شهروندی و اخذ تابعیت آلمان

شهروندی و اخذ تابعیت آلمان

شهروندی و اخذ تابعیت آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 1 دی 1401 | آخرین بروزرسانی:

شرایط گرفتن شهروندی آلمان چیست؟ با توجه به این که آلمان کشوری با درخواست های بالا برای زندگی ، کار و تحصیل است ، لذا ، تقاضا برای شهروندی کشور آلمان بالاست ؛ این کشور پر از رویه های بوروکراتیک و تشریفات اداری است ، بنابراین ، به طور طبیعی و حتی به گفته ی وزارت خارجه فدرال آلمان ، قانون شهروندی این کشور پیچیده است.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

فهرست مطالب

شرایط گرفتن شهروندی آلمان چیست؟ با توجه به این که آلمان کشوری با درخواست های بالا برای زندگی ، کار و تحصیل است ، لذا ، تقاضا برای شهروندی کشور آلمان بالاست ؛ این کشور پر از رویه های بوروکراتیک و تشریفات اداری است ، بنابراین ، به طور طبیعی و حتی به گفته ی وزارت خارجه فدرال آلمان ، قانون شهروندی این کشور پیچیده است.
اما با این وجود ، در این راهنمای اخذ شهروندی ، می توانید با نکات ، الزامات و روش های درخواست تابعیت کشور آلمان آشنا شوید ؛ البته کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین نیز در مسیر اخذ تابعیت یا شهروندی کشور آلمان ًهمراه شما خواهند بود

فرق اقامت دائم و شهروندی آلمان

فرق اقامت دائم و شهروندی المان در چیست؟ مقیم دائم در آلمان ، واجد شرایط مزایای شهروندی کشور آلمان نیست و این وضعیت محدودیت هایی را برای شخص ایجاد می کند ؛ به همین خاطر بسیاری از ساکنین دائم آلمان ، در پی اخذ شهروندی این کشور هستند.

به طور کلی ، شهروندی یا اقامت دائم به متقاضی امکان می دهد تا در صورت تمایل تا پایان عمر در آلمان اقامت داشته باشد ؛ اما تفاوت اصلی بین این دو روش در این است که در صورت اخذ شهروندی ، متقاضی به عنوان یک شهروند آلمانی شناخته می شود و از مزایایی به مانند یک شهروند آلمانی برخوردار است که اقامت دائم این امکان را ندارد.

مزایای شهروندی در المان

مزایای شهروندی آلمان چیست؟ با پاسپورت آلمانی می توان بدون اخذ ویزا به کشورهای زیادی سفر کرد ؛ در داخل آلمان نیز ، داشتن تابعیت آلمانی شخص را از الزام برای مراجعه به برخی ادارات و انجام برخی وظایف اداری در امان نگه می دارد ، چرا که دیگر نیازی به مراجعه برای اداره مهاجرت نخواهد بود.

داشتن شهروندی کشور آلمان به شخص حقوق و آزادی هایی می دهد که افراد غیر شهروند از آن برخوردار نخواهند بود ؛ به طور مثال ، در صورت اخذ شهروندی فرد حق رای در انتخابات آلمان را خواهد داشت و می تواند برای یک دفتر سیاسی در آلمان نامزد شود ؛ شخص شهروند مزایای دیگری چون حق تردد آزاد و حفاظت کنسولی را نیز به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دست خواهد آورد.

لذا ، یک شهروند می تواند بدون مجوز اقامت در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا زندگی ، تحصیل و یا کار کند که البته با داشتن مجوز اقامت دائم آلمان نیز فرد حق تردد آزاد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را خواهد داشت ، اما حق رای ندارد.

به طور کلی ، یک شهروند آلمانی فرصت های زیر را در اختیار خواهد داشت:

  • حق رای
  • حق آزادی حرکت
  • حق تشکیل و شرکت در اجتماعات و تشکلات
  • حق حمایت کنسولی
  • دسترسی نامحدود به بازار کار آلمان
  • حق کارمند دولت شدن و غیره.

اما باید در نظر داشت که در قبال اخذ شهروندی کشور آلمان و مزایایی که دریافت شهروندی آلمان به متقاضی می دهد ، شخص شهروند نیز مسئولیت ها ، تعهدات و وظایفی که هر شهروند آلمانی برعهده دارد را خواهد داشت که برخی از آن ها شامل ادغام در جامعه ، احترام و اطاعت از قوانین و حتی خدمت نظامی احتمالی آلمان می باشند.

شرایط تابعیت آلمان

چگونه شهروند آلمان شویم؟ از شرایط گرفتن تابعیت آلمان ، زندگی در این کشور به مدت 8 سال به طور قانونی و داشتن مجوز اقامت مناسب است ؛ همچنین ، متقاضیانی که مایل به اخذ تابعیت آلمان هستند ، لازم است تا وفاداری خود را به قانون اساسی این کشور نشان دهند و به زبان آلمانی مسلط باشند ؛ چرا که دانستن زبان آلمانی ، پیش نیازی ضروری جهت ادغام در جامعه ی آلمان هاست که برای ادغام در جامعه آلمانی متقاضیان ، می بایست با جامعه ، سیستم حقوقی و شرایط زندگی در این کشور آشنا باشند.

شهروندی آلمان
شهروندی آلمان

همچنین ، متقاضی اخذ تابعیت کشور آلمان باید بتوانند بدون کمک های اجتماعی از عهده مخارج خود برآید (در شرایطی غیر قابل کنترل می توان این موضوع را نادیده گرفت) ؛ از دیگر شرایط تابعیت آلمان ، عدم ارتکاب به جرایم جنایی جدی است ؛ علاوه بر این ، شخص متقاضی می بایست تابعیت سابق خود را رد کند ؛ اما ممکن است در مواردی خاص و یا برای گروه های خاصی از افراد ، تابعیت چندگانه در نظر گرفته شود.

همچنین ، دولت آلمان برای متقاضیانی با شرایط ویژه نظیر اتباع خارجی پناهنده و افراد بدون تابعیت ، قوانین خاصی در نظر گرفته است تا آن ها نیز بتوانند تابعیت کشور آلمان را دریافت نمایند ؛ به طور کلی ، مسئولان تابعیت محلی ، می توانند تعیین کنند که آیا شخص واجد شرایط تابعیت کشور آلمان هست یا خیر.

به طور کلی شرایط جهت تابعیت یا شهروندی کشور آلمان به صورت زیر خواهد بود:

  • داشتن اجازه اقامت دائمیا اجازه اقامتی که مجوز اقامت دائم را می دهد.
  • زندگی در آلمان به طور قانونی برای حداقل هشت سال
  • شخص حق دریافت هیچ گونه مزایایی را از مراکز کاریابی یا اداره رفاه اجتماعی نخواهد داشت.
  • تسلط به زبان آلمانی در سطح B1 و یا بالاتر
  • گذراندن آزمون تابعیت و یا داشتن گواهی پایان تحصیلات در آلمان
  • شخص باید شهروندی قانونمند و بدون سابقه کیفری باشد.
  • اعلام تعهد به قانون اساسی آلمان به اداره تابعیت این کشور به صورت کتبی و شفاهی
  • داشتن تنها یک همسر
  • داشتن پاسپورت و یا دیگر مدارک (گواهینامه رانندگی ، گواهی تولد و غیره) جهت تایید هویت ؛ در صورت نداشتن این موارد ، باید ثابت شود که کشور متقاضی ، از صدور هر گونه مدارکی برای وی امتناع می کند.
  • منصرف شدن و یا رد کردن تابعیت قبلی

در صورت داشتن تمامی شرایط ذکر شده ، درخواست مورد تایید قرار خواهد گرفت ؛ اما در مواردی نیز ممکن است با وجود نداشتن تمامی شرایط باز هم درخواست تایید شود ؛ برای مثال در شرایط زیر:

  • بیکاری ناگهانی به دلیل تعدیل نیرو اجباری
  • ناتوانی در کار به خاطر نگهداری از کودک و یا آموزش های حرفه ای

در این موارد ، علیرغم دریافت کمک هزینه های بیکاری و یا کمک های اجتماعی ، می توان جهت درخواست تابعیت اقدام نمود ؛ دقت کنید که به طور کلی ، مزایای بیکاری ، کمک هزینه های مسکن و یا مواردی این چنینی ، مانعی برای اخذ تابعیت کشور آلمان ایجاد نخواهد کرد.

اخذ تابعیت آلمان در کمتر از 8 سال

آیا می توان در کمتر از 8 سال تابعیت یا شهروندی کشور آلمان را گرفت؟ تحت شرایطی خاص می توان در کمتر از 8 سال شهروندی آلمان را اخذ نمود:

  • با گذراندن دوره ادغام ، می توان پس از 7 سال تابعیت کشور آلمان را اخذ نمود.
  • در صورتی که شخص خیلی خوب در جامعه آلمان ادغام شده باشد ، برای مثال ، به زبان آلمانی مسلط باشد یا سال ها در امور داوطلبانه در آلمان شرکت کرده‌ باشد ، می تواند بعد از 6 سال شهروندی این کشور را اخذ نماید.
  • در صورتی که متقاضی با شهروندی آلمانی ازدواج کرده باشد ، می تواند سریع تر تابعیت کشور آلمان را دریافت نمابد.

قوانین تابعیت آلمان در رابطه با خاک و خون

تابعیت آلمان خاک یا خون ، کدام ممکن است؟ تابعیت کشور آلمان تحت هر شرایطی امکان پذیر نیست ؛ اما از طریق حق خون (Jus Sanguinis) و یا حق خاک (Jus Soli) می توان شهروندی کشور آلمان را دریافت نمود.

شهروندی آلمان بر اساس حق خون

شهروندی کشور آلمان بر اساس حق خون (Jus Sanguinis) به این معناست که حداقل یکی از والدین تبعه آلمان باشند ؛ لذا ، در این روش ، تولد در آلمان مهم نیست.

اما اگر والدین طلاق گرفته باشند ، تنها در صورتی می توان تابعیت کشور آلمان را از طریق حق خون اخذ نمود که والدین بر طبق قوانین آلمان ، شخص را به عنوان فرزند قانونی خود بشناسند.

قوانین تابعیت آلمان در رابطه با خاک و خون
قوانین تابعیت آلمان در رابطه با خاک و خون

در صورتی که شخص در کشوری خارجی متولد شده باشد و همچنین والدین آلمانی وی نیز بعد از 1 ژانویه 2000 در کشوری خارجی متولد شده باشند ، در این شرایط ، شخص نمی تواند شهروندی کشور آلمان را اخذ نماید ؛ حال ، در صورتی که مقامات آلمانی شهروندی را به شخص ندهند ، اما وی به عنوان یک کودک بدون تابعیت شناخته شود ، می توان این قانون را دور زد و تابعیت آلمان را اخذ نمود ؛ همچنین ، افراد نمی توانند از طریق اجداد دیگری به جز والدین خود (مثل اخذ شهروندی کشور آلمان به واسطه پدربزرگ و مادربزرگ) ، برای تابعیت کشور آلمان درخواست دهند.

علاوه بر این ، فرزند خواندگی نیز منجر به دریافت شهروندی آلمان خواهد شد ؛ لذا ، در صورتی که شهروندان آلمانی ، فرد را به عنوان کودکی زیر 18 سال ، به فرزند خواندگی قبول کرده باشند ، وی می تواند شهروند آلمان به حساب آید.

به طور کلی ، اخذ تابعیت کشور آلمان از طریق حق خون یا اصل و نسب یا تبار ، در بیشتر موارد کار ساده ای نخواهد بود و تهیه مدارک برای واجد شرایط بودن ، دشوار خواهد بود و درخواست برای این امر ، به زمان زیادی جهت پردازش نیاز دارد ؛ همچنین ، دقت کنید که داشتن تابعیت مضاعف ، در چنین مواردی اغلب مجاز نیست و در صورت اقدام برای این نوع از شهروندی ممکن است تابعیت قبلی خود را از دست بدهید ؛ اما با این وجود ، در صورت اخذ شهروندی آلمان ، مزایای زیادی در انتظار شماست.

شهروندی آلمان بر اساس حق خاک

در صورتی که شخص در آلمان متولد شده باشد ، ولی والدین وی آلمانی نباشند ، متقاضی می تواند به واسطه ی تولد یا بر اساس حق خاک ، واجد شرایط شهروندی المان شود که به این نوع شهروندی ، Jus Soli گفته می شود ؛ شهروندی از طریق حق خاک را با شرایط زیر می توان دریافت نمود:

  • در صورتی که حداقل یکی از والدین ، به مدت حداقل 8 سال پیش از تولد فرزند در آلمان زندگی کرده باشند.
  • در صورتی که در زمان تولد فرزند ، یکی از والدین مجوز اقامت دائم داشته است.

دقت کنید که در اخذ این نوع شهروندی ، کودک باید در سنین 18 تا 23 سالگی ، مجددا تصمیم بگیرد که آیا می خواهد تابعیت آلمانی را حفظ کند و یا این که تابعیت والدین را انتخاب می کند ؛ همچنین ، کودک جهت اخذ تابعیت آلمانی و یا درخواست برای تابعیت دوگانه می بایست تابعیت والدین را رد کند.

قابل ذکر است که ، تنها فرزندانی که تولدشان بعد از 2 فوریه 1990 بوده است ، حق دریافت شهروندی از طریق حق خاک را دارند.

بررسی فرایند تابعیت المان از طریق کار

لازمه اخذ تابعیت کشور آلمان ، کار و زندگی برای مدت زمان مشخصی (8 سال) در این کشور است ؛ لذا ، شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن شرایطی می توانند به مانند ساکنین کشورهای اتحادیه اروپا در آلمان کار و زندگی کنند ؛ به طور کلی ، شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا (به جز ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، استرالیا ، نیوزلند ، اسرائیل ، ژاپن یا کره جنوبی) ، برای این که بتوانند به صورت قانونی در آلمان زندگی و کار کنند ، به مجوز کار و اقامت آلمان نیاز خواهند داشت ؛ همچنین ، این افراد برای یافتن کار در آلمان به دو صورت می توانند اقدام نمایند:

  • پیشنهاد شغلی یا جاب آفر: در این روش به دعوتنامه ای از سوی یک کارفرما یا شرکتی آلمانی نیاز است که بدین ترتیب ، متقاضی می تواند وارد کشور آلمان شده و اقامت کاری دریافت نماید.
  • جستجوی کار یا جاب سیکر: در این روش به متقاضی 6 ماه فرصت داده خواهد شد تا در آلمان به دنبال شغل باشد که پس از یافتن شغل به متقاضی اقامت کاری داده خواهد شد.

اما بر اساس شرایط و نوع شغل ، آلمان انواع مختلفی از مجوزهای کار را ارائه می دهد:

  • مجوز کار عمومی: اگر در آلمان شغلی یافته اید که در بین اتباع اتحادیه اروپا متقاضی نداشته ، می توانید جهت این نوع مجوز کار درخواست دهید.
  • مجوز کار با مهارت بالا: در صورتی که کارگری ماهر با سابقه زیاد و درآمد بالا باشید ، می توانید برای این نوع مجوز کار آلمان اقدام نمایید.
  • کارت آبی اتحادیه اروپا برای آلمان: اگر حقوق دریافتی ، حداقل 56,400 یورو یا 43,992 یورو سالانه بوده و موقعیت شغل جزو مشاغلی با کمبود نیروی کار در آلمان باشد ، می توان برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست داد.
  • مجوز کار برای فریلنسرها: اگر به دنبال شغل آزاد و یا خوداشتغالی باشید و بتوانید ثابت کنید که دارای مشتریان احتمالی هستید ، می توانید درخواست برای این نوع مجوز کار را در نظر بگیرید.
بررسی فرایند تابعیت المان از طریق کار
بررسی فرایند تابعیت المان از طریق کار

همانگونه که بیان شد ، اجازه اقامت دائم آلمان ، پس از این که برای مدت معینی در آلمان زندگی و کار کرده باشید ، صادر می شود ؛ اما انواع خاصی از ویزاها ، اخذ اقامت دائم را در مدت زمان کمتری ممکن می سازند ؛ به طور کلی ، مدت زمانی که شخص می بایست پیش از دریافت اقامت دائم ، در آلمان زندگی کند به وضعیت فعلی اقامت متقاضی بستگی خواهد داشت ؛ مدت زمان لازم برای دریافت اقامت دائم کشور آلمان در موقعیت های مختلف به صورت زیر می باشد:

  • کارگران ماهر ، پس از چهار سال
  • محققین ، پس از چهار سال
  • کارگران ماهر دارای مدارک دانشگاهی آلمانی یا آموزش حرفه ای ، بعد از دو سال
  • دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا ، پس از 33 ماه (در صورت تسلط به زبان آلمانی ، پس از 21 ماه)
  • افراد خود اشتغال ، بعد از سه سال
  • فریلنسرها ، بعد از پنج سال

در ادامه و پس از دریافت اقامت دائم آلمان ، متقاضی می تواند برای شهروندی یا تابعیت این کشور اقدام نماید.

چگونه با تحصیل در آلمان می توان تابعیت این کشور را به دست آورد؟

دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و با داشتن مدرک تحصیلی از یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی آلمان ، می توانند برای ویزای جستجوی کار جهت جستجوی کار در آلمان اقدام نماید که در صورت دریافت پیشنهاد شغلی یا یافتن شغلی مناسب مطابق با مدارک تحصیلی (و دریافت مجوز اسکیل ورکر در آلمان) ، پس از دو سال می توانند برای اقامت دائم آلمان درخواست دهند ؛ این افراد پس از دریافت اقامت دائم کشور آلمان برای اخذ شهروندی یا تابعیت این کشور نیز می توانند اقدام نمایند.

شهروندی آلمان از طریق سرمایه گذاری

در صورتی که متقاضی بخواهد در آلمان تجارت یا کسب و کاری راه اندازی کند که منافع یا نیازهای اقتصادی این کشور را برآورده می سازد ، وی می تواند از طریق سرمایه گذاری تابعیت کشور آلمان را اخذ نماید ؛ سرمایه گذاری در آلمان منجر به اخذ اقامت دائم و پس از شش تا هشت سال دریافت شهروندی کشور آلمان خواهد شد.

اما برای سرمایه گذاری در آلمان ، می بایست جهت اخذ ویزای خوداشتغالی (ویزای کارآفرینی یا ویزای راه اندازی کسب و کار) اقدام نمود ؛ این ویزا امکان می دهد تا متقاضی بتواند برای تاسیس یک شرکت و یا راه اندازی یک کسب و کار وارد آلمان شود.

از شرایط شهروندی
از شرایط شهروندی

سرمایه گذار می بایست حداقل شش سال پیش از ارائه درخواست شهروندی در این کشور زندگی کند و در جامعه آلمان ادغام شود ؛ به طور کلی با ویزای کارآفرینی ، می توان انتظار داشت که سرمایه گذار بعد از سه سال ، اقامت دائم و بعد از شش سال ، شهروندی کشور آلمان را به دست آورد.

دقت کنید که ، کسب و کاری راه اندازی شده باید سهم قابل توجهی در اقتصاد آلمان داشته باشد و منجر به استخدام حداقل پنج کارمند جدید شود ؛ از شرایط ویزای خوداشتغالی آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داشتن یک طرح تجاری جامع که اهداف را مشخص کند.
  • داشتن سابقه تجاری مرتبط
  • شرکت یا کسب و کار مورد نظر می بایست تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور آلمان داشته باشد و تقاضای اقتصادی یا منطقه ای را برآورده سازد.
  • کسب و کار یا شرکت باید منجر به استخدام حداقل پنج نفر جدید در آلمان شود.
  • تامین مالی مورد نیاز جهت راه اندازی کسب و کار باید از طریق سرمایه سهام یا تعهد وام تضمین شود.
  • عدم سوء پیشینه

روند گام به گام اخذ تابعیت کشور آلمان از طریق سرمایه گذاری به شرح زیر می باشد:

  • دریافت ویزا و تایید طرح تجاری 4 تا 6 ماه به طول می انجامد.
  • دریافت مجوز اقامت دائم آلمان پس از سه سال اقامت موقت در آلمان امکانپذیر است.
  • 3 تا 5 سال دیگر زمان نیاز است تا سرمایه گذار به عنوان یک شهروند آلمانی واجد شرایط اخذ تابعیت شود.

دقت کنید ، با این که به طور معمول ، درخواست شهروندی آلمان پس از هشت سال زندگی در آلمان ممکن است و شخص پس از این مدت می تواند به عنوان یک شهروند آلمانی درخواست تابعیت دهد ، اما در صورتی که شخص در جامعه آلمان ادغام شده و به زبان آلمانی نیز مسلط باشد ، می تواند پس از شش سال اقامت برای شهروندی درخواست دهد.

آیا شهروندی آلمان از طریق تولد ممکن است؟

آیا تابعیت آلمان از طریق تولد فرزند ممکن است؟ در صورتی که پدر یا مادر و یا هر دو ، در زمان تولد شهروندی کشور آلمان را داشته باشند ، بدون در نظر گرفتن محل تولد ، کودک شهروند آلمان محسوب خواهد شد ؛ به طور کلی ، تا سن 18 سالگی کودک شهروندی کشور والدین خود را می گیرد ؛ اما پس از آن می تواند بین ملیت های والدین و آلمانی یکی را انتخاب کند که این تصمیم باید ظرف 5 سال و از سن 18 سالگی گرفته شود.

و همانگونه که بیان شد ، نوزادانی که پس از اول ژانویه 2000 ، از دو والدین خارجی ، در آلمان متولد می شوند ، در صورتی که یکی از والدین حداقل 8 سال اقامت دائم کشور آلمان را داشته باشد ، فرزند آن ها نیز می تواند به طور خودکار شهروند آلمان شود.

همچنین ، به شهروندان اتحادیه اروپا بعد از حداقل پنج سال زندگی در آلمان ، به طور خودکار حق اقامت دائم داده خواهد شد ؛ فرزندان متولد شده بین سال های 1990 تا 1999 از چنین والدینی در آلمان ، نیز واجد شرایط شهروندی آلمان هستند ، اما به شرط آن که والدین تا پایان سال 2000 وضعیت آن ها را ثبت کرده باشند.

تا سال 1953 ، ازدواج زنان آلمانی با مردان خارجی باعث از دست رفتن تابعیت آلمانی زنان می شد ؛ لذا ، فرزندان متولد شده از این نوع ازدواج ها ، به عنوان شهروند آلمان محسوب نمی شدند ؛ حتی پس از 1953 ، تابعیت از طریق تبار عمدتا از طریق نسب پدری منتقل می شد و تنها فرزندان پدران متاهل آلمانی و مادران مجرد آلمانی از بدو تولد تابعیت کشور آلمان را دریافت می کردند ؛ اما این قانون در سال 1975 اصلاح شد.

همچنین ، فرزندان پدران مجرد آلمانی که بعد از سال 1993 متولد شده اند ، می بایست به طور رسمی نسب پدری خود را تأیید کنند ؛ متولدین پیش از 1993 نیز ، علاوه بر این که می بایست پیش از 23 سالگی ادعای تابعیت کرده ، لازمست تا در زمان درخواست به مدت سه سال در آلمان اقامت داشته باشند ؛ اشخاصی هم که به دلیل این عدم توازن جنسیتی قانونی قبلی ، تابعیتشان را از دست داده اند و یا واجد شرایط تابعیت نبوده اند، می توانند از طریق اظهارنامه برای دوره ای ده ساله که از 20 آگوست 2021 شروع شده ، تابعیت کشور آلمان را کسب نمایند ؛ متقاضیانی که بدین طریق موفق به اخذ تابعیت کشور آلمان می شوند ، ملزم به صرف نظر از ملیت های دیگر نخواهند بود.

همچنین ، چنانچه شخص دارای فرزندی با ملیت آلمانی باشد ، می تواند اجازه اقامت برای الحاق خانواده (Familiennachzug zu Deutschen) را دریافت نماید ؛ لذا ، افراد بزرگسالی که با ویزای الحاق خانواده به کشور آلمان می آیند ، طبق قوانین این کشور مجاز به کار خواهند بود که بعد از چند سال ، همه آن ها می توانند برای اقامت دائم یا اخذ شهروندی کشور آلمان اقدام نمایند.

آیا شهروندی آلمان از طریق ازدواج ممکن است؟

به طور کلی ، متقاضیانی که برای مدتی در آلمان زندگی کرده اند ، تنها افرادی نیستند که واجد شرایط اخذ تابعیت کشور آلمان خواهند بود و اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج نیز ممکن است.

اما دقت کنید که ، در صورت ازدواج اتباع خارجی با یک شهروند آلمانی ، باز هم داشتن تمامی شرایط اخذ تابعیت ضروری است و تبعه خارجی باید در آزمون شهروندی قبول شود ؛ با این وجود ، باید شرایط ازدواج نیز رعایت شود ، بدین معنا که امکان درخواست تابعیت توسط همسر تبعه خارجی ممکن نیست ، مگر این که زوج حداقل سه سال اقامت قانونی در آلمان داشته و در زمان درخواست به مدت حداقل دو سال با هم ازدواج کرده باشند.

آیا شهروندی آلمان از طریق تولد ممکن است؟
آیا شهروندی آلمان از طریق تولد ممکن است؟

چگونه می توان از طریق پناهندگی در آلمان ، تابعیت این کشور را بدست آورد؟

تابعیت آلمان از طریق پناهندگی چگونه امکانپذیر است؟ پناهندگان نیز می توانند تابعیت کشور آلمان را داشته باشند و همان گونه که ذکر شد ، به طور معمول ، پس از حداقل هشت سال زندگی در آلمان ، متقاضی می تواند تابعیت این کشور را دریافت نماید ، اما در برخی موارد این زمان می تواند به 7 ، 6 یا حتی 3 کاهش یابد ؛ در این اثنی ، وضعیت پناهندگی به اشخاصی اعطا می شود که به خاطر نژاد ، ملیت ، مذهب ، عقاید سیاسی و یا ارتباط با یک گروه اجتماعی خاص ، در سرزمین خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

برای پناهندگانی که به رسمیت شناخته شده اند ، اجازه اقامت سه ساله صادر می شود که در صورت عدم بهبود وضعیت شخص در کشورش ، اجازه اقامت برای سه سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود ؛ پس از سه سال ، تحت شرایطی خاص ، پناهجو می تواند برای دریافت اجازه اقامت دائم اقدام نماید.

به طور کلی ، پناهندگان و پناهجویان به رسمیت شناخته شده و اشخاص بدون تابعیت ، می توانند بعد از 6 سال اقامت در کشور آلمان ، با تایید مقامات ، جهت اخذ شهروندی درخواست دهند ؛ اما اگر پناهجو به زبان آلمانی مسلط باشد و بتواند مخارج زندگی خود را به دست آورد ، این دوره می تواند به سه سال کاهش یابد.

اقامت دائم و تابعیت آلمان برای هنرمندان

ویزای هنرمند ، یک مجوز اقامت ویژه است (زیرمجموعه ویزای فریلنسر یا ویزای آزاد کاری) ، که برای زندگی فقط در برلین ؛ قابل دریافت است ؛ در ویزای هنرمند ، درخواست از طریق اتاق بازرگانی بررسی نخواهد شد ، بدین معنا که ویزا را در محل ، دریافت خواهید نمود ، در حالی که برای دیگر ویزاهای فریلنسر معمولا باید چندین هفته صبر کرد تا درخواست بررسی شود ؛ به طور کلی ، قوانین مربوط به ویزای هنرمند نسبت به ویزای فریلنسر عادی کمی آسان تر بوده و پذیرش راحت تر است.

مهاجرت به آلمان از طریق هنر ، منجر به اخذ تابعیت کشور آلمان پس از 8 سال ، به طور معمول خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت تابعیت آلمانی

یکی از الزامات مهم در مورد اخذ تابعیت آلمان ، اثبات مهارت های زبان آلمانی حداقل سطح B1 است که می توان این مورد را به طرق زیر اثبات نمود:

  • گواهی زبان آلمانی نظیر Zertifikat Deutsch
  • گواهینامه ای که از طریق دوره ادغام اخذ شده ، نظیر DTZ (آزمون آلمان برای مهاجران)
  • گواهی نامه ای مبنی بر تکمیل دوره متوسطه در آلمان
  • اثبات پذیرش در یک مدرسه متوسطه دوم آلمان
  • گواهی نامه ای که ثابت کند ، حداقل چهار سال مدرسه را به زبان آلمانی با نمره قبولی به اتمام رسانده اید.
  • اثبات تکمیل مدارک تحصیلات عالی به آلمانی

در صورتی که هیچ یک از مدارک در دسترس نباشد ، می توان در آزمون زبان دولتی که توسط اداره شهروندی برگزار می شود ، شرکت نمایید ؛ به هر حال ، متقاضی می بایست سطح زبان آلمانی مورد نیاز را جهت اخذ تابعیت این کشور ارائه داد.

مدارک لازم برای دریافت تابعیت آلمانی
مدارک لازم برای دریافت تابعیت آلمانی

همچنین ، برای اخذ تابعیت کشور آلمان اثبات تمکن مالی لازم است که این مورد از طریق ارسال صورت حساب بانکی و دیگر مدارک ، مشخص خواهد شد ؛ از دیگر شرایط و الزامات ، قبولی آزمون شهروندی ، ارائه گواهی ازدواج در صورت متاهل بودن ، پاسپورت یا کارت شناسایی می باشند.

دقت کنید که علاوه بر موارد ذکر شده ، با توجه به شرایط متقاضی ممکن است مدارک و الزامات دیگری نیز مورد نیاز باشد.

مدت زمان گرفتن شهروندی المان

هر ساله متقاضیان زیادی به قصد اخذ تابعیت آلمان وارد این کشور می شوند و همان گونه که بیان شد ، متقاضیان معمولا پس از 8 سال اقامت قانونی در آلمان می توانند برای تابعیت یا شهروندی کشور آلمان اقدام نمایند.

همچنین ، برای برای اخذ تابعیت عادی 255 یورو هزینه لازم است ؛ برای هر یک از فرزندان زیر سن قانونی که به همراه یکی از والدین خود تابعیت می شود ، هزینه هایکاهش یافته و 51 یورو در نظر گرفته شده است.

آزمون شهروندی آلمان

تمامی متقاضیانی که قصد دارند برای شهروندی کشور آلمان درخواست دهند ، می بایست در آزمون تابعیت شرکت کنند ؛ این آزمون میزان اطلاعات متقاضی را از سیستم حقوقی و اجتماعی و نیز شیوه زندگی در آلمان محک می زند ؛ آزمون شهروندی آلمان توسط اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان مدیریت می شود و متقاضی می بایست پس از آغاز مراحل دریافت تابعیت ، جهت شرکت در این آزمون در مرکز آزمون محلی ثبت نام نماید ؛ حال ، آزمون شهروندی آلمان شامل چه مواردی می شود؟

آزمون شهروندی کشور آلمان دارای 33 سوال است که در سه بخش ارائه می شود و متقاضی باید به سؤالات مربوط به تاریخ ، فرهنگ و سیستم حقوقی آلمان پاسخ دهد ؛ البته ، می توان از طریق مرکز تست آنلاین دفتر فدرال مهاجرت و پناهندگان (BAMF) ، برای آزمون تابعیت آماده شد و یک آزمون نمونه را انجام داد.

آزمون یک ساعت طول می کشد و در صورتی که متقاضی به حداقل 17 سوال از 33 سوال پاسخ درستی دهد ، در آزمون تابعیت آلمان قبول خواهد شد.

اما اگر متعلق به گروه های زیر باشید ، می توانید از آزمون تابعیت معاف شوید:

  • مبتلایان به بیماری های سخت یا ناتوانی و سالمندان با ارائه گواهی پزشک
  • سن زیر 16 سال
  • داشتن مدرک تحصیلات عالی از یک دانشگاه آلمان در زمینه سیاست ، حقوق یا علوم اجتماعی

قوانین و مقررات تابعیت دوگانه در آلمان

آیا تابعیت مضاعف در آلمان امکانپذیر است؟ داشتن تابعیت دوگانه در آلمان کار راحتی نیست و به طور کلی ، نمی توان در آلمان تابعیت دوگانه داشت ، لذا ، لازم است تا در زمان اخذ تابعیت کشور آلمان ، شهروندی سابق خود را رد کرد ؛ مگر در شرایطی:

  • متقاضی از یکی از کشورهایعضو اتحادیه اروپا یا اتحاد جماهیر شوروی سابق باشد.
  • متقاضی از کشوری باشد که اجازه نمی دهد فرد از شهروندی خود صرفنظر کند.
  • شخص به نژاد آلمانی وابسته باشد.
  • داشتن والدینی از ایالات متحده
  • کسب اجازه از مقامات آلمان جهت حفظ تابعیت دوگانه

دقت کنید که در صورت داشتن تابعیت دوگانه ، شخص حق و حقوق خود را از کشوری که در آن ساکن است ، دریافت خواهد کرد ؛ لذا ، در صورتی که فرد با تابعیت دوگانه ، در آلمان زندگی کند ، این کشور با وی به عنوان یک شهروند آلمانی رفتار می کند و از خدمات آلمانی و کمک کنسولی برخوردار خواهد بود ؛ اما اگر در کشور دیگری که شهروندی آن را دارد زندگی کند ، نمی تواند از خدمات کشور آلمانی استفاده نماید و از کنسولگری آلمان کمک بگیرید.

نکته قابل توجه در این است که ، افراد دارای تابعیت دوگانه نمی توانند از تعهدات خود نسبت به کشورهایی که شهروند آن هستند نیز ، دست بکشند ؛ به طور مثال ، در بسیاری از موارد ، ممکن است لازم باشد تا فرد در هر دو کشوری که شهروندی آن ها را در اختیار دارد ، مالیات بپردازد.

با انواع پاسپورت در آلمان آشنا شوید.

پاسپورت آلمان دومین پاسپورت معتبر در جهان شناخته می شود ؛ به طوری که ، از دسامبر 2022 پاسپورت آلمان در رتبه 76 جهان قرار گرفته ، بدین معنا که شهروندان آلمانی می توانند به 190 کشور جهان ، بدون ویزا یا با ویزای الکترونیکی (eVisa) و یا از طریق ویزا هنگام ورود (on arrival) ، سفر کنند ؛ با این حال ، دارندگان پاسپورت آلمانی جهت ورود به دیگر کشورها ، می بایست دارای ویزای بازدید کننده معتبر باشند.

با انواع پاسپورت در آلمان آشنا شوید
با انواع پاسپورت در آلمان آشنا شوید

به طور کلی ، پاسپورت آلمان به واسطه کار ، تحصیل ، سرمایه گذاری ، ازدواج ، پناهندگی و تولد فرزند به متقاضی تعلق می گیرد ؛ اما از انواع پاسپورت آلمان می توان به پاسپورت قرمز آلمان ، پاسپورت آبی آلمان و نیز پاسپورت خاکستری این کشور اشاره کرد.

از دسامبر 2022 ، دارندگان پاسپورت کشور آلمان می توانند بدون ویزا به 94 کشور دنیا سفر کنند:

آلبانیآنتیگوا و باربوداآرژانتین
آندوراآروبااتریش
آنگویلاباهاماباربادوس
ارمنستانبلاروسبلژیک
بلیزبرمودابولیوی
کارائیبهلندبوسنی و هرزگوین
بوتسوانابرزیلبلغارستان
جزایر ویرجین بریتانیابرونئیکابو ورد
جزایر کیمنشیلیکلمبیا
جزایر کوککاستاریکاکرواسی
کوراسائودومینیکاالسالوادور
قبرسجمهوری دومینیکناستونی
چکاکوادورجزایر فالکلند
دانمارکمصرجزایر فارو
فیجیپلینزی فرانسهیونان
فنلاندگرجستانگرینلند
فرانسهجبل الطارقگرانادا
گویان فرانسههند غربی فرانسهگواتمالا
گویانایسلندایتالیا
هائیتیاندونزیجامائیکا
هندوراسعراققزاقستان
هنگ کنگایرلندکیریباتی
مجارستاناسرائيلکوزوو
قرقیزستانلیتوانیمالت
لتونیلوکزامبورگجزایر مارشال
لسوتوماکائوموریس
لیختن اشتاینمالزیمایوت
مکزیکمغولستاننامیبیا
میکرونزیمونته نگروهلند
مولداویمونتسراتکالدونیای جدید
موناکومراکشنیکاراگوئه
نیوئهپالائوپاراگوئه
مقدونیه شمالیفلسطینپرو
نروژپانامافیلیپین
عمانسنگاپورلهستان
پرتغالقطرساموآ
رئونیونرومانیسن مارینو
سائوتومه و پرنسیپصربستاناسلوونی
سنگالاسلواکیسلیمان
آفریقای جنوبیسنت کیتس و نویسسنت لوسیا
کره جنوبیسنت مارتینسنت وینسنت و گرنادین‌ها
اسپانیاگامبیاسوئد
سوئیستیمور شرقیترینیداد و توباگو
تایوانتونگاجزایر تورکس و کایکوس
تایلندتونستووالو
ترکیهاوکرایناروگوئه
بریتانیاامارات متحده عربیازبکستان
ویتنامونزوئلاجزایر سلیمان
وانواتوشهر واتیکاناسواتینی

پاسپورت قرمز آلمان

پاسپورت های آلمانی از 1 ژانویه 1988 از طرح استاندارد پاسپورت اتحادیه اروپا پیروی می کنند ؛ اصلی ترین پاسپورت آلمان ، پاسپورتی با جلد قرمز شرابی و عقابی بر روی آن است.

این پاسپورت درهای اتحادیه اروپا را به روی شما باز می کند ؛ لذا ، پاسپورت آلمانی آزادی حرکت در اروپا را به دارنده ی آن می دهد و شخص می تواند در کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس بدون محدودیت تحصیل ، کار و زندگی کند ؛ به طوری که هر شهروند آلمانی ، یک شهروند اتحادیه اروپا نیز محسوب خواهد شد.

همچنین ، پاسپورت قرمز آلمان امکان سفر به ایالات متحده و کانادا را امکانپذیر می سازد ؛ به طور کلی ، دارنده پاسپورت قرمز از مزایای شهروندی آلمان برخوردار است.

پاسپورت آبی آلمان

در صورتی که متقاضی پاسپورت آلمان ، به عنوان پناهنده یا پناهجو در آلمان شناخته شود ، سند سفر برای پناهندگان (Reiseausweis für Flüchtlinge) را دریافت خواهد کرد ؛ این پاسپورت ، جایگزینی برای پاسپورت کشور اصلی متقاضی و یا کشوری که برای رسیدن به آلمان از آن آمده ، می باشد ؛ سند سفر برای پناهندگان با عناوین گذرنامه کنوانسیون یا گذرنامه آبی نیز شناخته می شود ؛ ویزای آبی آلمان کمک می کند تا شخص بتواند ویزای دیگر کشورها را به طور قانونی اخذ نماید.

دقت کنید که ، به عنوان فردی که دارای حق پناهندگی است و یا شخصی که به عنوان پناهنده شناخته می شود ، نمی توانید از کشور خود برای پاسپورت آلمان درخواست دهید ؛ در صورت انجام این کار و یا مراجعه به سفارت کشور خود ، حق پناهندگی و در نتیجه حق اقامت در آلمان را از دست خواهید داد.

پاسپورت خاکستری آلمان

اگر به عنوان یک فرد بدون تابعیت یا کسی که تحت حمایت فرعی و یا به دلیل ممنوعیت ملی اخراج در کشور آلمان اقامت دارید ، لازم است تا جهت اخذ سند سفر برای خارجی ها و افراد بدون تابعیت (گذرنامه خاکستری یا Grauer Pass) از طریق اداره مهاجرت مربوطه درخواست دهید.

به طور کلی ، پاسپورت خاکستری آلمان به افرادی که امکان دریافت پاسپورت اصلی کشور آلمان را ندارند ، اما ، از شرایط اخذ پاسپورت خاکستری جهت سفر با پاسپورت آلمانی برخوردارند ، تعلق می گیرد.

پاسپورت های آلمانی تا چند سال اعتبار دارند؟
پاسپورت های آلمانی تا چند سال اعتبار دارند؟

پاسپورت های آلمانی تا چند سال اعتبار دارند؟

اعتبار پاسپورت آلمان برای بزرگسالان 10 سال و برای افراد زیر 24 سال شش سال می باشد ؛ پاسپورت کودکان نیز به مدت شش سال و یا تا زمانی که کودک به سن 12 سالگی برسد ، اعتبار خواهد داشت.

متن سوگند شهروندی آلمان

سوگند شهروندی معمولا توسط مهاجران یاد می شود تا در این صورت شخص به طور رسمی تابعیت کشور مورد نظر را به دست آورد ؛ سوگند شهروندی که اغلب آخرین مرحله از فرآیند شهروندی است ، معمولا به صورت تشریفاتی انجام می شود و این سوگند در راستای میهن پرستی و وفاداری به کشور جدید اتخاذ شده است ؛ همچنین ، در کشورهایی که دارای سیستم حکومتی سلطنتی هستند ، سوگند وفاداری به پادشاه نیز اغلب لازم است.

در متن سوگند شهروندی کشور آلمان ، شخص بیان می کند که:

من صریحا اعلام می دارم که به قانون اساسی و قوانین جمهوری فدرال آلمان احترام می گذارم و آن ها رعایت می کنم و از هر گونه فعالیتی که ممکن است به آن آسیب برساند ، خودداری خواهم کرد. در ادامه بررسی قانون جدید اقامت دائم آلمان به بررسی حقوق شهروندی آلمان می‌پردازیم.

حقوق شهروندی آلمان

حقوق شهروندی در قانون اساسی آلمان بر حفاظت از کرامت انسانی ، حقوق بشر و آزادی های فردی اشاره دارد ؛ همچنین ، در قانون اساسی آلمان به مساوات در برابر قانون و آزادی دین و عقیده و نیز آزادی بیان و مطبوعات تاکید شده است ؛ لذا ، در این کشور هر کسی حق پیشرفت آزادانه را دارد (تا جایی که بر حقوق دیگران تجاوز نشود و یا به نظم قانون اساسی یا قوانین اخلاقی تعرض نکند) ؛ لذا از آزادی افراد در این کشور حفاظت می شود.

در قوانین شهروندی آلمان ، زن و مرد از حقوقی مساوی برخوردارند ؛ بنابراین هیچ فردی نباید به دلیل جنس ، زبان ، اصل و نسب ، نژاد ، وطن و زادگاه ، ایمان یا عقاید مذهبی یا سیاسی مورد توجه یا تبعیض واقع شود ؛ همچنین ، هیچ فردی نباید بخاطر ناتوانی مورد بی مهری قرار گیرد.

همچنین در قانون اساسی آلمان ، هر شخص حق دارد آزادانه عقایدش را در گفتار ، نوشتار و یا تصاویر ، بیان و منتشر کند و بدون هیچ مانعی از منابعی که در دسترس هستند ، اطلاع رسانی نماید ؛ آزادی مطبوعات و آزادی گزارش به واسطه پخش فیلم‌ها و برنامه‌ها تضمین خواهند شد و نباید هیچ سانسوری وجود داشته باشد.

از دیگر مواردی که به عنوان حقوق شهروندی در قانون اساسی آلمان بیان شده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ازدواج و خانواده از حمایت ویژه ی دولت برخوردارند و هر مادری باید از حمایت و مراقبت جامعه برخوردار باشد ؛ همچنین ، ازدواج منجر به اخذ حقوق ویژه ای برای افراد می شود ؛ به عنوان مثال ، ممکن است مالیات های پرداختی برای خانواده و زوج ها کاهش یابد و نیز برای مراقبت از کودکان ، والدین پولی دریافت نمایند.

البته ، با این که مراقبت و تربیت فرزندان حق طبیعی والدین است و دولت در انجام این وظیفه به آنها کمک می کند ؛ اما دقت کنید که بر طبق قانون ، در صورت بدرفتاری و عدم تامین رفاه فرزند ، ممکن است دولت کودک را از خانواده بگیرد.

  • کل سیستم مدرسه باید تحت نظارت دولت باشد و والدین و سرپرستان در مورد این که آیا کودک به آموزش های دینی نیاز دارد یا خیر ، حق تصمیم گیری دارند ؛ همچنین ، مدارس خصوصی که به عنوان جایگزینی برای مدارس دولتی هستند ، باید مورد تایید ، و تابع قوانین ایالت باشند ؛ همچنین سطح مدارس خصوصی از لحاظ اهداف آموزشی ، امکانات و یا آموزش حرفه ای کادر آموزشی ، نباید پایین تر از سطح مدارس دولتی باشند و نیز نباید دانش‌آموزان بر اساس امکانات والدینشان تفکیک شوند.
  • همه آلمانی ها حق دارند که بدون اطلاع قبلی و یا با دریافت مجوز ، تجمعات مسالمت آمیز برگزار کنند.
  • همه آلمانی ها حق ایجاد انجمن ها و دیگر تشکلات را دارند ؛ اما انجمن‌هایی که فعالیت ها یا اهدافشان با قوانین جزایی مغایرت داشته و یا مخالف نظم قانون اساسی یا مفهوم تفاهم بین المللی باشد ، ممنوع خواهند بود.
  • از حریم خصوصی مکاتبات ، پست و مخابرات محافظت خواهد شد و محدود کردن آن ها تنها بر طبق قانون قابل اجراست.
  • همه آلمانی ها حق دارند به صورت آزادانه در سراسر قلمرو فدرال تردد نمایند و از حق انتخاب آزادانه برای شغل یا حرفه ، محل کار و محل آموزش برخوردارند.
  • مردانی که به سن هجده سالگی رسیده باشند ، ممکن است ملزم به خدمت در بخش نیروهای مسلح یا پلیس مرزی و یا در یک سازمان دفاع مدنی باشند.
  • تفتیش خانه فقط با دستور قاضی و یا در مواقع ضروری ، توسط دیگر مراجعی که توسط قوانین تعیین شده ، مجاز خواهد بود و تفتیش باید فقط به روشی که مقرر شده انجام شود.
  • حق وراثت و مالکیت حمایت می شود و حدود آن از طریق قانون تعیین خواهد شد.
  • هیچ آلمانی را نمی توان از تابعیت خود محروم کرد و از دست دادن تابعیت تنها به موجب قانون می تواند رخ دهد ؛ سلب تابعیت بر خلاف میل شخص ، تنها در صورتی می تواند اتفاق بیفتد که وی بی تابعیت نشود.
  • افرادی که به دلایل سیاسی کشور خود را ترک کرده اند ، حق پناهندگی در آلمان را خواهند داشت.

در این مقاله سعی کردیم تا قوانین جدید شهروندی آلمان را با شما در میان بگذاریم. به طور کلی ، آلمان کشوری با تقاضاهای زیاد برای شهروندی است و تابعیت این کشور به طرق مختلف از جمله ازدواج ، تولد ، کار ، سرمایه گذاری و غیره امکانپذیر است ؛ اگر شما هم متقاضی اخذ اقامت و شهروندی کشور آلمان هستید ، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام برای این کار با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهر آفرین در ارتباط باشید تا بهترین مسیرهای مهاجرتی به شما نشان داده شود.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *