پاسپورت آبی آلمان

پاسپورت آبی آلمان

پاسپورت آبی آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 4 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

پاسپورت آبی آلمان ، یکی از انواع پاسپورت آلمانی است و در صورتی که در کشور آلمان به عنوان یک پناهنده یا پناهجو معرفی شوید ، به شما گذرنامه پناه جویی یا Reiseausweis für Flüchtlinge تعلق خواهد گرفت.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

پاسپورت ابی المان چیست؟ این گذرنامه جایگزینی برای پاسپورت کشورتان و یا کشوری که به دلایلی از آن فرار کرده اید و به آلمان آمده اید ، می باشد. همچنین ، گذرنامه پناهندگان ، با عناوین گذرنامه کنوانسیون (Konventionspass) یا گذرنامه آبی (Blauer Pass) نیز شناخته می شود.

اگر در مورد گذرنامه کنوانسیون علاقمندید بیش تر بدانید ، در ادامه مقاله جزئیات مفصل تری در مورد این که چه کسانی می توانند برای گذرنامه کنوانسیون اقدام نمایند ، صحبت خواهیم کرد و شرایط اخذ این پاسپورت را شرح می دهیم.

اما در صورت داشتن سوالاتی بیش تر در این خصوص می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در تماس باشید و یا در بخش دیدگاه ها سوالات خود را مطرح نمایید ، کارشناسان ما در شرکت مهاجرتی مهرآفرین آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

به هر حال دقت داشته باشید ، به عنوان شخصی که دارای حق پناهندگی بوده یا به عنوان پناهنده شناخته می شوید و دارای پاسپورت آبی کشور آلمان هستید ، نمی توانید جهت درخواست گذرنامه کشور خود به سفارت کشور مبدا مراجعه نمایید که در صورت انجام این کار و یا مراجعه به سفارت کشور خود، حق پناهندگی و اقامت در کشور آلمان را از دست خواهید داد.

مزایای پاسپورت آبی آلمان

دریافت حق پناهندگی کشور آلمان ، به طور قطع شامل مزایایی است. پناهندگان از حق تحصیل در آلمان برخوردارند و می توانند برای کار در این کشور اقدام کنند و این افراد با پاسپورت آبی آلمان بدون ویزا امکان سفر خواهند داشت.

به طور کلی ، مزایای اخذ پناهندگی و Blauer Pass کشور آلمان شامل موارد زیر می باشند:

  • امکان سفر به تمام کشورهای عضو کنوانسیون پناهندگان ژنو
  • امکان سفر بدون ویزا به کشورهای اتحادیه ی اروپا
  • امکان تحصیل و کار برای دارنده پاسپورت آبی ، همسر و فرزندان وی
  • امکان اخذ اقامت حوزه ی اتحادیه ی اروپا و نیز اقامت دائم آلمان بعد از تقریبا 33 ماه

همچنین ، در صورت ارائه مدارک مورد نیاز به دولت کشور آلمان ، دارنده ی کارت آبی می تواند خانواده خود را نیز به آلمان بیاورد.

پیشنهاد می‌شود در کنار این مقاله؛ مقالات زیر را نیز بررسی کنید:

قانون جدید الحاق خانواده در آلمان

سامانه میخک فرانکفورت آلمان

چه کسانی می توانند پاسپورت آبی آلمان را دریافت نمایند؟

در صورتی که از طریق اداره ی مهاجرت و پناهندگی آلمان (BAMF) به عنوان پناهنده شناخته شوید ، می توانید پاسپورت آبی پناهندگی این کشور را دریافت نمایید.

به طور کلی ، پذیرش پناهجویان در آلمان به سه روش اصلی انجام می شود که شامل پناهنده سیاسی (به دلیل مشکلات سیاسی از کشور خود فرار کرده اید) ، اقامت اجتماعی ، حمایت فرعی و در شرایطی خاص برای پناهنده ممنوعیت ملی اخراج صادر می شود.

با دریافت حق ممنوعیت ملی اخراج ، اخراج شخص از کشور آلمان ممنوع شده و وی تحت حفاظت قانون قرار خواهد گرفت.

(محافظت فرعی یا محافظت بشردوستانه شامل افرای می شود که شرایط لازم برای شناخته شدن به عنوان پناهنده را ندارند. پناهجوی دارای محافظت فرعی از جایگاه حقوقی پایین تری نسبت به یک فرد پناهنده برخوردار است.)

بر اساس ماده 28 کنوانسیون ژنو در امور پناهندگان ، همه پناهندگان قبول شده حق داشتن گذرنامه یا سند مسافرتی را داشته و تمامی کشورهای عضو کنوانسیون ژنو ، وظیفه صدور پاسپورت پناهندگی برای پناهجویان قبول شده را دارند.

اما در این مورد استثائاتی نیز وجود دارد. لذا ، در صورتی که صدور این پاسپورت برای شما ، هیچ گونه نگرانی و دلهره ای در زمینه نظم عمومی و امنیت به وجود نیاورد ، شما واجد شرایط اخذ پاسپورت خواهید بود.

برای مثال ، اشخاصی که به خاطر عضویت در سازمان های تروریستی محکوم شده باشند ، از حق داشتن سند مسافرتی محروم خواهند شد.

همچنین ، اشخاصی که از وضعیت حمایت فرعی یا ممنوعیت ملی اخراج برخوردار هستند ، نمی توانند گذرنامه پناه جویی یا پاسپورت آبی آلمان را دریافت کنند.

دقت داشته باشید ، در صورتی که به خاطر ممنوعیت ملی اخراج ، حمایت فرعی دریافت نموده اید و یا اجازه ی اقامت دارید ، نباید به سفارت کشور خود مراجعه نمایید که در صورت انجام این کار ، BAMF فرض را بر این خواهد گذاشت که در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرید و ممکن است وضعیت پناهندگی تان از بین رفته و اجازه اقامت تان باطل گردد.

با پاسپورت آبی آلمانی به چه کشورهایی بدون ویزا میتوان سفر کرد
Blauer Pass آلمان اجازه سفر به کدام کشورها را می دهد؟

با پاسپورت آبی آلمانی به چه کشورهایی بدون ویزا میتوان سفر کرد؟

با پاس ابی المان به کدام کشورها میتوان سفر کرد؟ با پاسپورت آبی کشور آلمان می توان به تمامی کشورهایی که کنوانسیون پناهندگان ژنو را به امضا رسانده اند (بیش از 100 کشور) سفر کرد.

اما دقت کنید که ، برای سفر به بسیاری از این کشورها ، می بایست در ابتدا برای ویزا اقدام نمود که در ادامه ، کشور مربوطه در مورد این که آیا ویزای ورود برای شما صادر شود یا خیر ، تصمیم خواهد گرفت.

همچنین توجه داشته باشید که ، به عنوان فردی که گذرنامه آبی آلمان را دریافت نموده اید ، به هیچ عنوان نباید به کشورهایی که در آن ها تحت شکنجه و تعقیب هستید و در پرونده پناهندگی تان با آن کشورها اشاره نموده اید و نیز کشور خودتان سفر کنید که اگر اداره مهاجرت آلمان یا بامف متوجه سفرتان به این کشورها شود ، وضعیت پناهندگی و یا به رسمیت شناخته شدن تان به عنوان پناهنده را لغو خواهد کرد و در نتیجه حق اقامت آلمان از شما گرفته خواهد شد.

چرا که سفر به کشور مبدا یا کشورهایی که در آن تحت تعقیب و شکنجه هستید ، به منزله این است که دیگر نیازمند حمایت های بشردوستانه نیستید.

کشورهای عضو کنوانسیون ژنو پناهندگان

همان گونه که بیان شد ، افرادی دارای پاسپورت آبی آلمان به کشورهایی که کنوانسیون پناهندگان ژنو را امضا کرده اند ، می توانند رفت و آمد داشته باشند.

کشورهایی که به کنوانسیون وضعیت حقوقی پناهندگان در 28 ژوئیه 1951 و پروتکل وضعیت حقوقی پناهندگان در 31 ژانویه 1967 ملحق شده اند ، شامل 145 کشور می باشند:

مصرارمنستانبوسنی و هرزگوینساحل عاجسنت وینسنت و گرنادین هاالسالوادورغنا
گینه استواییآذربایجانبوتسواناکاستاریکاآفریقای جنوبیاستونییونان
اتیوپیاسترالیابرزیلدانمارکسودانفنلاندگواتمالا
آلبانیباهامابلغارستانآلمانسورینامفیجیگینه
الجزایربلژیکبورکینافاسودومینیکاسوازیلندفرانسهگینه بیسائو
آنگولابلیزبوروندیجمهوری دومینیکنتاجیکستانگابنهائیتی
آنتیگوا و باربودابنینشیلیجیبوتیتانزانیاگامبیاهندوراس
آرژانتینبولیویچیناکوادورتیمور لستهگرجستانایران
ایرلندایسلنداسرائيلایتالیاتوگوجامائیکاژاپن
یمنکامبوجکامرونکاناداترینیداد و توباگوکیپ وردقزاقستان
قرقیزستانکلمبیاکنیاکنگوچادکنگو (جمهوری دموکراتیک)سریر مقدس (واتیکان)
جمهوری کرهکرواسیلسوتولتونیتونسلیبریالیختن اشتاین
لیتوانیلوکزامبورگماداگاسکارمالاویترکیهمالیمالت
مراکشموریتانیمقدونیهمکزیکجمهوری چکمولداوی (جمهوری)موناکو 56
مونته نگروموزامبیکنامیبیانیوزلندترکمنستاننیکاراگوئههلند
نیجرنیجریهنروژاتریشتووالوپاناماپاپوآ گینه نو
پاراگوئهپروفیلیپینلهستاناوکراینکشور پرتغالرومانی
رواندافدراسیون روسیهجزایر سلیمانزامبیااوگانداساموآسائوتومه و پرنسیپ
سوئدسوئیسسنگالصربستانمجارستانسیشلسیرا لئون
زیمبابوهاسلواکیاسلوونیسومالیاروگوئهاسپانیاسنت کیتس و نویس
ونزوئلاایالات متحده آمریکاقبرس

 

 

بلاروسجمهوری آفریقای مرکزیپادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی

سفر بدون ویزا با پاسپورت آبی آلمان

با Blauer Pass کشور آلمان می توان به کدام کشورها بدون ویزا سفر کرد؟ با این پاسپورت می توان به کشورهای عضو شینگن بدون ویزا سفر کرد ، اما در صورت داشتن شرایطی چون:

  • اقامت تان در کشور عضو شینگن از 3 ماه بیش تر نشود.
  • در کشور عضو شینگن برای کار استخدام نشوید.
سفر بدون ویزا با پاسپورت آبی آلمان
سفر بدون ویزا با پاسپورت آبی آلمان

کشورهای عضو شینگن کدامند؟

کشورهای عضو شینگن شامل آلمان ، بلژیک ، دانمارک ، استونی ، فنلاند ، فرانسه ، یونان ، ایسلند ، ایتالیا ، کرواسی ، لتونی ، لیختن اشتاین ، لیتوانی ، لوکزامبورگ ، مالت ، هلند‌، نروژ ، اتریش ، لهستان ، پرتغال ، سوئد ، سوئیس ، اسلواکی ، اسلوونی ، اسپانیا ، جمهوری چک و مجارستان هستند.

بدین ترتیب ، تمامی کشورهای اتحادیه اروپا به جز ایرلند و قبرس عضو شینگن می باشند و بلغارستان و رومانی تنها قسمتی از قوانین شنگن را اعمال نموده اند. از دیگر کشورهای اروپایی که عضو شینگن به حساب می آیند ، ایسلند ، نروژ ، سوئیس و لیختن اشتاین می باشند.

سوالاتتان در خصوص Blauer Pass آلمان را می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین در میان بگذارید. شرکت مهرآفرین با داشتن وکلا و کارشناسانی مجرب و متخصص در امر مهاجرت و صدها پرونده موفق مهاجرتی همراهی مطمئن برای شما در مسیر مهاجرت خواهد بود.

با پاسپورت آبی چه مدت می توان خارج از آلمان بود؟

مدت سفر به خارج از آلمان می تواند تا حدود شش ماه باشد. لذا ، در صورتی که بخواهید برای زندگی در کشوری دیگر ، بیش از شش ماه خارج از کشور آلمان بمانید ، ممکن است اجازه اقامت و در نتیجه پاسپورت آبی تان باطل گردد.

چگونه می توان پاسپورت آبی آلمان را دریافت کرد؟

مسئول صدور گذرنامه آبی ، اداره مهاجرت ایالت ها در آلمان است و شخص ، این پاسپورت را به همراه اجازه اقامت خود اخذ خواهید نمود.

برای دریافت پاسپورت آبی می بایست هزینه صدور آن را پرداخت نمایید که مبلغ پرداختی به سن و وضعیت فرد بستگی دارد و این پاسپورت تا 100 یورو می تواند هزینه داشته باشد.

همچنین ، از دیگر مدارک مورد نیاز ، عکس بیومتریک پاسپورت ، مدرک تایید محل اقامت ، مدرکی که حقوق پناهندگی یا وضعیت پناهندگی تان را تأیید کند ، می باشد.

معمولاً صدور پاسپورت توسط اداره مهاجرت ، شش تا هشت هفته طول می کشد.

پاسپورت آبی الکترونیکی آلمان

پاسپورت آبی آلمان از نوامبر 2007 ، با تراشه ای الکترونیکی ارائه می شود و به همین خاطر به این پاسپورت ها E-Travel Document یا E-Pass گفته می شود.

لذا ، اطلاعاتتان به صورت الکترونیکی در تراشه ای ذخیره می شود. به همین خاطر ، اداره مهاجرت آلمان پیش از صدور گذرنامه آبی از اشخاص اثر انگشت می گیرد که این اطلاعات فقط با دستگاه هایی خاص و توسط مسئولین مربوطه قابل خواندن هستند.

این روش امنیتی بیش تر را به همراه خواهد داشت و به ویژه اثر انگشت ها محافظت می شوند و تنها کشورهایی می توانند به آن اطلاعات و اثر انگشت ها دسترسی داشته باشند که از طرف آلمان حق دسترسی ویژه را دریافت نموده اند.

همچنین ، شما حق دارید که این اطلاعات را در دستگاه E-Pass خوان اداره مهاجرت مشاهده نمایید.

اعتبار پاسپورت آبی آلمان
اعتبار پاسپورت آبی آلمان

اعتبار پاسپورت آبی آلمان

Blauer Pass کشور آلمان تا زمانی که مجوز اقامت تان معتبر است ، اعتبار دارد. لذا ، گذرنامه آبی حدود سه سال معتبر است و پس از آن ، می بایست برای یک پاسپورت جدید درخواست داد. برای دریافت گذرنامه جدید ، بهتر است دو تا سه ماه پیش از انقضای پاسپورت فعلی اقدام نمود.

گم شدن پاسپورت آبی کشور آلمان

در صورت گم کردن پاسپورت خود می بایست سریعا این موضوع را به پلیس گزارش دهید. چرا که برای درخواست یک پاسپورت جدید نیاز به گزارش پلیس خواهید داشت.

همچنین ، در صورت پیدا کردن مجدد پاسپورت تان ، باز هم می بایست فورا موضوع را به اطلاع پلیس برسانید. همچنین ، برای درخواست پاسپورت جدید باید از طریق اداره مهاجرت منطقه ی خود اقدام نمایید.

تغییر محل زندگی در آلمان

با داشتن گذرنامه آبی آلمان و در صورت تغییر دادن محل زندگی در این کشور چه باید کرد؟ در صورتی که در آلمان هستید و تنها منطقه یا شهرتان را تغییر داده اید ، می بایست آدرس جدید خود را سریعا به اداره ی امور خارجیان منطقه تان اطلاع دهید تا آدرس جدید در مدارک اقامتی و پاسپورت آبی تان ثبت شود.

توجه داشته باشید ، در صورتی که در 3 سال نخست پذیرش پناهندگی تان (Wohnsitzzuweisung) هستید ، می توانید تنها با اجازه ی مقامات مهاجرت محل زندگی تان را تغییر دهید.

آیا پاسپورت آبی کشور آلمان همان کارت آبی اتحادیه اروپا است؟

از لحاظ حقوقی ، کارت آبی اتحادیه ی اروپا ارتباطی به حمایت از پناهندگان و موضوع پناهندگی ندارد و اصلا گذرنامه نیست. لذا ، متفاوت از پاسپورت آبی آلمان است.

کارت آبی اتحادیه ی اروپا نوعی مجوز اقامت است که متقاضیان واجد شرایط از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که قصد کار در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارند ، می توانند دریافت نمایند.

دقت کنید که ، پیش از درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا ، متقاضیان می بایست موقعیت شغلی مشخصی را در کشور مورد نظر خود اخذ کرده و در زمینه شغل مورد نظر از تجربه و مهارت و نیز تحصیلات کافی برخوردار باشند.

سفر به ایران با پاسپورت پناهندگی
سفر به ایران با پاسپورت پناهندگی

سفر با پاسپورت آبی آلمان به ترکیه

آیا رفتن به ایران با پاس پناهندگی المان ممکن است؟

با کارت اقامت آلمان (بلو کارت) می‌توانید بدون نیاز به ویزا به ترکیه سفر کنید. این اقامت به عنوان یکی از امتیازهای مهاجرتی در آلمان به شما اجازه می‌دهد به برخی از کشورها، از جمله ترکیه، بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

سفر به ایران با پاسپورت پناهندگی آلمان

آیا بازگشت به ایران بعد از پناهندگی المان امکان پذیر است؟ در این مورد می توان گفت که ، یکی از مواردی که می تواند موجب باطل شدن وضعیت پناهندگی و اخراج شخص شود ، مراجعه به کشور مبدا است.

لذا ، اگر فرد برای اخذ پناهندگی و دریافت پاسپورت آبی آلمان ادعا کرده که به دلایل مختلف از امنیت جانی در کشور مبدا برخوردار نیست و با این حال ، باز هم پس از اخذ پناهندگی آلمان به کشور مبدا بازگشته ، سوالی که پیش می آید این است که چگونه توانسته بدون هیچ مشکلی به کشوری بازگردد که مدعی بوده مثلا در آن تحت تعقیب و شکنجه است.

به طور کلی ، در این گونه موارد ، اگر شخص نتواند مقامات کشوری که به آن پناهنده شده را متقاعد سازد که چگونه بدون هیچ گونه خطری توانسته به کشور مبدا خود (به طور مثال ایران) بازگردد، علاوه بر این که خودش از آن کشور اخراج خواهد شد ، حق پناهندگی از تمامی افراد وابسته به او نیز گرفته و اخراج خواهند شد.

اما گاهی شخص در کیس پناهندگی خود ادعایی بر تعقیب ، محاکمه یا اعدامی ناعادلانه و یا تهدید از طرف دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و غیره ندارد که در این صورت وی می تواند بدون مشکل به کشور مبدا سفر کند.

به طور مثال ، اگر شخص در کیس پناهندگی خود اعلام کند که به دلایل مذهبی و یا سیاسی نتوانسته تحصیل خود را در کشور مبدا ادامه دهد ، در این صورت وی می تواند به کشور مبدا سفر کرده و سپس به کشوری که پناهندگی آن را دارد ، بازگردد.

دقت کنید ، در صورتی که با دلایلی کاملا موجه و برای مدت زمان کوتاهی به کشور مبدا سفر کنید ، ممکن است اداره ی امور خارجیان آلمان اقامت تان را باطل نکنند.

بر اساس مطالب ذکر شده ، پاسپورت آبی آلمان به افرادی که از حق پناهندگی در آلمان برخوردار می شوند ، تعلق می گیرد و شامل مزایایی است. اما علاوه بر پناهندگی مسیرهای مطمئن تر و بی خطری نظیر تحصیل ، مهاجرت کاری به آلمان ، سرمایه گذاری و غیره وجود دارد که هر کدام شامل مزایای زیادی هستند.

در این مقاله سعی کردیم تا اشاره کنیم که با با پاسپورت آبی آلمان به کدام کشورها میتوان سفر کرد؟ به هر حال ، اگر در مورد اخذ ویزا و پاسپورت آلمان و یا به طور کلی در زمینه مهاجرت ، به راهنمایی ها و اطلاعات بیش تری نیاز دارید ، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی مهرآفرین در تماس باشید.

مقالات پیشنهادی:

fluechtlingskonvention
auswaertiges

با پاسپورت آبی کشور آلمان می توان به چه کشورهایی بدون ویزا سفر کرد؟

با این پاسپورت می توان به کشورهای حوزه شینگن نظیر بلژیک ، دانمارک ، فنلاند ، فرانسه ، ایتالیا ، کرواسی ، هلند ، نروژ ، اتریش ، لهستان ، پرتغال ، سوئد ، سوئیس ، اسپانیا ، جمهوری چک و غیره بدون ویزا سفر کرد.

پاسپورت آبی الکترونیکی آلمان چیست؟

از نوامبر 2007 ، پاسپورت آبی آلمان دارای تراشه ای الکترونیکی شد. به همین خاطر به این نوع پاسپورت ها E-Travel Document یا E-Pass نیز گفته می شود.

4.3/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 6نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • avatar صادقی 4 خرداد 1402 در 7:03 ب.ظ

    جالبه در مورد پاسپورت آبی اولین باره میشنوم

    پاسخ

    1. avatar احسان چمران 4 خرداد 1402 در 7:06 ب.ظ

      سلام وقت بخیر… در صورتی که سوالی دارید همین جا مطرح بفرمایید در اسرع وقت پاسخگو هستیم.

      پاسخ