه می‌دهند ، شناخته […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاههای آلمان چگونه است؟ آیا برای پذیرش دانشگاه آلمان شرایط خاصی لازم است؟ آلمان محبوب ترین مقصد غیر انگلیسی زبان برای دانشجویان بین المللی است ؛ این کشور به واسطه داشتن دانشگاه های برتری که آموزش هایی باکیفیت و ارزان را به دانشجویان بومی یا بین المللی ارائه می‌دهند ، شناخته شده است ؛ لذا ، از مزایای پذیرش گرفتن از دانشگاه های آلمان ، مقرون به صرفه بودن ، مدارک معتبر جهانی ، کیفیت بالای زندگی و فرصت های شغلی عالی می باشد.

اما برای پذیرش دانشگاه آلمان ، می بایست با روند اپلای برای دانشگاه های آلمان آشنا باشید ؛ از آن جا که این فرایند پذیرش می تواند کمی گیج کننده باشد ، لذا در این مقاله سعی شده تا کل فرآیند درخواست برای دانشگاه های آلمان به شکلی ساده بیان شود ؛ اما در صورت داشتن سوالات بیش تر می توانید با شرکت مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

نحوه اپلای گرفتن از دانشگاه های آلمان

از شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان ، پیمودن 8 مرحله است که مراحل اپلای آلمان شامل موارد زیر می باشند:

  • یافتن دانشگاه
  • بررسی الزامات و معیارهای واجد شرایط بودن
  • یادگیری زبان آلمانی
  • تامین هزینه های تحصیل
  • تکمیل فرم های درخواست دانشگاه
  • اقدام برای ویزای دانشجویی آلمان
  • یافتن محل اقامت مناسب در آلمان
  • ثبت نام در دانشگاه

پیشنهاد می‌شود که در کنار این مقاله، مقالات زیر را نیز بررسی نمایید:

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

چگونگی اخذ پذیرش دانشگاه آلمان

اخذ پذیرش از دانشگاههای آلمان را می توان به 3 بخش ، شامل مرحله پیش پذیرش ، فرایند اصلی درخواست و روند پس از پذیرش تقسیم بندی کرد ؛ لذا برای اخذ پذیرش دانشگاههای آلمان ، لازم است دانشجویان مراحلی را در هر سه بخش فرآیند اپلای آلمان ، دنبال نمایند ؛ تمام مراحل پذیرش برای دانشگاه های آلمان در ادامه توضیح داده شده است.

مرحله پیش پذیرشیافتن دانشگاهی مناسب

بررسی شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه ها

یادگیری زبان آلمانی

مرحله اصلی درخواستارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر

انتخاب روش تامین هزینه های تحصیل و زندگی

اقدام برای ویزای دانشجویی

مرحله پس از پذیرشیافتن محل اقامتی مناسب

ثبت نام در دانشگاه

مراحل پیش پذیرش برای اپلای دانشگاه آلمان

در ابتدا می بایست به مراحل پیش از پذیرش در دانشگاه مورد نظر در آلمان توجه نمود.

مراحل پیش پذیرش برای اپلای دانشگاه آلمان
مراحل پیش پذیرش برای اپلای دانشگاه آلمان

یافتن یک دانشگاه عالی

اولین گام در روند پذیرش دانشگاه آلمان ، یافتن دانشگاهی متناسب با علایق و منطقه تحصیل می باشد ؛ به طور کلی ، آلمان دارای دانشگاه های متعددی که می تواند با علایق شخص مطابقت داشته باشند ، است ؛ لذا ، در این مورد می بایست به نکات زیر توجه نمود:

  • تحقیقاتتان را برای یافتن دانشگاه های متناسب از مدت ها قبل آغاز کنید و سپس گزینه های را به چند دانشگاهی که قصد درخواست به آن ها را دارید ، محدود نمایید ؛ برای یافتن برترین دانشگاه های کشور آلمان ، می توانید رتبه بندی جهانی QS را بررسی کنید.
  • دانشگاه های آلمان برنامه های متنوعی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند ؛ در همین راستا ، سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) دارای پایگاه داده ای از حدود 2000 برنامه در دسترس برای جستجو است که در این میان 1389 برنامه به زبان انگلیسی می باشد.
  • در آلمان دروس به دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می شوند ؛ در حین بررسی دانشگاه ها ، می بایست از الزامات زبان برای دوره مورد نظر خود نیز مطلع باشید.

دقت داشته باشید ، هر چند که برخی از برنامه در آلمان به دو زبان انگلیسی و آلمانی (معمولاً برای 2 تا 4 ترم اول به زبان انگلیسی هستند و سپس به زبان آلمانی تغییر خواهند بود) ارائه می شوند ، اما متأسفانه در حال حاضر فرصت های تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی محدود است ؛ لذا لازمست در کنار در کنار تحصیل به زبان انگلیسی ، مهارت های زبان آلمانی خود را نیز بهبود بخشید ؛ همچنین ، برخی از دانشگاه ها ممکن است کلاس های زبان آلمانی در برنامه داشته باشند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

در این مرحله می بایست تمام الزامات و شرایط پذیرش در دانشگاه های آلمان را جستجو نمایید ؛ این مرحله شاید مهم ترین مرحله در فرآیند درخواست پذیرش از دانشگاههای آلمان باشد ؛ لذا ، می بایست تمام شرایط و مدارک لازم برای اپلای دانشگاه المان را پیش از درخواست به دقت بررسی نمایید.

به طور کلی ، تمامی دانشگاه های آلمان دارای وب سایتی هستند که می توان اطلاعات مربوط به شرایط پذیرش برای برنامه مورد نظر را در آن یافت ؛ همچنین ، می توان در این مورد با دانشگاه تماس برقرار کرد ؛ اما دقت داشته باشید که شرایط پذیرش بسته به رشته انتخابی و دانشگاه مورد نظر ممکن است کمی متفاوت باشد ؛ به هر حال ، از متداول ترین مدارک و الزامات دانشگاه های آلمان برای پذیرش موارد زیر خواهند بود:

  • پیش از درخواست می بایست از به رسمیت شناخته شدن مدرک فعلی خود توسط دانشگاه انتخابی مطمئن شد ؛ برای تحصیل در آلمان به مدرک صلاحیت ورود به دانشگاه معتبر (Hochschulzugangsberechtigung (HZB)) نیاز خواهد بود.
  • برای متقاضیان دوره لیسانس ، دیپلم دبیرستان ، ریزنمرات ، گواهی پایان تحصیلات یا نتیجه آزمون ورودی دانشگاه معمولاً مورد نیاز می باشد ؛ متقاضیانی که مدارک تحصیلی خود را از خارج از اروپا دریافت نموده اند ، ممکن است لازم باشد پس از شرکت در دوره ای مقدماتیدر آزمون ورودی Feststellungsprüfung شرکت نمایند ، هر چند که با پیشرفت عالی دانش آموزان ممکن است بتوانند این آزمون را دور بزنند.
  • الزامات زبانی می بایست مورد بررسی قرار گیرد که برای دوره های زبان آلمانی DSH یا TestDaF و برای دوره های زبان انگلیسی ، مدارک آزمون های آیلتس یا تافل باید ارائه شوند.

بهتر است یادگیری زبان آلمانی را از مدت ها قبل از درخواست آغاز کنید ، چرا که حتی همین فرآیند درخواست برای دانشگاه های آلمان ، به درک زبان آلمانی نیاز دارد ؛ همچنین ، در صورتی که زبان مادری شخص انگلیسی باشد و یا قبلاً به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشد ، حتی در صورت انتخاب برنامه ای به زبان انگلیسی ، شخص ملزم به ارائه مدارکی جهت اثبات مهارت های زبان انگلیسی نخواهد بود.

یادگیری زبان آلمانی برای اخذ پذیرش دانشگاه آلمان

به عنوان یک دانشجوی بین المللی که قصد اپلای آلمان را دارید ، حتی اگر دوره انتخابی به زبان انگلیسی نباشد ، داشتن مهارت های زبان آلمانی از اهمیت فوق العاده ای برای شما برخوردار است ؛ چرا که همان گونه که ذکر شد ، اکثر رشته های تحصیلی در دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی ارائه می شوند و یادگیری زبان آلمانی ، با وجود انتخاب دوره ای به زبان انگلیسی ، به درک بهتر مطالب درسی و سخنرانی ها کمک خواهد کرد ؛ همچنین معاشرت با مردم محلی نیاز به تسلط به زبان آلمانی دارد.

از آن جا که یادگیری زبان آلمانی ممکن است زمان بر باشد ، لذا بهتر است از مدت ها قبل آموزش برای این زبان را آغاز نمایید.

فرایند اصلی پذیرش برای اپلای تحصیلی آلمان

فرآیند درخواست اصلی برای پذیرش دانشگاه آلمان شامل درخواست برای دانشگاه های مورد نظر پس از برآورده ساختن تمامی شرایط و معیارهای مورد نیاز برای واجد شرایط بودن است ؛ فرآیند اصلی درخواست اپلای برای آلمان شامل 3 مرحله اصلی است که در ادامه ذکر شده اند.

فرایند اصلی پذیرش برای اپلای تحصیلی آلمان
فرایند اصلی پذیرش برای اپلای تحصیلی آلمان

ارسال درخواست برای دانشگاه مورد نظر

از شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان ، ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر می باشد که برای ارسال درخواست می توان به روش های زیر اقدام نمود:

  • ارسال درخواست را از طریق وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر انجام دهید.
  • برای ارسال درخواست از طریق پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین المللی (وب‌سایتuni-assist.de) که توسط سرویس تبادل علمی آلمان (DAAD) مدیریت می شود ، استفاده کنید ؛ اما دقت داشته باشید که همه دانشگاه های آلمان از این امکان استفاده نمی کنند که در این مورد می توانید از دانشگاه خود راهنمایی بخواهید.
  • به طور مستقیم به دفتر بین المللی دانشگاه مورد نظر درخواست دهید.

لذا ، می بایست فرم درخواست را پر نمود و تمامی مدارک ضروری را بارگذاری کرد و هزینه درخواست را پرداخت که مدارک مورد نیاز جهت درخواست برای دانشگاهی در آلمان شامل موارد زیر می باشند.

  • گذرنامه معتبر
  • عکس
  • ریز نمرات تحصیلی
  • نمرات آزمون مهارت های زبانی
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده
  • رسید پرداخت هزینه ها

داشتن منابع مالی کافی برای پوشش هزینه های تحصیل در آلمان

از شرایط اپلای آلمان داشتن تامین هزینه های تحصیل و زندگی است ؛ با وجود این که دانشگاه های دولتی در سراسر آلمان هیچگونه شهریه ای دریافت نمی کنند (تحصیل رایگان در آلمان) ، اما تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور می تواند گران باشد ؛ لذا ، می بایست از تامین هزینه های زندگی و تحصیل در آلمان مطمئن بود ؛ روش های مختلفی برای تامین هزینه های تحصیل در آلمان وجود دارد که عبارتند از:

  • اقدام برای وام دانشجویی
  • اقدام برای بورسیه تحصیلی
  • انتخاب مشاغل پاره وقت
  • استفاده از پس انداز شخصی
  • استفاده از درآمد والدین

دانشجویان بین المللی می توانند برای بورسیه های DAAD که در آلمان ارائه می شوند ، اقدام نمایند و دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند جهت برنامه های بورسیه اراسموس درخواست دهند.

اما بهتر است برای بورسیه های مختلف درخواست دهید ، چرا که بورسیه ها در آلمان بسیار رقابتی هستند.

اخذ ویزای دانشجویی پس از پذیرش دانشگاه آلمان

پس از فراهم آوردن شرایط اپلای به آلمان ، در ادامه می بایست به فکر اقدام برای ویزا بود ؛ مراحل ویزای دانشجویی بسته به کشور مبدا ، مدت زمان و هدف از اقامت در آلمان ممکن است متفاوت باشد ؛ به طور کلی ، دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت تحصیل در آلمان نیازی به ویزای تحصیلی ندارند ؛ اما از شرایط اپلای آلمان برای اکثر دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا اخذ ویزای تحصیلی می باشد که از جمله مدارک ضروری زمان درخواست ویزای دانشجویی آلمان موارد زیر خواهند بود:

  • گذرنامه معتبر
  • اثبات منابع مالی
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • ریز نمرات تحصیلی
  • نتایج آزمون مهارت های زبانی (آلمانی یا انگلیسی بسته به دوره انتخابی)
  • نامه پذیرش از دانشگاه

دقت کنید که در زمان درخواست جهت ویزای تحصیلی آلمان ، می بایست مدرکی جهت اثبات منابع مالی کافی ارئه داد ؛ لذا ، دانشجویان می بایست سالانه در حدود 8700 یورو را جهت پوشش هزینه های زندگی خود در آلمان در دسترس داشته باشند.

مراحل بعد از پذیرش در دانشگاه های آلمان

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود ، می بایست مراحل پس از پذیرش را طی کنید که بسیار مهم هستند.

مراحل بعد از پذیرش در دانشگاه های آلمان
مراحل بعد از پذیرش در دانشگاه های آلمان

یافتن محل اقامتی مناسب

پس از تکمیل شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان ، بسیار ضروری است که پیش از ورود به خاک آلمان به دنبال محل اقامتی مناسب باشید ، چرا که اکثر دانشگاه های آلمان خوابگاه های دانشجویی به تمام پذیرش شدگان ارائه نمی دهند و به احتمال زیاد ، اجاره بزرگترین هزینه ماهانه یک دانشجوی بین المللی در آلمان باشد ؛ اما اجاره ها بسته به این که در کدام بخش از آلمان زندگی می کنید ، می تواند متفاوت باشد ؛ به طور کلی ، هزینه ها در شهرهای بزرگ غرب آلمان (مثل دوسلدورف ، کلن و غیره) و شهرهای کوچکتر دانشجویی نظیر هایدلبرگ و فرایبورگ می تواند کمی بیشتر از شهرهای شرق آلمان (مثل برلین) باشد.

اما گزینه های مختلفی جهت اقامت در آلمان وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تالارهای دانشجویی
  • آپارتمان های خصوصی
  • خوابگاه های جوانان

پس از تعیین محل اقامت خود ، می بایست در دفتر ثبت نام ساکنین (Einwohnermeldeamt) یا دفتر شهروندان (Bürgeramt) ثبت نام نمایید.

ثبت نام در دانشگاه مورد نظر

مرحله آخر در فرآیند پذیرش دانشگاه آلمان ، ثبت نام در دانشگاه مورد نظر پیش از آغاز دوره و بهره از امکاناتی چون کتابخانه است ؛ گواهی تایید ثبت نام ، Immatrikulationsbescheinigung نامیده می شود که سندی مهم است و در آینده به آن نیاز خواهد بود ؛ لذا ، پس از ثبت نام ، دانشجو گواهی ثبت نام دریافت می کند که بعنوان شناسه دانشجویی موقت عمل خواهد کرد و به دانشجو امکان می دهد تا جهت اجازه اقامت خود درخواست داده و در کلاس ها حضور یابد.

لذا ، دانشجو پس از ثبت نام رسمی در دانشگاه ، مجاز به شرکت در برنامه های دانشگاه ، شرکت در امتحانات و اخذ مدرک علمی می باشد ؛ معمولاً دانشجویان می بایست شخصاً از طریق دفتر امور دانشجویی دانشگاه ثبت نام نمایند.

هزینه های ثبت نام بسته به دانشگاه معمولا بین 150 تا 250 یورو می باشد و ممکن است هزینه های اضافی ، حدود 180 یورو جهت کارت حمل و نقل که هزینه های حمل و نقل عمومی را برای شش ماه پوشش می دهد ، وجود داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه در روند پذیرش دانشگاه آلمان شامل موارد زیر خواهند بود:

  • پاسپورت با ویزا یا اجازه اقامت
  • فرم ثبت نام تکمیل شده
  • مدارک صلاحیت ورود به دانشگاه شامل اصل گواهی ها یا کپی ها و ترجمه های تایید شده رسمی به زبان آلمانی
  • اطلاعیه پذیرش
  • عکس
  • مدارک لازم جهت اثبات مهارت های زبان آلمانی (یا انگلیسی)
  • تایید پوشش بیمه سلامت توسط یک ارائه دهنده بیمه سلامت عمومی در کشور آلمان و یا مدارکی مبنی بر معتبر بودن بیمه نامه ای از کشور خود در آلمان
  • رسید پرداخت هزینه ترم

زمان اپلای و ددلاین دانشگاه های آلمان

ددلاین و زمان اپلای دانشگاه های آلمان چه موقعی است؟ زمان پذیرش دانشگاه های آلمان به دو صورت (تابستان و زمستان) است که درخواست ثبت نام برای ترم تابستان می بایست تا 15 ژانویه و نیر درخواست ثبت نام جهت ترم زمستان می بایست تا 15 جولای انجام شود.

ددلاین دانشگاه های آلمان ممکن است در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد ، لذا بهتر است که مهلت درخواست را برای برنامه مورد نظر خود از طریق وبسایت دانشگاه ها بررسی کرده و بر طبق آن ها عمل نمایید.

همچنین ، توصیه می شود حداقل شش هفته پیش از پایان ددلاین دانشگاه های آلمان ، درخواست ها را ارسال نمایید تا در صورت ایجاد مشکل و یا نقص در مدارک ، زمان به اندازه کافی برای رفع مشکل داشته باشید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید از این طریق یک جلسه مشاوره با وکیل مهاجرتی آلمان رزرو نمایید.

مقالات مرتبط: ددلاین دانشگاه های ایتالیا

هزینه اپلای آلمان

هزینه درخواست اپلای آلمان (application fee) برای دانشگاه های این کشور چه میزان است؟ اپلیکیشن فی در دانشگاه های مختلف متفاوت است و از حدود 50 تا 120 یورو می تواند متغیر باشد ؛ اما برخی از دانشگاه های آلمان فاقد اپلیکیشن فی هستند که از جمله آن ها می توان به دانشگاه هایدلبرگ ، دانشگاه فنی مونیخ ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونشن ، دانشگاه هومبولت برلین ، دانشگاه RWTH آخن و دانشگاه علمی و کاربردی اروپا در آلمان اشاره نمود.

در مجموع ، تحصیل در آلمان می تواند یک تصمیم بسیار پرمنفعت برای دانشجویان بین المللی باشد ؛ دانشگاه های آلمان خدمات پشتیبانی و کارگاه های آموزشی متنوعی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند که می توانند بسیار مفید باشند ؛ همچنین ؛ زندگی دانشجویی در آلمان می تواند بسیار آرام و در عین حال غنی و هیجان انگیز باشد.

لذا ، پذیرش دانشگاه آلمان رویای بسیاری بوده است ؛ برای دریافت اطلاعات بیش تر در خصوص اپلای آلمان برای تحصیل ، می توانید از مشاوره های بسیار مفید کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین بهره ببرید.

آیا یادگیری زبان آلمانی برای پذیرش دانشگاه آلمان اجباری است؟

خیر ، یادگیری زبان آلمان اجباری نیست ؛ چرا که می توان برای دوره هایی به زبان انگلیسی درخواست داد ؛ اما توصیه می شود زبان آلمانی را یاد داشته باشید.

برای تکمیل مراحل درخواست برای پذیرش دانشگاه آلمان به چقدر زمان نیاز است؟

ممکن است تا شش هفته پس از مهلت درخواست ، دانشگاه ها پاسخ دهند ؛ اما این زمان بسته به دانشگاه و برنامه مورد نظر می تواند متفاوت باشد.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 4نفر)

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *