تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 10 دی 1401 | آخرین بروزرسانی:

ایا امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟ آلمان بهشت آموزش برای متقاضیان تحصیل است ؛ با تحصیل در کشور آلمان ، از یک سیستم آموزشی با کیفیت بهره مند خواهید شد که باعث می شود در حرفه آینده خود موفق تر عمل کنید ؛ اما جذاب ترین عامل برای انتخاب آلمان به عنوان مقصد […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

ایا امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟ آلمان بهشت آموزش برای متقاضیان تحصیل است ؛ با تحصیل در کشور آلمان ، از یک سیستم آموزشی با کیفیت بهره مند خواهید شد که باعث می شود در حرفه آینده خود موفق تر عمل کنید ؛ اما جذاب ترین عامل برای انتخاب آلمان به عنوان مقصد تحصیلی ، امکان تحصیل رایگان در آلمان است ؛ لذا ، بسیاری از دانشگاه های آلمان شرایط تحصیل رایگان و یا با هزینه ای بسیار ناچیز را در رشته های مختلفی همچون مهندسی ، پزشکی ، معماری یا بازرگانی برای دانشجویان بین المللی فراهم آورده اند.

به طور کلی ، در آلمان اعتقاد بر این است که آموزش حق اساسی افراد است ؛ بر همین اساس ، در اکتبر 2014 ، شهریه های بالای تحصیلات آموزش عالی حذف شد ؛ در حال حاضر هم ، آموزش بدون هزینه مشمول همه می شود و دانشجویان برای برخورداری از این تسهیلات تنها می بایست حداقل هزینه های اداری که در حدود 250 یورو در هر ترم خواهد شد را پرداخت نمایند ؛ آموزش با هزینه پایین ، باعث شده تا این کشور به پرطرفدارترین مرکز تحصیلی تبدیل شود.

اگر شما هم به دنبال تحصیلات باکیفیت هستید ، مقاله پیش رو راهنمای خوبی برای شما خواهد بود ؛ علاوه بر این ، در تماس با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین می توانید اطلاعات بسیار جامعی را از چگونگی مهاجرت تحصیلی بدون هزینه دریافت خواهید نمود.

آیا در آلمان تحصیل رایگان وجود دارد؟

با پاسخ به پرسش آیا تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟ پرسش دیگری در ذهن خطور می کند که چرا تحصیل رایگان در آلمان ارائه می شود؟ یکی از دلایل مهم وجود این تسهیلات برای دانشجویان بین المللی این واقعیت است که ، به طور کلی آلمانی ها به آموزش به دید یک پیشنهاد تجاری نگاه نمی کنند ؛ آلمان بر این اعتقاد است که ، تحصیلات و آموزش در صورتی که به طور رایگان ارائه شود ، خواهد توانست با سرعتی بیش تر بر اقتصاد و توسعه در جهت منافعی بیش تر تاثیر بگذارد.

همچنین ، کشور آلمان همواره از باهوش ترین ها ، نوابغ و استعدادهای جهانی استقبال می کرده و آن ها را تشویق می کند تا پس از پایان تحصیلات در همین کشور بمانند و در پی یافتن فرصت های شغلی باشند که این ، یکی دیگر از دلایل عدم وجود شهریه و امکان تحصیل رایگان در آلمان برای تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه های پیشرو دولتی این کشور می باشد.

به طور کلی ، دانشگاه های آلمان جزو بهترین ها در جهان هستند و دانشجویان بین المللی می‌توانند در دانشگاه های این کشور انتظار استانداردهای باکیفیت تدریس را داشته باشند ؛ همچنین ، بسیاری از مؤسسات و دانشگاه های دولتی آلمان در کنار این که امکانات رایگان ارائه می دهند ، مرتبا در بین 100 مؤسسه و دانشگاه برتر جهان رتبه بندی می شوند.

پیشنهاد می‌شود که در کنار این مقاله، مقالات زیر را نیز بررسی نمایید:

دانشگاه پزشکی هایدلبرگ آلمان

لیست دانشگاه های ایرانی مورد تایید آلمان

آیا عدم پرداخت شهریه در آلمان به معنی کیفیت پایین آموزش است؟

از آلمان همیشه به سرزمین فرصت ها و ایده ها یاد می شده و این کشور برای دانشجویان بین المللی به عنوان قابل توجه ترین مقصد تحصیلی به حساب می آید ؛ در آلمان بیش از 426 دانشگاه ، فعال است که آموزش هایی با کیفیت را با هزینه ای ناچیز و یا بدون هزینه ارائه می دهند.

دانشگاه های آلمان اصولا بر ارائه آموزش ها بر طبق آخرین روندهای شغلی و تقاضای صنعت متمرکزند ؛ این دانشگاه ها در جهان دارای اعتبار هستند و مدارک معتبر جهانی ارائه می دهند ؛ اما از آن جا که اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی آلمان بسیار رقابتی است ، لذا ، می توان در دانشگاه های خصوصی این کشور ، که حداقل هزینه را اخذ می نمایند ، تحصیل نمود ؛ این دانشگاه ها نیز به مانند دانشگاه های دولتی ، از بهترین موسسات آموزشی جهان هستند.

آیا عدم پرداخت شهریه در آلمان به معنی کیفیت پایین آموزش است؟

و همان گونه که بیان شد ، بیش تر دانشگاه های دولتی کشور آلمان به طور مرتب در صدر رتبه بندی سالانه جهانی جای دارند که این خود نشان از وجود امکانات آموزشی فوق العاده ، زیرساخت ها و آموزشی عالی است ؛ لذا ، می توان انتظار داشت که در آلمان تحصیل در دانشگاه هایی درجه یک ، به صورت رایگان ارائه خواهند شد.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

ثبت نام تحصیل رایگان در آلمان از چه شرایطی برخوردار است؟ دانشجویان با هر ملیتی می توانند از شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان استفاده کنند ؛ با این وجود ، دانشجویان بین المللی می بایست برخی شرایط را نیز در نظر داشته باشند ؛ دقت داشته باشید که شرایط بدون هزینه فقط برای دانشجویان دوره کارشناسی امکان پذیر است و برای مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری پرداخت حداقل شهریه لازم است ؛ اما با این وجود ، باز هم تحصیل در آلمان بسیار مقرون به صرفه تر از تحصیل در دیگر کشورها نظیر بریتانیا ، ایالات متحده آمریکا و کانادا می باشد.

همچنین ، لازم است بدانید که ، اغلب دانشگاه های دولتی کشور آلمان فقط در شرایطی حداقل هزینه های اداری را اخذ خواهند نمود که مدرک کارشناسی ارشد بر پایه اولین مدرک دانشگاهی دوره کارشناسی باشد ؛ به عبارتی ، مدرک کارشناسی ارشد در زمینه ای مرتبط با تحصیلات کارشناسی بوده که به این مدارک کارشناسی ارشد متوالی گفته می شود ؛ در همین حال ، در صورتی که مدرک MS (کارشناسی ارشد علوم) در زمینه ای متفاوت از مدارک پیشین باشد ، هزینه های تحصیل باید پرداخت شوند.

تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان

در سال 2014 ، تمامی ایالت های آلمان (16 ایالت) ، شهریه های دانشجویان مقطع کارشناسی را در تمامی دانشگاه های دولتی آلمان حذف کردند ؛ بدین ترتیب ، امکان تحصیل رایگان آلمان در دوره کارشناسی فراهم آمد و در حال حاضر ، تمام دانشجویان چه داخلی و چه بین المللی می توانند در مقطع لیسانس دانشگاه های دولتی آلمان به صورت رایگان تحصیل نمایند و تنها هزینه ای که در این شرایط دانشجویان باید بپردازند ، هزینه ای ناچیز جهت پوشش هزینه های اداری و دیگر هزینه های مربوط به هر ترم می باشد.

اما دقت داشته باشید که ، ایالت جنوب غربی بادن – وورتمبرگ (Baden-Württemberg) ، در سال 2017 دوباره شهریه ای را برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در نظر گرفت ؛ لذا ، دانشجویان بین المللی کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه های دولتی بادن – وورتمبرگ می بایست هزینه ای در حدود 3000 یورو در سال را پرداخت نمایند.

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع فوق لیسانس

معمولا دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان رایگان می باشد ؛ اما برای دوره فوق لیسانس ، در صورتی امکان پذیر است که تحصیلات ارشد در دسته برنامه های متوالی (consecutive) قرار گرفته باشد ؛ به عبارتی ، رشته تحصیلی دوره لیسانس و فوق لیسانس هم خوانی داشته باشند و بلافاصله پس از اتمام دوره لیسانس برای دوره ارشد اقدام شود ؛ اما با این وجود نیز ، هزینه های ناچیزی در هر ترم جهت ثبت نام ، تایید و مدیریت و کارت Semesterticket برای حمل و نقل وجود خواهد داشت.

تحصیل رایگان در آلمان

شهریه برای برنامه های کارشناسی ارشد غیر متوالی (معمولا مستلزم داشتن یک تجربه کاری بعد از دوره لیسانس هستند) ، برای افرادی که مدرک لیسانس را از سایر نقاط جهان اخذ نموده اند ، در بین دانشگاه های مختلف آلمان متفاوت است و ممکن است در حدود 20000 یورو (24400 دلار) در سال در مؤسسات دولتی و تا 30،000 یورو (تقریبا 36600 دلار) در دانشگاه های خصوصی آلمان باشد.

مراحل گام به گام تحصیل رایگان در آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد

فرآیند تحصیل برای دانشجویان بین المللی ساده است ؛ لذا ، با گذراندن مراحلی می توان رویای تحصیل در کالج های درجه یک آلمان را حتی به صورت رایگان برآورده ساخت.

  • انتخاب برنامه مطالعاتی مناسب: دانشگاه های آلمان برنامه های مختلفی را برای دوره تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته اند که جهت انتخاب ، عالی هستند و جدای از مسیر شغلی که به دنبال آن هستید ، دوره هایی نیز ارائه شده اند که نیازها و برنامه های تحصیلی را برآورده می سازند.
  • انجام الزامات مورد نیاز: اکثر دانشگاه های آلمان برای تحصیلات رایگان در آلمان ، آزمون مهارت زبان آلمانی را درخواست خواهند کرد ، لذا ، لازم است تا زبان آلمانی را آموزش ببینید ؛ همچنین ، می بایست دانشجو دارای مدارک قانونی مربوط به تحصیلات گذشته باشد و نیز مدارک هویتی خود را برای تحصیل در این دوره ارائه دهد ؛ دقت کنید که تعدادی از دانشگاه های آلمان ممکن است مدارک دوره های آموزش زبان انگلیسی را نیز درخواست کنند ؛ برای اطلاعات بیش تر در خصوص الزامات مورد نیاز جهت تحصیل رایگان دوره های ارشد می توان به وب سایت دانشگاه سر زد و بخش شرایط پذیرش را مورد بررسی قرار داد.
  • داشتن تمکن مالی: تمکن مالی مناسب یکی دیگر از شرایط تحصیل و زندگی در آلمان است ؛ به طور کلی ، متقاضی بین المللی می بایست دارای حداقل 10,332 یورو در حساب بانکی خود ، برای پوشش هزینه ها باشد که این مبلغ به یک حساب بانکی مسدود شده در آلمان انتقال می یابد.
  • درخواست برای دانشگاهی مناسب: پس از تأیید تمامی الزامات و مدارک مورد نیاز ، در مرحله نهایی نوبت به درخواست می رسد ؛ برخی از دانشگاه های آلمان درخواست ها را از طریق پلتفرمی با عنوان یونی اسیست (Uni-Assist) دریافت می کنند و برخی دیگر نیز وب سایت های خود را دارند که می توان برای نحوه درخواست ، وبسایت دانشگاه را بررسی نمود ؛ به طور کلی ، جهت بررسی نحوه پذیرش و تحصیلات رایگان در آلمان ، می توان با دانشگاه مورد نظر در تماس بود.
  • بررسی ویزای دانشجویی: در صورتی که دانشجو از کشورهای غیر اروپایی باشد ، می بایست برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان اقدام نماید.
  • پیدا کردن مکان مناسب جهت اقامت: دانشجوی بین المللی می بایست به فکر پیدا کردن مکانی مناسب جهت اقامت باشد ؛ به طور کلی ، اقامت در کشور آلمان برای دانشجویان خارجی چندان گران نیست ؛ لذا ، به راحتی می توان مکانی را پیدا کرد که از لحاظ مالی مناسب باشد ؛ همچنین ، دانشگاه های آلمان خوابگاه های دانشجویی را پیشنهاد می کنند.

تحصیل رایگان دکترا در آلمان

دوره دکترا ، حداقل برای شش ترم اول ، در تمامی دانشگاه های آلمان رایگان است و به مانند سایر مقاطع تحصیلی ، دانشجویان دکترا نیز می بایست هزینه های اداری و سایر هزینه ها را که در حدود 250 یورو برای هر ترم است ، پرداخت نمایند ؛  برای مقطع دکترا باید متقاضی حداقل 8 ترم تحصیلات آکادمیک را گذرانده باشد و مدرک نهایی نیز می بایست معادل مدرک کارشناسی ارشد آلمان باشد.

همچنین ، تحصیلات رایگان در آلمان برای مقطع دکترا ، به معنی کار شدید و تمرکز بر روی یک موضوع و یا یک پروژه ی تحقیقاتی خاص است ؛ اما مدت زمان لازم برای تکمیل دوره دکترا متفاوت است و به طور معمول ، سه تا پنج سال به طول خواهد انجامید.

تحصیل رایگان دکترا در آلمان

شرایط تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

دانشگاه های آلمان همواره در بین موسسات آکادمیک برتر اروپا رتبه بندی شده اند ؛ دانشگاه های این کشور امکانات پیشرفته و خوابگاه های دانشجویی در محوطه دانشگاه را ارائه می دهند و همان گونه که بیان شد ، تقریبا تمامی دانشگاه های دولتی ، شرایط تحصیل رایگان را برای همه دانشجویان بین المللی ، از جمله کسانی که علاقمند به مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد پزشکی هستند ، ارائه می دهند.

لذا می توان گفت که ، تحصیل پزشکی در آلمان رایگان است و از شرایط اصلی پذیرش برای برنامه های پزشکی آلمان ، دیپلم دبیرستان و مهارت های زبان آلمانی است ؛ دقت کنید که دوره کارشناسی ارشد پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می شود و محدودیت های پذیرش برای تحصیل رایگان در دوره های پزشکی ، در تمام دانشگاه های آلمان وجود دارد ؛ لذا ، در زمان پذیرش متقاضیان ، معدل یا نمرات برخی از دروس ، نتایج مصاحبه ، صلاحیت های حرفه ای و غیره می توانند مهم باشند.

همچنین ، تحصیل رایگان پزشکی در آلمان نیاز به مهارت های زبان آلمانی دارد ؛ دانشجویان مدارک مربوط به مهارت های زبان آلمانی را می توانند با قبولی در آزمون DSH یا  TestDaF که تقریبا با سطح B1 چارچوب کلی اروپایی مرجع زبان ها برابر است ، اخذ نمایند.

دانشگاه های برتر ارائه دهنده دوره های رایگان در آلمان

اگر به تحصیل رایگان در آلمان فکر می کنید ، می بایست با دانشگاه هایی که برنامه هایی با این شرط را ارائه می دهند ، آشنا باشید ؛ به طور کلی ، بیش از 1000 دوره تحصیلی توسط حدودا 300 دانشگاه دولتی آلمان ارائه می شوند که برخی از دانشگاه های برتر ارائه دهنده برنامه های رایگان شامل موارد زیر خواهند بود:

نام دانشگاهرتبه جهانی سال 2022دوره های برتر
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ32انگلیسی ، علوم کامپیوتر ، علوم داده ، مدیریت و اقتصاد
دانشگاه فنی مونیخ38مدیریت ، علوم داده ، مهندسی برق و علوم کامپیوتر
دانشگاه هایدلبرگ42فیزیک ، علوم داده ، انگلیسی ، مهندسی برق و اقتصاد
دانشگاه هومبولت برلین74اقتصاد ، انگلیسی ، مددکاری اجتماعی و علم داده
دانشگاه خیرین پزشکی برلین73علوم اعصاب ، اپیدمیولوژی ، پزشکی و علوم بهداشتی
دانشگاه فرایبورگ108انگلیسی ، علوم کامپیوتر ، رباتیک و سامانه های نهفته
دانشگاه توبینگن78یادگیری ماشین ، علوم کامپیوتر ، اقتصاد و انگلیسی ، الهیات ، علوم طبیعی
دانشگاهRWTH  آخن108علوم کامپیوتر ، مهندسی خودرو ، مهندسی مکانیک و علم داده
دانشگاه فنی برلین139مهندسی مکانیک ، علوم کامپیوتر و مهندسی انرژی
دانشگاه آزاد برلین83انگلیسی ، روانشناسی ، علوم کامپیوتر و مدیریت
دانشگاه بن112علوم کامپیوتر ، بیوتکنولوژی ، انگلیسی و اقتصاد

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین به جز در مورد برخی از برنامه های تحصیلات تکمیلی ، در بقیه موارد هیچ شهریه ای دریافت نمی کند ؛ اما دانشجو برای تحصیلات رایگان در آلمان از طریق این دانشگاه باید هزینه ای در حدود 313 دلار برای ثبت نام ، خدمات پشتیبانی دانشجویی ، اتحادیه دانشجویی و بلیط های حمل و نقل در نظر بگیرد.

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه فنی مونیخ

این دانشگاه به مانند بسیاری از دانشگاه های دولتی ، تحصیلات رایگان در آلمان را فراهم آورده است و جهت ارائه خدمات دانشجویی به بیش از 32000 دانشجو که یک سوم آن ها بین المللی هستند ، دولت بودجه دریافت می کند ؛ اما هر چند که این دانشگاه رایگان است و شهریه ای دریافت نمی کند ، ولی دانشجویان می بایست هزینه های ترم تحصیلی را که از 62 یورو (در استراوبینگ) تا 144.40 یورو (در مونیخ ، ویهن استفان و گارچینگ) هستند ، پرداخت نمایند.

دانشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت برلین (HU Berlin) ، به مانند سایر دانشگاه های رایگان در آلمان ، تنها هزینه های ترم تحصیلی که در حدود 300 یورو است را دریافت می کند که این هزینه دریافتی ، شامل کارت حمل و نقل و هزینه های مشخصی برای سازمان های دانشجویی می باشد.

دانشگاه RWTH آخن

دانشگاه RWTH آخن ، به عنوان یک دانشگاه رایگان ، تحصیلات رایگان در آلمان را ارائه می دهد و فقط به هزینه ترم 500 یورویی بسنده می کند که این جدا از مبلغ 1000 یورویی است که می بایست هر دانشجو به صورت ماهیانه جهت داشتن یک زندگی راحت در آخن اختصاص دهد.

مقاله مرتبط: دانشگاه پزشکی آخن آلمان

دانشگاه بن

با این که دانشگاه بن توسط ایالت فدرال نوردراین – وستفالن یارانه دریافت می کند ، اما باز هم هزینه ای اندک (ماهیانه 300 یورو) دریافت خواهد کرد که حمل و نقل در بن ، کلن و باقی مناطق را پوشش قرار خواهد داد.

دانشگاه هامبورگ

دانشجویان دانشگاه هامبورگ ، علاوه بر هزینه های زندگی ، می بایست هزینه 332 یورویی را هر ترم بپردازند که این پرداخت شامل هزینه های اداری ، حمل و نقل و غیره می شود.

دانشگاه کلن

دانشگاه کلن نیز امکان تحصیل با هزینه پایین را ارائه می دهد ، اما باز هم به پرداخت هزینه سالانه 500 یورویی نیاز است که هزینه دریافتی ، هزینه های مربوط به حمل و نقل و هزینه های اداری را پوشش می دهد.

دانشگاه گوته

دانشگاه گوته به مانند اکثر دانشگاه های دولتی آلمان ، دانشجویان داخلی و بین المللی شرایط تحصیلات رایگان در آلمان را از طریق این دانشگاه دارند و تنها هزینه ای که می بایست دانشجو در هر ترم بپردازد در حدود 370 یورو است که شامل هزینه های اداری و وجوه خاصی می شود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در المان شرایط و الزاماتی دارد که به شرح زیر است:

  • داشتن سابقه تحصیلی خوب (نظیر داشتن حداقل 85 درصد یا 9 CGPA در کلاس دوازدهم) برای داشتن تحصیلات رایگان در آلمان مهم است.
  • نمره آزمون ورودی مربوط به مهارت های زبانی: برای داشتن تحصیلات در آلمان ، می بایست دارای معیارهای مورد نیاز برای برنامه در دانشگاه مورد نظر بود که برخی از آزمون های رایج مورد قبول ، شامل GRE، GMAT ، IELTS ، TOEFL  و غیره می باشند.

اگر به دنبال تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان هستید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

در صورتی که بتوان اثبات کرد که در دبیرستان زبان انگلیسی مطالعه شده ، ممکن است بعضی از دانشگاه های آلمان ، دانشجو را از ارائه نمره زبان ، معاف کنند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رایگان در آلمان
  • نامه پذیرش دانشگاه: اپلای و اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های دولتی آلمان جهت امری ضروری است.
  • کارشناسی ارشد متوالی: همانگونه که بیان شد ، اکثر دانشگاه های دولتی آلمان ، در صورتی حداقل هزینه اداری را در نظر می گیرند که مدرک کارشناسی ارشد در زمینه ای مرتبط با تحصیلات دوره لیسانس باشد (کارشناسی ارشد متوالی) ؛ اما در صورتی که MS در زمینه ای متفاوت از مدارک پیشین باشد ، هزینه های تحصیل وجود خواهند داشت.
  • حساب مسدود شده: دانشگاه ها حساب مسدود شده ، درخواست خواهند کرد ؛ به طور کلی ، هر دانشجو به مبلغی برای تامین هزینه های زندگی و دیگر هزینه ها به صورت ماهانه نیاز دارند که می بایست آن را در نظر گرفت و این پول به حساب مسدود شده واریز می شود ؛ این مبلغ می تواند در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد ؛ اما به طور میانگین در حدود 853 یورو در ماه یا 10236 یورو برای دوره تحصیلی جهت پوشش هزینه های اقامت ، کارت حمل و نقل و هزینه های زندگی خواهد بود.

تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی

آیا تحصیلات رایگان آلمان به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟ یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه های آلمان ، ارائه برنامه هایی به زبان انگلیسی می باشد ؛ اما دقت کنید که ، مدارک دوره کارشناسی در آلمان به زبان آلمانی ارائه می شوند ؛ در صورتی که بخواهید در یک دانشگاه خصوصی ثبت نام کنید ، احتمالا برنامه هایی به زبان انگلیسی در این مقطع خواهید یافت که در غیر این صورت ، متقاضی می بایست زبان آلمانی را یاد بگیرد.

با این حال ، برنامه های تحصیلی بسیار متنوعی در سطح کارشناسی ارشد ، به زبان انگلیسی وجود دارد ؛ همچنین ، بسیاری از برنامه های تحصیلات تکمیلی که دارای زبان تدریس‌ انگلیسی هستند ، نیازی به پرداخت شهریه نخواهد داشت ؛ در ادامه به چندین کالج آلمانی که دارای زبان تدریس انگلیسی هستند و شهریه ای دریافت نمی کنند ، اشاره شده است:

  • دانشگاه فنی مونشن
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه فنی دارمشتات
  • دانشگاه ارلانگن نورنبرگ (FAU)
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه صنعتی هامبورگ
  • دانشگاه SRH هایدلبرگ
  • دانشگاه علوم کاربردی Wurzburg Schweinfurt
  • دانشگاه لایبنیتس هانوفر

پیشنهاد مطالعه :

هزینه های زندگی در آلمان

در حالی که امکان تحصیل رایگان در آلمان امکان پذیر است و بسیاری از دانشجویان بین المللی می توانند در آلمان رایگان تحصیل کنند ، اما باز هم پرداخت هزینه های زندگی قابل انتظار است ؛ هزینه های زندگی در آلمان در مناطق مختلف می تواند متفاوت باشد ؛ به عنوان مثال ، مونیخ به عنوان گران ترین شهر آلمان جهت زندگی شناخته می شود و هزینه های زندگی در این شهر به طور میانگین در حدود 12000 یورو یا 13900 دلار سالانه خواهد بود ؛ این در حالیست که میانگین هزینه های زندگی سالانه در کشور آلمان در حدود 10200 یورو یا 11800 دلار می باشد.

در این اثنی ، اجاره بزرگ ترین هزینه ماهانه ای است که دانشجو باید بپردازد ؛ به همین خاطر بسیاری از دانشجویان زندگی در آپارتمان های مشترک (با میانگین اجاره 280 یورو و یا تقریبا 340 دلار آمریکا ماهیانه) یا یک سالن دانشجویی (234 یورو و یا تقریبا 290 دلار آمریکا ماهانه) را انتخاب خواهند کرد.

هزینه های زندگی در آلمان

بر اساس داده های  DAAD، میانگین برخی دیگر ازهزینه‌ ها به صورت ماهانه به شرح زیر خواهند بود:

آیتمهزینه ها
خورد و خوراک168  یورو (205 دلار آمریکا)
پوشاک42  یورو (52 دلار آمریکا)
حمل و نقل94  یورو (115 دلار آمریکا)
هزینه تلفن ، اینترنت و تلویزیون31  یورو (تقریبا 38 دلار آمریکا)
مواد و وسایل آموزشی / مطالعه20  یورو (تقریبا 25 دلار آمریکا)
فعالیت های اوقات فراغت61  یورو (75 دلار آمریکا)

هزینه های پیش از ورود به آلمان

پیش از آغاز سفر به آلمان ، متقاضی می بایست هزینه های قبل از ورود را نیز در نظر داشته باشد ؛ این هزینه ها می تواند شامل هزینه های درخواست ، هزینه ویزا ، هزینه بلیط هواپیما و غیره باشند.

به طور کلی ، شهروندان اتحادیه اروپا یا شهروندان ایسلند ، لیختن اشتاین ، نروژ و یا سوئیس ، جهت تحصیل رایگان در آلمان به ویزا نیاز ندارند ؛ اما شهروندان غیر از این مناطق می بایست 60 یورو (تقریبا 74 دلار) برای ویزای دانشجویی در نظر بگیرند ؛ همچنین برای برآورده ساختن شرایط ویزا ، تمکن مالی لازم است.

از دیگر پیش شرط های ثبت نام در دانشگاه های آلمان ، بیمه سلامت است ؛ در صورتی که دانشجو ساکن کشوری در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا باشد ، می بایست یک توافقنامه تامین اجتماعی بین کشور مبدا و آلمان وجود داشته باشد ؛ بدین معنا که در صورت داشتن بیمه سلامت عمومی ، می بایست در آلمان نیز تحت پوشش قرار گیرید ؛ اما در صورتی که بیمه درمانی در آلمان معتبر نباشد ، هزینه ماهیانه ای در حدود 80 یورو (یا 97 دلار) جهت پوشش بیمه ای انتظار می رود.

بورسیه های تحصیلی در آلمان

با این که رویکرد آلمان در فراهم ساختن شرایطی جهت تحصیلات رایگان برای همه است ؛ با این حال ، بورسیه هایی را نیز در نظر گرفته است ؛ بورسیه های تحصیلی در آلمان می توانند توسط سازمان های دولتی و یا غیر دولتی ارائه شوند ؛ معیارهایی که بر طبق آن ها این کمک هزینه ها یا بورسیه ها ارائه خواهند شد ، متفاوت است و به شرایط دانشجو بستگی دارد.

به طور کلی ، آلمان بورسیه تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته تا آن ها بتوانند از این طریق هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل در آلمان (برای دانشگاه های خصوصی) را تامین نمایند ؛ حتی برخی از بورسیه های تحصیلی ، شرایط تحصیلات رایگان در آلمان را برای دانشجو به وجود خواهند آورد.

بورسیه تحصیلی DAAD

بورسیه تحصیلی DAAD به دانشجویان بومی و بین المللی در تمامی مقاطع و نیز دانشگاهیان و محققین ارائه می شود ؛ به طور کلی ، DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) از دانشجویان آلمانی و بین المللی حمایت کرده تا امکان زندگی و تحصیلات رایگان در آلمان و یا با هزینه ای مقرون به صرفه تر برای آن ها ممکن باشد.

بورسیه تحصیلی DAAD

همچنین ، افرادی که در رشته مهندسی و یا علوم مشغول به تحصیل هستند و قصد دارند یک دوره ی کارآموزی 2 – 3 ماهه را در یکی از دانشگاه های آلمان با بودجه ای دولتی بگذرانند ، برای دریافت بورسیه DAAD WISE (کارآموزی در زمینه علوم و مهندسی) ، واجد شرایط خواهند بود ؛ در صورت انتخاب بورسیه DAAD WISE ، دانشجویان دوره کارشناسی 750 یورو در ماه جهت تامین هزینه های زندگی و نیز 1075 یورو برای هزینه های حمل و نقل و پرداخت بیمه سلامت ، حوادث و مسئولیت شخصی دریافت خواهند نمود.

بورسیه (Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS

دانشجویان کشورهای در حال توسعه ممکن است به طور خودکار مشمول این بورسیه با مبالغ مختلف شوند ؛ به طور کلی ، دانشجویان مقطع دکترا کمک هزینه ای 1200 یورویی (به مدت سه سال) به صورت ماهانه و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می توانند 861 یورو ماهانه دریافت نمایند.

بورسیه هاینریش بول (Heinrich Böll)

بورسیه هاینریش بول برای دانشجویانی در نظر گرفته شده که در امتحانات ورودی دانشگاه ها موفق بوده اند ؛ این افراد می توانند هر برنامه ای از دوره های کارشناسی ارشد یا دکترا را انتخاب نموده و در خود آلمان به تحصیل مشغول شوند ؛ در این نوع بورسیه ، مبلغ 850 یورو به صورت ماهانه به همراه برخی کمک هزینه های اضافی به دانشجو تعلق می گیرد ؛ دانشجویان دکترا 1000 یورو به اضافه 100 یورو برای کمک هزینه های حمل و نقل ، هر ماه دریافت خواهند نمود.

بورسیه تحصیلی کوفی عنان  MBA

بورسیه تحصیلی کوفی عنان  MBA، هزینه های تحصیل را به طور کامل با مبلغ 25500 یورو و نیز 43500 یورو برای متقاضیانMIM  و MBA تحت پوشش قرار خواهد داد ؛ این بورسیه هزینه های حمل و نقل ، ویزا ، بیمه ، اقامت و اینترنت را نیز پوشش می دهد.

بورسیه تحصیلی زنان  ESMT

دانشجویان دختر دوره های MBA در ESMT (دانشکده مدیریت و فناوری اروپایی) جهت دریافت این نوع بورسیه واجد شرایط خواهند بود ؛ مبلغ این بورسیه 15000 یورو می باشد.

بورسیه لیسانس  EMS

EMS (دانشکده مدیریت اروپایی) ، این نوع بورسیه را به دانشجویانی که برای دوره های کارشناسی درخواست می دهند ، اعطا می کند ؛ افرادی که دارای مدارک تحصیلی عالی هستند ، می توانند برای این بورسیه درخواست دهند ؛ بورسیه معافیت 50 درصدی از هزینه های تحصیل را در پی خواهد داشت.

علاوه بر بورسیه های ذکر شده ، تقریبا تمامی دانشگاه های دولتی یا خصوصی کشور آلمان ، مطابق با نیاز مالی و پیشینه ی تحصیلی ، بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان شایسته را نیز در نظر گرفته اند ؛ لذا ، می توان در زمان درخواست برای دانشگاه مورد نظر ، وب سایت آن دانشگاه را برای بورسیه ها و بودجه های در نظر گرفته شده برای دانشجویان بین المللی مورد بررسی قرار داد.

به طور کلی ، کشور آلمان پر از فرصت های تحصیل با کیفیت است و در کنار سایر مزایایی که این کشور ارائه می دهد ، تحصیل با هزینه پایین باعث شده تا هر ساله مشتاقان زیادی برای تحصیلات دانشگاهی وارد این کشور شوند ؛ اگر سوالات بیشتری در خصوص تحصیل رایگان در آلمان ذهن تان را مشغول کرده ، با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین در تماس باشید تا با خیال راحت وارد این مسیر شوید.

بورسیه لیسانس  EMS چیست؟

EMS (دانشکده مدیریت اروپایی) ، این نوع بورسیه را به دانشجویانی که برای دوره های کارشناسی درخواست می دهند ، اعطا می کند ؛ افرادی که دارای مدارک تحصیلی عالی هستند ، می توانند برای این بورسیه درخواست دهند ؛ بورسیه معافیت 50 درصدی از هزینه های تحصیل را در پی خواهد داشت.

4.2/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 5نفر)

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *