لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا

لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا

لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 16 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا شامل چه مواردی می شود؟ پیدا کردن یک موقعیت شغلی در ایتالیا زیاد رایج نیست. چرا که موقعیت اقتصادی این کشور به نسبت سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبتا ضعیف است.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

اما با این حال ، ایتالیا دومین کشور بزرگ تولید کننده در اروپا است و شمال این کشور مرفه ترین منطقه ی آن می باشد. موقعیت های شغلی در این منطقه هنوز هم برای متقاضیان و جویندگان کار خارجی ، به ویژه در صورتی که یکی از مهارت های مورد نیاز ایتالیا را داشته باشند ، وجود دارد.

لذا ، با این که ایتالیا بهترین کشور برای مهاجرین جهت جستجوی کار نیست ، اما هنوز هم در این کشور فرصت های شغلی مناسبی وجود دارد که در  لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا قرار دارند. همچنین ، پیش بینی های اقتصادی حاکی از عملکرد بهتر ایتالیا در آینده می باشد.

همچنین ، برخی از مشاغل در ایتالیا دارای تقاضای ثابت و برخی دیگر فصلی هستند. اما دقت کنید که ، به دلیل سیستم سهمیه بندی معروف به decreto flussi ، ویزای کار ایتالیا محدود است که حتی ممکن است با وجود یافتن موقعیت شغلی و داشتن کارفرما ، ویزا برای شما صادر نشود.

به طور کلی ، در صورتی که می خواهید به دنبال شغلی در ایتالیا باشید ، شهرهای اصلی نظیر میلان ، رم یا بولونیا شرایط بهتری برای استخدام دارند.

اگر شما هم از متقاضیان کار در ایتالیا هستید ، در مقاله پیش رو می توانید با لیست مشاغل کشور ایتالیا و نیز از شرایط ویزای کار این کشور مطلع شوید. اما در صورت داشتن هر گونه سوال ، کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. لذا می توانید با کارشناسان و مشاورین ما در تماس باشید و یا سوالاتتان را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید تا در اسرع وقت به آن ها پاسخ داده شوند.

در کنار این مقاله توصیه می‌شود مقالات زیر را نیز بررسی کنید:

بازار کار مهندسی عمران در ایتالیا

پردرآمدترین شغل در ایتالیا

شرایط کار در ایتالیا

دولت ایتالیا هر ساله برای متقاضیان کار از کشورهای غیراتحادیه اروپا سهمیه های ویژه ای (حدود 30 هزار) را مشخص می کند. لذا ،  به جز چند مورد ، تقریبا اخذ ویزای کار ایتالیا خارج از این سهمیه ها غیر ممکن است.

علاوه بر این ، نرخ بیکاری در ایتالیا در برابر سایر کشورهای اروپایی حدود 7 تا 8 درصد است که نرخ بالایی است که حتی در بین جوانان این رقم از 25 درصد فراتر می رود. لذا ، برای یافتن شغلی مناسب در ایتالیا ، باید بیش تر تلاش کنید.

استخدام شدن به صورت قانونی در موقعیت هایی که در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا قراردارند ، مقدماتی چون جستجو برای کارفرما ، امضای قرارداد کار ، اخذ مجوز کار و اخذ ویزای کار را می طلبد و به طور معمول ، تنها در صورت داشتن شرایط ذکر شده امکان اشتغال قانونی در رم و دیگر شهرهای ایتالیا برای شما وجود دارد.

همچنین ، حداقل دستمزد رسمی در ایتالیا تعیین نمی شود و نرخ ها از طریق قراردادهای جمعی مابین کارفرمایان و اتحادیه های کارگری مشخص خواهند شد.

به طور کلی ، حقوق نیروی کار در ایتالیا بستگی به نوع حرفه و منطقه دارد. به عنوان مثال ، حقوق ها در میلان ، رم یا تورین بسیار بالاتر هستند. برای انتخاب شهری مناسب و استخدام در یکی از موقعیت های شغلی در لیست مشاغل ایتالیا با مشاورین هلدینگ مهاجرتی مهرآفرین در تماس باشید.

علاوه بر این ، شرایط یافتن شغل در مناطق مختلف ایتالیا متفاوت است. به طوری که ، شمال ایتالیا توسعه یافته تر و صنعتی تر بوده و به خاطر تعداد زیاد شرکت های خصوصی شناخته شده است. لذا ، منطقه شمال ایتالیا دارای بهترین گزینه ها برای یافتن موقعیتی شغلی است و 22 درصد از تولید اقتصادی این کشور متعلق به لمباردی است.

اما این در حالیست که منطقه جنوب ایتالیا ، از بیکاری و به طور کلی اقتصاد کم تر توسعه یافته رنج می برد. لذا ، احتمال یافتن شغلی در جنوب ایتالیا بسیار پایین است. جنوب ایتالیا ، به شدت متکی به زراعت و کشاورزی می باشد.

لذا ، فارغ التحصیلان اغلب در شهرهای شمالی ایتالیا نظیر میلان ، تورین و جنوا کار پیدا می کنند. از مشاغل پرطرفدار برای فارغ التحصیلان می توان به صنعت خودرو ، محصولات شیمیایی ، مهندسی ، بیمه و مخابرات اشاره نمود.

علاوه بر این ، با توجه به این که سالانه میلیون ها مسافر برای بازدید از ایتالیا وارد این کشور می شوند ، لذا یافتن یک کار معمولی و بستن قراردادهای موقت در صنعت گردشگری راحت تر از استخدام دائمی در دیگر مشاغل می باشد. صنعت گردشگری در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا قرار دارد.

پروانه کار فصلی ایتالیا برای 6 ماه و با قابلیت تمدید 90 روز دیگر صادر می شود. اما در صورت اشتغال طولانی مدت ، اعتبار سند 1 تا 2 سال خواهد بود.

در مجموع ، اگر به عنوان یک نیروی کار بین المللی می خواهید برای کار به کشور ایتالیا مهاجرت کنید ، مواردی را باید در نظر داشته باشید:

  • تقاضا برای مهارت های خود
  • پیش بینی های آینده در حوزه تخصص تان
  • شرایط و ضوابط پیوست شده برای آن صنعت
  • الزامات زبان
  • واجد شرایط بودن تان برای کار به عنوان یک فرد خارجی
  • حقوق
  • مزایا و پاداش های کارکنان

زمانی که موقعیت شغلی دلخواهتان را در ایتالیا یافتید ، می توانید برای اخذ ویزا و مجوز کار این کشور اقدام نمایید و سپس ، آماده عزیمت به کشور رویایی خود و کار در این کشور شوید.

لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا 2023
لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا 2023

لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا 2023

مشاغل مورد نیاز در ایتالیا در سال 2023 شامل مهندسین ، سازندگان ، پزشکان و برنامه نویسان می شوند. بازاریابی ، مهندسی و مدیریت فناوری اطلاعات در ایتالیا زمینه هایی در حال رشد هستند.

همچنین ، کارهای تخصصی در کارخانه ها و کارهای سنتی نظیر نجاری و بافندگی ، تقاضای زیادی دارند و متخصصان آی تی می توانند مجوز کار (انتقال در یک شرکت) را خارج از سهمیه ی هر ساله اخذ نمایند.

اما حرفه های رایجی که خارجی ها در ایتالیا بدان مشغولند ، عمدتاً شامل مشاغل فصلی (توریستی و کشاورزی) و نیز نیروی کار غیر ماهر شامل خانه داری ، پیشخدمت ، اسباب کشی ، پرستار بچه ، نظافتچی ، سرایدار و پرستار می شوند.

معلمی زبان انگلیسی از دیگر مشاغل مورد نیاز در ایتالیا است. زمینه فعالیت معلمین زبان انگلیسی در دانشگاه ها ، مدارس دولتی و خصوصی زبان و نیز در مشاغلی که به کارکنان خود زبان انگلیسی آموزش می دهند ، وجود دارد. همچنین ، مشاغل خلاق نظیر طراحان ، مدل ها ، هنرمندان ، عکاسان ، در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا قرار می گیرند.

صنعت گردشگری در ایتالیا شغلی پرتقاضا است و معمولا انگلیسی زبانان می توانند در صنعت گردشگری به عنوان معلم زبان ، مترجم و یا کارمند مهمان نوازی فعالیت نمایند. شغل رانندگی در ایتالیا نیز از مشاغل پرتقاضاست.

به طور کلی ، از مشاغلی که با کمبود نیروی کار در ایتالیا مواجهند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشاور بازرگانی
  • پزشک (انواع گرایش ها)
  • مهندس (انواع تخصص ها)
  • مدیر
  • پرستار ، پرستار بچه
  • برنامه نویس (انواع گرایش ها)
  • دروگر
  • متخصص گردشگری
  • سازنده (گرایش های مختلف)
  • معلم زبان انگلیسی
  • متخصصان بازاریابی

اطلاعات ذکر شده بر اساس داده های آژانس های استخدام ایتالیایی و بین المللی بیان شده اند.

لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا در زمینه شغل های تابستانی

از آن جا که صنعت گردشگری در ایتالیا تجارت بسیار بزرگی است ، لذا یافتن یک موقعیت شغلی معمولی یا موقت در این صنعت می تواند آسان باشد.

مشاغل فصلی زیادی در ایتالیا نظیر کار در هتل ها و رستوران وجود دارند. همچنین ، می توانید در کمپ های تابستانی یا استراحتگاه هایی که برای تعطیلات هستند ، شغلی پیدا کنید و اگر دارای مهارت هایی برای کار در پیست ها هستید ، می توانید در یک پیست اسکی در کوه های آلپ کشور ایتالیا مشغول به کار شوید.

بخش کشاورزی نیز موقعیت های اشتغال در زمینه های مختلف و فضای باز را ایجاد کرده است.

همچنین ، اگر تجربه مراقبت از کودک را دارید ، می توانید شغلی در این زمینه داشته باشید. کارهای داوطلبانه نیز روشی عالی برای گسترش مهارت ها و یادگیری یک زبان جدید است و این نوع کارها در رزومه کاری تان تاثیر مثبتی خواهند داشت.

مشاغل مورد نیاز ایتالیا در زمینه آموزش

معلم زبان انگلیسی در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا قرار دارد و با این که فرصت های تدریس در سراسر ایتالیا وجود دارند ، اما اکثریت مشاغل در زمینه تدریس در شهرهای بزرگی چون رم ، فلورانس و میلان در دسترس می باشند.

زمینه های فعالیت معلمین زبان از طریق مدارس دولتی و خصوصی زبان ، دانشگاه ها و یا مشاغلی که به کارمندانشان زبان انگلیسی آموزش می دهند ، فراهم شده است.

جهت واجد شرایط بودن برای شغل معلمی زبان انگلیسی ، به مدرک TEFL حداقل 100 ساعت نیاز دارید. ساعات بیش تر ، دستمزد بالاتر را به دنبال خواهد داشت. همچنین ، استخدام معلمین در ایتالیا معمولاً از اوایل بهار آغاز می شود.

اگر به دنبال اشتغال در یکی از موقعیت ها در لیست مشاغل ایتالیا هستید ،می توانید راهنمایی های لازم را از کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین دریافت نمایید.

مشاغل مورد نیاز ایتالیا در زمینه آموزش
مشاغل مورد نیاز ایتالیا در زمینه آموزش

کارآموزی در ایتالیا

دوره های کارآموزی در ایتالیا راهی برای تقویت ارتباطات و مهارت های زبانی شما است. این دوره ها در ایتالیا معمولا در حدود سه تا شش ماه به طول می انجامند و این کشور در میان افرادی که به دنبال تجربه کاری در زمینه مد ، معماری و هنر هستند ، محبوبیت دارد.

برای دوره های کارآموزی و کار تابستانی در ایتالیا می توانید از طریق مسیرهای زیر اقدام نمایید:

  • AIESEC UK: دوره های کارآموزی متمرکز بر شغل را برای دانشجویان و فارغ التحصیلان ارائه می دهد.
  • com: یک موتور جستجوی آنلاین برای دوره های کارآموزی جهانی است.
  • IAESTE: دوره های کارآموزی را در اختیار دانشجویان علوم ، مهندسی ، فناوری و هنرهای کاربردی قرار می دهد.
  • Internship Italy: یک سازمان جذب دانشجو است که با حدود 500 شرکت در اروپا همکاری می کند.

الزامات مشاغل مورد نیاز ایتالیا

از بزرگ ترین چالش ها برای متقاضیان مهاجرت به ایتالیا ، یافتن شغلی مطابق با مهارت هایشان است که بتواند به پیشرفت شغلی آن ها کمک کند.

البته ، با این که در این کشور فرصت های شغلی وجود دارد که در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا قرار می گیرند ، اما به طور کلی ، ایتالیا در زمینه فرصت های شغلی ضعیف عمل کرده است. نرخ نسبتاً بالای بیکاری در بین افراد 25 تا 29 ساله و دستمزدهای پایین فارغ التحصیلان باعث شده تا هر ساله هزاران نفر از جوانان ایتالیایی در پی یافتن موقعیتی شغلی کشور خود را ترک کنند.

اما این بدین معنا نیست که یافتن کار در ایتالیا به خصوص برای متقاضیان با تجربه تر و متخصصین بسیار ماهر غیرممکن باشد. به عبارتی ، برخی از مهارت ها در کشور ایتالیا آنقدر مورد تقاضا هستند که تضمین می کنند که شما به عنوان یک نیروی کار خارجی شغلی را دریافت خواهید کرد ؛ حتی اگر هنوز مهارت های زبان ایتالیایی تان به سطح خوبی نرسیده باشد ، و حتی اگر به ویزای کار نیاز داشته باشید.

با این حال ، داشتن تجربه کاری یکی از مواردی است که تمام موقعیت های موجود در لیست مشاغل ایتالیا به آن نیاز دارند.

الزامات مشاغل مورد نیاز ایتالیا
الزامات مشاغل مورد نیاز ایتالیا

در ادامه لیست مشاغل مورد نیاز کشور ایتالیا را به همراه الزامات هر شغل بیان نموده ایم:

نام موقعیت شغلینام انگلیسیمهارت های مورد نیازمیانگین سال های تجربه
مهندس رباتیکIngegnere roboticoرباتیک ، اتوماسیون فرآیند ، برنامه نویسی4 سال
مهندس یادگیری ماشینIngegnere dell’apprendimento automaticoیادگیری ماشین ، بینایی کامپیوتر ، علم داده3.3 سال
معمار ابرCloud Architectخدمات وب آمازون (AWS) ، مایکروسافت آژور ، رایانش ابری13.5 سال
مهندس دادهIngegnere dei datiزبان برنامه نویسی اسکالا ، آپاچی اسپارت و هادوپ7.2 سال
مدیر پایداریManager della sostenibilitàتوسعه پایدار ، گزارش پایداری ، مشاوره6.5 سال
مشاور مدیریت دادهConsulente della gestione dei datiیادگیری ماشین ، ETL و پایتون5.3 سال
تحلیلگر منابع انسانیAnalista delle risorse umaneتوسعه سازمانی ، استخدام ، حل مسئله4 سال
متخصص استعدادیابیSpecialista nell’acquisizione di talentiاستخدام ، مدیریت استعداد ، استخدام از لینکدین9.2 سال
مدیر حساب نرم افزاری

 

Software account executiveنرم افزار سازمانی ، رایانش ابری15.2 سال
متخصص امنیت سایبریSpecialista di sicurezza informaticaامنیت سایبری ، هک قانونمند ، امنیت اطلاعات8.3 سال
بانکدار

 

Bankerاعتبار ، بانکداری خرد ، مدیریت پورتفولیو6.1 سال
دانشمند دادهScienziato dei datiیادگیری ماشین ، پایتون ، داده کاوی3.8 سال
توسعه دهنده بک اندBack-end Sviluppatoreمونگو دیبی ، گیفت ، داکر7 سال
مدیر محصولResponsabile del Prodottoمدیریت پروژه چابک ، اسکرام ، مدیریت محصول10.9 سال
مدیر درمانگاهClinic managerعملکرد خوب بالینی ، سیستم مدیریت کارآزمایی بالینی ، انکولوژی9.6 سال
مشاور خرده فروشیConsulente di vendita al dettaglioSQL ، رایانش ابری ، حل مسئله9.6 سال
توسعه دهنده کسب و کارAddetto allo sviluppo aziendaleمدیریت فروش ، استراتژی بازاریابی ، مذاکره7.4 سال
مدیر مشتریClient managerبرنامه ریزی کسب و کار ، استراتژی بازاریابی ، مدیریت ریسک10 سال
مدیر سرمایه گذاریGestore degli investntiسرمایه خصوصی ، برنامه ریزی کسب و کار ، امور مالی شرکت7.6 سال
مهندس فول استکIngegnere full stackجاوا اسکریپت ، جی کوئری ، گیت7.1 سال
معمار زیرساختInfrastructure architectرایانش ابری ، مجازی سازی، لینوکس12.6 سال
متخصص حقوق و دستمزدSpecialista buste pagaمنابع انسانی ، حقوق و دستمزد ADP ، قانون استخدام9.7 سال
توسعه دهنده فرانت اندSviluppatore Front-endگیت ، بوت استرپ ، ساس7.2 سال
مشاور ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی)Consulente di pianificazione delle risorse aziendaliSQL ، هوش تجاری ، فرآیندهای تجاری9.6 سال
متصدی خدمات مشتریAddetto al servizio clientiپشتیبانی ، حل مسئله ، مذاکره6 سال

برای اطلاعات بیش تر در خصوص الزامات مورد نیاز موقعیت های کاری ایتالیا می توانید با موسسه مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

درآمد مشاغل مورد نیاز ایتالیا

میانگین حقوق در ایتالیایی بین 1700 تا 1800 یورو ماهانه ، ناخالص و یا حدود 1400 تا 1500 یورو در ماه ، خالص می باشد. البته این درآمد با توجه به منطقه ، نوع شغل و سطح تجربه می تواند متغیر باشد. اما به طور کلی ، درآمد بیش تر ، پرداخت مالیات بیش تری را نیز می طلبد.

توجه کنید که در ایتالیا حداقل دستمزد تعیین نشده و حتی حقوق برخی از افراد ، حداقل 500 یورو در ماه می باشد.

درآمد مشاغل مورد نیاز ایتالیا
درآمد مشاغل مورد نیاز ایتالیا

درآمد برخی از موقعیت هایی که در لیست مشاغل ایتالیا قرار دارند ، به شرح زیر می باشند:

نوع موقعیت شغلیدرآمد
مهندس یادگیری ماشیندر حدود 40000 یورو سالانه
مهندس دادهاز 35000 تا 70000 یورو سالانه
متخصص امنیت سایبریبین 25000 تا 45000 یورو سالانه
متخصص بازاریابی دیجیتالبین 30000 تا 45000 یورو سالانه
معلم زبان انگلیسیبین 12000 تا 20000 یورو سالانه
مدیر محصولحدود 40000 یورو سالانه
تحلیلگر منابع انسانیبین 20000 تا 35000 یورو سالانه
پرستاران25000 یورو سالانه
معماران21000 یورو سالانه

درآمد مشاغل مورد نیاز در ایتالیا بدون مدرک تحصیلی

اگر برای کار در ایتالیا مدرک تحصیلی ندارید ، باز هم می توانید در این کشور کار کنید. در ادامه به میانگین دستمزد برخی از مشاغلی که در ایتالیا نیازی به مدرک تحصیلی ندارند ، اشاره شده است:

نوع شغلمیانگین درآمد سالانه
درایور23000 یورو
نجار18800 یورو
بنا23500 یورو
خدمات مشتری22000 یورو
جوشکار21000 یورو
نقاش22662 یورو
برق کار20400 یورو
کارگر فروشگاه14000 یورو
اپراتور مرکز تماس13000 یورو

پردرآمدترین شغل در ایتالیا

آیا لیست کارهای مورد نیاز ایتالیا شامل موقعیت های پردرآمد می شوند؟ مشاغل پردرآمد ایتالیا با این که از حقوق های خوبی برخوردارند ، اما این پست ها بیش تر توسط افراد محلی تکمیل می شوند و مشاغلی که دارای جای خالی باشند نیز ، توسط متقاضیان سایر کشورهای اروپایی پر می شوند.

به هر حال ، در صورتی که تخصصی داشته باشید ، می توانید در یکی از مشاغل پر درآمد ایتالیا فعالیت نمایید. در ادامه به میانگین حقوق برخی از مشاغل پردرآمد ایتالیا اشاره شده است:

  • جراحان: تا 21000 یورو در ماه
  • وکلا: حداکثر 14000 یورو در ماه
  • مدیران بانک: 13000 یورو در ماه
  • مدیران بازاریابی: 2390 تا 7620 یورو در ماه
  • اساتید کالج: 3190 تا 10200 یورو در ماه

در حقیقت ، مدیران بازاریابی و اساتید کالج ، از مشاغل پردرآمدی هستند که مهاجرین به فعالیت در این موقعیت ها بسیار علاقمندند.

آیا مسیرهای بدون سهمیه برای کار در ایتالیا وجود دارد؟

چگونه می توان بدون در نظر گرفتن سهمیه استخدام شد؟ کارت آبی اتحادیه اروپا به نیروی کار غیر اتحادیه اروپا که توسط شرکتی ایتالیایی استخدام شده اند ، ویزا ارائه می دهد. با این که در این مورد هیچ سهمیه ای وجود ندارد ، اما به دلیل داشتن قوانینی سخت گیرانه ، مسیر پرطرفداری نیست.

افراد واجد شرایط کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای کارت آبی باید یک پیشنهاد شغلی از شرکتی ایتالیایی داشته و در حالی که باید مقطع کارشناسی را تمام کرده باشند ، می بایست حداقل حقوق 24789 یورو را دریافت نمایند.

همچینین ، یک شرکت ایتالیایی برای استخدام یک کارمند خارجی باید حداقل 50000 یورو داشته باشد. این نوع ویزا برای دو سال یا برای مدت قرارداد کار معتبر است.

شرایط مجوز کار ایتالیا 2023

استخدام در یکی از موقعیت های موجود در لیست مشاغل کشور ایتالیا شامل چه شرایطی است؟ ایتالیا به عنوان یک کشور مدیترانه ای با خط ساحلی غرق در آفتاب و سبک زندگی آرام خود مکانی جذاب برای مهاجرت است. اما جابجایی دائمی به این کشور برای کار و زندگی می تواند کوهی از کاغذبازی ها را در پی داشته باشد.

اما هر ساله دولت ایتالیا تعداد مجوزهای کاری که به شهروندان غیر اتحادیه اروپا تعلق می گیرد را اعلام می دارد. سهمیه سال 2023 برای مجوز کار 82705 مجوز است که این تعداد ، در مقایسه با تعداد مجوزهای سال های گذشته به طور قابل توجهی افزایش داشته است. تعداد مجوزهای کار صادره در سال 2022 کم تر از 67000 مجوز بوده است.

اما چه افرادی می توانند برای اخذ مجوز کار ایتالیا اقدام نمایند؟ هر ساله شغل های مورد نیاز ایتالیا اعلام می شود و این کشور از طریق برنامه ی decreto flussi ، سهمیه ها و تعداد مجوزهای کار برای مشاغل فصلی ، غیر فصلی و خوداشتغالی را تعیین می کند.

از 82705 مجوز کاری که امسال صادر می شود ، 44 هزار مجوز برای کارهای فصلی در نظر گرفته شده اند و دیگر مجوزها به کارهای غیر فصلی یا خوداشتغالی تعلق می گیرند که اکثریت مجوزها (30105 از 38705) برای صنایع خاص در نظر گرفته شده که این مشاغل می توانند در زمینه های حمل و نقل جاده ای ، ساخت و ساز ، هتل ها و گردشگری ، مکانیک ، مخابرات ، غذا و کشتی سازی باشند.

دقت کنید که علاوه بر مجوز ، متقاضیان خارجی باید ویزای کار و اجازه اقامت نیز دریافت نمایند.

پاسخ دقیق سوالاتتان را در خصوص شرایط مهاجرت به ایتالیا و استخدام در یکی از موقعیت های موجود در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا را از کارشناسان گروه مهاجرتی مهرآفرین بخواهید.

شرایط مجوز کار ایتالیا 2023
شرایط مجوز کار ایتالیا 2023

شرایط اخذ ویزای کار ایتالیا

در حدود پنج میلیون مهاجر در ایتالیا زندگی می کنند که بسیاری از این مهاجرین ، جذب غذاهای معروف و زیبایی های این کشور شده اند. با این حال ، بسیاری از مهاجران برای فرصت های شغلی و مالی ایتالیا را انتخاب نموده اند.

اما شرایط اخذ ویزای کار ایتالیا چیست؟ شهروندان اتحادیه اروپا برای سفر و کار در ایتالیا آزاد هستند. با این وجود ، اگر بخواهند به صورت تمام وقت در این کشور مستقر شوند ، ممکن است به تکمیل مدارکی مربوط به اقامت جدید خود نیاز داشته باشند.

ولی شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای کار در ایتالیا باید ویزای کار این کشور را برای موقعیت هایی در لیست کارهای مورد نیاز ایتالیا دریافت نمایند. به طور کلی ، تضمین شغل پیش از حرکت به این کشور ضروری است و مراحل درخواست ویزا از طریق کارفرمایان ایتالیایی برای شما دنبال خواهد شد.

هزینه درخواست ویزا معمولا در حدود 100 تا 200 یورو است و این ویزا برای افراد متقاضی در موقعیت های حقوقی ، کارهای فصلی (معمولاً کشاورزی یا گردشگری) ، کارهای فصلی طولانی مدت (به مدت دو سال) ، فعالیت های ورزشی ، کارهای هنری ، تعطیلات کاری و تحقیقات علمی و غیره در دسترس می باشد.

اما دقت داشته باشید که ، بنابر قوانین ایتالیا حتی اگر شغلی مناسب و کارفرمایی در ایتالیا داشته باشید ، هیچ تضمینی برای اخذ ویزا برای شما وجود نخواهد داشت. چرا که بر اساس سهمیه بندی decreto flussi ، تعداد ویزاهای صادره محدود است.

به طور کلی ، هر ساله در حدود 30000 نیروی کار غیر اتحادیه اروپا اجازه ورود به ایتالیا را خواهند یافت که پذیرش تا حدودی به کشور مبدا ، نوع ویزا و مدت زمانی که قصد اقامت در این کشور را دارید ، بستگی دارد. لذا ، با برآرده کردن الزامات مورد نیاز می توانید در یکی از موقعیت های موجود در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا استخدام شوید.

انواع ویزای کار ایتالیا
انواع ویزای کار ایتالیا

انواع ویزای کار ایتالیا

انواع ویزاهای رایجی که به شما اجازه کار در مشاغل مورد نیاز ایتالیا را می دهد عبارتند از:

  • ویزای خوداشتغالی
  • ویزای کاری
  • کار فصلی
  • ویزای دانشجویی
  • ویزای ورزشی
  • ویزای تعطیلات کاری
  • شغل هنری

علاوه بر این ویزاها ، ایتالیا در حال بررسی جهت اعلام ویزای دیجیتال نومد (digital nomad) است که این ویزا به شما امکان می دهد تا بتوانید از راه دور در کشور ایتالیا کار کنید. در حال حاضر ، جزئیات محدودی راجع به این نوع ویزا ارائه شده است.

شرایط کار در ایتالیا برای ایرانیان

شهروندان غیر اتحادیه اروپا از جمله ایرانیان برای این که بتوانند در یکی از موقعیت های موجود در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا کار کنند ، نخست می بایست به دنبال کارفرمایی ایتالیایی برای استخدام باشند. در ادامه کارفرما برای اجازه کار متقاضی درخواست خواهد داد.

لذا ، تنها در صورتی که کارفرما مجوز کار برای شخص دریافت کند و آن را برای وی ارسال نماید ، متقاضی می تواند برای ویزای کار ایتالیا از طریق کنسولگری یا سفارت ایتالیا در کشور خود درخواست دهد.

با دریافت ویزای کار ایتالیا می توان وارد ایتالیا شد و جهت اقامت و کار قانونی در این کشور درخواست داد. دقت کنید که ، اعتبار ویزای کار ایتالیا معمولاً برای مدت قرارداد کاری است ، اما بیش تر از دو سال معتبر نیست و تا پنج سال می توان آن را تمدید نمود.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار جهت کار در ایتالیا شامل موارد زیر می باشند:

  • کپی قرارداد کار که توسط کارفرما امضا شده
  • اصل و یک کپی از Nulla Osta (مدرکی که به ساکنین کشورهای غیر اتحادیه اروپا امکان می دهد تا جهت اخذ ویزای کار ایتالیا اقدام نمایند.)
  • تکمیل نمودن فرم درخواست ویزای اقامت طولانی مدت کشور ایتالیا
  • پاسپورتی معتبر با حداقل دو صفحه خالی
  • عکس پاسپورتی
  • ارائه مدارکی جهت اثبات داشتن محل اقامتی در ایتالیا
  • اثبات تمکن مالی کافی (6079 یورو برای هر سال اقامت)
  • مدرک پرداخت هزینه ی ویزا
  • مدرک دیپلم یا سایر گواهینامه ها

توجه داشته باشید که ، مدارک ذکر شده برای موقعیت های شغلی در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا ، شامل برخی از موارد مهم می باشند و می تواند با توجه به شرایط تان به مدارک دیگری نیز نیاز باشد. لذا ، برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد مدارک مورد نیاز برای ویزای کار ایتالیا بهتر است با کنسولگری یا سفارت ایتالیا در ارتباط باشید.

علاوه بر این ، شخص متقاضی باید مدارکی را به ایتالیا ارسال نماید تا بدین طریق کارفرما بتواند جهت درخواست اجازه کار برای وی اقدام نماید.

اما از آن جا که کارفرما برای مجوز کار ، از طریق اداره مهاجرت استان خود درخواست می دهد و هر اداره ی مهاجرتی شرایط متفاوتی دارد ، لذا می بایست با کارفرمای خود تماس داشته و در مورد مدارک مورد نیاز اطلاعات دقیقی دریافت نمایید.

به طور کلی ، اسامی مشاغل بازار کار مورد نیاز ایتالیا هر ساله اعلام می شود و این لیست شامل موقعیت های شغلی متفاوتی است که متقاضیان می توانند با توجه به تخصص خود ، در یکی از آن ها استخدام شوند. اگر شما هم از داوطلبین کار در کشور ایتالیا هستید ، وکلا و کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین به شما کمک خواهند کرد تا مراحل اخذ ویزای کار این کشور را به راحتی طی کنید و در شغل مورد علاقه تان در کشور ایتالیا مشغول به کار شوید.

سوالات متداول

در موقعیت های شغلی مورد نیاز ایتالیا چه مشاغلی به چشم می خورد؟

مهندسین ، سازندگان ، پزشکان و برنامه نویسان ، متخصصان آی تی ، کارهای تخصصی در کارخانه ها و کارهای سنتی نظیر نجاری و بافندگی ، مشاغل فصلی (توریستی و کشاورزی) ، معلمی زبان انگلیسی ، مشاغل خلاق ،  مشاور بازرگانی ، پرستار ، پرستار بچه ، سازنده (گرایش های مختلف) ، متخصصان بازاریابی و غیره در فهرست مشاغل مورد نیاز کشور ایتالیا جای دارند.

برای استخدام در یکی از موقعیت های موجود در لیست مشاغل مورد نیاز ایتالیا رعایت چه شرایط و الزاماتی لازم است؟

شهروندان غیر اتحادیه اروپا و از جمله ایرانیان برای این که بتوانند در ایتالیا کار کنند ، درابتدا باید به دنبال یافتن کارفرمایی ایتالیایی جهت استخدام باشند و با ارسال مدارک مورد نیاز به ایتالیا ، کارفرما می تواند برای اجازه کار متقاضی درخواست دهد.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *