هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 2 اسفند 1401 | آخرین بروزرسانی:

خرج تحصیل در المان شامل چه مواردی است؟ آموزش فضیلتی است که همگی شایسته آنند ؛ آلمان بر این اعتقاد است که به آموزش نباید به چشم تجاری نگریست ؛ به همین دلیل ، هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است ؛ به طور کلی ، آلمان ، به خصوص در زمینه آموزش و تحصیل به عنوان کشوری برجسته شناخته می شود.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

هزینه تحصیل در آلمان شامل چه مواردی است؟ آموزش فضیلتی است که همگی شایسته آنند ؛ آلمان بر این اعتقاد است که به آموزش نباید به چشم تجاری نگریست ؛ به همین دلیل ، هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است ؛ به طور کلی ، آلمان ، به خصوص در زمینه آموزش و تحصیل به عنوان کشوری برجسته شناخته می شود.

سیستم آموزش آکادمیک این کشور از شرایط عالی برخوردار است و دانشگاه ها برنامه های تحصیلی و مدارک تحصیلی جامع و کارآمدی را ارائه می دهند؛ همچنین، هزینه تحصیل در آلمان در بیش تر موارد کاملاً مقرون به صرفه است.

اگر این مبحث برای شما هم مهم است، پیشنهاد می کنیم تا آخر این مقاله همراه باشید ؛ البته سوالات بیش تر را می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در میان بگذارید.

هزینه تحصیل در دبیرستان های آلمان و دانشگاه های این کشور

تحصیل در دبیرستان های آلمان به طور کلی رایگان است، البته در صورتی که دبیرستانی دولتی را انتخاب کرده باشید؛ اما دبیرستان های خصوصی و بین المللی شامل هزینه می باشند؛ به طور کلی، هزینه های مدارس بین المللی بیش تر از دیگر مدارس آلمان بوده و معمولا در حدود 14000 تا 20000 یورو سالانه می باشد؛ هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان نیز به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه و یا نوع دوره انتخابی بستگی خواهد داشت.

همچنین، دانشگاه های دولتی آلمان ارائه دهنده برنامه های تحصیلی رایگان به زبان انگلیسی نیز می باشند؛ لذا، هزینه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی رایگان خواهد بود و برای این که در آلمان تحصیل کنید، ملزم به یادگیری زبان آلمانی نخواهید بود؛ چرا که دانشگاه های آلمان شامل بیش از 2000 برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی می باشند.

علاوه بر این ، بر طبق آخرین آمار ، در حال حاضر حدود 400000 دانشجوی بین المللی در آلمان مشغول به تحصیل هستند و دانشجویان هزینه های مربوط به تحصیل را به شکل های مختلف تامین می نمایند ؛ به طوری که برخی از دانشجویان از پس انداز خود استفاده می کنند ، برخی دیگر از بورسیه های ارائه شده بهره می برند و برخی هم جهت کسب درآمد اضافی ، رو به مشاغل پاره وقت می آورند.

پیشنهاد می‌شود که در کنار این مقاله، مقالات زیر را نیز بررسی نمایید:

بهترین شهر های آلمان برای تحصیل

اپلای دانشگاه آلمان

هزینه و شهریه دانشگاه های آلمان

میزان شهریه دانشگاه های آلمان چقدر است؟ یکی از موارد مهم که بر هزینه زندگی دانشجویی در آلمان تاثیر می گذارد، شهریه دانشگاه است. لذا، می بایست دانشجویان بین المللی در زمان انتخاب یک مقصد تحصیلی در خارج از کشور خود، به آن دقت نمایند.

به طور کلی ، هزینه های تحصیل بسته به کشور و موسسات آموزشی آن می تواند متفاوت باشد؛ اما در آلمان قضیه کمی متفاوت است؛ چرا که معمولاً دانشجویان در مورد شهریه های دانشگاه نگرانی ندارند و در زمینه هزینه زندگی در المان برای دانشجو، می توان از شهریه دانشگاه ها فاکتور گرفت؛ زیرا از سال 2014 شهریه در دانشگاه های دولتی آلمان لغو شد و این دانشگاه ها فارغ از ملیت دانشجو، تحصیلاتی رایگان را در اختیار وی قرار خواهند داد.

لذا در حال حاضر، دانشگاه های آلمان آموزشی با کیفیت را با هزینه هایی ناچیز و یا بدون اخذ شهریه ارائه می دهند؛ اما با این که دانشگاه های دولتی آلمان به پرداخت شهریه نیاز ندارند و هزینه تحصیل در المان رایگان می باشد، ولی دانشجویان می بایست در هر ترم هزینه های ثبت نام اداری را پرداخت نمایند که معمولاً این هزینه در حدود 250 یورو در هر ترم خواهد بود.

در صورتی که میخواهید با دانشگاه های رایگان آلمان آشنا شوید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

هزینه دانشگاه در المان
هزینه دانشگاه در المان

اما دقت کنید که در سال 2017، ایالت بادن ورتمبرگ شهریه را برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا دوباره بازگرداند و متقاضیان ملزم به پرداخت حدود 1500 یورو در هر ترم شدند که باز هم این مقدار شهریه، کمتر از شهریه دانشگاه های بسیاری از کشورها می باشد؛ در حال حاضر، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در بادن وورتمبرگ می بایست 3000 یورو در سال بابت شهریه بپردازند، اما دانشجویانی که برای مدرک دوم اقدام نموده اند شامل شهریه کم تری، در حدود 1300 یورو در سال می شوند؛ به هر حال، سایر نقاط آلمان همچنان از سیاست تحصیل بدون شهریه پیروی می کنند.

شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی آلمان

هزینه دانشگاه در آلمان به چه میزان است؟ همان گونه که ذکر شد، اکثر دانشگاه های دولتی آلمان فاقد شهریه هستند و تنها ممکن است هزینه های ثبت نام برای هر ترم وجود داشته باشد که معمولا هزینه ثبت نام برای این دانشگاه ها بین 250 تا 350 یورو خواهد بود ؛ میانگین شهریه برخی از دانشگاه های دولتی برتر در آلمان به صورت زیر می باشند:

نام دانشگاهمیانگین هزینه سالانه
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان۳۰۰ یورو
دانشگاه فنی مونیخ۲۵۸ یورو
دانشگاه هایدلبرگ۳۶۴ یورو
دانشگاه هومبولت برلین۶۸۵ تا ۱۰۰۰ یورو
موسسه فناوری کارلسروهه۱۵۰۰ یورو
دانشگاه فنی برلین۳۰۸ یورو
دانشگاه آزاد برلین۳۱۱.۹۹ یورو
دانشگاه RWTH آخن۱۰۹۵ یورو

اما اگر قصد تحصیل در مؤسسات آموزش عالی خصوصی آلمان را داشته باشید، می بایست شهریه پرداخت نمایید؛ چرا که برخلاف دانشگاه های دولتی، مؤسسات و دانشگاه های خصوصی آلمان، دانشجویان را ملزم به پرداخت هزینه تحصیل در آلمان می کنند؛ اما هزینه ها با توجه به مقطع و برنامه تحصیلی می تواند از 25000 تا 40000 یورو سالانه متغیر باشد؛ به طوری که معمولاً دانشجویان مقطع لیسانس نسبت به متقاضیان کارشناسی ارشد شهریه کم تری می پردازند.

در دانشگاه های خصوصی میانگین شهریه دانشگاه های آلمان به شرح زیر می باشد:

نام دانشگاهمتوسط شهریه دریافتی
کالج بارد برلین28700 یورو
دانشگاه علمی کاربردی  CODE9800 یورو
دانشگاه EBC Hochschule10000 یورو
دانشگاه  Adventist Friedensau3500 یورو (از 1200 تا 4900 یورو)
مدرسه بازرگانی  GISMA20000 یورو (از 3000 تا 33000 یورو)
مدرسه حکومتی هرتی32500 یورو (فقط دوره های تحصیلات تکمیلی ارائه می شود)
مدرسه بازرگانی مونیخ24000 یورو
دانشگاه SRH برلین10000 یورو
مدرسه مدیریت اتو بیشیم ، WHU15000 یورو
دانشگاه علوم کاربردی اروپا1400 یورو

هر چند شهریه دانشگاه های آلمان در برخی موارد به بالای 30000 می رسد، اما به نسبت هزینه های تحصیل در دانشگاه های برخی دیگر کشورها نظیر انگلستان و ایالات متحده، هزینه های تحصیل در آلمان و دانشگاه های این کشور پایین تر هستند؛ برای مثال ، جهت اخذ مدرک MBA در مدارس تجاری خصوصی معتبر آلمان، می بایست هر ساله حداکثر 35000 یورو پرداخت نمود، به طوری که هزینه تحصیل برای مدرک MBA انگلستان به راحتی به 50،000 یورو خواهد رسید.

دقت داشته باشید که بسیاری از دانشگاه های خصوصی آلمان هزینه ها را برای دانشجویانی که از شرایط خاصی برخوردارند، کاهش می دهند؛ لذا، با توجه به وضعیت مالی دانشجو و در صورتی که درآمد دانشجو کمتر از حد نصاب باشد، واجد شرایط برای کاهش هزینه ها خواهد بود.

از سویی هم ، برخی از ارائه دهندگان آموزش عالی خصوصی در آلمان نظیر دانشگاه بین ‌المللی روانشناسی برلین ، تنها هزینه های اداری را اخذ می نمایند.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

هزینه دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی به چه میزان است؟ تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان از طریق دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است، اما دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه های ثبت نام و اداری خواهند بود؛ همچنین، هزینه های اضافی برای سیستم حمل و نقل که هزینه حمل و نقل عمومی را برای 6 ماه پوشش می دهد، ممکن است وجود داشته باشد.

اما دقت کنید، در صورتی که برنامه انتخابی دانشجو چهار ترم از مدت زمان استاندارد آن فراتر رود، ممکن است شامل هزینه هایی به جهت طولانی شدن مدت دوره شود که این هزینه می تواند تا 500 یورو در هر ترم باشد.

با این که اکثریت دانشگاه های کشور آلمان دولتی هستند؛ اما مؤسسات خصوصی به طور معمول برای تأمین مالی خود به هزینه های پرداختی دانشجویان وابسته اند (هرچند که برخی از این موسسات خصوصی از طریق بنیادها حمایت می شوند) و هزینه های تحصیل در آلمان را که می تواند چیزی در حدود 20000 یورو سالانه باشد، مشخص می کنند.

برای حمایت مالی دانشجویان در آلمان برنامه های مختلفی وجود دارد که برنامه حمایت مالی دولت برای دانشجویان (BAföG) یکی از این موارد است ؛ بافوگ می تواند شامل حال شهروندان آلمانی و دانشجویان اتحادیه اروپا و نیز برخی از دانشجویان خارجی شود؛  به طور کلی، این حمایت مالی مختص افراد زیر 30 سال (زیر 35 سال در صورت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد) است ، اما با توجه به شرایط ، استثنائاتی نیز می توان قائل شد ؛ معمولا بافوگ به دو بخش تقسیم می شود که 50 درصد آن به صورت کمک بلاعوض دولتی و نیمی دیگر به صورت وام بدون بهره خواهد بود.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه دانشگاه های آلمان در مقطع فوق لیسانس به چه میزان است؟معمولاً تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان رایگان می باشند؛ به هر حال دقت داشته باشید که، برای برنامه های متوالی کارشناسی ارشد باز هم، پرداخت هزینه های ترم لازم است؛ اما شهریه دوره های کارشناسی ارشد غیر متوالی، برای متقاضیانی که مدرک کارشناسی خود را در دیگر نقاط جهان اخذ نموده اند، در دانشگاه های مختلف متفاوت بوده و ممکن است از حدود 20000 یورو سالانه در مراکز آموزش دولتی و تا 30،000 یورو در دانشگاه های خصوصی آلمان باشد.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد
هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

به عنوان مثال، هزینه دوره های کارشناسی ارشد غیرمتوالی در دانشگاه هایدلبرگ از 2500 یورو در هر ترم برای کارشناسی ارشد هنر در مطالعات آمریکایی تا 5000 یورو در هر ترم برای کارشناسی ارشد مطالعات پزشکی (MME) مشخص شده است.

سطح دکترا نیز، حداقل برای شش ترم اول در تمام دانشگاه های آلمان رایگان است؛ همچنین، به مانند دانشجویان سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجویان دکترا نیز ملزم به پرداخت هزینه های ترم که در حدود 250 یورو برای پوشش هزینه های اداری و سایر هزینه ها می باشد، هستند.

هزینه تحصیل پزشکی در المان

هزینه دانشگاه در آلمان برای رشته پزشکی به چه میزان است؟ هر چند که تحصیل رایگان در آلمان برای تمامی رشته ها از جمله پزشکی در نظر گرفته شده است، اما تصمیم دولت بر اخذ هزینه های خاصی جهت مدرک پزشکی می باشد؛ به طوری که، شهریه های رشته پزشکی در آلمان به ملیت و خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه بستگی دارد.

لذا، دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها می بایست هزینه های اداری که در حدود 250 تا 300 یورو سالانه می باشد را پرداخت نمایند؛ اما مبلغ شهریه ای که باید هر ساله دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای مدرک MBBS در آلمان بپردازند، می تواند بین 1500 تا 3500 یورو باشد که باز هم این هزینه در مقایسه با برخی دیگر کشورها ، کاملا مقرون به صرفه است.

اما دقت داشته باشید که، هزینه تحصیل پزشکی در آلمان از طریق دانشگاه های خصوصی گران تر از دانشگاه های دولتی است؛ همچنین، به خاطر داشته باشید که تحصیل MBBS در ایالت بادن وورتمبرگ می تواند گران باشد؛ چرا که هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در این ایالت مجدداً بازگردانده شده است.

مقالات مرتبط: دانشگاه های پزشکی آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

خرج تحصیل در آلمان برای دانشجو، شامل فاکتورهای مختلف زندگی از جمله محل اقامت، هزینه رفت و آمد و غیره می باشد؛ اما به طور کلی، این هزینه ها با توجه به منطقه می تواند متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، هزینه های زندگی در مونیخ به عنوان گران ترین شهر آلمان، به طور میانگین در حدود 12000 یورو (13900 دلار آمریکا) سالانه می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان
هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

به هر حال، هزینه ها در آلمان برای دانشجویان بین المللی تا حد زیادی مقرون به صرفه است؛ لذا، هزینه تحصیل در آلمان و نیز مخارج خورد و خوراک، پوشاک، تفریح، تجهیزات و وسایل تحصیل در این کشور معقول می باشد.

به طور کلی، میانگین مخارج زندگی در آلمان برای دانشجویان 700 تا 1000 یورو در ماه با احتساب خوابگاه می تواند باشد که در شهرهای بزرگ تر مثل برلین، فرانکفورت یا دوسلدورف هزینه کل زندگی 900 تا 1500 یورو در ماه است و هزینه های زندگی در شهرهای کوچک تر نظیر فرایبورگ، لایپزیگ یا هانوفر در حدود 750 تا 1100 یورو در ماه می باشد.

اما ، چالش برانگیزترین هزینه در آلمان برای دانشجویان بین المللی، هزینه های مربوط به اقامتگاه های خصوصی است که معمولا اجاره ها متوسط به بالا هستند؛ اما باز هم گزینه های ارزان نظیر سالن های دانشجویی (234 یورو ماهانه) یا آپارتمان های مشترک (متوسط اجاره 280 یورو ماهانه) وجود دارند که اکثر دانشجویان بین المللی از آن ها برای اقامت استفاده می کنند.

هزینه های اجاره مسکن دانشجویان در آلمان

همانگونه که ذکر شد، چالش برانگیزترین هزینه ها در آلمان برای دانشجویان بین المللی، هزینه های اقامتی است؛ اما روش های زیادی برای کاهش اجاره ها وجود دارد؛ از جمله گزینه های اقامتی برای دانشجویان بین المللی مواردی چون آپارتمان های مشترک، تالارهای اقامتی دانشجویی و اقامتگاه های خصوصی هستند؛ به طور کلی، ارزان ترین محل اقامت می تواند به هزینه 450 تا 550 یورویی نیاز داشته باشد؛ در حالی که اجاره در شهری مثل مونیخ ممکن است به 900 تا 1200 یورو در ماه برسد.

به طور کلی ، میانگین اجاره ها بسته به متراژ آپارتمان به صورت زیر می باشند:

نوع آپارتمانمیانگین اجاره ماهانه
آپارتمان 1 خوابه (مرکز شهر)745.00 یورو
آپارتمان 1 خوابه (حومه شهر)560.00 یورو
آپارتمان 3 خوابه (مرکز شهر)1428.00 یورو
آپارتمان 3 خوابه (حومه شهر)1067.00 یورو

همچنین ، میانگین اجاره ها در برخی از شهرهای آلمان به شرح زیر می باشند:

شهرمیانگین اجاره ماهانه
مونیخ1,094.30 یورو
فرانکفورت868.91 یورو
هامبورگ838.94 یورو
برلین795.90 یورو

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در طول روز

اساساً هزینه هایی نظیر غذا، نوشیدنی، پوشاک و اوقات فراغت در آلمان مطابق با میانگین اتحادیه اروپا است؛ بر اساس داده های DAAD، میانگین هزینه های ماهانه در آلمان به شرح زیر می باشند:

  • هزینه خورد و خوراک غذا: 168 یورو
  • هزینه های پوشاک: 42 یورو
  • هزینه های حمل و نقل:94 یورو
  • هزینه مجوز تلفن ، اینترنت و تلویزیون: 31 یورو
  • هزینه ابزارآلات مطالعه: 20 یورو
  • هزینه فعالیت های اوقات فراغت: 61 یورو
  • هزینه آب و برق: 215 یورو در ماه

در ادامه بررسی هزینه زندگی دانشجویی در المان نگاهی به متوسط قیمت بعضی از اقلام روزمره در آلمان می پردازیم:

آیتمهزینه
غذاها
غذا در یک رستوران ارزان قیمت10.00 یورو
فیله مرغ7.20 یورو
گوشت گاو10.00 یورو
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)2.45 یورو
سیب زمینی (1 کیلوگرم)1.28 یورو
تخم مرغ (12 عدد)2.20 یورو
نوشیدنی ها 
آب (بطری 0.33 لیتری)2.00 یورو
پپسی (بطری 0.33 لیتری)2.30 یورو
شیر (1 لیتر)0.80 یورو
سایر موارد
بلیط حمل و نقل محلی2.80 یورو
هزینه ماهیانه ورزشگاه های تناسب اندام30.00 یورو
بلیط سینما12.00 یورو
شلوار جین77.00 یورو

به طور کلی، میانگین قیمت اقلام روزمره در تمام نقاط آلمان یکسان می باشد؛ اما بسته به برند و یا کیفیت کالا، قیمت ها می توانند تغییر کنند؛ دقت کنید، با این که هزینه ها قطعی نیستند، اما بررسی هزینه ها می تواند در برنامه ریزی ها برای زندگی در آلمان به شما کمک زیادی کنند.

سایر هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان تنها شامل موارد ذکر شده نخواهد بود و دانشجویان می بایست هزینه های دیگری نظیر حساب بانکی بلوکه شده آلمان، هزینه های ویزای دانشجویی و هزینه های بیمه درمانی را نیز به عنوان بخشی از هزینه های مورد نیاز برای تحصیل در آلمان در نظر داشته باشند.

سایر هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان
سایر هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه بیمه سلامت در آلمان

داشتن بیمه درمانی برای دانشجویان در آلمان بسیار مهم و ضروری است؛ لذا، مسئولین مربوطه پیش از رفتن به آلمان بررسی خواهند کرد که آیا متقاضی دارای بیمه درمانی هست یا خیر؛ در نتیحه می توان گفت، داشتن بیمه درمانی یکی از ضروریاتی است که می بایست در حین تحصیل در آلمان برای آن هزینه کرد؛ به طور کلی، برنامه های بیمه درمانی برای متقاضیان تحصیل در آلمان حدود 80 تا 150 یورو ماهانه هزینه هزینه خواهد داشت.

حساب بانکی بلوکه شده در آلمان

از دیگر هزینه زندگی دانشجویی در آلمان ، حساب بلوکه شده است؛ لذا، متقاضیان بین المللی باید دارای یک حساب بلوکه شده در آلمان باشند؛ چرا که می بایست نشان دهند که بودجه کافی برای زندگی در آلمان را برای یک سال دارند؛ مبلغ حساب بلوکه شده در زمان درخواست ویزای دانشجویی آلمان واریز خواهد شد و این مبلغ جهت مدیریت هزینه های زندگی یک ساله در آلمان سوای از هزینه های تحصیل در این کشور در نظر گرفته شده است.

به عبارتی، دانشجویان بین المللی جهت ورود به کشور آلمان می بایست مدارکی مبنی بر در دسترس بودن بودجه کافی برای زندگی در آلمان را ارائه دهند که بر اساس قوانین فعلی کشور آلمان، هر دانشجوی بین المللی می بایست حداقل 11208 یورو در یک حساب بانکی بلوکه داشته باشد تا بتواند از پس هزینه های زندگی و تحصیل خود برای یک سال برآید؛ بر اساس این قانون، یک دانشجوی بین المللی هر ماهه حداقل 934 یورو هزینه خواهد داشت.

همچنین، ممکن است بانک ها مبلغی اضافه را جهت افتتاح حساب بلوکه دریافت نمایند؛ به عنوان مثال، هزینه باز کردن حساب بلوکه شده در دویچه بانک حدود 150 یورو می باشد.

هزینه ویزای دانشجویی آلمان

هزینه تحصیل در آلمان شامل هزینه های اخذ ویزای دانشجویی این کشور نیز می شود؛ لذا، متقاضی می بایست برای اخذ ویزای دانشجویی نیز هزینه کند؛ به طور کلی، برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان، نامه پذیرش دانشگاه، مشخصات حساب بلوکه شده، بیمه درمانی، پرداخت هزینه های ویزای دانشجویی و سایر موارد مورد نیاز است.

اخذ ویزای دانشجویی به 60 تا 75 یورو هزینه نیاز دارد و در حدود 25 تا 30 روز طول می کشد تا متقاضی ویزای دانشجویی خود را دریافت نماید.

همچنین، هزینه اپلای آلمان (application fee) در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد و این هزینه در حدود 50 تا 120 یورو خواهد بود.

بورسیه جهت کاهش هزینه های تحصیل در آلمان

استفاده از بورسیه های تحصیلی می تواند تا حد زیادی هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را کاهش دهد؛ از جمله بورسیه ها در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بورسیه دااد (DAAD)
  • بورسیه اراسموس
  • بورسیه Deutschlandstipendium
  • بورسیه هامبولت
  • بورسیه هلمهولتز (Helmholtz)
  • بورسیه های بنیاد هاینریش بول

به طور کلی ، هزینه زندگی دانشجویی در آلمان شامل هزینه های زندگی و تحصیل خواهد بود و با توجه به خصوصی یا دولتی بودن مدارس یا دانشگاه ها برای تحصیل در آلمان به پرداخت های متفاوت نیاز خواهد بود. به طوری که، هزینه تحصیل آلمان از طریق دانشگاه های خصوصی همواره گرانتر از دانشگاه های دولتی هستند؛ چرا که اکثر دانشگاه های دولتی آلمان شامل هزینه تحصیل نمی شوند و فقط هزینه های ترم را دریافت خواهند کرد؛ اگر در خصوص هزینه تحصیل در دانشگاه المان به اطلاعات بیش تری نیاز دارید، کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین آماده ارائه راهنمایی های مفید به شما عزیزان می باشند.

در  این مقاله به بررسی هزینه تحصیل در آلمان و شهریه دانشگاه های آلمان پرداختیم؛ در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید و یا متقاضی مشاوره مهاجرت به آلمان هستید با شماره 90003031 به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط:

برای مهاجرت چقدر پول لازمه

آیا تحصیل در آلمان به طور کامل رایگان است؟

خیر ، علاوه بر این که دانشجویان دانشگاه های خصوصی باید هزینه تحصیل در آلمان را بپردازند ، حتی اگر دانشجویان تحصیل را از طریق دانشگاه های دولتی آلمان که شامل شهریه نمی شوند دنبال کنند ، باز هم ملزم به پرداخت هزینه های ثبت نام و اداری در هر ترم می باشند.

آیا هزینه زندگی دانشجویی در آلمان برای دانشجویان بین المللی بالاست؟

در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی معتبر نظیر انگلستان و ایالات متحده ، تحصیل در دانشگاه های آلمان به نسبت ارزان تر می باشد.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 2نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *