ویزای کارآفرینی آلمان

ویزای کارآفرینی آلمان

ویزای کارآفرینی آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 28 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

ویزای کارآفرینی آلمان از چه شرایطی برخوردار است؟ در آلمان دو راه برای راه اندازی کسب و کار دارید، می‌توانید به عنوان یک فریلنسر (Freiberufler) وارد بازار کار آلمان شوید و یا این که کسب و کاری به عنوان یک کارآفرین خوداشتغال (Gewerbe) در این کشور راه اندازی کنید.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

فهرست مطالب

ویزای کارآفرینی آلمان از چه شرایطی برخوردار است؟ در آلمان دو راه برای راه اندازی کسب و کار دارید، می‌توانید به عنوان یک فریلنسر (Freiberufler) وارد بازار کار آلمان شوید و یا این که کسب و کاری به عنوان یک کارآفرین خوداشتغال (Gewerbe) در این کشور راه اندازی کنید.

اگر بخواهید به عنوان یک کارآفرین خوداشتغال کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید، لازم است تا برای اجازه اقامت به منظور خوداشتغالی درخواست دهید؛ برای دریافت این مجوز، می‌بایست معیارهای کلی و الزاماتی را رعایت نمایید که در ادامه به همین موضوع پرداخته شده است؛ البته کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در رابطه با اخذ ویزای کارآفرینی آلمان راهنمایی‌های لازم را خواهند داشت.

مزایای کارآفرینی در آلمان

آلمان مکانی عالی برای راه اندازی کسب و کار و طرح‌های خوداشتغالی است و امکان اقامت از طریق کارآفرینی در آلمان وجود دارد؛ از مزایای کارآفرینی در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اقتصادی پویا

اقتصادی پویا، قدرت سرمایه گذاری، روح نوآوری، موقعیت کشور در قلب یک شبکه حمل و نقل متراکم در مرکز اروپا و کارگران بسیار ماهر، از جمله مزایایی هستند که توسط آلمان به عنوان یک مکان تجاری ارائه می‌شود؛ همچنین، علم و تحقیق با گرایش عملی و متخصصین واجد شرایط، محیطی عالی برای نوآوری ایجاد کرده است.

محل خوبی برای شکوفایی ایده‌ها

آلمان محل خوبی برای شکوفایی ایده هاست و بعنوان یک کارآفرین در آلمان، می‌توان انتظار یک محیط سیاسی و اقتصادی پایدار برای ایده‌ها را داشت که توسط قانون محافظت می‌شود.

ذهنی باز

آلمان با ذهنی باز کشور مهاجرت است؛ بطوری که تنها در سال 2020، تقریبا 1.2 میلیون نفر از خارج از کشور برای زندگی به آلمان آمده اند، در اکثر موارد، مهاجرین خواسته‌های خاصی دارند که شما ممکن است بعنوان یک خارجی بیشتر از آلمانی‌ها با این خواسته‌ها آشنا باشید که این خود می‌تواند نقطه شروع یک ایده تجاری باشد.

مشوق‌های سرمایه گذاری

شاخص‌های تاثیرگذار بر میزان کارآفرینی در آلمان
شاخص‌های تاثیرگذار بر میزان کارآفرینی در آلمان

مشوق‌های سرمایه گذاری از دیگر مزایای اقدام برای اقامت کارآفرینی آلمان است؛ آلمان دارای طیف گسترده ای از برنامه‌های تشویقی و ابزارهای بودجه عمومی است که می‌تواند در پروژه‌های مختلف می‌تواند استفاده شود.

تعهد عمیق به نوآوری

تعهد عمیق به نوآوری از دیگر خصوصیات آلمان است؛ آلمان تمرکز زیادی بر استفاده از علم در جهت منافع اقتصادی دارد؛ این کشور از سابقه ای قوی در تبدیل موثر تحقیقات به برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی برخوردار است و این تمرکز عملی دلیلی برای ایجاد شغل و راهی برای ترکیب تحقیقات علمی آلمان به نفع جامعه بوده است.

فرهنگ استارتاپی قوی

آلمان دارای فرهنگ استارتاپی قوی است؛ این کشور با نیروی کار کارآمد شناخته می‌شود؛ سرزندگی، نگرش باز، نوآوری و ماهیت بین المللی این کشور، به لطف تنوع در تخصص و ارتباطات، آن را به مکانی ایده آل برای راه اندازی کسب و کار کرده است.

ایده‌های موفق کارآفرینی در آلمان

آلمان کشوری آرام است و ایده‌های کارآفرینی در آلمان ارزشمند است؛ همچنین، شرایط مناسبی برای همه نوع تجارتی در این کشور وجود دارد و برای کارآفرینانی که می‌خواهند کسب و کار یا شرکت خود را در آلمان راه‌اندازی کنند، شرایط تسهیل شده است؛ علاوه بر این، آلمان مؤسسات تحقیقاتی را تأمین مالی می‌کند؛ از ایده‌های موفق کارآفرینی در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد مرکز مراقبت‌های روزانه
  • تجارت آبزی پروری
  • مشاوره شغلی
  • ایده‌های تجاری خرده فروشی مد در آلمان
  • خرده فروشی محصولاتی که سازگار با محیط زیست است.
  • راه اندازی آژانس بازاریابی و تبلیغات آنلاین
  • راه‌اندازی یک شرکت آموزشی
  • ایده‌های تجاری در رابطه با غذا و فست فود
  • کسب و کارهایی در ارتباط با حیوانات خانگی
  • کسب و کار بیوتکنولوژی
  • کسب و کار مرتبط با گردشگری
  • کسب و کارهای یکپارچه

ایده‌های تجاری در رابطه با غذا و فست فود

ایده‌های تجاری در رابطه با غذا و فست فود، یکی از فرصت‌های عالی برای راه اندازی کسب و کار در کشور آلمان است؛ در این راستا می‌توان به راه اندازی یک کافه، رستوان و یا یک نانوایی فکر کرد.

کسب و کارهایی در ارتباط با حیوانات خانگی

کسب و کارهای مرتبط با حیوانات خانگی نیز ایده ای عالی برای دریافت اقامت کارآفرینی آلمان است؛ چرا که آلمانی‌ها عاشق حیوانات خانگی هستند؛ لذا می‌توان یک مرکز مراقبت از حیوانات خانگی راه اندازی کرد و یا خدمات ارائه داد.

کسب و کارهای بیوتکنولوژی

حوزه‌های مختلفی در رابطه با کسب و کارهای بیوتکنولوژی وجود دارد که شامل فراوری مواد غذایی، کودهای زیستی، تولید آفت کش‌های زیستی، کشت بافت و غیره می‌شوند.

کسب و کارهای مرتبط با گردشگری

فرصت‌های تجاری عالی در خصوص کسب و کارهای مرتبط با گردشگری در آلمان وجود دارد و این صنعت تا حد زیادی به اقتصاد آلمان کمک می‌کند؛ لذا می‌توان آژانس مسافرتی یا باشگاه گردشگری برای ارائه بسته‌های مختلف به گردشگرانی که قصد دارند تعطیلات را در آلمان بگذرانند، راه اندازی کرد.

کسب و کارهای مرتبط با مهاجرین

کسب و کارهای مرتبط با مهاجرین نیز ایده مناسبی برای راه اندازی کسب و کار در کشور آلمان است؛ چرا که پناهندگان و مهاجران درصد قابل توجهی از جمعیت آلمان را تشکیل می‌دهند؛ یکی از ایده‌ها جهت دریافت ویزای کارآفرینی کشور آلمان، راه اندازی یک کسب و کار برای ادغام مهاجرین و کمک به آنها جهت سازگاری با زندگی جدیدشان است.

در این راستا، می‌توان طرح‌هایی برای استفاده از نیروی کار مهاجرین در بازار کار آلمان و اجرای برنامه‌های اجتماعی جهت کمک و مشاوره تخصصی به آنها ایجاد کرد و کارگاه‌هایی را برای آموزش مهارت‌های اساسی به آنها ترتیب داد.

همچنین می‌توان به افرادی که دارای مدرک تحصیلی هستند، در یافتن شغلی متناسب با مدرکشان کمک کرد؛ حتی می‌توان جلساتی را برای آماده سازی جهت مصاحبه‌های شغلی، نحوه نوشتن رزومه و انگیزه نامه و ارائه مشاوره‌های تخصصی برای افراد در نظر گرفت و از آنجا که برای زندگی در آلمان یادگیری زبان آلمانی ضروری است، می‌توان دوره‌های زبان ارائه داد.

مشاوره شغلی

افراد زیادی در آلمان هنوز در مورد انتخاب شغلی مناسب در راستای استعدادهایشان سردرگم هستند؛ همچنین، دانشجویان بین المللی که برای تحصیل وارد این کشور می‌شوند، به راهنمایی و مشاوره در مورد یافتن شغلی مناسب پس از اتمام دوره تحصیلی خود نیاز دارند؛ لذا، ایده مشاوره شغلی، یک ایده عالی برای راه اندازی کسب و کار است.

ایجاد مرکز مراقبت‌های روزانه

ایجاد مرکز مراقبت‌های روزانه نیز یک ایده خوب جهت کسب درآمد در آلمان است؛ در حال حاضر نیازی به اخذ مجوز برای راه اندازی این نوع کسب و کار کوچک در آلمان نیست و از آن جا که بسیاری از والدین در آلمان به پرستار کودک برای مراقبت از فرزندان خود نیاز دارند، به ویژه در مواردی که زن و شوهر هر دو شاغل هستند، می‌توان خدمات نگهداری از کودک را ارائه داد.

ایجاد مرکز مراقبت‌های روزانه کارآفرینی آلمان
ایجاد مرکز مراقبت‌های روزانه کارآفرینی آلمان

مراقبت از سالمندان

به طور کلی، سالمندان به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند؛ لذا، مراقبت از سالمندان یک ایده تجاری خوب در کشور آلمان است؛ در این راستا می‌توان کسب و کار و مرکزی را جهت ارائه خدمات مراقبتی و مراقبت از سالمندان راه اندازی کرد و خدمات پرستاری و کارشناسان پزشکی را برای افراد دارای بیماری یا معلولیت شدید ترتیب داد؛ همچنین، ایجاد یک وبسایت و بازاریابی و تبلیغاتی خوب برای راه اندازی کسب و کار مراقبت از سالمندان ضروری است.

شرایط اخذ ویزای کارآفرینی آلمان

اخذ ویزای کارآفرینی مستلزم اینست که شما خوداشتغال باشید؛ لذا هر فعالیتی که طبق دستورالعمل نباشد و بصورت مستقل و با هدف کسب سود انجام شود، عموماً خوداشتغالی محسوب می‌شود؛ بطور کلی، موسس یک شرکت یا یک کارآفرین مستقل، مدیر عامل و نماینده‌ی قانونی یک شرکت، تجار و معاون و نائب یک شرکت حق درخواست ویزای کارآفرینی را دارند.

لذا اگر می‌خواهید بعنوان یک کارآفرین خوداشتغال یک کسب و کار راه‌اندازی کنید، باید برای اجازه اقامت به‌منظور خوداشتغالی درخواست دهید؛ برای درخواست ویزای خوداشتغالی و راه اندازی کسب‌و کار در آلمان، لازمست تا معیارها و الزاماتی را رعایت نمایید؛ شرایط اخذ ویزای کارآفرینی آلمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک طرح تجاری جامع ارائه دهید و اهداف را مشخص نمایید.
  • تجربه تجاری مرتبط داشته باشید.
  • کسب‌و کار و یا شرکتی که متقاضی قصد ثبت آن را دارد، باید تأثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان داشته باشد و تقاضای منطقه ای یا اقتصادی را برآورده سازد.
  • کسب و کار یا شرکت باید منجر به استخدام حداقل پنج نفر جدید در آلمان شود.
  • متقاضی باید تامین مالی موردنیاز جهت ایجاد کسب و کار را از طریق سرمایه یا تعهد وام تضمین نماید.
  • کارآفرین نباید دارای سابقه کیفری باشد.
  • علاقه تجاری یا تقاضای منطقه‌ای برای محصولات یا خدمات شما وجود داشته باشد.
  • دانش زبان آلمانی در سطح پایه

اگر به خدمات مشاوره‌ای در خصوص اقامت کارآفرینی آلمان نیاز دارید؛ هلدینگ مهاجرتی مهرآفرین آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

شرایط لازم برای اخذ اقامت کارآفرینی در آلمان

شرایط لازم برای اخذ اقامت کارآفرینی در آلمان چیست؟ در صورتی که بخواهید به عنوان خویش فرما یا کارآفرین وارد بازار کار آلمان شوید، باید مجوز اقامت دریافت کنید؛ البته این اجازه اقامت در صورتی اعطا می‌شود که بتوانید ثابت کنید که توانایی تامین مالی پروژه، تامین مالی خود و مجوز انجام آن حرفه را دارید.

همچنین، در صورتی که بیش از 45 سال سن داشته باشید، باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد شرایط مناسبی برای دوران پیری خواهید داشت؛ اگر ایده کسب و کار موفقیت آمیز باشد، می‌توانید مجوز اقامت خود را در ابتدا حداکثر برای سه سال تمدید کنید.

مدارک مورد نیاز ویزای کارآفرینی آلمان

اگر کارآفرینی از یک کشور غیر اتحادیه اروپا (کشورهای ثالث) مایل به راه اندازی کسب و کار در آلمان باشد و یا این که بخواهد شعبه منطقه ای یک شرکت را در این کشور باز کند، نیاز به دریافت مجوز اقامت دارد؛ مدارک مورد نیاز ویزای کارآفرینی آلمان شامل موارد زیر هستند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • ارائه طرح کسب و کار
  • ارائه مدارکی برای اثبات این که وجوه لازم برای سرمایه گذاری وجود دارد.
  • سندی که منبع سرمایه را ثابت کند.
  • مدارکی که ثابت کند تحصیلات دانشگاهی با ایده کسب و کار مرتبط است.
  • مدارک اقامت در آلمان نظیر قرارداد اجاره یا مدرکی مبنی بر مالکیت خانه
  • گواهی بیمه سلامت
  • رزومه کاری
  • گواهی اجازه اشتغال برای افرادی با سن بالای 45 سال

توجه کنید که مدارک دقیق مورد نیاز بسته به ملیت، نوع سرمایه گذاری و این که آیا خانواده تان نیز به شما ملحق خواهند شد یا خیر، متفاوت خواهد بود.

مبلغ سرمایه گذاری برای راه اندازی کسب و کار در آلمان

به طور کلی، حداقل مبلغ مورد نیاز برای ویزای کارآفرینی آلمان وجود ندارد؛ اما با این حال، توصیه ای غیر رسمی بیان می‌کند که برای راه اندازی کسب و کار در کشور آلمان باید حداقل 360000 یورو سرمایه گذاری کرد؛ این میزان سرمایه گذاری، تمام الزامات تعیین شده توسط دولت آلمان را برآورده می‌سازد.

مبلغ سرمایه گذاری برای راه اندازی کسب و کار در آلمان
مبلغ سرمایه گذاری برای راه اندازی کسب و کار در آلمان

دقت کنید که مبلغ سرمایه گذاری برای راه اندازی کسب و کار در کشور آلمان بسته به نوع کسب و کار متفاوت خواهد داشت؛ به عبارتی، کارآفرین مستقل که ارزان‌ترین و آسان‌ترین گزینه برای خوداشتغالی در آلمان است؛ مسئولیت تمام دارایی‌هایش را برعهده دارد؛ لذا در صورتی که کسب و کار دچار ورشکستگی شود، هیچ محافظتی وجود ندارد و  برای راه اندازی این کسب و کار تنها به هزینه‌های ثبت نیاز خواهد بود.

مقاله مرتبط: تمکن مالی ویزای آلمان

کارآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت

آیا کارآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت به سرمایه اولیه نیاز دارد؟ برای ثبت شرکت، بسته به نوع شرکت به سرمایه اولیه ای متفاوت نیاز خواهد بود، به طور مثال، Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH) (شرکت مسئولیت محدود) گسترده‌ترین شکل شرکت‌ها در کشور آلمان است و سرمایه اولیه برای این نوع از شرکت‌ها 25 هزار یورو می‌باشد.

همچنین، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت سهامی یا (Aktiengesellschaft (AG ، 50 هزار یورو است و ایجاد یک mini-GmbH بسیار ارزان‌تر است و نیاز به سرمایه گذاری اولیه فقط 1 یورو دارد؛ علاوه بر این، هزینه ثبت شرکت در آلمان 400 یورو می‌باشد.

نحوه ارائه بیزینس پلن برای کارآفرینی در آلمان

نحوه ارائه بیزینس پلن برای کارآفرینی در آلمان چگونه است؟ طرح کسب و کار توضیح می‌دهد که کارآفرین چه برنامه ای دارد و چگونه برنامه‌ریزی می‌کند؛ بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار، یک برنامه مکتوب و یک ابزار مهم برای هر کسب و کاری است؛ لذا این طرح باید کامل باشد و تمام جنبه‌های ایده کارآفرین را با جزئیات تشریح کند و توضیح دهد که چرا کسب و کار مورد نظر تأثیری مثبت بر اقتصاد آلمان خواهد داشت.

این طرح توسط اتاق بازرگانی و صنعت محلی در آلمان بررسی خواهد شد و اگر اتاق بازرگانی طرح کسب و کار شما را مورد تایید قرار دهد، باید برای ویزای خوداشتغالی برای فعالیت‌های کارآفرینی در سفارت آلمان در کشورتان درخواست دهید.

حال، یک بیزینس پلن چگونه می‌تواند یک تصور خوب از کسب و کار ایجاد کند؟ برای داشتن یک بیزینس پلن خوب به موارد زیر توجه کنید:

  • دریابید که دقیقا فردی که با آن ارتباط خواهید داشت، چه کسی است و مطابق با آن به سند رسیدگی کنید.
  • از ارائه سند ناقص خودداری کنید.
  • در صورتی که کارکنان بانک، مقامات، مشاوران و یا سایر افراد شرایطی را برای بیزینس پلن تعیین کرده اند، حتما آن‌ها را کنید.
  • بیزینس پلنی جذاب که تمیز، منظم و با چیدمان مناسب است، تهیه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که خلاصه اجرایی به بهترین شکل ممکن نوشته شده است.

شاخص‌های تاثیرگذار بر میزان کارآفرینی در آلمان

شاخص‌های تاثیرگذار بر میزان کارآفرینی در آلمان می‌توانند شامل نرخ مالیات، نرخ تورم و نرخ تولید ناخالص داخلی، سن و غیره باشند.

نرخ مالیات

در حالی که آلمان مشوق‌های مالیاتی زیادی ارائه می‌دهد، اما قوانین مالیاتی این کشور بسیار دشوار است؛ لذا لازم است تا زمان و منابع قابل توجهی را برای برآورده ساختن الزامات مالیاتی آلمان اختصاص دهید؛ کسب و کارها باید سالانه 9 مالیات پرداخت کنند که به طور متوسط ​​به 218 ساعت زمان تجاری نیاز دارند؛ علاوه بر مالیات‌ها، سهم پرداخت‌های تامین اجتماعی را نیز باید در نظر داشت.

پرداخت مالیات بر درآمد شرکت‌ها و مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌تواند بسیار محدود کننده زمان باشد؛ به طور کلی، 14 مالیات مختلف وجود دارد که ممکن است توسط مشاغل فعال در آلمان قابل پرداخت باشند؛ اما با این وجود، نرخ مالیات در آلمان در سال های اخیر ثابت مانده و در حدود 30 درصد می‌باشد.

نرخ تورم

به طور کلی، با بالا رفتن نرخ تورم قدرت خرید پایین می‌آید؛ شاخص قیمت مصرف کننده برای آلمان در اکتبر 2022، 122.2 بوده و نرخ تورم سالانه 10.4 درصد می‌باشد؛ همچنین، تورم از سپتامبر 2022 تا اکتبر 2022، 0.9 درصد بوده است.

نرخ تورم آلمان از سال 2018 به صورت زیر می‌باشد:

نرخ تورم آلمان در سال 20213.14 درصد2.64 درصد افزایش نسبت به سال 2020
نرخ تورم آلمان برای سال 20200.51 درصد0.94 درصد کاهش نسبت به سال 2019
نرخ تورم آلمان در سال 20191.45 درصد0.29 درصد کاهش نسبت به سال 2018
نرخ تورم آلمان در سال 20181.73 درصد0.22 درصد افزایش نسبت به سال 2017

تولید ناخالص داخلی

اقتصاد آلمان نه تنها یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است، بلکه بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست و پیش‌بینی می‌شود این کشور تا سال 2030 در میان کشورهایی با بیشترین تولید ناخالص داخلی قرار گیرد؛ در سال 2021، تولید ناخالص داخلی آلمان به 3570.62 میلیارد یورو رسید و در بین پنج کشور پیشرو در رتبه بندی تولید ناخالص داخلی جهان قرار گرفت؛ تولید ناخالص داخلی آلمان (GDP) از سال 2010 تا 2021 به صورت زیر است:

سال‌هاتولید ناخالص داخلی به میلیارد یورو
20163,134.74
20173,267.16
20183,367.86
20193,473.35
20203,367.56
20213570.62

بر اساس مدل‌های کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی آلمان تا پایان سال 2022 به 4000.00 میلیارد دلار برسد؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی آلمان در سال 2023 در حدود 3890.00 میلیارد دلار و در سال 2024 به 4120.00 میلیارد دلار برسد.

حمایت از سرمایه گذاران

بانک جهانی و IFC آلمان را از لحاظ قدرت حمایت از سرمایه گذاران در رده 100 قرار داده اند؛ همچنین، قانون تقویت حمایت از سرمایه گذار و بهبود عملکرد بازار سرمایه که در سال 2011 به امضا رسید، مقررات و نظارت کارآمدتری بر بازارها ایجاد کرد.

سن

آیا فعالیت‌های کارآفرینی در کشور آلمان به سن بستگی دارد؟ در آلمان محدودیت سنی برای کارآفرینی وجود ندارد؛ فقط اگر شخص بیش‌تر از 45 سال سن داشته باشد، باید برنامه‌های خود را برای بازنشستگی اعلام کند.

سن قانونی برای اقامت کارآفرینی آلمان
سن قانونی برای اقامت کارآفرینی آلمان

نرخ بیکاری

آلمان از جمله کشورهایی است که موقعیت‌های خالی زیادی در زمینه‌های مختلف شغلی دارد که این موقعیت‌ها توسط خارجیان می‌توانند پر شوند؛ لذا نرخ بیکاری در این کشور پایین است.

میزان مالیات در کشور آلمان

میزان مالیات در کشور آلمان نسبت به سایر کشورها نسبتا بالا است و به عنوان یک کارآفرین، شما مسئول پرداخت مالیات‌های خود هستید؛ اما این که کدام نوع مالیات به شما و کسب و کار شما مرتبط است تا حدود زیادی بسته به فرم حقوقی انتخابی تان دارد؛ بر این اساس دو مورد زیر را می‌توان متمایز کرد:

  • مالیات برای شرکت‌های غیر سهامی و واحدهای تجاری انفرادی(KG ، GbR ، OHG)
  • مالیات برای شرکت‌های سهامی (GmbH ، AG ، KGaA)

همچنین، نرخ مالیات شرکت برای آلمان 15 درصد است و مالیات همبستگی 5.5 درصدی از مالیات بر درآمد شرکت‌ها و مالیات شهرداری بین 14 تا 17 درصد بسته به شهرداری‌ها اعمال می‌شود که نرخ ترکیبی تقریبا بین 30 تا 33 درصد می‌باشد.

به هر حال، شما به عنوان یک فریلنسر یا خوداشتغال در آلمان، باید در حدود 14 تا 45 درصد از درآمد خود را بابت مالیات بر درآمد بپردازید و نرخ مالیات‌ها به میزان درآمد شما بستگی دارد:

  • تا 9744 یورو سالانه: معاف از مالیات بر درآمد
  • 9745 تا 57918 یورو سالانه: 14 درصد
  • 57919 تا 274612 یورو سالانه: 42 درصد
  • بیش از 274613 یورو در سال: 45 درصد

مالیات برای شرکت‌های غیر سهامی و واحدهای تجاری انفرادی

مالیات برای شرکت‌های غیر سهامی و واحدهای تجاری انفرادی به صورت زیر است:

  • مالیات بر درآمد (Einkommensteuer): این مالیات به میزان درآمد سالانه اشاره دارد.
  • مالیات بر ارزش افزوده (VAT)
  • مالیات تجاری (Gewerbesteuer): فریلنسرها مجبور به پرداخت مالیات تجاری نیستند و فقط زمانی باید به فکر پرداخت مالیات تجاری باشید که سود سالانه شرکت‌تان به بیش از 24500 یورو برسد.
  • مالیات حقوق و دستمزد (Lohnsteuer): در صورتی که فردی را در شرکت استخدام کرده اید، لازمست تا مالیات حقوق و دستمزد را از حقوق ماهانه وی کسر نمایید.

مالیات برای شرکت‌های سهامی

اگر شرکتی سهامی دارید، باید مالیات تجاری، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات حقوق و دستمزد را بپردازید؛ علاوه بر این ها،  مالیات شرکتی (Körperschaftssteuer) نیز باید پرداخت شود؛ این مالیات، کم و بیش شبیه مالیات بر درآمد است، با این تفاوت که فقط توسط شرکت سهامی پرداخت می‌شود.

مالیات بر سود سرمایه (Kapitalertragsteuer) نیز ، مالیات برای شرکت‌های سهامی است.

شاخص‌ها و استانداردهای مرتبط با سرمایه گذاری در آلمان

نرخ مصادره اموال و نرخ فساد در آلمان بر شاخص‌ها و استانداردهای مرتبط با سرمایه گذاری در آلمان تاثیرگذار است.

شاخص‌ها و استانداردهای مرتبط با سرمایه گذاری در آلمان
شاخص‌ها و استانداردهای مرتبط با سرمایه گذاری در آلمان

نرخ مصادره اموال

ریسک مصادره اموال شامل تمام اقدامات اتخاذ شده توسط دولت میزبان است که سرمایه گذار را از سرمایه گذاری خود بدون هیچ گونه غرامت کافی محروم می‌کند؛ به طور کلی، هر چه نرخ مصادره اموال کمتر باشد، کارآفرینی در آن کشور رونق می‌یابد؛ کمترین نمره ای که برای نرخ مصادره اموال در نظر گرفته شده 1 و بیشترین نمره 7 است که 1 کمترین خطر مصادره اموال و 7 حاکی از بیشترین خطر مصادره اموال است.

کشور آلمان با نمره یک در چند سال اخیر، کمترین ریسک مصادره اموال را داشته است.

فساد در آلمان

در مقایسه بین المللی، وضعیت آلمان در مورد فساد بد نیست؛ لذا برای دریافت خدمات لازم نیست به مقامات رشوه دهید و وقتی قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می‌گذارید، هیچ افسر پلیسی رشوه نمی‌گیرد؛ حتی لازم نیست برای گرفتن تخت در بیمارستان به پزشک رشوه دهید؛ در مجموع میزان فساد در آلمان رو به کاهش است و در مقایسه با کشورهای مشابه، وضعیت آلمان در خصوص فساد نسبتا متوسط ​​است.

بر اساس شاخص ادراک فساد که میزان فساد ادراک شده در بخش دولتی را اندازه گیری می‌کند، در بین مقامات و سیاستمداران، آلمان با امتیاز 7.9 در جایگاه پانزدهم در بین 178 کشور قرار گرفته و همچنان پس از دانمارک، فنلاند و سوئد قرار دارد.

به طور کلی،

اقامت آلمان از طریق کارآفرینی امکانپذیر است؛ البته برای اخذ ویزای کارآفرینی در آلمان باید الزاماتی چون داشتن طرح کسب و کار، سودساز بودن تجارت و تاثیر مثبت داشتن بر اقتصاد آلمان و غیره را در نظر داشت؛ همچنین کارآفرینی در کشور آلمان از مزایای بسیاری برخوردار است و این کشور از ایده‌های کارآفرینی استقبال می‌کند و مشوق‌هایی را نیز در این خصوص در نظر گرفته است؛ با موسسه مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید تا مسیرهای راحتی برای اقامت کارآفرینی آلمان به شما پیشنهاد شود.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *