تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 22 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

لذا ، اخذ مدرک تحصیلی از یکی از دانشگاه های آلمان می تواند مسیری ایده آل جهت ملحق شدن به این جمعیت نیروی کار رقابتی باشد ؛ بنابراین ، یک دانشجو در آلمان می تواند ویزای دانشجویی را به ویزای کار تبدیل نماید ؛ اما ترجیحاً می بایست دانشجو پیش از انجام این تبدیل ، […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

لذا ، اخذ مدرک تحصیلی از یکی از دانشگاه های آلمان می تواند مسیری ایده آل جهت ملحق شدن به این جمعیت نیروی کار رقابتی باشد ؛ بنابراین ، یک دانشجو در آلمان می تواند ویزای دانشجویی را به ویزای کار تبدیل نماید ؛ اما ترجیحاً می بایست دانشجو پیش از انجام این تبدیل ، تحصیلیات خود را به پایان رسانده باشد.

اجازه اقامت در آلمان  چیست؟

پیش از بررسی تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان ، می بایست دانست که اجازه اقامت در آلمان چیست؟ و آیا اقامت پس از تحصیل در آلمان ممکن است؟

مجوز اقامت آلمان (Aufenthaltstitel) مدرکی است که به اتباع خارجی امکان می دهد تا بتوانند در خاک آلمان زندگی کنند ؛ این مجوز برای اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا کشورهای ثالث صادر می شود ؛ به طور کلی ، در آلمان به کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نمی باشند ، کشورهای ثالث یا Drittstaat می گویند.

لذا ، لازم است بدانید که اجازه اقامت در آلمان دو نوع است:

  • اجازه اقامت محدود یا Aufenthaltserlaubnis، که اجازه اقامت نیز گفته می شود.
  • اجازه اقامت نامحدود یا Niederlassungserlaubnisو یا مجوز اقامت دائم

دقت کنید که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در آلمان یا شرکت در دوره کارآموزی می بایست برای اجازه اقامت اقدام نمایند ؛ این دانشجویان می توانند از طریق اداره اتباع خارجی درخواست داده که بدین ترتیب اجازه اقامت موقت صادر خواهد شد ؛ این مجوز برای اهداف خاصی نظیر آموزش ، تحصیل و یا تحقیق در آلمان کاربرد دارد.

در کنار این مقاله، یک مقاله دیگر را نیز با عنوان مصاحبه سفارت آلمان مطالعه نمایید.

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان به چه صورت است؟ اقامت بعد از تحصیل در آلمان در چه صورتی ممکن است؟

تحصیل و اخذ مدارک تحصیلی آلمانی درهای زیادی را به روی دانشجویان می گشاید و دانشگاه های آلمانی طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی با هزینه هایی پایین و یا بدون هزینه در نظر گرفته اند ؛ اما برای تحصیل در این کشور اخذ ویزای تحصیل آلمان لازم است.

همچنین ، بنا به اظهارات DAAD ، بیش از 40 درصد از دانشجویان بین المللی متمایل به اقامت پس از تحصیل در آلمان هستند ؛ اقتصاد مرفه آلمان و ارائه فرصت های شغلی مناسب ، از جمله دلایل اصلی برای بسیاری از دانشجویان جهت اقامت در آلمان می باشد.

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان
تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان

علاوه بر این ، کشور آلمان از سال 2022 ، دارای حدود 10 میلیون نفر خارجی بوده که روند اجازه اقامت آلمان نیز ، به رشد جمعیت خارجی این کشور کمک کرده است ؛ به طور کلی ، اخذ ویزای کار آلمان برای دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها ، نسبتا آسان است ؛ اما این افراد می بایست برخی از شرایط قانونی را در نظر داشته باشند.

دانشجویان بین المللی کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای زندگی در المان پس از فارغ التحصیلی و تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان ، می بایست اجازه اقامت اخذ نمایند ؛ لذا ، مطابق با قانون اقامت آلمان ، دانشجو پس از به اتمام رساندن موفقیت آمیز دوره تحصیل ، می تواند اقامت خود را با درخواست مجوز اقامت برای جویندگان کار در آلمان تمدید نماید ؛ اجازه اقامت تا 18 ماه صادر می شود که در این مدت متقاضی می تواند به دنبال شغلی مناسب در آلمان باشد.

به عبارتی ، این اجازه اقامت به دانشجویان غیر اتحادیه اروپا امکان می دهد تا حداکثر برای 18 ماه در آلمان بمانند و در این ماه ها به دنبال کار باشند ؛ مهلت 18 ماهه به محض اخذ آخرین نتیجه امتحان توسط دانشجو شروع خواهد شد و مدت اجازه اقامت قابل تمدید نمی باشد.

دقت کنید که متقاضی در حین جستجوی شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی ، مجاز به انجام هر شغلی می باشد و به محض اخذ پیشنهاد کاری ، وی می تواند اجازه اقامت برای تحصیل را ، به اجازه کار برای متخصصین واجد شرایط و یا به کارت آبی اتحادیه اروپا تبدیل نماید.

همچنین توجه داشته باشید که ، دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوئیس ، لیختن اشتاین ، نروژ یا ایسلند می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی در آلمان زندگی و کار نمایند ؛ لذا برای اقامت بعد از تحصیل در آلمان نیاز به مجوز ندارند.

نحوه تمدید مجوز اقامت پس از تحصیل در آلمان

اگر به تازگی تحصیلات خود را در آلمان به پایان رسانده اید و به دنبال کار در این کشور هستید ، باید بدانید که آلمان یکی از بهترین کشورها برای کار است و جهت کار پس از مهاجرت تحصیلی به آلمان می بایست شرایطی را فراهم آورد و ممکن است پیدا کردن شغلی مناسب در آلمان پس از فارغ التحصیلی مدتی به طول انجامد.

نخستین گام مهم جهت اخذ ویزای کار آلمان پس از فارغ التحصیلی و یا تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان ، تمدید اجازه اقامت از طریق دریافت مجوز فارغ التحصیلی از دانشگاهی در کشور آلمان است که با این تمدید ، متقاضی مجاز به اقامتی 18 ماهه در آلمان برای جستجوی کار خواهد بود.

دقت کنید که شغل مورد نظر می بایست مرتبط با مدرک تحصیلی باشد و متقاضی در حین جستجوی کار مجاز است بدون اخذ مجوزهای اضافی از آژانس کار آلمان ، مشغول به کار شود تا بتواند هزینه های زندگی خود را تامین نمایید ؛ جهت تمدید اجازه اقامت ، می بایست متقاضی از طریق اداره اتباع خارجی محلی در آلمان درخواست دهد و برای این تمدید می بایست بلافاصله پس از امتحان نهایی اقدام نماید.

همچنین ، برای اخذ اجازه اقامت به مدارکی چون پاسپورت ، مدرکی مبنی بر تکمیل دوره تحصیلی ، مدارکی دال بر داشتن بیمه سلامت و مدارکی مبنی بر این که از عهده تامین مخارج خود در آلمان بر می آیید ، نیاز است که برای اثبات وجود منابع مالی کافی جهت تامین هزینه های زندگی در آلمان می توان از طریق صورت حساب بانکی یا نامه ای از یک ضامن اقدام نمود.

و همان گونه که بیان شد ، دانشجویان باید ثابت کنند که به دنبال مشاغلی مرتبط با صلاحیت های خود هستند ؛ بر اساس توصیهDAAD  ، دانشجویان نباید به دنبال مشاغلی چون پیشخدمت ، نمایندگی تحویل یا هر کاری که به مهارت های تخصصی نیاز ندارد ، باشند ؛ اما با این وجود ، متقاضیان در طی فرصت 18 ماهه می توانند در هر نوع شغلی فعالیت داشته باشند.

اما در صورتی که متقاضی پس از تحصیل در آلمان ، به کشور خود بازگشته باشد و تمایل به برگشت به آلمان داشته باشد ، فرایند کمی متفاوت است که در این صورت متقاضی می بایست از طریق سفارت آلمان جهت ویزای شش ماهه ی جستجوی کار در آلمان اقدام نماید ؛ اما باز هم کار مورد نظر می بایست مرتبط با مدرک تحصیلی شخص باشد.

یافتن کار در آلمان پس از فارغ التحصیلی

فرصت اجازه اقامت 18 ماهه در راستای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان ، می تواند سریع تر از حد انتظار به پایان برسد ؛ لذا ، دانشجویان بین المللی می بایست از این زمان نهایت استفاده را ببرند و در یافتن شغلی متناسب با مدارک تحصیلی بسیار تلاش نمایند.

به گفته ماریا ترزیا یانسن ، مشاور استخدام آژانس کار آلمان ، دانشجویان می بایست حداقل چهار ماه پیش از پایان تحصیلاتشان ، برای جستجوی شغل اقدام نمایند ؛ همچنین ، دانشجویان می بایست از رویکردی تحلیلی جهت جستجوی شغل پیروی کنند ؛ بر اساس توصیه وی ، متقاضیان در راستای یافتن شغل ، می بایست به سوالاتی چون من کیستم؟ چه می توانم انجام دهم؟ چه می خواهم و چه چیزی ممکن است؟ پاسخ دهند.

یافتن کار در آلمان پس از فارغ التحصیلی
یافتن کار در آلمان پس از فارغ التحصیلی

برای تبدیل ویزای دانشجویی به کاری آلمان و یافتن شغل در این کشور ، می بایست نکات زیر را رعایت نمایید:

  • تنها به دنبال مشاغلی که دقیقاً مطابق با مدرک تحصیلی هستند ، نباید بود و می بایست به دنبال شغل هایی در زمینه های مرتبط نیز بود.
  • داشتن چشم انداز تونلی می تواند باعث طولانی و پیچیده شدن جستجوی شغل شود.
  • جستجوی شغل را به شرکت های چند ملیتی محدود نکنید ؛ چرا که اقتصاد کشور آلمان از طربق 3.6 میلیون شرکت کوچک و متوسط پشتیبانی می شود ؛ درخواست برای استخدام در این شرکت ها می تواند شانس را جهت اشتغال افزایش دهد.
  • یافتن یک موقعیت شغلی در حرفه هایSTEM (علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات) راحت تر است.
  • دانشجویان بین المللی برای داشتن فرصت های شغلی بیش تر می بایست به زبان آلمانی تسلط داشته باشند ؛ تعداد زیادی از دانشگاه هایی که برنامه هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند ، آموزش به زبان آلمانی را نیز در برنامه دارند ؛ لذا ، دانشجویان می توانند پیش از شروع برنامه هایی به زبان آلمانی ، برای دوره های مقدماتی یا زبان اقدام نمایند.

برخی از روش های معمول جهت پیدا کردن شغل و اقامت بعد از تحصیل در آلمان شامل موارد زیر می باشند:

  • شبکه فارغ التحصیلان دانشگاه
  • شبکه فارغ التحصیلان DAAD
  • خدمات شغلی دانشگاه
  • پورتال های شغلی آنلاین
  • بنگاه یا موسسات کاریابی

اقدامات لازم پس از یافتن کار در آلمان

پس از اخذ پیشنهاد شغلی ، متقاضی خواهد توانست برای تغییر ویزای تحصیلی به کاری آلمان اقدام نماید ؛ اما دقت کنید که برای اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا ، ویزای کار پس از تحصیل در آلمان شامل دو نوع است:

نوع ویزای کارشرحشرایط ویزا
مجوز کار برای متخصصین واجد شرایطویزای کار متخصصین واجد شرایط ، برای مدت حداکثر چهار سال صادر می شود ؛ اما در صورتی که مدت قرارداد کاری کم تر از چهار سال باشد ، ویزا برای مدت زمان مشخص شده در قرارداد کار صادر خواهد شد.1. قرارداد کار معتبر   2. مدارک تحصیلی باید در آلمان به رسمیت شناخته شوند. 3. گذرنامه 4. فرم درخواست ویزا
کارت آبی اتحادیه اروپاکارت آبی اتحادیه اروپا نوعی دیگر از انواع ویزای کاری بوده که برای اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا صادر می شود.1. داشتن مدرک آلمانی یا مدرک تحصیلات عالی خارجی معتبر در آلمان   2. یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک شرکت در آلمان 3. گذرنامه 4. موقعیت شغلی باید مرتبط با مدرک تحصیلی باشد. 5. موقعیت شغلی باید دارای درآمد ناخالص سالانه حداقل 58.400 یورو یا 45.552 یورو در حرفه های STEM باشد (از سال 2023). 6. فرم درخواست ویزا

دقت کنید که ، کارت آبی اتحادیه اروپا برای یک دوره قرارداد کاری یا حداکثر چهار سال صادر خواهد شد و ممکن است بعد از 33 ماه به دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا مجوز اقامت دائم داده شود ؛ در برخی موارد ، مجوز اقامت دائم بعد از 21 ماه ارائه خواهد شد ؛ برای این مورد ، متقاضی می بایست بتواند مهارت های زبان آلمانی را حداقل تا سطح CEFR B1 به اثبات رساند.

درخواست ویزای کار آلمان شامل مراحل زیر می باشد:

  • تهیه مدارک مورد نیاز
  • درخواست وقت سفارت آلمان
  • درخواست ویزا در کشور محل اقامت
  • سفر به آلمان
  • درخواست مجوز اقامت در آلمان از طریق ارتباط با اداره امور خارجی
اقدامات لازم پس از یافتن کار در آلمان
اقدامات لازم پس از یافتن کار در آلمان

هزینه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان

هزینه درخواست ویزا در کشور محل اقامت متقاضی در حدود 75 یورو است ؛ علاوه بر این ، پس از ورود به خاک آلمان ، درخواست مجوز اقامت از طریق اداره اتباع خارجی تا 100 یورو می تواند هزینه در بر داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های مهاجرت تحصیلی به آلمان به مقاله زیر مراجعه نمایید:

>>>> هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

اقامت دائم آلمان بعد از تحصیل برای دانشجویان بین المللی

اقامت دائم آلمان بعد از تحصیل برای دانشجویان بین المللی به چه نحو است؟ دارندگان ویزای کاری آلمان ، به شرط داشتن شرایط لازم ، واجد شرایط اخذ اقامت دائم خواهند بود ؛ دانشجویان بین المللی که تحصیلات عالی را به پایان رسانده اند و در آلمان مشغول به کار شده اند ، می توانند اقامت دائم آلمان را کسب نمایند.

اما این متقاضیان می بایست شرایط زیر را فراهم آورند:

  • شخص می بایست دارای مجوز اقامت جهت اشتغال به عنوان متخصصی واجد شرایط برای حداقل دو سال باشد.
  • متقاضی می بایست در حرفه ای مرتبط با مدرک تحصیلی فعالیت داشته باشد.
  • شخص می بایست برای مدت دو سال حق بیمه بازنشستگی مقرر را پرداخت کرده باشد.
  • متقاضی می بایست به مهارت های زبان آلمانی با حداقل سطح CEFR B1 آشنا باشد.
  • شخص می بایست دارای محل زندگی مناسبی باشد.

به طور کلی ، اقتصاد آلمان پایدار است ، شرایط اشتغال خوب است و به لطف سیستم تأمین اجتماعی ، از افراد به خوبی حمایت می شود ؛ همچنین، شرکتهای آلمانی همواره در جستجوی متخصصینی واجد شرایط و کارگران ماهر آموزش دیده بوده اند ؛ لذا، بسیاری از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در این کشور مانده و مشغول به کار می شوند ؛ لذا به فکر تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان خواهند بود ؛ شما هم اگر می‌خواهید بعنوان یک دانشجو وارد آلمان شوید ، می توانید پس از تحصیلات در این کشور مانده ، مشغول به کار شده و از تجربه کار و اقامت پس از تحصیل در آلمان لذت ببرید ؛ اما برای راهنمایی در این رابطه ، کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین آماده ارائه راهکارهایی مفید هستند.

منابع:

andisheco

آیا دانشجویان بین المللی بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آلمان بمانند و امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان وجود دارد؟

بله ، دانشجویان بین المللی پس از اخذ نتایج آخرین آزمون خود در یک برنامه تحصیلی ، برای مدت 18 ماه اجازه اقامت خواهند داشت که در طی این مدت ، دانشجویان بین المللی می بایست شغلی مناسب بیابند.

شرایط ویزای کار پس از فارغ التحصیلی در آلمان برای دانشجویان بین المللی چگونه است؟

دانشجویان بین المللی که می خواهند اقامت خود را در آلمان برای مدت 18 ماه پس از فارغ التحصیلی تمدید نمایند ، می بایست مدارک مورد نیاز نظیر مدارکی دال بر اتمام موفقیت آمیز تحصیلات ، مدارک داشتن بیمه درمانی و اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی در آلمان را ارائه دهند.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *