کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 26 بهمن 1401 | آخرین بروزرسانی:

بر  طبق گزارشات اداره آمار آلمان ، یک خانواده یک نفره به صورت ماهانه به 1629 یورو نیاز دارد ؛ همچنین بر طبق اظهارات اتحادیه دانشجویان آلمان ، یک دانشجو برای زندگی در آلمان به 867 یورو در ماه نیاز خواهد داشت ؛ علاوه بر این ، بسته به بازار مسکن ، اجاره ها در […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

بر  طبق گزارشات اداره آمار آلمان ، یک خانواده یک نفره به صورت ماهانه به 1629 یورو نیاز دارد ؛ همچنین بر طبق اظهارات اتحادیه دانشجویان آلمان ، یک دانشجو برای زندگی در آلمان به 867 یورو در ماه نیاز خواهد داشت ؛ علاوه بر این ، بسته به بازار مسکن ، اجاره ها در آلمان بالاتر از 332 یورو خواهد بود ؛ اما آیا کار دانشجویی در آلمان راه حل تامین هزینه های تحصیل و زندگی است؟ یک دانشجو چقدر می تواند درآمد داشته باشد؟ اصلا آیا کار حین تحصیل ممکن است؟

خوشبختانه ، اقتصاد خوب آلمان باعث شده تا فرصت های شغلی بسیاری برای دانشجویان در آلمان وجود داشته باشد تا بدین گونه ، متقاضیان بتوانند از درآمدی اضافی برای تامین مخارج زندگی خود برخوردار باشند.

به طور کلی ، بسیاری از دانشجویان در آلمان در زمان اوقات فراغت خود کار می کنند ؛ برخی از این افراد ممکن است به عنوان دستیار پژوهشی در دانشگاه ها ، مؤسسات تحقیقاتی و یا در کتابخانه ها مشغول به کار شوند و برخی دیگر به عنوان پیشخدمت یا پرستار بچه درآمد داشته باشند ؛ اگر شما هم دانشجویی در آلمان خواهید بود ، بدون شک کار دانشجویی در این کشور و اطلاع از شرایط کار دانشجویی در آلمان برای شما نیز مهم خواهد بود که با دنبال کردن مقاله پیش رو ، به پاسخ بسیاری از سوالات خود خواهید رسید ؛ اما در صورت نیاز به اطلاعات بیش تر ، کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان خواهند بود.

در کنار این مقاله پیشنهاد میشه مقالات نحوه اخذ جاب آفر آلمان و کاریابی در آلمان را نیز بخوانید.

مزایای کار دانشجویی در المان

کار حین تحصیل در آلمان شامل مزایای زیادی است که از جمله مزایای کار دانشجویی آلمان می توانند موارد زیر باشند:

  • کار دانشجویی در المان ، درآمدی اضافی را در پی دارد که در تامین هزینه های زندگی و تحصیل در آلمان بسیار کمک خواهد کرد.
  • دانشجویان برای کار در آلمان ، می توانند به عنوان همکار ، کارمند ، سرپرست ، تازه کار و یا متخصص مشغول به کار شوند ؛ لذا ، دانشجو با کار حین تحصیل بر دایره دوستان خود خواهد افزود و با افرادی غیر از دانشگاهیان آشنا خواهد شد.
  • داشتن کار دانشجویی در کشور آلمان باعث تقویت رزومه کاری می شود ؛ چرا که برای استخدام کنندگان و کارفرمایان داشتن تجربه عملی می تواند مهم باشد.
  • کار حین تحصیل در آلمان ثابت می کند که دانشجو در عین این که کار می کند ، می تواند زمان را به خوبی مدیریت نماید.

اما پیش از شروع کار به عنوان یک دانشجوی بین المللی ، می بایست در مورد شرایط و مقررات کلی کار در کشور آلمان اطلاع داشته باشید ؛ چرا که اشتباه در این مورد می تواند صورت حساب های بیمه و مالیات شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

شرایط و نحوه دریافت اجازه کار برای دانشجویان در آلمان

قوانین و مقررات مشخصی در رابطه با نحوه کار دانشجویان در آلمان وجود دارد ؛ اما شرایط و نحوه دریافت اجازه کار دانشجویی در آلمان می تواند بین دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا متفاوت باشد.

دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا

در صورتی که دانشجو از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا و همچنین دانشجویان ایسلند ، لیختن اشتاین ، نروژ یا سوئیس باشد ، جهت یافتن کار در آلمان به مجوز کار نیازی نخواهد داشت و دانشجویان این کشورها از حقوقی مشابه با دانشجویان بومی برخور بوده و دسترسی آزاد به بازار کار آلمان دارند ؛ با این وجود ، دانشجویان این کشورها تا 20 ساعت در هفته طی ترم می توانند کار کنند و اجازه کار بیش از این ساعات را نیز دارند ؛ همچنین ، دانشجویان اتحادیه اروپا در طی تعطیلات ترم ، می توانند تا 40 ساعت در هفته کار کنند.

اما با این که امکان کار بیش از 20 ساعت در هفته برای این دانشجویان وجود دارد ، اما توصیه نمی شود ؛ چرا که در این صورت دولت با آن ها به مانند یک کارمند و نه دانشجو رفتار خواهد کرد ؛ لذا ، در صورت کار بیش از 20 ساعت در هفته ، می بایست به سیستم تامین اجتماعی آلمان مالیات پرداخت نمایند.

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا غیرمنطقه اقتصادی اروپا

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا غیرمنطقه اقتصادی اروپا می توانند تا 120 روز کامل در سال و یا 240 نیم روز در سال (چه طی ترم و چه زمان تعطیلات) کار کنند ؛ اما در صورتی که دانشجو به عنوان دستیار آموزشی و یا دستیار پژوهشی در داخل دانشگاه مشغول به کار شود ؛ در این صورت محدودیت زمانی برای کار وجود نخواهد داشت و قانون 120 روزه برای وی اعمال نمی شود ؛ چرا که هیچ محدودیتی برای مشاغل در دانشگاه وجود ندارد ؛ اما در صورت انجام چنین کارهایی می بایست اداره ثبت اتباع خارجی را مطلع سازید.

همچنین ، دوره های کارآموزی (با حقوق یا بدون حقوق و یا داوطلبانه) به عنوان کاری عادی به حساب می آیند ؛ بدین معنا که با انجام هر روز کارآموزی ، از تعداد 120 روز کار مجاز کسر خواهد شد ؛ اما دوره های کارآموزی اجباری که برای برنامه مورد نیاز است ، به عنوان کار عادی برای شما محاسبه نمی شود و دانشجو می تواند ساعات بیش تری کار کند.

دقت داشته باشید که دانشجویان شهروند کشورهای غیر اتحادیه اروپا اجازه کار به صورت خوداشتغالی و یا آزاد را ندارند.

علاوه بر این ، در صورتی که دانشجوی دوره زبان یا دوره مقدماتی (Studienkolleg) باشید ، قوانین سختگیرانه تری وجود دارد ؛ یعنی این که دانشجو تنها در دوره های بدون سخنرانی و فقط در صورتی مجاز به کار است که موافقت آژانس استخدام فدرال (Agentur für Arbeit) و اداره مهاجرت (Ausländerbehörde) را دریافت کرده باشد.

شرایط و نحوه دریافت اجازه کار دانشجویی در آلمان
شرایط و نحوه دریافت اجازه کار دانشجویی در آلمان

به طور کلی ، موقعیت های کاری چه با درآمد باشند و چه بدون درآمد ، به عنوان کار معمولی به حساب می آیند و از میزان ساعات مجاز شما برای کار کسر خواهد شد ؛ همچنین ، کار بیش از ساعات مشخص شده توصیه نمی شود ؛ چرا که دانشجو را ملزم به پرداخت بیمه درمانی ، بیکاری و غیره خواهد کرد ؛ علاوه بر این ، نقض قوانین مربوطه می تواند منجر به اخراج دانشجو شود.

دقت کنید ، در صورتی که دانشجو بخواهد در آلمان در حین تحصیل کار نماید ، می بایست به آژانس استخدام فدرال و اداره اتباع خارجی درخواست دهد ؛ این مجوز بسته به بازار کار منطقه ای که دانشجو دوره تحصیل خود را می گذراند ، اعطا می شود.

تفاوت روز کامل و نیم روز

روز کامل در آلمان ، 8 ساعت تعریف شده و هفته کاری کامل شامل 40 ساعت می باشد ؛ به عبارتی ، دانشجو می تواند تنها 2.5 روز کامل در هفته در طی ترم کار کند که این محدودیت در طی ترم و در طول تعطیلات تابستانی قابل تجاوز است ؛ اما با این وجود ، دانشجوی بین المللی می بایست سهمیه سالانه را در نظر داشته و مطمئن شود که از محدودیت 120 روز کامل در سال تجاوز نخواهد کرد.

همچنین ، بر اساس قوانین کشور آلمان ، هر چیزی تحت تعریف هفته کامل ، به عنوان نیم روز یا پاره وقت تعریف می شود ؛ لذا ، کار پاره وقت معمولاً به شغلی در آلمان اطلاق می شود که در هفته به 20 ساعت کار و یا کمتر نیاز داشته باشد.

میزان درامد دانشجویانی که در آلمان کار می‌کنند

درآمد کار دانشجویی در آلمان به چه میزان است؟ درآمدی که دانشجو به صورت ماهیانه به ازای کار دانشجویی به دست خواهد آورد به موارد متعددی چون موقعیت شغلی ، منطقه محل اشتغال و تخصص وی بستگی خواهد داشت ؛ اما دقت کنید که به طور کلی ، با درآمدی که از مشاغل پاره وقت غیر آکادمیک اخذ می نمایید ، نمی توانید هزینه های زندگی را به طور کامل تامین کنید.

همچنین ، توجه کنید که مقررات حداقل دستمزد در آلمان اعمال می شود (در حدود 9.82 یورو برای هر ساعت) و دستمزد مشاغل دانشجویی با مهارت های بالاتر ، از 11 تا 20 یورو در هر ساعت متغیر خواهد بود ؛ کار در کترینگ و کافه ها تقریبا شامل حداقل درآمد می باشد و با این که کارهای آنلاین می توانند در حین تحصیل مناسب باشند و برای برخی از دانشجویان به عنوان بهترین کارهای دانشجویی در المان ، شناخته می شوند ، اما حداقل مقررات پرداخت ، برای مشاغل آنلاین وجود ندارد.

میزان درامد دانشجویانی که در آلمان کار می‌کنند
میزان درامد دانشجویانی که در آلمان کار می‌کنند

علاوه بر این ، محدودیت درآمد 450 یورو (491 دلار آمریکا) در ماه برای کار دانشجویی در آلمان وجود دارد ، بدین معنا که اگر دانشجو دارای درآمدی بیش از این میزان باشد ، می بایست مالیات بپردازد ؛ بدین ترتیب ، به دانشجو یک شماره مالیات بر درآمد تعلق خواهد گرفت و هر ماهه مبلغ خاصی از حقوق متقاضی به طور خودکار کسر خواهد شد که در صورت ارائه ی اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات ، در پایان سال می توان آن را پس گرفت.

دقت کنید که ، درآمد بیش از میزان تعیین شده ماهانه ممکن است بر بیمه درمانی تحصیلی نیز تأثیر بگذارد ؛ چرا که معمولاً دانشجویان به عنوان دانشجو و نه به عنوان یک کارمند ، حتی در صورت داشتن شغلی پاره وقت ، بیمه می شوند ؛ لذا ، در صورت کسب درآمدی بیش از میزان مشخص شده ، دانشجو می بایست حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت نماید که شامل بیمه درمانی ، بیمه خدمات مراقبت پرستاری ، بیمه بازنشستگی و بیمه بیکاری می باشد.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را که تحت نظر مشاوران مهاجرتی نگارش شده است بررسی نمایید:

>>>> چگونه به آلمان مهاجرت تحصیلی کنیم

انواع کارهای دانشجویی در کشور آلمان

کار دانشجویی در آلمان در بین دانشجویان بین المللی ، امری کاملا عادی است ؛ همچنین ، از آن جا اکثر دانشجویان تمایل به فعالیت در مشاغل پاره وقت دارند و این که یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا نمی تواند یک سال تمام وقت کار کند ، بهتر است از محبوب ترین مشاغل پاره وقت در آلمان مطلع باشید ؛ به طور کلی ، انواع اصلی مشاغل موجود برای دانشجویان بین المللی در آلمان جهت کسب تجربه ای حرفه ای شامل موارد زیر هستند:

  • مشاغل پاره وقت
  • مشاغل تعطیلات تابستانی یا زمستانی
  • دوره های کارآموزی
  • کارهای داوطلبانه
  • دوره های کارآموزی

در ادامه برخی ازمشاغل رایج دانشجویی در آلمان آورده شده است.

دستیار پژوهشی در دانشگاه (Research assistant)

فعالیت به عنوان دستیار پژوهشی که به عنوان کار دانشجویی در آلمان در نظر گرفته می شود ، شامل مزایای زیادی است ؛ چرا که می توان با محیط و پرسنل دانشگاه آشنا شد و همچنین ، این گونه مشاغل می توانند در تحصیل به دانشجو کمک کنند.

دستیار علمی (Office assistant)

وظایف اصلی یک دستیار علمی ، پاسخگویی به تلفن ها ، دادن اطلاعات به مشتریان یا شرکای شرکت و دیگر وظایف اداری می باشد.

تدریس خصوصی زبان

اگر به زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری تسلط دارید ، به راحتی می توانید به عنوان معلم خصوصی در مدارس و یا حتی در بعضی از شرکت های محلی شغلی بیابید.

موقعیت های شغلی در کافه ها

موقعیت هایی شغلی نظیر پیش خدمتی در کافه ها معمولاً از محبوب ترین و ساده ترین مشاغل پاره وقت در بین دانشجویان می باشند ؛ این گونه مشاغل ، به دانشجو امکان می دهد تا بیش تر اجتماعی شوند ، با افراد مختلف ارتباط برقرار نمایند و با اشخاصی جدید آشنا شوند.

اکثر این مشاغل از برنامه زمانی انعطاف پذیری برخوردارند و حقوق دریافتی 7 یورو در ساعت می باشد.

فروشنده مغازه خرده فروشی

یک فروشنده مغازه خرده فروشی به مشتریان اطلاعاتی در مورد محصولات می دهد و در انتخاب بهترین محصول به مشتری کمک خواهد کرد ؛ لذا در این شغل ، به مهارت های ارتباطی بالا نیاز خواهد بود.

پرستار بچه

اگر بچه ها را دوست دارید و دارای حداقل تجربه کمی در مورد نگه داری و چگونگی رفتار با بچه ها هستید ، این شغل می تواند مناسب شما باشد ؛ شغل پرستاری از کودک دارای دستمزد خوبی است و پس از مدتی ، امکان مذاکره دوباره در مورد حقوق وجود دارد.

کارشناس مرکز تماس

کارشناس مرکز تماس به تلفن ها پاسخ می دهد ، شکایات یا درخواست های مشتریان را آنالیز کرده و آنها را مدیریت می کند ؛ در این شغل می بایست صبور ، با سیاست و دارای مهارت های اجتماعی باشید ؛ دانش خوب زبان آلمانی نیز در این شغل ضروری است و در اکثر مواقع می توان برنامه خود را تنظیم کرد.

مامور تحویل

مامور تحویل برای یک شرکت خرید آنلاین و یا رستوران کار می کند و محصولات را به درب منزل مشتریان تحویل خواهد داد ؛ این شغل درآمد خوبی دارد و انعام هایی را نیز دریافت خواهید کرد.

گردشگری و جهانگردی

گردشگری به عنوان نوعی کار فصلی ، همیشه در صنعت هتل داری و خدمات پذیرایی ، به خصوص در مقاصد گردشگری آلمان مورد تقاضا می باشد.

کارهای آنلاین

مشاغل پاره وقت آنلاین در آلمان نیز در دسترس دانشجویان بین المللی است ؛ اما گزینه ها ممکن است محدود باشند.

حقوق کار دانشجویی در آلمان

در زمان انتخاب شغل ، می بایست به موقعیت مکانی ، حقوق و همچنین شرایط شغل مورد نظر توجه داشت تا تداخلی در برنامه تحصیلی به وجود نیاید و دانشجو بتواند بدون مشکل تحصیلات خود را ادامه هاد ؛ در همین راستا حقوق برخی از مشاغل دانشجویی در آلمان در جدول زیر ذکر شده اند:

حقوق کار دانشجویی در آلمان
حقوق کار دانشجویی در آلمان
نوع شغلحقوق دریافتی
دستیار پژوهشی در آلمان11 – 12 یورو در ساعت
پرستار بچه10-15 یورو در ساعت
مامور تحویل11 یورو در هر ساعت
کارشناس مرکز تماس15 یورو در هر ساعت
فروشنده مغازه خرده فروشی9 یورو در هر ساعت
موقعیت هایی شغلی در کافه ها7 یورو در هر ساعت
تدریس خصوصی زبان12 تا 15 یورو در ساعت
دستیار علمی در آلمان12 یورو در هر ساعت

دانشجویان چگونه در آلمان کار پیدا کنند؟

یافتن کار دانشجویی در آلمان نباید زیاد سخت باشد ، چرا که در اکثر نقاط آلمان می توان موقعیت های شغلی متنوعی را یافت ؛ اما برای پیدا کردن بهترین کارهای دانشجویی در المان از چه طریقی می توان اقدام نمود؟

  • آژانس های استخدام (Bundesagentur für Arbeit): شامل موقعیت شغلی برای دانشجویان هستند.
  • مرکز کاریابی دانشگاه: کلیه دانشگاه های آلمان دارای مرکز کاریابی هستند و در این مرکز مشاغلی که به نیروی کار نیاز دارند را می توان برای دانشجو درخواست داد.
  • تابلوی اعلانات دانشگاه: یکی دیگر از روش های خوب برای یافتن شغل دانشجویی ، تابلوی اعلانات دانشگاه است ، که در این تابلو اعلانات هر فردی می تواند یک بروشور جهت درخواست هر چیزی قرار دهد.
  • استفاده از وب سایت های آنلاین: وبسایت های آنلاین نظیر appjobs یا Young Capital دارای فهرست های به روزی از مشاغل هستند.

در مجموع ، آلمان به دلیل داشتن اقتصادی پر رونق شامل مشاغل زیادی است که دانشجویان بین المللی می توانند در این مشاغل مشغول به فعالیت شوند ؛ کار دانشجویی در آلمان که امری متداول در بین دانشجویان بین المللی است ، علاوه بر کمک به تامین هزینه های زندگی ، می تواند به تقویت رزومه و تجربه کاری دانشجو کمک زیادی کند ؛ اگر در خصوص کار دانشجویی در آلمان پرسش های بدون جواب دیگری در ذهن دارید ، می توانید از مشاورین موسسه مهاجرتی مهرآفرین در یافتن پاسخ پرسش هایتان راهنمایی بخواهید.

دانشجویان بین المللی برای کار دانشجویی در آلمان تا چند ساعت می توانند کار کنند؟

به طور کلی ، دانشجویان بین المللی که از شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند ، می توانند تا 120 روز کامل و یا 240 نیم روز در سال کار کنند.

آیا دانشجو می تواند بیش تر از تعداد روزهای تعیین شده ، در آلمان کار کند؟

ممکن است با ارسال یک درخواست به اداره امور خارجیان و آژانس استخدام فدرال جهت مجوز برای ساعات کار طولانی تر درخواست داد که این مجوز معمولاً برای مشاغل تخصصی ارائه می شود و آژانس استخدام باید در رابطه با این که آیا در مورد شما صدق می کند یا خیر ، راهنمایی کند.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 2نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *