تحصیل لیسانس در آلمان

تحصیل لیسانس در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 1 مرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

شته حرفه ای خود تجهیز می کند و آینده روشنی را به روی دانشجویان باز خواهد کرد و متقاضیان تحصیل لیسانس در آلمان با موقعیت های شغلی بسیاری در آینده روبه رو خواهند بود. در ادامه به بررسی مراحل تحصیل لیسانس در آلمان پرداخته شده که البته برای سوالات بیش تر می توانید با مشاورین […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

شته حرفه ای خود تجهیز می کند و آینده روشنی را به روی دانشجویان باز خواهد کرد و متقاضیان تحصیل لیسانس در آلمان با موقعیت های شغلی بسیاری در آینده روبه رو خواهند بود.

در ادامه به بررسی مراحل تحصیل لیسانس در آلمان پرداخته شده که البته برای سوالات بیش تر می توانید با مشاورین شرک مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

در کنار این مقاله پیشنهاد می‌شود مقاله تحصیل در المان 2023 را مطالعه نمایید.

مزایای تحصیل لیسانس در آلمان

از مزایای تحصیل لیسانس در آلمان و یا تحصیل کارشناسی در آلمان می توان موارد زیر را برشمرد:

دانشگاه ها برای تحصیل لیسانس در آلمان فاقد شهریه اند.

برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان ، فارغ از ملیت دانشجو ، تقریبا تمام دانشگاه های دولتی این کشور شهریه ای دریافت نمی کنند که این خود یک مزیت بزرگ برای تحصیل کارشناسی در آلمان است ؛ لذا با اخذ پذیرش تحصیلی لیسانس در آلمان ، دانشجو فقط کافیست که از پس هزینه های زندگی نظیر هزینه های محل اقامت ، غذا ، حمل و نقل و غیره در آلمان برآید.

  1. آلمان در زمینه مهندسی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

به طور کلی ، مبحث مهندسی و فن آوری در آلمان ، چه بخواهد در مورد صنعت اتومبیل سازی باشد و چه در مورد ایجاد یک بزرگراه یا سازه های تاریخی باشد ، بسیار مهم است ؛ حتی تسلا که از جمله مهم ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان است ، به فکر افتتاح کارخانه ای در آلمان است.

  1. تحصیل لیسانس در آلمان با ارائه آموزشی با کیفیت همراه است.

با این که دانشگاه های آلمان رایگان است ، اما همین دانشگاه ها از بهترین کیفیت آموزشی نیز برخوردارند ؛ به طوری که بیش از 60 دانشگاه و دانشگاه علمی کاربردی (UAS) در آلمان در رنکینگ بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند.

به طور کلی ، مؤسسات آموزش عالی در آلمان از استانداردهای بالایی برخوردارند و به متقاضیان تحصیل لیسانس در آلمان امکان می دهند تا در زمینه های آکادمیک و یا حرفه آینده خود رهبرانی باشند.

  1. مزیت های زبان آلمانی در کنار تحصیل کارشناسی در آلمان

از آن جا که آلمان از اقتصادی پیشرو برخوردار است ، لذا زبان آلمانی زبان مهمی به شمار می آید ؛ همچنین ، شرکت هایی در آلمان و نیز در دیگر کشورهای اروپایی برای فارغ التحصیلانی که مهارت های زبان آلمانی را در رزومه دارند ، حقوق های بالایی در نظر می گیرند ؛ لذا ، هر چند که زبان تحصیل شما انگلیسی باشد ، بهتر است یادگیری زبان آلمانی را در برنامه بگنجانید.

توجه: برای آشنایی با لیست دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

  1. چشم انداز شغلی روشن

فارغ التحصیلانی که مدارک خود را از دانشگاه های آلمان دریافت نموده اند ، در بازار کار چه در آلمان و چه در سایر کشورها ، از ارزش بالایی برخوردارند ؛ این ارزشمندی به خاطر سطح علمی بالای مؤسسات آموزشی و دانشگاه های آلمان است ؛ لذا چه بخواهید پس از فارغ التحصیلی در آلمان بمانید و قسمتی از اقتصاد قدرتمند این کشور باشید و چه بخواهید به کشور خود بازگردید یا به دیگر کشورها نقل مکان کنید ، به هر حال مدرک آلمانی و تحصیل لیسانس در آلمان ، شما را از دیگر کاندیداها برای موقعیت های شغلی متمایز خواهد کرد.

تحصیل لیسانس در آلمان
تحصیل لیسانس در آلمان

ادامه تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس

به طور کلی ، برای تحصیل کارشناسی در آلمان ، به سه تا چهار سال زمان نیاز است و نیز تحصیل کارشناسی در آلمان ، نخستین سطح تحصیلات عالی در آلمان به شمار می آید ؛ همچنین دانشجویان بعد از به پایان رساندن دوره لیسانس در آلمان ، می توانند وارد نیروی کار شوند و یا تحصیلات عالی را ادامه دهند که از شرایط ادامه تحصیل در آلمان با مدرک لیسانس می باشد ؛ در آلمان چندین نوع مدرک کارشناسی وجود دارد که رایج ترین آن ها شامل موارد زیر خواهند بود:

  • لیسانس هنر (BA)
  • لیسانس علوم (BSc)
  • لیسانس مهندسی (BE)
  • لیسانس حقوق (LLB)
  • لیسانس پزشکی (MBBS)

به طور کلی ، نوع رشته انتخابی بسته به علایق و شغلی که پس از فارغ التحصیلی دانشجو قصد فعالیت در آن را دارد ، تعیین می شود ؛ به عنوان مثال ، در صورتی که دانشجو علاقمند به کار در دنیای تجارت باشد ، می تواند برای مدرک لیسانس BSc اقدام نماید ؛ اگر هم بخواهد به عنوان یک مهندس در آینده کار کند ، یک مدرک BE انتخاب بهتری برای وی خواهد بود و در صورتی که به شغل وکالت علاقمند باشد ، اخذ مدرکLLB  نیاز می باشد.

طول دوره تحصیل لیسانس در آلمان

همان گونه که بیان شد ، تحصیل کارشناسی در آلمان ممکن است 3 تا 4 سال و یا 6 تا 8 ترم به طول انجامد ؛ اما تنها در حدود 20 درصد از دوره های کارشناسی در آلمان به بیش از 6 ترم زمان نیاز دارند.

اما در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد ؛ به عنوان مثال ، طول دوره ی مدارک کارشناسی پاره وقت می تواند افزایش یابد ، اما به طور کلی ، دوره های لیسانس تمام وقت کمی وجود دارند که به زمانی بیش از 3 سال نیاز داشته باشند.

شرایط اپلای لیسانس در آلمان

جهت درخواست برای تحصیل لیسانس در آلمان می بایست از مراحل و شرایط آن مطلع بود ؛ به طور کلی ، درخواست برای پذیرش لیسانس آلمان شامل مراحل زیر خواهد بود:

مراحلشرح مراحل
1انتخاب دانشگاه و برنامه برای تحصیل کارشناسی در آلمان
2بررسی الزامات و مدارک مورد نیاز برای تحصیل لیسانس در آلمان
3یادگیری زبان آلمانی
4اثبات تمکن مالی برای تحصیل کارشناسی در آلمان
5ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر
6انتظار برای نامه پذیرش دانشگاه
7داشتن بیمه سلامت
8اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل کارشناسی در آلمان

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: پذیرش دانشگاه های آلمان

انتخاب دانشگاه و برنامه دوره لیسانس

ابتدا می بایست در مورد این که چه برنامه ای برای تحصیل لیسانس در آلمان مناسب شخص است و چه دانشگاهی را برای این دوره باید انتخاب کرد ، تصمیم گرفت ؛ به طور کلی ، دانشگاه های معتبر و برنامه های مطالعاتی زیادی برای دانشجویان بین المللی در آلمان وجود دارد ؛ لذا ، دانشجویان خارجی در این کشور برای تحصیل با برنامه های مختلف تحصیلی که طیف گسترده ای از موضوعات را تحت پوشش قرار می دهند ، روبرو خواهند بود و می توانند با توجه به علایق خود و یا زمینه های حرفه ای در یکی از این برنامه ها شرکت نمایند.

دقت داشته باشید که برنامه های دوره های لیسانس در دانشگاه های دولتی آلمان به صورت رایگان در دسترس دانشجویان خواهد بود ؛ اما با این حال هزینه های اداری و ثبت نام تحصیل لیسانس در آلمان باید پرداخت شوند که معمولاً هزینه های ترم در حدود 250 یورو در هر ترم می باشد ؛ اما دقت کنید که ، دانشجویان بین المللی می بایست هزینه های تحصیل در بادن – وورتمبرگ را پرداخت نمایند.

تحصیل لیسانس در آلمان
تحصیل لیسانس در آلمان

به طور کلی ، توصیه می شود که در زمان انتخاب دانشگاه یا برنامه لیسانس به دو نکته توجه شود:

  • دانشگاه و موقعیت آن
  • محتوای دوره

دانشگاه و موقعیت آن

دانشگاه و موقعیت آن ، می تواند تا حد زیادی حاکی از هزینه های کلی تحصیل و یا حرفه تحصیلی شخص باشد ؛ لذا ، در صورتی که دانشگاه در یکی از شهرهای بزرگ قرار گرفته باشد ، در مجموع هزینه های زندگی در کشور آلمان را به عنوان یک دانشجوی خارجی تحت تاثیر قرار خواهد داد ؛ از سویی هم ، اگر دانشجو بلندپرواز و با مهارت های بالا باشد ، ممکن است فقط تحصیل در دانشگاه های معروف را ترجیح دهد.

محتوای دوره

محتوای دوره نیز برای تحصیل مهم است ؛ چرا که با داشتن اطلاعات کافی در مورد محتوای یک دوره می توان شک و تردیدهایی را در مورد این که در دوره چه مواردی ممکن است مورد مطالعه قرار گیرد ، برطرف خواهد شد و نیز به دانشجو در تصمیم این که کدام یک از دروس مطابق با خواسته ها و اهداف وی است ، کمک خواهد کرد ؛ دقت داشته باشید ، با این که ممکن است برنامه درسی دوره ای کاملاً مطابق با اهداف تحصیلی دانشجو نباشد ، اما دوره در زمینه ی حرفه ای وی ارائه شده باشد.

به عنوان مثال ، با این که دوره انتخابی دانشجو ممکن است تمام موضوعاتی که وی به یادگیری آن ها تمایل دارد را پوشش دهد ، اما با این وجود ، دانشجو به برگزاری جلسات عملی علاقه بیش تری داشته باشد ، در حالی که دوره شامل آزمایش ها و جلسات عملی محدودی است.

بررسی الزامات و مدارک مورد نیاز تحصیل لیسانس در آلمان

پس از تصمیم در مورد دانشگاه و برنامه ، نوبت به بررسی الزامات و مدارک مورد نیاز بر اساس دوره و برنامه می رسد ؛ به طور کلی جهت اطلاع از شرایط ورود به دانشگاه یا دوره ای خاص می بایست به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمود ؛ به طور معمول ، وبسایت همه دانشگاه ها دارای بخشی که شرایط درخواست در آن توضیح داده شده ، می باشند.

دقت کنید که این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است و دقت به جزئیات مهم خواهد بود ؛ چرا که اشتباهات در این مرحله ممکن است درخواست شما را رد کند ؛ لذا ، لازم است برای این مرحله زمان کافی در نظر بگیرید و شرایط و الزامات دانشگاه را به دقت مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم با دانشگاه تماس داشته باشید.

به طور کلی ، شرایط ورود بسته به دانشگاه مورد درخواست می تواند متغیر باشد ؛ اما شرایط عمومی برای درخواست برای دوره لیسانس در آلمان می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • مدارک تحصیلی دبیرستان
  • ریز نمرات
  • تسلط به زبان آلمانی
  • انگیزه نامه
  • کپی مدارک شناسایی

یادگیری زبان آلمانی

زبان آلمانی ، زبان آموزش برای اکثر برنامه های دوره کارشناسی دانشگاه های آلمان است ؛ لذا ، جهت پذیرش در این دوره می بایست تسلط عالی به زبان آلمانی را اثبات کنید که معمولاً اثبات مهارت های زبان آلمانی با ارائه مدارک آزمون استاندارد زبان آلمانی انجام خواهد شد.

همچنین ، سطح زبان مورد نیاز برای تحصیل بسته به دوره و آزمون استانداردی که شرکت کرده اید ، می تواند تغییر کند ؛ برای مثال ، مدرک C2 از موسسه گوته قابل قبول خواهد بود.

دقت کنید که از الزامات پذیرش برخی از دانشگاه های آلمان ممکن است شرکت در دوره های مقدماتی زبان آلمانی پیش از شروع دوره اصلی باشد ؛ لذا ، اگر نمی خواهید زمان را از دست بدهید و به طور مستقیم وارد دوره اصلی تحصیلات خود شوید ، بهتر است پیش از تحصیل در کشور آلمان ، مهارت های زبان آلمانی را کسب نمایید.

یادگیری-زبان-آلمانی
یادگیری-زبان-آلمانی

همچنین ، شرکت در دوره ای به زبان انگلیسی ، متقاضی را از یادگیری زبان آلمانی مبرا نمی کند ؛ چرا که زندگی در آلمان و گفتگو با مردم محلی مهارت های زبان آلمانی را می طلبد.

داشتن تمکن مالی کافی

اگر جزو دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید ، برای تحصیل در کشور آلمان به ویزای تحصیلی نیاز خواهید داشت که اخذ ویزای تحصیلی آلمان نیز نیاز به اثبات تمکن مالی مناسب جهت پرداخت هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل در آلمان دارد ؛ در حال حاضر ، برای صدور ویزای دانشجویی می بایست دانشجو حداقل 11208 یورو را در حسابی بانکی بلوکه داشته باشد.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: تمکن مالی ویزای آلمان

ارسال درخواست به دانشگاه

پس از جمع آوری مدارک مورد نیاز می بایست برای دوره تحصیلی مورد نظرتان درخواست دهید ؛ اکثر دانشگاه های آلمانی عضو پلتفرمUniAssist.de  هستند که می توان از این طریق درخواست داد ؛ اما برخی از دانشگاه های آلمانی پلتفرم خود را دارند.

همچنین ممکن است برخی از دانشگاه های آلمان در کنار ارسال درخواست بهUniAssist  ، بخواهند که به صورت آنلاین از طریق وبسایتشان درخواست دهید ؛ بنابراین ، از آن جا که روش درخواست کاملاً به سیاست های دانشگاه بستگی دارد ، لذا می بایست با دانشگاه مورد نظر تماس داشت و از نحوه ارسال درخواست مطلع شد.

انتظار برای نامه پذیرش دانشگاه

منتظر نامه پذیرش باشید ؛ زمانی که دانشگاه مورد نظر دریافت درخواست از طرف شما را تأیید کرد ، در این مرحله باید منتظر ماند و به جز صبر گزینه دیگری وجود ندارد ؛ چرا که دانشگاه های آلمان معمولا درخواست های زیادی را از طرف متقاضیان مقیم و خارجی دریافت می کنند و رسیدگی به این درخواست ها زمان بر می باشد.

به طور کلی ، مدت زمان رسیدگی به درخواست ها ، معمولاً به بار برنامه های دانشگاه بستگی دارد و دانشگاه هایی که از اعتبار زیادی برخوردارند به طبع درخواست های زیادی نیز دریافت می کنند ، لذا پردازش درخواست در این دانشگاه ها زمان بر خواهد بود ؛ همچنین ، نقص در مدارک نیز می تواند منجر به تاخیر در پذیرش شود.

دریافت بیمه سلامت

به طور کلی ، داشتن بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی در آلمان امری اجباری است ؛ لذا ، دانشجو بعد از اخذ نامه پذیرش دانشگاه می بایست برای دریافت بیمه درمانی در آلمان اقدام نماید ؛ در کشور آلمان دو نوع بیمه درمانی شامل بیمه درمانی دولتی و خصوصی وجود دارد.

دقت داشته باشید ، با این که داشتن بیمه سلامت برای دانشجویان در آلمان اجباری است ، اما شخص برای انتخاب نوع بیمه و ارائه دهنده بیمه مختار می باشد که اکثر دانشجویان بین المللی در آلمان شرکت بیمه DR-WALTER را ترجیح می دهند.

اخذ ویزای دانشجویی آلمان

در مرحله نهایی برای تحصیل کارشناسی در آلمان ، می بایست به فکر اخذ ویزای دانشجویی آلمان بود ؛ به طور کلی ، شهروندان کشورها به جز کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا می بایست جهت تحصیل در دوره کارشناسی آلمان ویزا دریافت نمایند.

اخذ ویزای دانشجویی آلمان
اخذ ویزای دانشجویی آلمان

مدارک درخواست ویزا برای تحصیل لیسانس در آلمان می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای ملی آلمان
  • پاسپورت معتبر
  • فتوکپی از پاسپورت
  • گواهی تولد
  • سند ازدواج (در صورت وجود)
  • گواهی تولد فرزندان (در صورت وجود)
  • عکس جدید
  • اثبات منابع مالی به طرق سپرده 11208 یورویی در یک حساب بانکی مسدود شده در آلمان ، تعهد نامه و مدارک سوابق درآمد و دارایی های مالی والدین ، تعهدنامه یک فرد مقیم آلمان ، گواهی اعطای بورسیه و تضمین بانکی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدارک تحصیلات قبلی شامل اصل گواهی پایان تحصیلات دبیرستان و ریزنمرات
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • گواهی مهارت های زبان آلمانی یا انگلیسی

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: ویزای تحصیلی آلمان

شهرهای مناسب برای تحصیل کارشناسی درآلمان

برخی از بزرگترین شهرهای دنیا در آلمان قرار دارند و هر یک دارای ویژگی های خاص خود هستند ؛ به طور کلی ،  شهرهای آلمان برای دانشجویان عالی بوده و امکان یک زندگی فرهنگی جذاب را جهت لذت بردن از اوقات فراغت برای دانشجویان فراهم خواهند آورد ؛ از شهرهای که شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان را فراهم آورده اند ، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برلین
  • کلن
  • فرانکفورت
  • هامبورگ
  • مونیخ

مدارک لیسانس آلمان یک سرمایه گذاری عظیم برای دانشجو به حساب می آید و فرصت های شغلی بسیار عالی را در اختیار دانشجو قرار خواهد داد ؛ چرا که مدارک آلمان از اعتبار خوبی برخوردارند و این خود به دلیل اعتبار دانشگاه های آلمان در سطح جهانی است ؛ اگر شما هم از متقاضیان تحصیل کارشناسی در آلمان پیشنهاد می کنیم در ابتدا اطلاعاتتان را در مورد این کشور و نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان کامل کنید ، سپس اقدام نمایید ؛ در این مسیر کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین می توانند راهنمای شما باشند.

مقالات مرتبط: مهاجرت به آلمان

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 2نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *