تحصیل در کالج های آلمان

تحصیل در کالج های آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 28 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

مهاجرت تحصیلی یکی از انواع مهاجرت هاست ،کشور آلمان بهترین گزینه برای مهاجران از طریق تحصیل است زیرا تحصیل در کالج های آلمان علاوه بر کیفیت بالای آموزشی و تحصیلی ، سطح علمی موثر و قوی کمترین و مقرون به صرفه ترین هزینه ها را برای مهاجران فراهم می کند، همچنین تحیل در کالج های آلمان امکان کار بعد از فارغ التحصیلی، محیط زندگی امن و راحت، تحصیل با شهریه رایگان یا کم دانشگاه ها، اساتید مجرب در کالج ها وکیفیت بالای آموزشی را به متقاضیان ارائه می دهد.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

شرکت در کالج های کشوری مانند آلمان بهترین گزینه برای مهاجران است زیرا تحصیل در کالج های آلمان علاوه بر کیفیت بالای آموزشی و تحصیلی ، سطح علمی موثر و قوی کمترین و مقرون به صرفه ترین هزینه ها را برای مهاجران فراهم می کند، همچنین تحیل در کالج های آلمان امکان کار بعد از فارغ التحصیلی، محیط زندگی امن و راحت، تحصیل با شهریه رایگان یا کم دانشگاه ها، اساتید مجرب در کالج ها وکیفیت بالای آموزشی را به متقاضیان ارائه می دهد.

به همین دلیل باعث محبوبیت این کشور در میان مهاجران شده است به طور کلی اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان برای شهروندان آلمانی نیز بسیار دشوار است زیرا آنان هم باید پس از اتمام فارغ التحصیلی آزمون abitur را شرکت کنند و مدرک آن را کسب کنند تا مجاز به ورود دانشگاه های آلمان شوند ،اما برای دانشجویان بین الملل دوره های آمادگی یکساله طراحی شده است تا برای تحصیل در دانشگاه آمادگی لازم را کسب کنند ، یکی از نکات مهم برای تحصیل در کالج های آلمان انتخاب رشته درست و مناسب است که ملزم به شناخت علاقه و استعداد های خود در زمینه های مختلف است.

توصیه می‌شود مقاله زیر را که زیر نظر کارشناسان و مشاوران مهاجرتی نوشته شده است، مطالعه نمایید:

>>>> شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

Studien kolleg

منظور از studien kolleg  نوعی کالج مقدماتی است برای دانشجویان بین الملل که قصد تحصیل در کالج های آلمان را دارند؛ اما مدرک تحصیلی آنها مورد تایید سیستم های آموزشی آلمان نیست بر اساس قوانین کشور آلمان هر فردی که در کشوری غیر از آلمان تحصیل کرده باشد برای تحصیل در کالج های آلمان باید یک دوره یک ساله در کالج های آلمان را بگذراند تا بتواند آمادگی های لازم را برای ورود به دانشگاه های آلمان پیدا کند در صورتی که این افراد امتحانات پایانی و دوره های آمادگی در کالج های آلمان را با موفقیت به اتمام رساند و می توانند واجد شرایط برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آلمان شوند.

مزایای ادامه تحصیل در کالج های آلمان

کشور آلمان با توجه به تنوع فرهنگ و همچنین استفاده از دو زبان آلمانی و انگلیسی و همچنین هزینه های پایین‌تر تحصیلی نسبت به سایر کشورها بسیار مورد توجه مهاجران قرار گرفته است علاوه بر آن امکان تحصیل رایگان در بیشتر کالج های آن با توجه به شرایط فراهم می باشد.

بنابراین در بین کشورها کشور آلمان محبوبیت بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد. امکان کار در زمان تحصیل برای دانشجویان بین المللی به این صورت که اگر دانشجوی بین الملل هستید با کمترین تجربه کاری میتوانید به صورت پاره وقت به مدت 20 ساعت درهفته به کار مشغول شوید ، در صورت توانمند بودن می توانید از بورسیه تحصیلی آلمان استفاده کنید زیرا آلمان کشوری است که در بخش های آموزشی حمایت های مالی بسیاری را  برای دانشجویان ارائه می دهد.

همچنین آلمان از آن دسته کشورهایی است که محیط کار جذابی را برای دانشجویان بین الملل فراهم میکند  بنابر این دانشجویان ترغیب می‌شوند که پس از  اتمام تحصیل جهت اشتغال در کشور آلمان بمانند.

تحصیل در کالج های آلمان
تحصیل در کالج های آلمان

انواع کالج های آلمان

1. کالج گروه پزشکی (M- KURS)

کالج M KURS مناسب کسانی است که متقاضی تحصیل در رشته های گروه پزشکی، زیست شناسی و داروسازی هستند به کالج تعلیم و تربیت نیز معروف هستند که به مباحث های متنوعی از جمله فیزیک و شیمی و زیست شناسی می‌پردازند و دارای آزمون ورودی هستند.

 شرایط پذیرش کالج گروه پزشکی

از مهمترین شرایط اخذ پذیرش  برای ایرانیان در کالج های گروه پزشکی داشتن مدرک به مدت ۱3 ساله دیپلم می باشد بنابراین از آنجا که ایرانیان دوره ۱۲ ساله مدرک دیپلم دارند باید در یک دوره تکمیلی جهت آمادگی در کالج های پزشکی شرکت کنند ، مدت این دوره یک ساله است و متقاضیان با شرکت در این دوره  و کسب نمره کافی از آزمون مدرک دیپلم ۱۳ ساله را دریافت می کنند اما کسانی که دو ترم تحصیلی را در دانشگاه های آزاد و یا دولتی گذرانده باشند نیازی  نیست که در دوره‌های آمادگی m-kurs آلمان شرکت کنند.

آزمون ورودی m-kurs

متقاضیان باید در آزمون های ورودی نمرات مطلوب را کسب کنند که برای گروه کالج پزشکی آلمان آزمون  Aufnahmetest در نظر گرفته شده است این آزمون دو بار در سال برگزار می شود و کسب نمره  حداقل b2  ضروری است، پس از تمام شدن دوره های آمادگی و کسب مهارت های زبان آلمانی به مدت لازم متقاضیان در صورت قبولی این دوره ها گامی موثر برای ورود به دانشگاه های پزشکی آلمان بر می دارند.

اخذ ویزای تحصیلی

کالج های پزشکی آلمان در واقع یک دوره آمادگی کوتاه مدت برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان هستند که در آن و مباحث علوم پایه پزشکی و زبان آلمانی آموزش داده میشود سفارت آلمان برای متقاضیانی که در کالج های دولتی معتبر تحصیل می کنند ویزای تحصیلی صادر می کند اما سفارت آلمان برای کالج های پزشکی آلمان بعضی از مدارک کالج های خصوصی را برای گرفتن ویزای تحصیل تایید نمیکند.

مزایا ی تحصیل در کالج های پزشکی آلمان

مزایای تحصیل در کالج های پزشکی آلمان به شرح زیر است:

  • کسب آمادگی بیشتر نسبت به کسانی که مستقیم وارد دانشگاه های پزشکی آلمان میشوند
  • مرور و بررسی کلی  دروس پایه دبیرستان برای عملکرد بهتر
  • آشنایی با اصطلاحات پزشکی
  • تقویت بیشتر زبان آلمانی
  • تحصیل رایگان در رشته پزشکی
  • تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا
  • تحصیل با سیستم آموزشی سطح بالا و کیفیت عالی
  • پایین بودن نرخ تورم
  • بالا بودن ارزش و اعتبار مدرک تحصیلی
  • ثبات اقتصادی و امنیت اجتماعی
  • فرصت شغلی فراوان
  • متنوع بودن رشته ها و شاخه های پزشکی

معایب تحصیل در کالج های پزشکی آلمان

بزرگترین معایب آن می‌توان به عدم مجوز کار در زمان تحصیل و عدم اعطای بورس تحصیلی اشاره کرد  به این شکل که اگر متقاضی در هنگام تحصیل در کالج های آلمان باشد نمی تواند به موازات تحصیل در کالج ، شغلی را برای خود اختیار کند حتی به صورت کار دانشجویی یا پاره وقت اما در حالت کلی اگر  بخواهیم معایب تحصیل در کالج های آلمان  را در نظر بگیریم نسبت به مزیت های تحصیل در کالج های آلمان درصد بسیار ناچیزی ایست و می توان از آن چشم پوشی کرد.

2.کالج گروه مهندسی (T-KURS)

کالج T-KURS مناسب کسانی است که قصد تحصیل در رشته های مهندسی و شاخه های فنی و رشته های مرتبط را دارند در این نوع کالج ها افراد باید در دوره های آمادگی جهت کسب مهارت و دانش زبان آلمانی شرکت کنند، زیرا زبان آموزشی در این نوع کالج‌ها آلمانی است ، دوره های آمادگی برای گروه کالج مهندسی در آلمان شش ماه تا یک سال است  هم چنین کسانی که در کشور خود مدرک دانشگاهی ندارند می توانند در این دوره ها شرکت کنند.

کالج گروه مهندسی (T-KURS)
کالج گروه مهندسی (T-KURS)

موضوع آزمون T-KURS

آزمون ورودی کالج های آلمان در گروه مهندسی  شامل زبان آلمانی،  ریاضی ، فیزیک و شیمی می شود و متقاضیان در رشته های مهندسی باید آمادگی لازم را در موضوعات مربوط به آزمون از جمله ریاضیات و فیزیک و شیمی بالا برند.

شرایط ورود به کالج T-KURS

شناخت زبان آلمانی در سطح A1   و برای اخذ پذیرش در کالج  گروه مهندسی باید مدارک زیر را دارا باشید :

  1. مدارک تحصیلی پایه دبیرستان
  2. قبولی در آزمون ورودی کالج های آلمان
  3. رزومه تحصیلی
  4. کپی پاسپورت
  5. تکمیل فرم درخواست گواهی
  6. مدرک زبان آلمانی

مقالات مرتبط: کالج زبان آلمانی در آلمان

لیست کالج های پزشکی آلمان (T-KURS)

ردیفنام کالج
1 کالج برلین
2کالج هامبورگ *
3 کالج بین المللی
4کالج زاکس
5 کالج ویسمار
6کالج مونیخ *
7کالج  کوبورگ

*کالج هامبورگ یکی از کالج های مهم و از نوع دولتی در دسته ی کالج های پزشکی آلمان است  که متقاضیان هیچ شهریه ای را پرداخت نمی کنند و امکان تحصیل رایگان را دارند  امتحان ورودی در کالج هامبورگ  به شکل دوره هایی به اسم دوره های پیش مقدماتی برگزار میشود  در واقع این دوره ها مقدماتی است که توسط کالج  هامبورگ برای آماده سازی دانشجویان بین المللی در رشته های تخصصی برگزار می شود. متقاضیان باید در سطح C1 زبان آلمانی را  بلد باشند و این سطح از  نمره  مورد قبول این دانشگاست.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: دانشگاه های پزشکی آلمان

*کالج مونیخ  یا همان TUM یکی از معروف ترین و معتبر ترین کالج های المان است که در آن دروس پایه فیزیک و شیمی و زیست شناسی تدریس می شود از جمله شرایط کالج مونیخ برای پذیرش برای کسانی که دیپلم خود را در کشورهای دیگر گرفته اند داشتن مدارکی از جمله 1. گذرنامه  2.ویزا تحصیلی 3.مدارک کامل دانشجویی تایید و ترجمه شده 4. مدارک زبان آلمانی 5.مدارک زبان انگلیسی 6. بیمه درمانی لازم است هم چنین تاییدیه  مدارک  و گواهی شما توسط سفارت آلمان از جمله شرایط مهم کالج مونیخ یا همان TUM  است.

لیست کالج های پزشکی آلمان (T-KURS)
لیست کالج های پزشکی آلمان (T-KURS)

طول دوره ی تحصیل در کالج T-KURS

دوره های این گروه از کالج های آلمان مثل سایر کالج ها یک ساله بوده و  متقاضیان باید مثل سایر کالج های آلمان آزمون های ورودی  (Aufnahmetest ) و خروجی( fsp) که برای کالج ها در نظر گرفته شده را با موفقیت پشت سر بگذرانند تا بتوانند مدرک آن را بگیرند درضمن حضور در کلاس‌های آمادگی اجباری بوده و قوانین خاص خود را دارد هر متقاضی که بدون دلیل موجه در کلاس های آمادگی شرکت نکنداخراج می شود.

آزمون کالج T-KURS

علاه بر ازمون های ورودی و خروجی که برای دوره های امادگی در کالج های آلمان  در بالا اشاره شد آزمون های تخصصی زبان آلمانی نیز برای هر گروه از کالج ها در نظر گرفته شده  است در این نوع کالج ها آزمون   TEST DAF و آزمون  DSH برگزار می شود که نمرات آنها باید قابل قبول کشور آلمان باشد .سطح نمرات در آزمون DSH سطح 2 و در آزمون TEST DAF سطح 4 در نظر گرفته شده است در ادامه مطالب این دو آزمون را به طور کلی شرح میدهیم.

هزینه آزمون T- KURS

کالج های دولتی رایگان است اما در صورت استفاده از سایر کالج ها هزینه ای معادل ۷۰۰ یورو تا 1000 یورو  را باید بپردازید البته هزینه  آزمون T- KURS در هر کالج  با یکدیگر متفاوت است که علت آن دریافت  خدمات بیشتر و باکیفیت‌ تر و استفاده از اساتید با تخصص و ماهرتر  نسبت به سایر کالج هاست هرچقدر که خدمات بیشتری ارائه دهند هزینه ای معادل آن لحاظ می کنند.

3. کالج گروه مدیریت (W- KURS)

تمرکز اصلی در این نوع کالج ها بر موضوعات و مباحث علوم اجتماعی

جامعه شناسی ،گردشگری ،علوم سیاسی است همچنین مباحث اقتصاد تجارت و … را پوشش میدهند ، کالج های علوم اقتصادی آلمان سطح علمی و آموزش پایین تری نسبت به کشور ایران دارند

شرایط اخذ پذیرش در کالج های w-kurs

برای پذیرش در کالج های علوم اقتصادی باید متقاضیان دارای مدرک و سطح آزمون b2 باشند تا سطح علمی آنها در زمینه اقتصادی و ریاضی و جغرافیا محک زده شود و برای پذیرش در دانشگاه های آلمان آمادگی لازم علمی را داشته باشند

آزمون های ورودی w-kurs

در کالج های W-KURS مهارت زبان آلمانی در سطح آزمون b2 مورد نیاز است و یا مدارک  DHS  سطح 2 و مدرک TEST DAF  سطح 4 مورد قبول این کالج است و مهم ترین نکته درکالج علوم اقتصادی این است که با وجود آزمون پایانی   feststellungspufung کالج علوم اقتصادی و سطح اهمیت آن نیاز به دارا بودن مدرک مهارت زبان آلمانی ندارد.

آزمون های ورودی w-kurs
آزمون های ورودی w-kurs

مزایا و معایب تحصیل w-kurs

مزایا و معایب این کالج ها در جدول زیر شرح داده شده است:

مزایای تحصیل w-kursمعایب تحصیل w-kurs
آشنایی با فرهنگ کشور آلمانعدم اشتغال در طول تحصیل
درک مفهومی تر موضوعات دبیرستانعدم استفاده از بورسیه تحصیلی در طول ترم تحصیلی
آموزش زبان آلمانی و کسب آمادگی برای تحصیل در دانشگاه آلمان 

4. کالج های گروه هنر (G- KURS)

این کالج برای متقاضیانی مناسب است  که قصد تحصیل در رشته های مهندسی اقتصاد، مدیریت بازرگانی، علوم اقتصاد، اصول و مبانی اقتصاد و بازاریابی در دانشگاه های آلمان را دارند در این نوع کالج ها آزمون های ورودی به زبان آلمانی است کسانی که دوره آمادگی را در کالج های علوم انسانی گذرانده باشند می توانند از طریق آزمون در دسته های ادبی و هنری به تحصیل ادامه دهند در این نوع کالج ها افراد محدودی را می پذیرند که بتوانند مهارت و آمادگی خود را در آزمون ها ثابت کنند. ،  متقاضیان باید قبل از ورود به دانشگاه در کالج های گروه علوم اقتصاد آلمان تحصیل کنند.

رشته های تحصیلی G- KURS

ردیفرشته های تحصیلی G- KURS
1مطالعات زبان آلمانی
2مرمت
3مطالعات حقوقی
4تاریخ هنر
5باستان شناسی
6مردم شناسی
7روزنامه نگاری
8هنر و طراحی

شرایط تحصیل G- KURS

شرایط این گروه از کالج مثل سایر گروه های دارای دوره های آمادگی که خود شامل دو ترم تحصیلی است که در این نوع کالج ها  در کنار تحصیل و آموزش و فراگیری زبان آلمانی اردوهای تفریحی برای شناخت کشور آلمان طراحی شده است

اخذ پذیرش  G- KURS

مدارک تحصیلی برای اخذ پذیرش در کالج های این گروه  بر اساس هر کالج متفاوت است برای پذیرش در این نوع کالج ریزنمره های تحصیلی ترجمه شده به زبان آلمانی مدارک 12 ساله تحصیلی پایه دبیرستان لازم است و باید متقاضیان در دوره های آمادگی یک ساله شرکت کنند و نمره آزمون B2  را کسب کنند.

متقاضیان کالج های آلمان برای دریافت ویزا باید چه اقداماتی انجام بدهند؟

بعد از دریافت پذیرش از کالج های آلمان  متقاضیان باید  برای اخذ ویزای تحصیلی  ازطریق سفارت آلمان اقدام کنید. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید  یک نسخه کپی از همه مدارک  بر روی کاغذ A4  تحویل داده شود  ، مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از:

  • فرم درخواست
  • عکس گذرنامه‌ای (که به تازگی گرفته شده است)
  • گذرنامه معتبر (امضا شده به همراه کپی در سایز A4)
  • شناسنامه
  • دعوت‌نامه از کالج موردنظر
  • نامه تمکن مالی آلمان (حداقل مبلغی معادل 11208 یورو در حساب بانکی باید داشته باشید که خود همین حساب نوعی تضمین است)
  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات تحصیلی
  • مدارک زبان (حداقل B2 آلمانی برای دوره‌های آلمانی‌زبان و حداقل آیلتس ۶ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیان کالج های آلمان برای دریافت ویزا باید چه اقداماتی انجام بدهند
متقاضیان کالج های آلمان برای دریافت ویزا باید چه اقداماتی انجام بدهند

برترین کالج های آلمان به شرح زیر می باشند:

  1. 1. دانشگاه فرایبورگ: پنجمین دانشگاه قدیمی آلمان به شمار می آید و رتبه علمی بالایی را کسب کرده است این دانشگاه در سال  1457 تاسیس شده است.
  2. دانشگاه صنعتی درسدن : این دانشگاه شهریه دریافت نمی کند و هزینه تحصیل در آن رایگان است از مزیت این دانشگاه قرار گرفتن در موقعیت مکانی مناسب است که این دانشگاه واقع در مرکز شهر است  و 3200 دانشجو را در خود جای داده است .
  3. 3. دانشگاه صنعتی برلین : در رتبه139 جهان قرار دارد. شهریه این دانشگاه برای مقطع کارشناسی 600 یورو و برای مقطع کارشناسی ارشد 20000 یورو می باشد.
  4. دانشگاه فنی آخن: این دانشگاه رتبه 147 را به خود اختصاص داده و بیشتر از 45600 دانشجو دارد.
  5. موسسه فناوری کارلسروهه : این موسسه رتبه 141 جهان را به خود اختصاص داده است شهریه مقطع لیسانس این دانشگاه 3.460 دلار می باشد.

دیگر کالج های آلمان به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ
  2. دانشگاه علوم کاربردی کنستانس
  3. دانشگاه هامبورگ
  4. کالج فنی دارمشتات
  5. دانشگاه کاسل
  6. دانشگاه ماربورگ
  7. کالج هانوفر
  8. کالج متینگن
  9. دانشگاه یوهانس گوتنبرگ

حتما بخوانید:

دانشگاه پزشکی هایدلبرگ آلمان

دانشگاه پزشکی آخن آلمان

 کالج های رایگان در آلمان:

ردیفعنوان
1Studienkolleg an der Universität Heidelberg
2Studienkolleg des KIT (Institut für Technologie)
3Studienkolleg an der HTWG Konstanz
4Studienkolleg bei den Universitäten des Freistaates Bayern (در مونیخ)
5Studienkolleg bei den Fachhochschulen des Freistaates Bayern (در کوبورگ)
6Studienkolleg an der TU Berlin
7Studienkolleg an der FU Berlin
8Studienkolleg Hamburg
9Studienkolleg an der Goethe-Universität
10Studienkolleg an der TU-Darmstadt
11Studienkolleg an der Universität Kassel

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل در کالج های آلمان

شاید از خود بپرسید که تحصیل در کالج های آلمان چه شرایطی دارد؟ شرایط کالج آلمان برای تحصیل به ۳ طریق صورت میگیرد

  1. زبان: متقاضیان باید توانایی و دانش زبان آلمانی را دارا باشند و گواهی معتبر و مورد تایید کالج آلمان را بگیرند
  2. امتحان ورودی کالج در آلمان : متقاضیان با وجود داشتن مدرک زبان باید در آزمون های ورودی برای کالج های آلمان شرکت کنند و سطح زبان مورد قبول را کسب کنند که این سطح برابر با عدد B2 می باشد برای دانشجویان لیسانس مدرک دیپلم و نتیجه امتحان ورودی کالج در آلمان کافیست.
  3. تحصیلات مدرسه: در قسمت تحصیلات مدرسه امکان تحصیل برای کسانی است که مدرک دیپلم را دارا باشد سیستم آموزشی در ایالات مختلف آلمان کاملاً متفاوت از یکدیگر است سیستم آموزشی آنها به دسته ابتدایی ، متوسطه بالا و پایین تقسیم می شود آنهایی که در دسته ابتدایی قرار دارند باید به مدت چهار سال از ۶ تا ۹ سالگی آموزش لازم را کسب کنند ، آموزش در سطح متوسطه نوعی آموزش عمومی اولیه برای ورود به  تحصیلات متوسطه صورت می گیرد و در آموزش متوسطه بالا سطح آموزشی حرفه ای تر و متنوع تر برای تحصیلات عالی طراحی شده است.

 مهلت ارسال مدارک

تحصیل در کالج های آلمان دو بار در سال اتفاق می افتد متقاضیان می توانند برای شرکت در ترم تابستان تا تاریخ ۱۵ ژانویه و برای شرکت در ترم زمستان تا تاریخ ۱۵ جولای اقدام نمایند

آزمون های ورودی کالج های آلمان

برای تحصیل در کالج های آلمان معمولا دو  آزمون ورودی برگزار می شود، که این آزمونها شامل موارد زیر می‌شود:

1.آزمون DSH

2.TEST DAF

یکی از معتبرترین آزمون های زبان آلمانی آزمون DSH  است که در سراسر دنیا برگزار می شود. هر تست DSH  دو عامل اصلی کتبی و شفاهی دارد که هر دو آزمون ورودی کالج های آلمان هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی  یک تا سه امتیاز می‌گیرند و برای قبولی  حداقل امتیاز ۲ را باید کسب کرد، TEST DAF نوعی آزمون در سطح پیشرفته است که امتیاز بالا در آن باعث اعتبار بیشتر شما در زمینه تحصیلی و حتی شغلی می شود و شانس پذیرش شما برای تحصیل در کالج های آلمان را بسیار بالا میبرد.   آزمون ورودی کالج های آلمان شامل چهار بخش شفاهی و کتبی درک مطلب و شنیداری است در نهایت دو نمره به شما داده می شود یک نمره کلی و ۴ نمره برای هر بخش به شما تعلق میگیرد.

آزمون های ورودی کالج های آلمان
آزمون های ورودی کالج های آلمان

  مدارک لازم برای تحصیل در کالج آلمان

  • فرم درخواست پذیرش
  • نسخه ترجمه شده و ترجمه مدارک دیپلم
  • گواهی قبولی در آزمون ورودی کالج های آلمان
  • کپی گذرنامه
  • چند قطعه عکس
  • مدرک داشتن مهارت زبان
  • ترجمه نمرات و دوره های گذرانده شده
  • نامه پذیرش از دانشگاه های آلمان

مراحل اخذ پذیرش از  کالج های آلمان

  • قبولی در آزمون ورودی کالج های آلمان که به زبان آلمانی هستند
  • انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه مورد نظر
  • پر کردن فرم درخواست آنلاین
  • گرفتن دعوت نامه از دانشگاه
  • جستجوی محل اقامت ثبت نام ویزای آلمان از جمله این موارد است

 زمان امتحان ورودی کالج آلمان

برای تحصیل در کالج های آلمان متقاضیان  باید دو آزمون را با موفقیت طی کنند

  1. آزمون ورودی یا همان Aufnahmetest
  2. آزمون پایانی یا همان fsp

دوره کالج با یک امتحان ورودی به نام Aufnahmetest  شروع میشود که شرط اصلی ورود به کالج در آلمان قبولی در این آزمون است که در کالج های مختلف متفاوت است و بستگی به نوع کالج انتخابی  موارد آزمون ورودی تغییر میکند بعضی از کالج ها فقط تاکیید بر زبان آلمانی دارند اما بعضی دیگر بجز آزمن  زبان آلمانی  موارد مربوط به مباحث ریاضیات نیز مورد آزمون قرار می دهند. در بخش زبان تمامی موارد در سطح گفتاری و شنیداری ازمون گرفته می شود که سطح ان باید حداقل b2  باشد ، در بخش ریاضیات سوالات ساده از جمله محیط و مساحت مفاد آزمون قرار میگیرد.

زمان امتحان ورودی کالج آلمان
زمان امتحان ورودی کالج آلمان

آزمون پایانی کالج های آلمان یا همان fsp   از دو بخش نوشتاری و شفاهی تشکیل می شود که پس از قبولی در این آزمون شما دوره یک ساله کالج را با موفقیت پشت سر میگذارید و برای مراحل بعدی که پذیرش در دانشگاه های آلمان است آماده می شوید.

هزینه کالج در آلمان

کالج های دولتی رایگان اند و هیچ شهریه ای ندارند اما هر کس با توجه به کالج های انتخابی خود بین ۱۰۰ تا   400  یورو هزینه می کند  از طرفی  هزینه تحصیل در کالج های خصوصی آلمان برای مدرک لیسانس سالانه 26000 یورو و برای مدرک فوق لیسانس 40000 یورو می باشد. یکی از دلایل جذابیت تحصیلی در کالج های آلمان مقرون به صرفه بودن و هزینه رایگان تحصیل می باشد که نسبت به سایر کشورها برای مهاجران  ارجحیت دارد.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: دانشگاه های رایگان آلمان

دانشگاه های علمی کاربردی

کالج های آلمان بیشتر تئوری محور هستند اما نوعی دیگر از دانشگاه های آلمان که به آنها دانشگاه های علمی کاربردی می گویند بیشتر بر عملی بودن و بازار کار تاکید دارند ، در حالت کلی کالج های آلمان به چهار گروه اصلی طبقه بندی می شوند،  علاوه بر دسته بندی اصلی کالج های آلمان دسته بندی دیگری وجود دارد که به دو گروه تقسیم می شود

  1. کالج های عمومی 2. کالج های خصوصی اکثر کالج های عمومی دولتی هستند و بعضی از کالج های آلمان خصوصی اند و اکثر دانشگاه های علمی کاربردی در دسته بندی کالج های خصوصی قرار می گیرند.

آشنایی با کالج ها خصوصی و دولتی کشور آلمان

کالج های دولتی کالج هایی هستند که با هزینه بسیار کم و حتی رایگان دانشجویان میتوانند به تحصیل بپردازند دانشجویان برای ورود به کالج های دولتی باید در آزمون شرکت کنند که جایگاه آنها بستگی به امتیاز آنها در آزمون ورودی دارد برای تحصیل در کالج های دولتی آلمان دانشجویان می توانند دو بار در سال درخواست پذیرش در  کالج های دولتی آلمان را  بدهند ، کالج های دولتی  شامل دو ترم زمستان و تابستان می شود که زمان پذیرش در ترم تابستان ماه آوریل و ماه مارس است  و ترم زمستان در ماه سپتامبر و اکتبر است ،همچنین متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی در سطح A2 داشته باشند.

کالج های خصوصی نیازی به آزمون ندارند بنابراین تحصیل در این نوع کالج ها راحت تر از کالج های دولتی و دانشجویان بیشتری را می پذیرد و تفاوت محسوس آن با کالج های دولتی در این است که حداقل دانش زبان آلمانی برای ورود به کالج کافی است همچنین دانشجویان در کالج های خصوصی امکان این را دارند که بیش از دو مرتبه در طول سال برای پذیرش در دانشگاه های خصوصی اقدام کنند از جمله ماه هایی که میتوانند برای درخواست پذیرش در کالج های خصوصی اقدام کنند ماه های آوریل آگوست و سپتامبر است.

یکی از دیگر راه های اخذ ویزای آلمان اقدام از طریق ارمنستان است که برای نمونه شما می‌توانید برای یک دوره زبان آلمانی در ارمنستان اقدام نمایید.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 2نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *