تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 28 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

برنامه های متنوع تحصیل فوق لیسانس در آلمان ، دوره هایی به زبان انگلیسی ، هزینه هایی مقرون به صرفه ، برنامه های درسی که برنده جوایز شده اند ، تأکید هر چه بیش تر بر روی تجربه عملی دانشجویان و چشم اندازهای عالی برای آینده ، از ویژگی های فوق العاده ی تحصیل فوق لیسانس در کشور آلمان است.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

فهرست مطالب

برنامه های متنوع تحصیل فوق لیسانس در آلمان ، دوره هایی به زبان انگلیسی ، هزینه هایی مقرون به صرفه ، برنامه های درسی که برنده جوایز شده اند ، تأکید هر چه بیش تر بر روی تجربه عملی دانشجویان و چشم اندازهای عالی برای آینده ، از ویژگی های فوق العاده ی تحصیل فوق لیسانس در کشور آلمان است ؛ با این که تحصیل تحصیل فوق لیسانس در آلمان عالی و بسیار با کیفیت است ، با این وجود شرایط اپلای برای کارشناسی ارشد آلمان به طور کلی آسان می باشد ؛ اما اگر دانشجویان بین المللی هیچ دانش قبلی در رابطه با سیستم آموزشی آلمان نداشته باشند ، به طبع ارائه درخواست برای دوره کارشناسی ارشد آلمان ممکن است کمی استرس زا باشد.

لذا ، در مقاله پیش رو سعی شده تا مراحل و شرایط تحصیل ارشد در آلمان مورد بررسی قرار گیرد و به بسیاری از سوالاتتان در مورد اپلای ارشد آلمان پاسخ داده شود ؛ اما اگر باز هم به اطلاعات بیش تری در خصوص نحوه اپلای ارشد آلمان و یا شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان داشتید ، می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را که تحت نظر مشاوران مهاجرتی نگارش شده است بررسی نمایید:

>>>> مهاجرت به المان تحصیلی

فوق لیسانس در آلمان

بیش از 350 موسسه ی معتبر که ارائه دهنده مدارک کارشناسی ارشد در آلمان هستند ، وجود دارد ؛ لذا ، برای کسانی که به فکر ادامه تحصیلات تکمیلی در کشوری دیگر هستند ، فرصت های خوبی در آلمان موجود است و دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل فوق لیسانس در آلمان می توانند در دانشگاه های خصوصی یا دولتی این کشور مشغول به تحصیل شوند و از برنامه های پرطرفدار دوره تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان برای دانشجویان می توان به رشته های اقتصاد ، مدیریت بازرگانی ، امور مالی ، بازاریابی و مهندسی و بسیاری دیگر موارد اشاره نمود.

به طور کلی ، اداره دانشگاه های دولتی آلمان توسط دولت انجام می شود و دانشگاه های خصوصی این کشور توسط شرکت ها ، سازمان ها و یا خیریه های مستقل راه اندازی می شوند ؛ اما تفاوت اصلی در رابطه با دانشگاه های خصوصی و دولتی آلمان مربوط به روش های تامین مالی آن هاست و معمولا دانشگاه های خصوصی گرانتر از دانشگاه های دولتی هستند ؛ اما ممکن است برنامه ای در دانشگاه های دولتی ارائه نشود که در این موارد دانشگاه های خصوصی مفید خواهند بود ؛ حال چگونه می توان دانشگاهی را برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان انتخاب کرد؟

ممکن است انتخاب دانشگاهی مناسب برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ، به ویژه زمانی که فرصت های زیادی پیش روست ، سخت به نظر آید ، اما دقت کنید که همه چیز به موضوع مورد علاقه دانشجو بستگی خواهد داشت.

برنامه های کارشناسی ارشد و ساختار دوره ها در المان
برنامه های کارشناسی ارشد و ساختار دوره ها در المان

برای انتخاب دانشگاهی مناسب باید به این سوال پاسخ دهید که آیا تمرکز بر روی تحصیلات آکادمیک است یا خیر ، که در صورت مثبت بودن پاسخ ، می بایست برای یک دانشگاه تحقیقاتی و یا فنی اقدام نمایید ؛ اما اگر شخص به کسب تخصص های حرفه ای و یا مهارت های حرفه ای جدید علاقمند باشد ، به احتمال زیاد می بایست از طریق دانشگاه های علمی کاربردی اقدام نماید.

همچنین ، دانشجویانی که به هنر علاقه بیش تری دارند ، در زمان درخواست دوره تحصیلات تکمیلی کالج های هنر یا فیلم و موسیقی را انتخاب خواهند کرد.

برنامه های کارشناسی ارشد و ساختار دوره ها در المان

آلمان از روند تحصیل بولونیا تبعیت می کند ، لذا تحصیلات عالی شامل سه دوره است:

  • تحصیل مقطع کارشناسی (کارشناسی)
  • تحصیل فوق لیسانس در آلمان (کارشناسی ارشد)
  • سطح دکترا

حال تحصیل کارشناسی ارشد در المان چقدر طول می کشد؟ بسته به رشته مورد نظر ، تحصیل فوق لیسانس در آلمان می تواند یک ، یک و نیم و یا دو سال به طول انجامد ؛ به طور کلی ، یک سال تحصیلی در آلمان شامل دو ترم است ؛ برای مدرک کارشناسی ارشد می بایست یک پروژه نهایی ارائه داد که به عنوان پایان نامه نیز شناخته می شود و می بایست با یک استاد راهنما بر روی آن کار کرد.

به عبارتی ، در طول سال آخر تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ، باید بر روی تکمیل یک پروژه یا یک کار تحقیقاتی کار کرد که دانشجو برای تکمیل پروژه همواره از حمایت و مشاوره یک استاد راهنما بهره خواهد برد.

مراحل آزمون پایان نامه دوره کارشناسی ارشد پس از ارزیابی ارائه و دفاع شفاهی ، به عنوان قسمتی از روند ارزیابی تکمیل خواهد شد ؛  همچنین ، گفتگویی کوتاه در رابطه با موضوع تحقیق و پاسخ به سوالات و نتیجه گیری نیز در این آزمون لحاظ خواهد شد.

محتوای برنامه های کارشناسی ارشد در دانشگاه های المان

محتوای برنامه های کارشناسی ارشد در آلمان ، بسته به دوره ای که انتخاب کرده اید ، ممکن است شامل سمینارها ، سخنرانی ها ، ورکشاپ های های عملی ، تحقیقات میدانی و یا مطالعات مستقل باشد.

به طور کلی ، دانشگاه های تحقیقاتی شامل سخنرانی ها ، سمینارها ، کار عملی و مطالعات مستقل می باشند ؛ دانشگاه علوم کاربردی شامل آموزش های عملی و ورکشاپ های آموزشی بیش تری که توسط کارشناسان مختلف برگزار می شوند ، می باشند ؛ کالج های هنر ، فیلم و موسیقی نیز بر توسعه و ارزیابی مهارت های دانشجو متمرکز هستند.

مراحل اپلای کارشناسی ارشد آلمان

مراحل اپلای ارشد آلمان شامل چه مواردی است؟ تحصیل در مقطع ارشد در آلمان شامل مراحلی است که دقت در هر مرحله می تواند هر چه سریع تر شما را برای تحصیل فوق لیسانس در آلمان آماده سازد ؛ در ادامه به 8 مرحله برای اپلای ارشد آلمان اشاره شده است:

مراحلتوضیح مراحل اپلای ارشد آلمان
1انتخاب دانشگاه و برنامه مناسب
2بررسی الزامات و مدارک مورد نیاز
3مهارت های زبانی
4ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر
5انتظار برای نامه پذیرش از طرف دانشگاه
6دریافت بیمه درمانی
7اثبات تمکن مالی
8اخذ ویزای دانشجویی آلمان

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: پذیرش دانشگاه های آلمان

انتخاب دانشگاه و برنامه مناسب

در زمان تصمیم برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ، نخست می بایست اهداف خود را از ورود به دانشگاه و موقعیت های شغلی آینده مورد بررسی قرار دهید ؛ پس از آن لازم است تا به دنبال انتخاب یک دانشگاه و یک برنامه کارشناسی ارشد مناسب که کاملاً مطابق با اهداف و خواسته ها شماست ، باشید که به طور کلی ، آلمان در این خصوص گزینه های بی شماری را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد و فارغ از ترجیحات تحصیلی ، مطمئنا دوره های جذابی در این کشور خواهید یافت.

لذا ، با وجود تعداد زیاد دانشگاه ها و برنامه های کارشناسی ارشد در آلمان ، می بایست پیش از انتخاب یک دانشگاه یا برنامه ، تحقیقات را در رابطه با دانشگاه ها و برنامه ها تکمیل نمود ؛ بنابراین دانشجو می تواند با توجه به برخی ویژگی هایی که از نظرش مهم است ، نظیر مقیاس های تحصیلی ، محل دانشگاه ، هزینه های تحصیل ، جلسات عملی و غیره بررسی ها در مورد دانشگاه و برنامه را آغاز نماید.

در همین راستا ، آماده کردن لیستی از دانشگاه ها و برنامه هایی که ممکن است مطابق با خواسته ها و اهداف دانشجو باشد ، کمک زیادی به وی خواهد کرد ؛ بدین ترتیب می توان تمرکز را از بررسی تمام گزینه ها محدود تر کرد و نهایتا بهترین انتخاب را داشت.

بررسی الزامات و مدارک مورد نیاز

بررسی الزامات و شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان یکی از مراحل مهم جهت تحصیل در این کشور است ؛ لذا ، با مشخص کردن اهداف تحصیلی و شغلی خود ، می بایست به دنبال فراهم آوردن شرایط و مدارک مورد نیاز برای اپلای ارشد آلمان باشید ؛ به طور کلی ، دسترسی به شرایط تحصیل فوق لیسانس در آلمان برای دانشجویان بین المللی ، از طریق وبسایت دانشگاه ها در دسترس خواهند بود.

اما در این مورد می بایست دقت کنید ، چرا که ممکن است شرایط دانشگاه ها و برنامه های مختلف تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان از یکدیگر متفاوت باشند ؛ لذا لازم است ، فقط شرایط برنامه مطالعاتی خود را مورد بررسی قرار دهید ؛ اشتباه در این مرحله از فرایند اپلای برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ، می تواند به یک درخواست ناموفق بیانجامد.

همچنین ، حداقل معدل (CGPA) مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد 7 یا 70 درصد می باشد که در صورتی که بخواهید پذیرش از یک دانشگاه معتبر در سطح جهانی را دریافت نمایید ، به بهترین نمره آیلتس و CGPA حدود 8.5 نیاز خواهید داشت ؛ علاوه بر این ، برای تحصیل در آلمان محدودیت سنی وجود ندارد.

بررسی الزامات و مدارک مورد نیاز
بررسی الزامات و مدارک مورد نیاز

مهارت های زبانی

در زمان اپلای مقطع ارشد در کشور آلمان دقت داشته باشید که ، داشتن دانش کافی در مورد زبان تحصیل برای دانشگاه های آلمان ضروری است ؛ لذا ، دانشگاه های آلمانی پذیرای دانشجویانی هستند که در مورد مهارت های زبانی (چه انگلیسی و چه آلمانی) از دانشی کافی برخوردارند ؛ چرا که برقراری ارتباط و درک مطالب درسی نیازمند مهارت های زبانی است ؛ دقت کنید که برخلاف دوره های لیسانس ، تحصیل فوق لیسانس در آلمان ، دانشجو را با دوره های متعددی که یا به صورت کامل و یا تا حدودی به زبان انگلیسی ارائه شده اند ، روبرو خواهد کرد ؛ اما برای اثبات مهارت های زبانی ، دانشجو می بایست در یک آزمون استاندارد زبان پیش از درخواست شرکت نماید.

سطح مهارت های زبان که برای درخواست تحصیل کارشناسی ارشد در المان مورد نیاز است ، به مواردی چون دانشگاه انتخابی ، دوره انتخابی و آزمونی که در آن شرکت کرده اید ، بستگی دارد ؛ به طور مثال ، در صورتی که دانشجو قصد شرکت در رشته علوم اجتماعی را داشته باشد ، دانشی کامل در مورد زبان تدریس دوره ، ضروری است ؛ از طرفی هم ، در رشته علوم طبیعی ، دانشجو بیش تر درگیر جلسات آزمایشگاهی و تکالیف ریاضی که به سطح بالایی از زبان نیاز ندارد ، خواهد بود.

اما دقت داشته باشید که ، در اکثر موارد برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به سطح زبان آلمانی B2 نیاز دارند ؛ همچنین ، مهارت زبان انگلیسی مورد نیاز برای شرکت در دوره های انگلیسی زبان ، مدرک تافل با نمره حداقل 85 و یا آیلتس با حداقل سطح 6.5 می باشد.

توجه: برای آشنایی با لیست دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان و یا تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

اثبات مهارت های زبانی برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

برای تحصیل فوق لیسانس در آلمان مهارت های زبان آلمانی یک الزام است ؛ اما دانشگاه های آلمان دوره های زیادی را به زبان انگلیسی نیز ارائه داده اند که در صورت انتخاب این دوره ها دیگر اثبات مهارت های زبان آلمانی ضروری نخواهد بود ؛ اما با این که ، برنامه های انگلیسی زبان به آزمون یا مدرک زبان آلمانی نیازی ندارند ؛ اما نیاز به مدارکی دال بر شرکت در آزمون های تافل ، آیلتس ، PTE خواهند داشت ؛ اما در صورتی که متقاضی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را به زبان انگلیسی گذرانده باشد ، دیگر به شرکت در آزمون های زبان انگلیسی نیاز نمی باشد.

برنامه های زبان آلمانی در دوره های کارشناسی ارشد به مدارک آزمون زبان آلمانی ، به عنوان بخشی از روند درخواست نیاز خواهند داشت که از جمله این آزمون ها می توان به آزمون های TestDaf و DSH اشاره نمود.

ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر

در فرایند اپلای کارشناسی ارشد آلمان ، پس از تهیه تمامی مدارک مورد نیاز ، حال وقت آن است که درخواستتان را جهت تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به دانشگاه مورد نظر ارسال نمایید ؛ ارسال درخواست برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می تواند از طریق اینترنت و با استفاده از بستر درخواست آنلاین انجام شود.

دقت کنید که بسیاری از دانشگاه های آلمان از پلتفرمی با عنوان یونی اسیست (UniAssist.de) استفاده می کنند که از آن طریق می توان یک حساب شخصی ایجاد کرد ، برنامه کارشناسی ارشد مورد نظر خود را انتخاب نمود و مدارک اسکن شده ی مورد نیاز برنامه را بارگذاری کرد ؛ اما با این وجود ، تعدادی از دانشگاه های آلمان دارای پلتفرم درخواست آنلاین خود هستند و فقط درخواست هایی که از این طریق ارسال شوند را دریافت می کنند ؛ برای اطلاع از نحوه ارسال درخواست می توانید به وبسایت دانشگاه سری بزنید.

ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر
ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر

انتظار برای نامه پذیرش از طرف دانشگاه

زمانی که درخواست خود را برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به دانشگاه مورد نظر ارسال نمودید ، منتظر بمانید تا از دانشگاه پاسخی دریافت نمایید ؛ چرا که بررسی درخواست ها نیاز به زمان دارند و دانشگاه های آلمان معمولا درخواست های زیادی را از طرف هم دانشجویان بومی و هم دانشجویان محلی دریافت می کنند.

به طور معمول ، بررسی درخواست ها چندین هفته به طول خواهد انجامید و در برخی موارد پاسخ به درخواست ممکن است به زمانی بیش از آن چه که به طور معمول نیاز است ، نیاز داشته باشد ؛ اما این زمان ، وقت خوبی است تا سایر مواردی که برای اپلای مقطع ارشد در کشور آلمان نیاز دارید را مورد بررسی قرار دهید.

دریافت بیمه درمانی

کلیه ساکنین آلمان و از جمله دانشجویان بین المللی ، صرف نظر از تابعیتشان ، موظف به دریافت بیمه سلامت آلمان خواهند بود ؛ دقت کنید که دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ممکن است در صورتی که حق استفاده از سیستم بیمه ی درمانی اروپا را داشته ، از اخذ بیمه درمانی در آلمان معاف باشند ؛ اما این یک اصل ثابت نیست ، لذا ، دانشجویان کشورهای مذکور می بایست در این رابطه بررسی نمایند.

در صورتی که به عنوان یک دانشجوی اتحادیه اروپا در آلمان هستید ، می بایست از طریق مقامات مسئول اطلاعات کافی در مورد این که آیا می توان از کارت EHIC در آلمان استفاده کرد و برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان درخواست داد یا خیر دریافت نمایید ؛ اما اگر دانشجویی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید ، بدون در نظر گرفتن این موضوع ، می بایست برای دریافت بیمه درمانی اقدام نمایید.

به طور کلی ، دو نوع بیمه درمانی در آلمان وجود دارد که شامل بیمه سلامت عمومی و بیمه درمان خصوصی می باشد ؛ از شرکت های بیمه سلامت عمومی آلمان موارد زیر هستند:

  • AOK بادن وورتمبرگ
  • بارمر جک (Barmer GEK)
  • DAK – Gesundheit
  • KKH – Kaufmännische Krankenkasse
  • TK – Techniker Krankenkasse

پیشنهاد می کنیم ، اطلاعاتتان را جهت اخذ بیمه درمانی ، مدت ها پیش از آن که پذیرش دانشگاه مورد نظر را دریافت نمایید ، کامل کنید ؛ لذا لازم است تا اطلاعاتی در رابطه با مراحل دریافت بیمه درمانی اخذ نمود و تمامی مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.

اثبات تمکن مالی

بر اساس برآوردهای دولت آلمان ، یک دانشجوی بین المللی که تحصیل در کشور آلمان را برمی گزیند ، می بایست دارای حداقل 934 یورو در ماه و یا 11208 یورو در سال در یک حساب بانکی بلوکه داشته باشد تا بتواند هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان را پوشش دهد ؛ لذا ، در صورت نداشتن این مبلغ ، متقاضی اجازه اخذ ویزای دانشجویی و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان را نخواهد داشت.

حساب مسدود یا بلوکه شده ، نوع خاصی از حساب بانکی است و برای اثبات این که متقاضی سرمایه کافی برای تامین مخارج زندگی و تحصیل را برای یک ساله در آلمان دارد ، مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اثبات تمکن مالی علاوه بر حساب مسدود شده می توان از طریق ارائه مدارک اخذ بورسیه تحصیلی ، وام های دانشجویی ، درآمد والدین و نیز یک اسپانسر که اقامت آلمان را دارد ، اقدام نمود.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: تمکن مالی ویزای آلمان

اثبات تمکن مالی
اثبات تمکن مالی

اخذ ویزای دانشجویی

گام نهایی در فرایند اپلای ارشد آلمان و تحصیل فوق لیسانس در آلمان ، به عنوان یک دانشجوی بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا و غیر منطقه اقتصادی اروپا ، دریافت ویزای دانشجویی آلمان است ؛ دقت کنید که جهت به حداکثر رساندن شانستان برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان ، می بایست از طریق یک حساب بلوکه شده به عنوان اثبات منابع مالی اقدام نمایید.

برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان می بایست به سفارت آلمان در کشور خود مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز برای ویزا را جمع آوری نمایید ؛ توجه داشته باشید که تمکن مالی کافی یکی از موارد ضروری برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان است ، لذا ، می بایست پیش از رسیدن به زمان درخواست ویزای دانشجویی ، مطمئن شوید که این مساله رفع شده است.

و همانگونه که ذکر شد ، از سال 2022 ، به عنوان یک دانشجوی خارجی در کشور آلمان به حداقل 934 یورو ماهانه جهت تامین هزینه های زندگی نیاز خواهید داشت ؛ لذا ، پیش از درخواست ویزای آلمان ، می بایست در مجموع 11208 یورو در یک حساب بانکی بلوکه داشته باشید.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: ویزای تحصیلی آلمان

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی جهت تحصیل کارشناسی ارشد در المان شامل موارد زیر خواهند بود:

  • تکمیل فرم درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • تمکن مالی
  • توصیه نامه
  • عکس
  • رسید پرداخت هزینه های ویزا
  • عکس
  • انگیزه نامه
  • مدارک شناسایی

شرایط پذیرش برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

از شرایط تحصیل ارشد در آلمان ، ارائه مدرک لیسانس و یا معادل آن است ؛ همچنین ، ممکن است لازم باشد تا دانشگاه مدارک را با جزئیات بیش تری مورد بررسی قرار دهد و محتوای دوره کارشناسی و تعداد واحدهای گذرانده شده در حوزه های مربوطه را تایید نماید.

علاوه بر مدرک لیسانس ، ممکن است از متقاضی درخواست شود که مدرک پایان دوره دبیرستان که در آلمان با عنوان Abitur شناخته می شود را ارائه دهد ؛ اما در صورتی که مدارک شخص در آلمان به رسمیت شناخته نشود ، برای دستیابی به آموزش عالی و تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان باید مدارک را معادل سازی کند.

مدارک لیسانس بسته به کشوری که مدرک را صادر کرده ، می تواند در آلمان قابل قبول و یا غیر قابل قبول باشد ؛ به طور کلی ، دفتر بین المللی آلمان (Akademisches Auslandsamt) مسئولیت این که آیا مدارک به رسمیت شناخته می شوند یا خیر را برعهده دارد.

شرایط پذیرش برای کارشناسی ارشد در آلمان
شرایط پذیرش برای کارشناسی ارشد در آلمان

مدارک تایید نشده به بررسی های بیش تری نیاز دارد و متقاضی می بایست در دوره های مقدماتی شرکت نماید که این دوره های آمادگی باعث می شوند تا دانشجو بتواند الزامات مورد نیاز دانشگاه های آلمان را (نظیر الزامات زبان و تحصیل و تکمیل دوره های اضافی جهت واجد شرایط بودن) پیش از آغاز دوره های کارشناسی ارشد فراهم سازد.

به طور کلی دوره های مقدماتی برای افراد زیر مناسب می باشد:

  • دانشجویان بین المللی که قبلاً برای دوره ای در آلمان پذیرفته شده اند.
  • دانشجویان بین المللی که هنوز در دانشگاهی پذیرفته نشده اند ، اما دارای شرایط لازم هستند.
  • دانشجویان بین المللی که هنوز شرایط لازم را مهیا نساخته اند.

سایر شرایط پذیرش دوره کارشناسی ارشد در آلمان

به طور کلی ، از شرایط تحصیل فوق لیسانس در آلمان می تواند موارد زیر باشد:

  • گواهی و ریز نمرات تحصیل در مقطع کارشناسی
  • جزئیات تحصیلات متوسطه: برخی از روندهای درخواستی که بسیار رقابتی هستند ، ممکن است به جزئیات بیش تری در رابطه با تحصیلات نیاز داشته باشند.
  • مصاحبه: برای پذیرش در برخی از دانشگاه های آلمان به خصوص دانشگاه های بسیار رقابتی با ظرفیت های محدود ، ممکن است نیاز به مصاحبه باشد و همچنین ممکن است مصاحبه از طریق پلتفرم هایی نظیر اسکایپ انجام شود.
  • آزمون های ورودی اضافی: آزمون های ورودی اضافی بیش تر شامل حال دانشگاه های بسیار رقابتی می شود ؛ در این دانشگاه ها ممکن است از متقاضی خواسته شود تا در یک آزمون ورودی اضافی شرکت نماید و یا این که یک آزمون استاندارد پذیرش دوره تحصیلات تکمیلی را به عنوان بخشی از درخواست ، در نظر بگیرد ؛این آزمون ها در مواردی چون حقوق یا پزشکی و یا مواردی این چنینی که نیاز است در مورد سازگاری آموزش های قبلی اطمینان حاصل شود ، می تواند وجود داشته باشد ؛ همچنین ، مدارس کسب و کار و برنامه های MBA ممکن است به نمره خاصی از آزمون هایی نظیر GMAT یا GRE نیاز داشته باشند.

برای هر گونه الزامات بیش تر در خصوص تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می توانید پیش از درخواست ، وبسایت دانشگاه را مورد بررسی قرار دهید و یا با دانشگاه مورد نظر در تماس باشید.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمانی

تحصیل فوق لیسانس در آلمان بستگی به متوالی یا غیر متوالی بودن برنامه تحصیلی دارد و معمولاً مطالعات متوالی به عنوان برنامه های رایگان در نظر گرفته می شوند ؛ چرا که دانشجو در این نوع برنامه ها فقط می بایست هزینه های ثبت نام ترم که در حدود 100 تا 200 یورو است را پرداخت نماید ؛ مبلغ پرداختی ، هزینه های ثبت نام ، امور اداری ، کارت حمل و نقل عمومی برای ترم و غیره را تحت پوشش قرار خواهد داد.

هزینه های تحصیل برای دوره های غیرمتوالی مقطع کارشناسی ارشد به برنامه و دانشگاه مورد نظر بستگی خواهد داشت ؛ همچنین ، دانشجویانی که دوره لیسانس را در خارج از آلمان گذرانده اند نیز شامل مطالعات غیر متوالی می شوند.

اما برای تحصیل کارشناسی ارشد به صورت متوالی و یا غیر متوالی در دانشگاه های خصوصی آلمان می بایست شهریه پرداخت ؛ هزینه های کارشناسی ارشد غیرمتوالی می تواند از حدود 6000 یورو در ترم آغاز شود و این هزینه برای دانشگاه های خصوصی بالاتر خواهد بود.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: هزینه تحصیل در آلمان

مهلت درخواست برای تحصیل کارشناسی ارشد در المان

مهلت های درخواست برای تحصیل فوق لیسانس در آلمان ، بسته به دانشگاه می تواند متفاوت باشد ؛ اما به طور کلی ، معمولا مهلت درخواست ها به صورت زیر خواهند بود:

  • برای ترم سپتامبر: پیش از 15 ژانویه باید درخواست داد.
  • برای آغاز تحصیل جهت ترم زمستان: درخواست باید پیش از 15 جولای ارسال شود.

تاکید می کنیم ، پیش از درخواست حتما به وبسایت دانشگاه مورد نظر سر بزنید و مهلت های دقیق درخواست را برای دوره ای که انتخاب نموده اید از این طریق بررسی نمایید.

ارزش مدرک کارشناسی ارشد المان چند واحد ECTS است؟

مدرک کارشناسی ارشد آلمان معمولا دارای 120 واحد ECTS است که دانشجو در طی دو سال (60 واحد در سال) کسب خواهد کرد ؛ در این اثنی ،30  واحد به پایان نامه یا پروژه تحقیقاتی که می بایست در ترم آخر تکمیل گردد ، متعلق است.

(ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) یا سیستم انتقال و انباشت اعتبار اروپایی ، سیستمی برای شفاف تر کردن مطالعات و دوره هاست ؛ این سیستم به دانشجویان در ارزیابی مدارک تحصیلی و یا دوره های آموزشی سایر کشورها جهت انتقال به دانشگاه هایی در منطقه اتحادیه اروپا کمک می کند و بر طبق این سیستم ، 60 واحد آموزشی معادل یک سال تحصیلی تمام وقت است.)

ارزش مدرک کارشناسی ارشد المان چند واحد ECTS است؟
ارزش مدرک کارشناسی ارشد المان چند واحد ECTS است؟

دانشگاه های مناسب برای تحصیل کارشناسی ارشد در المان

بر طبق داده ها ، 9393 برنامه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان در 358 دانشگاه این کشور موجود است ؛ کشور آلمان از دانشگاه هایی معتبر ، رتبه های عالی بیشمار ، صدها برنامه تحصیلی تخصصی ، مدارکی ارزشمند در سطح جهانی و مطالعات مقرون به صرفه برخوردار است ؛ همچنین ، این کشور دارای فرهنگی منحصر به فرد ، سبک زندگی پویا و مکان هایی جذاب بسیار برای کشف است که می تواند تجربه خوبی برای اوقات فراغت دانشجو باشد ؛ از دانشگاه هایی که اپلای فوق لیسانس آلمان را امکانپذیر می سازند ، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه بین المللی علمی کاربردی IU
  • موسسه فناوری دگندورف
  • دانشکده مدیریت HHL لایپزیگ
  • دانشگاه فرسنیوس
  • دانشگاه علوم کاربردی نوبراندنبورگ
  • مدرسه بازرگانی مونیخ
  • دانشگاه دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اشتوتگارت
  • دانشگاه علمی کاربردی برند
  • مدرسه بازرگانی GISMA
  • دانشگاه علوم کاربردی اروپا

همچنین ، از بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس (LMU) مونیخ
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه پزشکی شاریته برلین
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه توبینگن
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه RWTH آخن
  • دانشگاه فرایبورگ

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: لیست همه دانشگاه‌های آلمان

به طور کلی ، یکی از گزینه های عالی برای دانشجویان بین المللی ، تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان است ؛ از مزیت های تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان یا تحصیل فوق لیسانس در آلمان ، ارائه برنامه ها به زبان های آلمانی و انگلیسی است ؛ اما دقت کنید که تحصیل فوق لیسانس در آلمان دارای الزامات و شرایطی است که می بایست آن ها را رعایت نمود ؛ سوالاتتان را در خصوص اپلای ارشد آلمان می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین در میان بگذارید.

آیا تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی امکانپذیر است؟

بله بسیاری از دانشگاه های آلمان شرایط تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم آورده اند.

آیا تحصیل رایگان برای دوره کارشناسی ارشد وجود دارد؟

بله دوره های متوالی کارشناسی ارشد می توانند رایگان باشند.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *