هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 27 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

اگر به دنبال تحصیلی مقرون به صرفه در منطقه اروپا هستید ، تحصیل در ایتالیا می تواند گزینه ای مناسب باشد ؛ در ضمن این که سفر و کاوش در فرهنگ و تاریخ غنی شهرهای ایتالیا بسیار لذت بخش است ، این کشور محل برخی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است و تحصیلاتی با کیفیت را به همراه شهریه ای پایین ارائه می دهد.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

اما علاوه بر هزینه های تحصیل در ایتالیا که مقرون به صرفه هستند ، هزینه های دیگری شامل هزینه محل اقامت ، هزینه خورد و خوراک ، هزینه های حمل و نقل ، منابع آموزشی ، مراقبت های بهداشتی و غیره نیز وجود دارد که باید متقاضیان تحصیل در ایتالیا این موارد را نیز به عنوان هزينه تحصيل در ايتاليا در نظر داشته باشند.

در ادامه در خصوص هزینه تحصیل در ایتالیا بیش تر صحبت خواهیم کرد ؛ البته سوالات بیش تر در این خصوص را می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در میان بگذارید.

شهریه دانشگاه ها در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا به چه میزان است؟ به طور کلی ، هزینه تحصیل در ایتالیا به طور قابل توجهی نسبت به برخی از کشورها ارزان تر است و شهریه ها توسط هر مؤسسه و دانشگاه به طور جداگانه تعیین می شوند ؛ به عبارتی ، شهریه ها با توجه به دانشگاه و برنامه تحصیلی انتخابی می تواند بسیار متفاوت باشند.

اما با این وجود ، در مورد تحصیلات دانشگاهی ، حداقل هزینه قانونی و حداقل هزینه جهت ثبت نام وجود دارد که نمی تواند از 20 درصد بودجه دولت بیش تر باشد.

همچنین ، دانشجویان با اخذ بورسیه های تحصیلی می توانند هزینه تحصیل در ایتالیا را تا حد زیادی کاهش دهند و بدون پرداخت هزینه های اقامت و شهریه دانشگاه و سایر هزینه ها به تحصیل در این کشور بپردازند ؛ اما افراد غیر بورسیه می بایست شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند.

شهریه دانشگاه های دولتی

دانشگاه های دولتی ایتالیا شهریه های خود را بر اساس رشته و نوع دوره (کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا) مشخص می کنند که به طور میانگین شهریه این دانشگاه ها می تواند بین 0 تا 5000 یورو در یک سال تحصیلی باشد.

اما ممکن است برخی از برنامه های تحصیلی ، برای متقاضیانی که شهروند کشورهای غیر اتحادیه اروپا یاEEA  هستند ، به پرداخت شهریه های بسیار بالاتری نیاز داشته باشند.

درآمد خانواده نیز می تواند بر هزینه تحصیل در ایتالیا تاثیر بگذارد ؛ لذا ، برای این که دانشگاه سطح شهریه را مشخص نماید ، باید درخواستی جهت ارزیابی درآمد خانواده ارائه داد که در این صورت ممکن است هزینه ها بسیار ارزان تر شوند.

به طور مثال ، دانشجویان دانشگاه بولونیا جهت تعیین شهریه بر اساس درآمد خانوار می توانند درخواست دهند که حداقل هزینه در حدود 158 یورو سالانه بوده و حداکثر هزینه با توجه به برنامه تحصیلی می تواند بین 2200 تا 6100 یورو در سال باشد.

همچنین ، دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا (EEA) ، نیازی به پرداخت هزینه هایی بیش تر از شهروندان ایتالیایی ندارند ، اما همان گونه که ذکر شد ، دانشجویان بین المللی خارج از منطقه اتحادیه اروپا یا EEA گاهی نیاز به پرداخت های بیش تری خواهند داشت که این خود بر هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان تاثیر خواهد گذاشت.

اما این قضیه در مورد دانشگاه بولونیا صدق نمی کند و دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و غیر منطقه اقتصادی اروپا هزینه هایی مشابه با شهروندان ایتالیایی و اتحادیه اروپا پرداخت می نمایند.

شهریه دانشگاه های خصوصی

به طور معمول ، شهریه دانشگاه های خصوصی یا مدارس بازرگانی در ایتالیا نسبت به شهریه دانشگاه های دولتی بالاتر است و اکثر این دانشگاه ها هزینه های مشابهی را برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا و EEA در نظر گرفته اند.

متوسط ​​شهریه در دانشگاه های خصوصی ایتالیا می تواند بین 3000 تا 35000 یورو در سال باشد ؛ لذا ، دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا را دارند ، می بایست انتظار داشته باشند که هزینه تحصیل ایتالیا برای آن ها بالاتر باشد.

هزینه تحصیل در ایتالیا
هزینه تحصیل در ایتالیا

دانشگاه های مقرون به صرفه در ایتالیا

برخی از دانشگاه های ایتالیا مقرون به صرفه ترین شهریه ها را در نظر گرفته اند ، به طوری که تحصیل در این دانشگاه ها ، هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را برای دانشجویان بین المللی به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.

از جمله دانشگاه هایی با شهریه هایی مقرون به صرفه که هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را کاهش خواهند داد ، شامل موارد زیر خواهند بود:

دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیمیانگین شهریه دانشگاه
دانشگاه تورینوUniversity of Torino2800 یورو در سال
دانشگاه سیه ناUniversity of Siena1800 یورو در سال
دانشگاه پادوواUniversity of Padova4000 یورو در سال
دانشگاه مستقل بوزن بولزانوFree University of Bozen-Bolzano2200 یورو در سال
دانشگاه کا فوسکاری ونیزCa’ Foscari University2100 تا 6500 یورو در سال

شهریه بهترین دانشگاه های ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا در بهترین دانشگاه ها چگونه است؟ تحصیل در بهترین دانشگاه ها همیشه از اهمیت برخوردار بوده است ؛ لذا ، دانستن اطلاعاتی در مورد بهترین دانشگاه های ایتالیا و شهریه این دانشگاه ها پیش از انتخاب ، می تواند بسیار مهم باشد ؛ چرا که می توان در ضمن تحصیل در دانشگاه هایی معتبر ، بر هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا را نیز تاثیر گذاشت.

از برترین دانشگاه های ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نام دانشگاهنام دانشگاه به انگلیسیمیانگین شهریه دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت آناScuola Superiore Sant’Anna4000 یورو در سال
دانشگاه بولونیاUniversity of Bologna2100 یورو در سال
دانشگاه پلی تکنیک میلانPolytechnic University of Milan3300 یورو در سال
دانشگاه ترنتوUniversity of Trento6000 یورو در سال

هزینه های زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

به طور کلی ، هزینه های زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی در حدود 700 تا 1000 یورو در ماه می باشد که این هزینه ها شامل هزینه محل اقامت ، هزینه خورد و خوراک ، هزینه حمل و نقل عمومی ، هزینه سرگرمی و تفریحات و غیره می باشد.

اما دقت داشته باشید که هزینه های زندگی در ایتالیا با توجه به شهر محل اقامت نیز می تواند متفاوت باشد ؛ لذا ، هزینه های زندگی در رم یا میلان در مقایسه با دیگر شهرهای ایتالیا گران تر هستند ؛ میانگین هزینه های زندگی دانشجویان در برخی از شهرهای دانشجویی ایتالیا به شرح زیر می باشد:

شهرهزینه های زندگی ماهانه
بولونیاحدود 750 تا 1100 یورو
فلورانسحدود 850 تا 1300 یورو
میلان و رمحدود 850 تا 1450 یورو

دو درصد از دانشجویان بین المللی در سالن های دانشجویی اقامت دارند و باقی دانشجویان از گزینه های دیگر برای اقامت استفاده می کنند ؛ همچنین ، 75 درصد از دانشجویان از محل سکونت خود بسیار راضی هستند.

به طور کلی ، هزینه محل اقامت در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی در حدود 300 تا 600 یورو خواهد بود و هزینه ها با توجه به شهر محل اقامت و نوع مسکن می تواند بر هزینه تحصیل در ایتالیا تاثیر متفاوتی داشته باشد.

هزینه محل اقامت در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی
هزینه محل اقامت در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

اجاره آپارتمانی به صورت مشترک با دیگر دانشجویان جهت کاهش هزینه ی تحصیل در ایتالیا ، همیشه راه حل خوبی بوده است ؛ همچنین دانشجویان می توانند با خانواده ای محلی زندگی کنند که در این صورت ، در ضمن آشنایی با سنت ها و سبک زندگی ایتالیایی ها ، می توان مهارت های زبان ایتالیایی را نیز تقویت نمود.

میانگین هزینه هایی که دانشجویان برای مسکن باید پرداخت نمایند ، در ادامه بررسی شده است:

نوع اقامتهزینه اقامت
دانشجویانی که به تنهایی زندگی می کنند.400 تا 700 یورو در ماه
دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشجویی250 تا 300 یورو در ماه
دانشجویانی که آپارتمانی اجاره کرده اند.250 تا 500 یورو در ماه

هزینه های خدمات آب و برق که ممکن است در حدود 90 تا 260 یورو به هزینه های هر ماهه بیفزایند را نیز نباید فراموش کرد.

هزینه خود و خوراک در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

ایتالیا کشوری است که به خاطر غذاهایش شهرت دارد و هزینه غذا برای یک دانشجوی بین المللی در ایتالیا ، کمی بیش تر از سایر جاها خواهد بود ؛ لذا ، در صورت خرید مواد غذایی از سوپرمارکت های محلی ، هزینه خورد و خوراک در حدود 150 تا 200 یورو در ماه خواهد بود.

برای پایین آمدن هزینه خریدهای روزانه می توان به فروشگاه هایی نظیر  Esselunga،Pam  یا Lidl سری زد و محصولات نسبتاً خوبی را با قیمت هایی مقرون به صرفه تهیه نمود ؛ اما بازارهای محلی نیز مناسب هستند ؛ چرا که می توان غذاهای باکیفیت و تازه را با قیمت هایی بسیار مناسب خریداری کرد.

صرف غذا در رستوران های ایتالیایی از 8 تا 15 یورو برای غذای آنتی پاستو (پیش خوراک ایتالیایی) که از انواع غذاهای سرد ، غذاهای دریایی و سبزیجات تشکیل شده و هزینه رستوران های میان رده برای غذاهایی که با پاستا درست می شوند ، حدود 6 تا 16 یورو می باشد.

همچنین ، غذاهای اصلی ماهی یا گوشت در حدود 8 تا 16 یورو معمولا هزینه نیاز خواهند داشت و میانگین قیمت یک کاپوچینو و کروسان (نان شیرینی) در یک کافه محلی 2.50 یورو می باشد.

اما به یاد داشته باشید که رستوان های ایتالیایی هزینه نان و کاور را که در حدود 1 تا 2.50 یورو برای هر نفر خواهد شد را نیز دریافت می کنند ؛ لذا ، می توان گزینه های ارزان تری را انتخاب نمود.

دقت کنید که ، دانشجویان بین المللی برای کاهش هزینه های خورد و خوراک می توانند از غذای کافه تریای دانشگاه و نیز غذاهای خیابانی نیز استفاده کنند ؛ لذا در صورت نداشتن وقت کافی برای پخت و پز ، گزینه های ذکر شده مقرون به صرفه هستند.

هزینه حمل و نقل در ایتالیا

سیستم حمل و نقل عمومی در ایتالیا ، ساده ترین و راحت ترین روش برای جابجایی است ؛ لذا دانشجویان برای استفاده از این سیستم حمل و نقلی می توانند از کارت حمل و نقل عمومی برای اتوبوس ، تراموا یا مترو که هزینه ای بین 25 تا 45 یورو در ماه را بسته به شهر ، در بر خواهد داشت ، بهره ببرند.

علاوه بر این ، شبکه قطار در ایتالیا بسیار سریع و منظم است ، لذا گزینه ای مناسب برای سفر به شهرهای دیگر می باشد ؛ هزینه قطار از حدود 20 یورو برای یک سفر آغاز شده و در صورت رزرو بلیط ، می توان از تخفیفی تا 70 درصد بهره برد.

همچنین ، گزینه دوچرخه با کرایه ای 2.5 یورویی روزانه و یا حداقل 6 یورو هفتگی ، در شهر میلان و برخی دیگر از شهرهای ایتالیا وجود دارد که می تواند هزینه تحصیل در ایتالیا را کاهش دهد.

سایر هزینه های زندگی دانشجویی  در ایتالیا

علاوه بر موارد ذکر شده ، هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا شامل موارد دیگری نیز می شود:

هزینه قبض تلفن و اینترنت30 تا 50 یورو در ماه
سرگرمی ها و فعالیت های اجتماعی30 تا 40 یورو در هفته
هزینه کتاب و دیگر وسایل آموزشیحدود 40 تا 50 یورو در ماه

هزینه ویزا برای دانشجویان ایرانی

درخواست ویزای ملی ایتالیا (نوع D) به هزینه ای معادل 50 یورو نیاز دارد و با توجه به وضعیت دانشجو ، این هزینه می تواند به طور آنلاین ، در محل مرکز درخواست ویزا در ایران و یا به صورت حواله بانکی پرداخت شود.

دقت کنید که ، متقاضیان ایرانی جهت اخذ ویزای ایتالیا به دریافت بیمه درمانی نیازی نخواهند داشت ؛ همچنین دانشجویان ایرانی می بایست 57 یورو به عنوان هزینه کنسولی پرداخت نمایند و پس از ورود به خاک ایتالیا برای اجازه اقامت درخواست دهند و 30 یورو دیگر بپردازند.

همچنین توجه داشته باشید که ، به طور معمول دانشگاه های ایتالیا هزینه اپلای ندارد ؛ اما در صورتی که برنامه مورد نظر بسیار گزینشی باشد ، می تواند شرکت در آزمون پذیرش یکی از الزامات به شمار آید که در این شرایط به هزینه کمی نیاز خواهد بود.

برای مثال ، معمولا هزینه مورد نیاز جهت آزمون های پذیرش برای مدرک پزشکی می تواند در حدود 25 تا 100 یورو باشد ؛ لذا ، هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا شامل این گونه هزینه ها نیز خواهد شد.

هزینه ویزا برای دانشجویان ایرانی
هزینه ویزا برای دانشجویان ایرانی

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

بیش تر بورسیه های تحصیلی ایتالیا از طریق دولت و یا دانشگاه ها ارائه شده اند ؛ اما ، فرصت کمک های مالی دیگری نیز در دسترس می باشد که هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا با در نظر گرفتن این گزینه های مالی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

برای مثال ، در منطقه امیلیا رومانیا (Emilia Romagna) که دانشگاه بولونیا واقع شده ، اداره منطقه ای ایتالیا برای حق تحصیلات عالی در امیلیا رومانیا (ER-GO) فرصت های کمک مالی اضافی نظیر کمک هزینه تحصیلی ، خدمات اقامتی ، مشارکت در برنامه های تحرک بین المللی و دیگر موارد را ارائه داده است.

علاوه بر این ، قوانین درخواست بودجه برای دانشجویان بین المللی و ایتالیایی یکسان است و انواع مختلفی از کمک های مالی نظیر بورسیه تحصیلی ، وام دانشجویی ، کمک هزینه مسکن ، بلیط غذا و معافیت از شهریه در ایتالیا وجود دارد که دانشجویان می توانند برای آن ها درخواست دهند.

اما دقت داشته باشید که اعطای این موارد به دانشجو ، به وضعیت مالی و شایستگی تحصیلی وی بستگی خواهد داشت.

چند نمونه از بورسیه هایی که می توان برای آن ها درخواست داد ، شامل موارد زیر خواهند بود:

  • بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا برای دانشجویان بین المللی: این بورسیه برای تمام دوره های تحصیلی در نظر گرفته شده است و به مدت سه ، شش و یا نه ماه اعطا خواهد شد.
  • برخی از دانشگاه های ایتالیا نظیر دانشگاه پلی تکنیک میلان ، دانشگاه پادووا ، دانشگاهبوکونی و دانشگاه بولونیا ، برنامه های بورسیه را برای دانشجویان بین المللی ارائه داده اند ؛ این بورسیه ها به طور معمول ، بین 5000 تا 12000 یورو در سال می باشند.

همچنین برای تحصیل در ایتالیا می توان برای بورسیه Studyportals اقدام نمود تا تامین هزینه تحصیل در ایتالیا راحت تر شود.

کار حین تحصیل در ایتالیا

دانشجویان در ایتالیا می توانند به مدت 20 ساعت در هفته در حین تحصیل کار کنند ؛ اما دقت کنید که گاهی ممکن است تنها داشتن مهارت های زبان انگلیسی برای یافتن کار در ایتالیا کافی نباشد ؛ لذا ، دانشجویانی که قصد کار در حین تحصیل را در ایتالیا دارند ، بهتر است به فکر ارتقا مهارت های زبان ایتالیایی خود باشند.

در مجموع می توان گفت که ، هزینه تحصیل در ایتالیا در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین تر است ؛ لذا ، تحصیل در دانشگاه هایی معتبر و هزینه های زندگی پایین می تواند ایتالیا را به گزینه ای ایده آل برای انتخاب تبدیل کند ؛ علاوه بر این ، دانشجویان می توانند از گزینه بورسیه و کمک های مالی و نیز کار حین تحصیل جهت تامین هزینه تحصیل در ایتالیا استفاده کنند ؛ به هر حال ، اگر شما هم به فکر تحصیل در این کشور هستید ، توصیه می کنیم قبل از هر گونه اقدامی راهنمایی های کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین را بشنوید.

مطالعه بیشتر:

برای مهاجرت چقدر پول لازمه

آزمون till ایتالیا

لیست دانشگاه های ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت

هزینه تحصیل در ایتالیا به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان با توجه به نوع دانشگاه و برنامه انتخابی و همچنین ، سبک زندگی می تواند متفاوت باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در کدام شهرهای ایتالیا می تواند گران تر باشد؟

هزینه های زندگی در مناطق توریستی و شهرهایی نظیر رم ، میلان و فلورانس به نسبت دیگر شهرهای ایتالیا ، نظیر بولونیا ، بالاتر است.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *