ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 28 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

زمانی که صحبت از روش تدریس ، کیفیت آموزشی ، زیرساخت های تحقیقاتی ، تحصیل با هزینه های پایین و آینده شغلی روشن در میان است ، بدون شک کشور آلمان بهترین مکان خواهد بود ؛ بر همین اساس ، بسیاری از متقاضیان بین المللی بر این باورند که این کشور دارای بهترین شرایط جهت ادامه تحصیل می باشد.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

زمانی که صحبت از روش تدریس ، کیفیت آموزشی ، زیرساخت های تحقیقاتی ، تحصیل با هزینه های پایین و آینده شغلی روشن در میان است ، بدون شک کشور آلمان بهترین مکان خواهد بود ؛ بر همین اساس ، بسیاری از متقاضیان بین المللی بر این باورند که این کشور دارای بهترین شرایط جهت ادامه تحصیل می باشد ؛ اما دقت داشته باشید که ، برخی از متقاضیان خارجی جهت ورود به آلمان و تحصیل در این کشور نیاز به ویزای تحصیلی خواهند داشت ؛ ویزای تحصیلی یک مدرک رسمی جهت ورود به خاک آلمان برای تحصیل و اقامت در مدتی مشخص است.

در مقاله پیش رو سعی شده تا به جنبه های مختلف ویزای تحصیلی آلمان پرداخته شود که با مطالعه آن می توانید از شرایط اخذ این نوع ویزای آلمان به خوبی مطلع شوید ؛ همچنین ، کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین با داشتن پرونده های مهاجرتی موفق ، می توانند راهنمای شما در این مسیر باشند.

اکثر افرادی که برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام نموده‌اند احتمالا نام ویزامتریک آلمان را شنیده باشند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

آیا برای تحصیل در آلمان به ویزا نیاز است؟

به طور کلی ، برای مطالعاتی که به زمانی حداکثر 3 ماهه نیاز دارند ، ویزای شینگن لازم است و مطالعاتی که بیش از 3 ماه زمان می خواهند ، به ویزای ملی آلمان (ویزای نوع D) نیاز خواهند داشت ؛ اما ، ضرورت اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای متقاضیان بین المللی ، بستگی به کشور مبدا دارد ؛ چرا که در برخی موارد متقاضی معاف از اخذ ویزای تحصیلی آلمان خواهند بود.

لذا ، شهروندان منطقه اقتصادی اروپا یا اتحادیه اروپا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت و می توانند با پاسپورت یا شناسنامه معتبر وارد آلمان شوند ؛ این افراد می بایست ظرف دو هفته بعد از ورود به خاک آلمان در اداره ثبت ساکنین محلی ثبت نام نماید.

ویزای تحصیلی آلمان
ویزای تحصیلی آلمان

همچنین ، متقاضیان 62 کشور همچون کانادا ، استرالیا ، ژاپن و ایالات متحده می توانند بدون اخذ ویزا وارد خاک آلمان شده و تا سه ماه در این کشور اقامت داشته باشند ؛ لذا ، این افراد تنها برای برنامه های کوتاه مدت یا آموزش هایی که به زمانی کم تر از سه ماه (مثل دوره های زبان) نیاز دارند ، به دریافت ویزا نیاز نخواهند داشت ، اما در صورتی که این متقاضیان قصد ماندن بیش از سه ماه را در آلمان داشته باشند ، لازمست تا اجازه اقامت اخذ نمایند.

شهروندان کشورهای آندورا ، برزیل ، السالوادور ، هندوراس ، موناکو و سن مارینو نیز بدون دریافت ویزای تحصیلی آلمان می توانند وارد این کشور شوند ؛ اما در صورتی که این افراد بخواهند در طی تحصیل و یا پس از فارغ التحصیلی در آلمان کار کنند ، به ویزا نیاز خواهند داشت ؛ اما باز هم ، ساکنین این کشورها در شرایطی و برای تامین هزینه های تحصیل ممکن است بتوانند به صورت پاره وقت در آلمان کار کنند.

اما اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای متقاضیان سایر کشورها ضروری است ؛ به طور کلی ، متقاضیان کشورهایی که به ویزای آلمان برای تحصیل نیاز دارند ، می بایست در موارد زیر ویزا دریافت نمایند:

  • تحصیل در مدارس آلمان
  • دریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان
  • دریافت پاسخی از دانشگاه به زودی در مورد درخواست
  • ثبت نام برای دوره های دروس پایه ، پیش از درخواست برای دانشگاه های آلمانی
  • شرکت در کالج های مقدماتی برای آماده شدن جهت آزمون ارزیابی صلاحیت
  • شرکت در پروژه ای تحقیقاتی برای تکمیل مدرک دکترا

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: ویزای آلمان

شرایط ویزای تحصیلی آلمان

چگونه ویزای تحصیلی آلمان بگیریم؟ آیا شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان وجود دارد؟ جهت اخذ ویزه تحصیلی آلمان می توان از طریق سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود اقدام نمود ؛ امکان درخواست این نوع ویزا از طریق visa application center نیز امکان پذیر است.

(visa application center ، به عنوان بستری واسط شناخته شده و در روند اخذ ، تشخیص و نیز تنظیم مدارک بدون دخالت در تصمیم برای تایید یا عدم تایید درخواست ویزا به نیابت از سفارتخانه ها عمل می کند)

همچنین ، برای تحصیل در آلمان هیچ شرایط سنی وجود ندارد ، اما برای کودکان زیر 18 سال تعهد والدین مورد نیاز خواهد بود.

اگر دغدغه شما ریجکت شدن ویزای آلمان است می‌توانید با مشاور مهاجرتی آلمان یک جلسه پرسش و پاسخ داشته باشید.

همچنین ، متقاضی برای اخذ ویزای تحصیل آلمان به ارائه مدارکی نیاز خواهد داشت و لازم است اصل و کپی مدارک ارسال شوند ؛ از جمله مدارک لازم برای ویزای تحصیلی سفارت آلمان ، موارد زیر خواهند بود:

  • فرم درخواست ویزای ملی
  • پاسپورت معتبر
  • عکس بیومتریک جدید
  • مدرک پذیرش در یک موسسه آموزشی آلمان
    • نامه پذیرش از دانشگاه
    • نامه پذیرش در دوره های مقدماتی
    • نامه پذیرش در دوره های آموزشی
    • نامه پذیرش در دوره های مقدماتی زبان آلمانی
  • اثبات تسلط به زبان آلمانی (برای دوره های تحصیلی فقط به زبان آلمانی و یا مختلط)
    • آزمون ورودی دانشگاه برای متقاضیان بین المللی (DSH)
    • آزمون معتبر زبان آلمانی TestDaF
    • مدرک زبان آلمانی موسسه گوته (GDS)
    • دیپلم زبان آلمانی کنفرانس دائمی وزرای آموزش و پرورش و امور فرهنگی ، سطح دوم (DSD)
  • اثبات مهارت های زبان انگلیسی (برای دوره های تحصیلی انگلیسی زبان و یا مختلط)
    • نتایج آزمون تافل ، نتایج قابل قبول PbTیا تافل کاغذی (550 امتیاز) ، CbT یا آزمون کامپیوتری تافل (213 امتیاز) ، IbTیا تافل مبتنی بر اینترنت (79 – 80 امتیاز)
    • نتایج آزمون آیلتس که نمره مورد پذیرش برای دانشگاه های آلمان 5 تا 6.5 خواهد بود.
  • گواهی های تحصیلات قبلی
    • Abiturیا مدرک 13 ساله ی دبیرستان که اجازه ورود به دانشگاه های آلمان را می دهد (در صورتی که تحصیل از طریق یک مرکز آموزش آلمانی در خارج از کشور انجام شده باشد).
    • مدرک تحصیلی خارجی معتبر و به رسمیت شناخته شده در آلمان (مدارکی معادل با Abitur آلمانی)
    • سوابق تحصیلی یا ریزنمرات
  • رزومه (می بایست با مدارکی از دوره کارآموزی و یا سابقه کاری قبلی و فعلی (در صورت وجود) همراه شود).
  • تمکن مالی ، مدارکی که نشان دهد شخص از عهده مخارج زندگی و تحصیل در آلمان بر خواهد آمد.
    • حساب بانکی مسدود شده: از جمله ساده ترین روش ها جهت باز کردن حساب مسدود شده ، از طریق Expatrio است و حساب مسدود شده ارائه شده از طریق Expatrio توسط تمام سفارتخانه ها یا کنسولگری های آلمان در سراسر جهان مورد پذیرش قرار می گیرد (از اکتبر 2022 ، تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان جهت واریز به حساب بانکی مسدود شده 11208 یورو می باشد.)
    • تعهدنامه از یکی از ساکنین مقیم آلمان (Verpflichtungserklärung): فردی از دوستان یا آشنایان که در آلمان زندگی می کند ، می تواند مسئولیت محل اقامت و یا سایر هزینه های زندگی متقاضی را تا زمانی که وی در آلمان باشد ، بر عهده بگیرد.
    • تعهدنامه والدین: تعهد والدین جهت حمایت مالی از متقاضی در طول اقامت را نشان می دهد که می تواند از طریق صوررت حساب های بانکی آن ها طی 6 ماه اخیر ارائه شود.
    • گواهی اعطای بورسیه: این گواهی برای اثبات این که به فرد بورسیه اعطا شده و نیز برای مشخص شدن میزان پوشش مالی مورد نیاز است.
  • بیمه سلامت دانشجویی: باید حداقل شامل 30000 یورو پوشش و حداقل 3 ماه اعتبار باشد ؛ طرح بیمه درمانی EDUCARE24 که توسط DR-WALTER ارائه می شود ، کلیه الزامات را برآورده ساخته و مورد پذیرش کلیه کنسولگری های آلمان در سراسر جهان می باشد.
  • انگیزه نامه: متقاضی می بایست دلایل انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی مورد نظر را بیان نماید و نیز لازم است تا وی به مطالعات و برنامه ها و این که چگونه این مطالعات منجر به بهبود شغلی و زندگی وی خواهد شد ، اشاره کند.
  • گواهی ازدواج: در صورت متاهل بودن به گواهی ازدواج نیاز است که این مدرک را به همراه شناسنامه فرزندان می توان ارسال نمود.
  • مدارکی مبنی بر پرداخت هزینه های مربوط به درخواست ویزای تحصیلی آلمان
شرایط ویزای تحصیلی آلمان
شرایط ویزای تحصیلی آلمان

هزینه ویزای تحصیلی آلمان

در کنار تکمیل ضروریات و مدارک ویزای تحصیلی آلمان ، پرداخت هزینه ها نیز از دیگر شرایط گرفتن ویزای تحصیلی آلمان است ؛ دانشجویان بین المللی جهت اخذ ویزای تحصیل آلمان نیاز به پرداخت هزینه خواهند داشت ؛ هزینه درخواست ويزاي تحصيلي المان به صورت زیر خواهند بود:

گروههزینه های ویزا
متقاضیان زیر 18 سال37.50 یورو
متقاضیان بالای 18 سال75 یورو

میزان اقامت در آلمان با ویزای تحصیلی آلمان

حال ویزای تحصیلی آلمان چقدر طول میکشه؟ به طور کلی ، زمان پردازش ویزای تحصیلی آلمان می تواند تا 25 روز به طول انجامد ، اما این زمان به سفارت و کشور محل درخواست بستگی دارد که در برخی موارد ممکن است حدود 6 تا 12 ماه طول بکشد و طولانی ترین زمان پردازش حدود 3 ماه است.

همچنین ، از طریق ویزای تحصیلی آلمان ، می توان 3 ماه در آلمان ماند و در این مدت ، متقاضی لازم است تا برای اجازه اقامت جهت تحصیل درخواست دهد ؛ حداکثر مدت زمان اقامت از طریق چنین اجازه اقامتی، دو سال خواهد بود و نیز بسته به مدت تحصیل ، متقاضی می تواند برای تمدید مجوز اقامت را اقدام نماید.

ویزای تحصیلی آلمان برای متاهلین

در صورتی که قصد دارید به عنوان یک غیر آلمان متاهل در این کشور تحصیل کنید ، خواهید توانست اعضای خانواده را برای حداقل ، دوره تحصیل با خود همراه سازید ؛ ویزای همراه آلمان ، نوعی مجوز اقامت است که به اعضای خانواده (همسر ، فرزندان صغیر و والدین) غیر اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا امکان می دهد تا با دانشجو به آلمان بیایند و در این کشور زندگی کنند.

از شرایط دریافت ویزای همراه آلمان ، تمکن مالی ، داشتن محل زندگی مناسب ، ازدواج پیش از اخذ ویزای تحصیل آلمان و ثبت ازدواج ، مهارت های زبانی (حداقل سطح A1 CEFR برای همسر وC1 CEFR  برای کودک 16 تا 18 ساله) و غیره می باشد.

همچنین ، شرط سنی همسر و متقاضی برای درخواست ویزای الحاق خانواده ، حداقل 18 سال است.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

از شرایط اخذ ویزای تحصیلی در آلمان ، آشنایی با انواع ویزاهای تحصیلی است ؛ ویزای تحصیلی آلمان می تواند برای طیف گسترده ای از سطوح و مقاطع تحصیلی شامل تحصیل در مدارس ، تحصیل در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکترا ، برنامه های تبادل و غیره صادر شود ؛ همچنین ، این ویزا شامل شرکت در دوره های مقدماتی یا در دوره های غیر آکادمیک زبان آلمانی نیز می شود ؛ به طور کلی ، انواع ویزای تحصیلی آلمان شامل موارد زیر خواهند بود:

نوع ویزاتوضیح مختصر
ویزای تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه (ویزای دانشجویی کشور آلمان)در صورتی پذیرش در یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی آلمان از این نوع ویزا استفاده می شود.
ویزای تحقیقاتیبرای دانشگاهیان و دانشجویان دوره دکترا می باشد.
ویزای دوره های آموزش عملیمختص کارآموزان و کارورزان است.
ویزای دوره زبانجهت مطالعه زبان آلمانی
ویزای دانش آموزیبرای حضور در مدارس مستقل کشور آلمان و یا شرکت در برنامه تبادل مدارس
ویزای جستجوی دوره تحصیلیچنانچه نیاز به حضور در آلمان جهت درخواست حضوری برای پذیرش در دانشگاه باشد ، این نوع ویزا مورد نیاز است ؛ با این ویزا امکان تحصیل در آلمان وجود ندارد و تنها در روند درخواست برای دانشگاه معتبر است.
ویزای تحصیلی کوتاه مدتویزای شینگن برای اقامت تا 90 روز

ویزای دانشجویی آلمان

ویزای دانشجویی آلمان ، ویزایی استاندارد برای دانشجویان بین المللی که در یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی معتبر آلمان پذیرفته شده اند و آماده تحصیل در یک برنامه آموزشی در دانشگاه های آلمان هستند ، می باشد.

روند درخواست ویزای دانشجویی آلمان

برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان می توان از طریق مراجعه به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود و یا از طریق visa application center اقدام نمود ؛ همچنین ، برای اخذ این نوع ویزا معمولا به مصاحبه و ارسال مدارک نیاز است ؛ اما روند درخواست ویزای دانشجویی آلمانی برای دانشجویان بین المللی کشورهای مختلف ، می تواند متفاوت باشد و از مراحل اصلی ، جهت اخذ این نوع ویزای تحصیلی المان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مراجعه به وب سایت سفارت یا کنسولگری آلمان و بررسی الزامات مورد نیاز خاص کشور خود ، از طریق بخش ویزای دانشجویی این وبسایت
  • تنظیم قرار مصاحبه (پیش از تعیین جلسه مصاحبه ویزا ، از کامل بودن مدارک مورد نیاز مطمئن شوید)
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا (60.00 – 75.00 یورو) و به همراه داشتن تأیید پرداخت در زمان مصاحبه ویزا ؛ دقت کنید که در صورت رد شدن ویزا ، این هزینه قابل استرداد نمی باشد.

حتما بخوانید: مصاحبه سفارت آلمان

شرایط و مدارک لازم برای ویزای دانشجویی آلمان

از شرایط ویزای دانشجویی آلمان می توان به ارائه مدارک درخواست ویزا اشاره نمود ؛ لذا برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان به موارد زیر نیاز خواهد بود:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای ملی
  • پاسپورت معتبر یا شناسه عکس
  • فتوکپی پاسپورت
  • گواهی تولد
  • عکس بیومتریک
  • تاییدیه پذیرش در یکی از دانشگاه های آلمان مثلا ارائه نامه ای از دانشگاه
  • تمکن مالی از طریق مثلا صورت حساب های بانکی
  • مدارک تحصیلی
  • گواهی مهارت های زبانی در صورت تحصیل در دوره ای به زبان آلمانی
  • گواهی بیمه سلامت

ویزای دانشجویی آلمان امکان دریافت ویزای همراه دانشجویی آلمان را نیز برآورده می سازد ؛ اما می بایست شرایط ذکر شده را رعایت نمود.

زمان درخواست ویزای دانشجویی آلمان

بهترین زمان جهت درخواست ویزای دانشجویی آلمان ، بلافاصله بعد از اخذ نامه پذیرش دانشگاه یا موسسه و تأمین بودجه مورد نیاز برای زندگی و تحصیل در آلمان می باشد.

زمان درخواست ویزای دانشجویی المان بسیار مهم است ؛ چرا که در صورت تعلق نگرفتن بورس تحصیلی رسمی به دانشجو ، باید به طرق دیگری از جمله داشتن یک حساب مسدود شده ، اثبات منابع مالی را ارائه نماید.

زمان درخواست ویزای دانشجویی آلمان
زمان درخواست ویزای دانشجویی آلمان

به طور کلی ، برای بالا بردن شانس خود جهت اخذ ویزای دانشجویی آلمان ، می بایست از یک حساب مسدود شده به عنوان اثبات منابع مالی استفاده نمایید ؛ حساب مسدود شده نوع خاصی از حساب بانکی است که از طریق آن می توان ثابت کرد که بودجه کافی برای زندگی و تحصیل در آلمان برای مدت یک سال وجود دارد.

از سال 2022 ، یک خارجی برای تامین هزینه های زندگی در آلمان به حداقل 934 یورو در ماه نیاز خواهد داشت ؛ لذا ، پیش از درخواست برای ویزا ، در کل می بایست 11208 یورو در حساب بانکی خود داشته باشید.

اعتبار ویزای دانشجویی آلمان

مدت زمان پردازش ویزای دانشجویی آلمان به طور معمول 6 تا 12 هفته می باشد و هزینه ای 75 یورویی برای این نوع ویزا مورد نیاز است ؛ اما به طور کلی ، زمان پردازش ویزا ، به کشور و سفارت آلمانی که از آن طریق اقدام می کنید ، بستگی دارد.

همچنین ، اعتبار ویزای دانشجویی آلمان معمولا به برنامه تحصیلی دانشجو بستگی دارد که به طور معمول ، حداکثر تا چهار سال این ویزا معتبر خواهد بود ؛ همچنین ، در صورتی که دانشجو با این ویزا در آلمان فارغ التحصیل شود و برای مدت دو سال در این کشور کار کند ، وی واجد شرایط درخواست اجازه اقامت دائم آلمان خواهد شد.

یکی از دیگر راه های اخذ ویزای آلمان اقدام از طریق ارمنستان است که برای نمونه شما می‌توانید برای یک دوره زبان آلمانی در ارمنستان اقدام نمایید.

ویزای تحصیلی دانش آموزی آلمان

این نوع ویزای تحصیلی آلمان برای متقاضیان زیر 18 سالی که قصد تحصیل در مدرسه ای مستقل در کشور آلمان را دارند و یا در برنامه تبادل مدرسه شرکت کرده اند ، در نظر گرفته شده است.

لذا ، کودکانی که متقاضی این نوع ویزا تحصیلی آلمان هستند ، نیاز به توافق با مدرسه ای آلمانی و یا تأیید برنامه تحصیل در یک مدرسه مستقل نظیر مدارس بین المللی خواهند داشت ؛ همچنین ، در ویزای دانش آموزی به رضایت والدین و نیز اثبات این موضوع که از عهده مخارج و هزینه های زندگی و مدرسه برمی آید ، نیاز می باشد ؛ همچنین ، والدین باید انتظار پرداخت هزینه های دوره زبان آلمانی را در کنار هزینه های مدرسه برای سال اول تحصیل دانش آموز داشته باشند.

ویزای تحصیلی دانش آموزی آلمان
ویزای تحصیلی دانش آموزی آلمان

روند درخواست و شرایط ویزای دانش آموزی آلمان

جهت اخذ ویزای دانش اموزی المان می توان از طریق سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود اقدام نمود ؛ درخواست از طریق visa application center نیز امکان پذیر است ؛ متقاضی برای اخذ این نوع ویزای تحصیل آلمان به مدارک زیر نیاز خواهد داشت:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • گذرنامه معتبر یا تراول آی دی معتبر
  • عکس بیومتریک
  • تأیید برنامه تبادل یا تحصیل
  • مدارکی مبنی بر این که هزینه های زندگی و شهریه یا هزینه های مدرسه پوشش داده می شوند ، به طور مثال ، از طریق صورت حساب بانکی
  • رضایت والدین یا سرپرست
  • گواهی بیمه سلامت
ویزای دانشجویی آلمان
ویزای دانشجویی آلمان

پردازش ویزای دانش آموزی آلمان به طور معمول ، در حدود 6 تا 12 هفته طول می کشد و هزینه این نوع ویزای تحصیلی 37.50 یورو خواهد بود.

مدت اعتبار ویزای تحصیلی دانش آموزی آلمان

به طور معمول ، اعتبار ویزای دانش آموزی تا پایان مدت زمان تحصیل (معمولا حداکثر پنج سال) است ؛ برای برنامه های تبادل نیز ، به طور کلی ویزا برای حداکثر یک سال اعتبار دارد.

ویزای همراه دانش آموزی آلمان

در صورتی والدین می توانند درخواست ویزای همراه را برای پیوستن به کودک در آلمان دهند که فرزند ، خردسالی نیاز به مراقبت باشد ؛ به عبارتی ، والدین فقط در صورتی می توانند به فرزند ملحق شوند که وی در دوران تحصیل در آلمان به عنوان خردسالی که به مراقبت نیاز دارد ، شناخته شود.

اما دقت کنید که در صورتی که فرزند بخواهد به والدین خود در آلمان بپیوندد ، این فرد نباید بیش از 16 سال سن داشته باشد که اگر فرزند 16 ساله باشد ، جهت ادغام راحت تر در جامعه آلمان به مهارت های زبان آلمانی نیاز خواهد داشت ؛ همچنین ، برای ملحق شدن کودک ، نیاز به ارائه حق حضانت وی خواهد بود و باید کودک در خانه ای با والدین خود در آلمان زندگی کند.

ویزای تحقیقاتی آلمان

ویزای تحقیقاتی آلمان امکان شرکت در تحقیقات آکادمیک و یا تکمیل برنامه دکترا را فراهم ساخته است ؛ جهت اخذ ویزای تحقیقاتی کشور آلمان ، یک توافقنامه همکاری با یکی از دانشگاه ها یا موسسات تحقیقاتی آلمان ضروری است و یا این که متقاضی این نوع ویزا ، می بایست پذیرش در مقطع دکترا در آلمان را دریافت کرده باشد.

از جمله مدارکی که برای درخواست ویزای تحقیقاتی باید همراه داشت ، عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر
  • عکس بیومتریک
  • کپی موافقتنامه همکاری یا نامه پذیرش از دانشگاه برای مقطع دکترا
  • اثبات تمکن مالی به طرق مختلف از جمله صورت حساب های بانکی
  • گواهی صلاحیت علمی ، ترجمه شده به زبان آلمانی ، در صورت ثبت نام در مقطع دکترا
  • گواهی بیمه سلامت

پردازش این نوع ویزای تحصیلی بین 6 تا 12 هفته به طول خواهد انجامید و هزینه ویزا 75 یورو می باشد.

مدت اعتبار ویزای تحقیقاتی آلمان

ویزای تحقیقاتی آلمان به طور معمول برای مدت زمان تحقیق و یا تحصیل (حداکثر تا پنج سال) اعتبار دارد که پس از این مدت ، دانشجو در صورت داشتن شرایط ، می تواند جهت اجازه اقامت دائم آلمان اقدام نماید ؛ همچنین ، می تواند برای اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا که دارای چهار سال اعتبار است (در صورت داشتن پیشنهاد کاری که شرایط را برآورده می سازد) ، درخواست دهد.

مدت اعتبار ویزای تحقیقاتی آلمان
مدت اعتبار ویزای تحقیقاتی آلمان

ویزای دوره های آموزش عملی در آلمان

ویزای دوره های آموزش عملی در آلمان (Vocational training) ، برای کارآموزان یا کارورزان جهت تکمیل دوره های آموزش عملی در یک شرکت آلمانی در نظر گرفته شده است.

از الزامات این نوع ویزا ، داشتن قرارداد و مدارک زبان آلمانی است ؛ لذا ، متقاضی می بایست یک قرارداد شغلی داشته باشد و اثبات کند که به زبان آلمانی تا سطح حداقل B1 مسلط است ؛ اما در صورتی که متقاضی دارای قرارداد کاری نباشد ، اما به زبان آلمانی سطحB2  تسلط داشته باشد و می تواند از عهده هزینه های زندگی خود برآید ، باز هم امکان اخذ این نوع ویزا برای وی ممکن است ؛ در این صورت متقاضی 6 ماه فرصت دارد تا به دنبال کار باشد.

از جمله مدارکی که برای درخواست این نوع ویزا باید نیاز است ، عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر یا شناسه عکس
  • عکس بیومتریک
  • مدرک مهارت های زبان آلمانی
  • تمکن مالی
  • مدارک دبیرستان و یا هر گونه مدارک تحصیلی
  • گواهی بیمه سلامت

پردازش ویزای دوره های آموزش عملی آلمان معمولا در حدود 6 تا 12 هفته زمان نیاز دارد و هزینه ویزا 75 یورو می باشد.

مدت اعتبار ویزای دوره های آموزش عملی آلمان

اعتبار ویزای دوره های آموزش عملی آلمان ، به مدت زمان اقامت شخص بستگی دارد ؛ اما در صورتی که متقاضی برای جستجوی سابقه کار در آلمان ویزا را دریافت می کند ، اعتبار شش ماهه است ؛ به طور کلی ، شخص در حین تکمیل دوره کارآموزی می تواند تا 10 ساعت در هفته کار با حقوق داشته باشد و بعد از اتمام این دوره نیز وی خواهد توانست تا 12 ماه در آلمان بماند و به دنبال کار باشد.

ویزای دوره زبان آلمانی

ویزای دوره زبان آلمانی به متقاضی فرصت می دهد تا زبان آلمانی را در خود آلمان آموزش ببیند ؛ به عبارتی ، این ویزا برای فعالیت های آموزشی از 3 ماه تا 1 سال جهت شرکت در دوره های کوتاه مدت زبان آلمانی در نظر گرفته شده است ؛ این دوره زبان آلمانی ، برای آمادگی جهت شرکت در دوره های آموزش عالی یا آموزش حرفه ای مناسب خواهد بود.

برای درخواست این نوع ویزای تحصیلی آلمان ، لازم است تا متقاضی در برنامه زبان آلمانی یک موسسه آموزشی معتبر در آلمان شرکت نماید ؛ همچنین ، می بایست اثبات کند که از هزینه های زندگی در طی اقامت خود در آلمان برخواهد آمد.

برای درخواست ویزای دوره زبان آلمانی باید شرایط و مدارکی  را در نظر گرفت که عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر یا شناسه عکس
  • عکس
  • مدرک پذیرش در دوره زبان ، برای مثال از طریق نامه پذیرش از کالج
  • مدارکی مبنی بر داشتن تمکن مالی از طریق مثلا صورت حساب بانکی
  • در صورت داشتن سنی کمتر از 18 سال ، رضایت نامه از والدین یا سرپرست
  • گواهی بیمه سلامت

پردازش ویزای دوره زبان آلمانی معمولا حدود 6 تا 12 هفته زمان می خواهد و هزینه برای این نوع ویزا 75 یورو است که برای افراد زیر 18 سال 37.50 یورو می باشد.

اعتبار این نوع ویزا ، معمولا حداکثر یک سال است ؛ اما در صورتی که دوره کم تر از سه ماه به طول انجامد ، متقاضی به ویزای کوتاه مدت شینگن نیاز خواهد بود.

ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان

ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان برای افرادی مناسب است که هنوز پذیرش یا پیشنهاد از دانشگاه یا کالج آلمان را دریافت نکرده اند ؛ این ویزا به متقاضی امکان اقامت در آلمان و درخواست برای تحصیلات عالی را خواهد داد ؛ لذا ، در صورتی که دانشجو در ضمن تمایل برای تحصیل در آلمان ، در تلاش جهت یافتن برنامه ای مناسب باشد و یا هنوز نامه تأیید دانشگاه را دریافت نکرده باشد ، این ویزا مناسب وی خواهد بود.

ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان
ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان

برای دریافت ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان ، تمکن مالی و اثبات تامین هزینه های زندگی در حین تحصیل لازم است ؛ همچنین به مدارک تحصیلی که بتوان شرایط ورود به دانشگاه های آلمان را برآورده ساخت ، نیاز است.

الزامات ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان

الزامات ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان شامل موارد زیر هستند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر یا شناسه عکس
  • عکس بیومتریک
  • اثبات داشتن تمکن مالی از طریق صورت حساب های بانکی
  • مدارک مورد نیاز ورود به دانشگاه
  • مدرک مهارت های زبان آلمانی برای درخواست جهت دوره هایی که به زبان آلمانی تدریس می شود.
  • تاییدیه بیمه سلامت

پردازش ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان معمولا بین 6 تا 12 هفته به طول می انجامد و هزینه ویزا نیز 75 یورو می باشد.

مدت اعتبار ویزای جستجوی دوره تحصیلی آلمان

این نوع ویزا در ابتدا برای سه ماه صادر می شود که در صورت لزوم پس از ورود به آلمان ، برای شش ماه دیگر نیز قابل تمدید می باشد ؛ در صورتی که متقاضی ظرف شش ماه ، نامه پذیرش برای شرکت در یکی از برنامه های تحصیلی تمام وقت دانشگاه و یا اجازه شرکت در دوره های مقدماتی دانشگاه را اخذ نماید ، می تواند ویزا را به ویزای دانشجویی و یا اجازه اقامت جهت تحصیل تبدیل کند.

ویزای تحصیلی کوتاه مدت

ویزای تحصیلی کوتاه مدت ، از گروه ویزای شینگن نوع C کوتاه مدت است که برای دوره هایی که به زمان کوتاهی نیاز دارند ، نظیر دوره های کوتاه مدت زبان آلمانی کاربرد دارد.

دقت کنید که ، فقط در صورتی می توانید برای این نوع ویزا اقدام نمایید که از کشوری باشید که با محدودیت ورود ویزا در آلمان روبروست ؛ از شرایط عمومی اخذ این ویزا ، پذیرش در یک دوره تحصیلی کوتاه در آلمان و داشتن تمکن مالی است ؛ از مدارک مورد نیاز جهت ویزای تحصیلی کوتاه مدت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر یا شناسه عکس
  • عکس بیومتریک
  • مدرک پذیرش در یک دوره آلمانی
  • داشتن تمکن مالی مناسب از طریق صورت حساب های بانکی
  • بلیط برگشتی که تاریخ خروج از آلمان را تأیید می کند.
  • جزئیات اسکان
  • گواهی بیمه سلامت

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: تمکن مالی ویزای آلمان

مدت زمان پردازش این نوع ویزای تحصیلی آلمان به طور معمول در حدود 15 است و ویزای دانشجویی آلمان برای اقامت کوتاه مدت برای بزرگسالان 80 یورو و برای کودکان زیر 18 سال 40 یورو هزینه خواهد داشت.

اعتبار این ویزا 90 روز و یا حداکثر 90 روز در دوره ای 180 روزه است که پس از این مدت نمی توان ویزا را تمدید کرد.

توجه: دانشجویان بین المللی لازم است بلافاصله پس از اخذ ویزای تحصیلی آلمان به جستجوی خوابگاه دانشجویی در آلمان باشند؛ لذا برای این مورد نیز برنامه‌ریزی داشته باشید.

به طور کلی ، ویزای تحصیلی آلمان شرایط را فراهم می سازد تا دانشجویان و متقاضیان تحصیل بتوانند از کیفیت و امکانات آموزشی برتر ، در کشوری اروپایی لذت ببرند ؛ اما همانگونه که بیان شد با توجه به نوع دوره انتخابی می توان از انواع ویزاهای تحصیلی آلمان استفاده کرد ؛ اگر در این خصوص هنوز سوالی در ذهن دارید ، پیشنهاد ما مشاوره با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین است.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *