تحصیل مهندسی برق در آلمان

تحصیل مهندسی برق در آلمان

تحصیل مهندسی برق در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 4 بهمن 1401 | آخرین بروزرسانی:

مهندسی برق را در همه چیز ، از تلفن های همراه گرفته تا هلیکوپتر و هواپیما می توان یافت ؛ تقریباً هیچ محصولی بدون مهندسی برق نمی تواند کار کند ؛ لذا یک مهندس برق در طی تحصیل ، با عملکرد درونی دستگاه های فنی آشنا خواهد شد و پس از فارغ التحصیلی نیز می تواند از دانش خود در زمینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات ، بی سیم ، حمل و نقل الکترونیکی و فناوری پزشکی استفاده نماید.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

مهندسی برق را در همه چیز ، از تلفن های همراه گرفته تا هلیکوپتر و هواپیما می توان یافت ؛ تقریباً هیچ محصولی بدون مهندسی برق نمی تواند کار کند ؛ لذا یک مهندس برق در طی تحصیل ، با عملکرد درونی دستگاه های فنی آشنا خواهد شد و پس از فارغ التحصیلی نیز می تواند از دانش خود در زمینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات ، بی سیم ، حمل و نقل الکترونیکی و فناوری پزشکی استفاده نماید.

اما شرایط پذیرش و دانشگاه های مهندسی برق آلمان کدامند؟ بازار کار مهندسی برق در آلمان چگونه است؟ برای رسیدن به پاسخ چنین سوالاتی با ادامه مقاله همراه باشید ؛ همچنین برای مشاوره های بیش تر می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

مهندسی برق در آلمان

یک ربات چگونه کار می کند؟ ذخیره انرژی الکتریکی یا انتقال داده های دیجیتال چگونه اتفاق می افتد؟ هولوگرام چطور ایجاد می شود؟ پاسخ همه این سوالات را در مبحثی به نام مهندسی برق می توان یافت که این خود نشان از اهمیت رشته مهندسی برق است ؛ چرا که ،

  • بدون مهندسی برق ، نه نیروگاهی و نه انتقال انرژی وجود دارد.
  • بدون مهندسی برق ، ماشین و قطاری وجود نخواهد داشت.
  • بدون مهندسی برق ، فناوری پزشکی بی معنا است.
  • بدون مهندسی برق ، کامپیوتر ، تلفن همراه و اینترنت وجود ندارد.

لذا ، مهندسی برق می تواند آینده را شکل دهد ؛ به محیط زیست کمک کند و تضمین کننده رفاه ، شغل و سلامت باشد ؛ بنابراین دانشجو در طی تحصیل در رشته مهندسی برق ، با دنیای مهیج برق سر و کار خواهد داشت ؛ مهندسی برق و فناوری اطلاعات یک تکنولوژی مهم جهت پیشرفت فنی است و زمینه های گسترده ای از اشتغال را به روی دانشجویان می گشاید.

به طور کلی ، دوره های مهندسی برق از طریق تقریبا 200 دانشگاه آلمان ارائه شده اند و شما می توانید مهندسی برق را نه تنها در دانشگاه ها و کالج های فنی ، بلکه در دانشگاه های خصوصی ، به صورت آموزش از راه دور ، به عنوان تحصیلات دوگانه دنبال نمایید.

پیشنهاد می‌شود که در کنار این مقاله، مقالات زیر را نیز بررسی نمایید:

خوابگاه دانشجویی در آلمان

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

دانشگاه های انگلیسی زبان آلمان

تحصیل مهندسی برق در آلمان

دانشگاه های حوزه مهندسی برق در آلمان

مطالعات مهندسی برق در دانشگاه های آلمان بر تحقیق و توسعه متمرکز است ؛ لذا ، معمولاً آموزش ها در دوره های دانشگاهی از لحاظ تئوری سنگین تر از دوره های کالج های فنی است.

دانشگاه ها دانشجو را برای داشتن شغلی در آینده به عنوان یک مهندس آماده می سازند و از آن جا که دانشگاه های آلمان تنها حق اعطای مدرک دکترا را دارند ، لذا دانشجو فقط می تواند تحصیل در مقطع دکترا را از طریق دانشگاه های آلمان دنبال نماید.

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • مؤسسه فناوری کارلسروهه
  • دانشگاه اولم
  • دانشگاه روهر بوخوم
  • دانشگاه برمن
  • دانشگاه کیل
  • دانشگاه فنی ایلمناو
  • دانشگاه RWTH آخن
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه درسدن

همچنین ، دانشگاه هایی نظیر دانشگاه فنی مونیخ ، موسسه فناوری کارلسروهه ، دانشگاه RWTH آخن ، دانشگاه صنعتی دارمشتات ، دانشگاه فنی ایلمناو ، دانشگاه کایزرسلاترن ، دانشگاه پادربورن و دانشگاه فرایبورگ رشته مهندسی برق را به زبان انگلیسی ارائه داده اند.

مهندسی برق در دانشگاه های علمی کاربردی آلمان

مهندسی برق در دانشگاه های علمی کاربردی آلمان

در دانشگاه های علمی کاربردی آلمان تمرکز بر روی تجربه های عملی متقاضیان می باشد ؛ دوره های مهندسی برق در این مراکز ، کاربردی تر از دانشگاه ها است و نه تنها دانشجو دوره های عملی متعددی را خواهد گذراند ، بلکه می تواند دانش خود را در یک دوره کارآموزی اجباری نشان دهد ؛ لذا ، تحصیل در مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای آلمان ، اغلب یک ترم بیش تر از دانشگاه ها به طول (7 ترم به جای 6 ترم) خواهد انجامید.

تحصیل مهندسی برق در دانشگاه های خصوصی آلمان

دوره های مهندسی برق در بسیاری از دانشگاه های خصوصی نیز ارائه شده اند که از مزایای تحصیل در این نوع دانشگاه ها ، پشتیبانی شخصی خوب و تجهیزات مدرن و مهمتر از همه دانش عملی و یادگیری در گروه هایی کوچک می باشد ؛  اما این خدمات مستلزم پرداخت هزینه می باشد ؛ لذا ، دانشجویان دانشگاه های خصوصی به طور میانگین می بایست 500 یورو در هر ترم بپردازند.

آموزش از راه دور در رشته برق کشور آلمان

اگر می خواهید در حین کار ، آموزش هایی را نیز داشته باشید ، می توانید دوره های آموزش از راه دور مهندسی برق را دنبال نمایید ؛ در این روش آموزشی پلتفرم های آنلاین ، چت با دانشجویان و اساتید و نیز مراکز مطالعاتی محلی به دانشجو در زمینه آموزش از راه دور کمک خواهند کرد.

تحصیلات دوگانه مهندسی برق در آلمان

علاوه بر روش های ذکر شده ، متقاضی می تواند به عنوان بخشی از یک مدرک دوگانه به دنبال رشته مهندسی برق باشد ؛ تحصیلات دوگانه ترکیبی از آموزش درون شرکتی با تحصیلات دانشگاهی علمی است و دارای مزایایی نظیر موارد زیر می باشد:

  • معمولاً کارفرما هزینه های تحصیل را تحت پوشش قرار می دهند و دانشجو می تواند به طور مستقیم دانش نظری خود را در عمل پیاده سازی کند.
  • دانشجو پس از تحصیل نه تنها مدرک لیسانس دریافت خواهد کرد ، بلکه یک دوره کارآموزی کامل را نیز پشت سر خواهد گذراند.
  • بسیاری از شرکت ها از فارغ التحصیلان خود پس از تحصیل ، برای استخدام استفاده می کنند.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی برق آلمان

متقاضی شرکت در دوره مهندسی برق در آلمان می بایست به دروسی چون ریاضی ، فیزیک و علوم کامپیوتر و نیز فناوری علاقمند باشد ؛ همچنین ، برخی از دانشگاه ها دارای شرایط و الزامات خاص خود هستند و محدودیت در پذیرش دارند.

اما به طور کلی ، جهت تحصیل در رشته مهندسی برق به مدارکی جهت ورود به دانشگاه نیاز می باشد ؛ با این حال ، برخی از دانشگاه های آلمان تحت شرایطی امکان شرکت در دوره ها را برای متقاضیان بدون دیپلم دبیرستان نیز فراهم ساخته اند.

همچنین ، برخی از دانشگاه ها و کالج های فنی آلمان ، محدودیت پذیرش در دوره های مهندسی برق را به یک معدل مشخص محدود کرده اند ؛ اما در حال حاضر بسته به دانشگاه ، محدودیت پذیرش مهندسی برق بین 3.3 در دانشگاه آوگسبورگ و 2.1 در دانشگاه کیل می باشد ؛ لازم به ذکر است که در مواردی جهت پذیرش ، نیاز به گذراندن یک دوره کارآموزی چند هفته ای پیش از تحصیل خواهد بود.

دقت کنید که تحصیل در دوره مهندسی برق آلمان نیازمند خلاقیت و احساس مسئولیت است ؛ لذا ، درک فنی و توانایی تفکر تحلیلی از ضروریات تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان می باشد ؛ همچنین یک دانشجوی رشته برق می بایست به مسائل تجاری علاقمند باشد ، چرا که می تواند در آینده به عنوان یک مهندس برق ، مسئولیت مدیریت پروژه و نیز مدیریت بودجه را عهده دار شود ؛ همچنین دانشجو می بایست با مباحث ریاضی ، فیزیک و شیمی آشنا باشد ؛ مهارت های کامپیوتری و تسلط بر زبان انگلیسی نیز ، ویژگی هایی مثبت برای تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان است.

کارشناسی برق در آلمان

مدرک مهندسی برق بسیار گسترده است و متقاضی در درجه نخست می بایست دوره ای عمومی را در مقطع لیسانس تکمیل نماید ؛ مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل تخصص در زمینه های خاصی از مهندسی برق است که از جمله آن ها می توان به مهندسی ارتباطات ، فناوری ارتباطات ، فناوری فرکانس بالا ، فناوری انرژی ، انرژی های تجدیدپذیر ، میکروالکترونیک ، فناوری میکروسیستم ، فناوری پزشکی یا فناوری اتوماسیون اشاره نمود.

ترم های نخست کارشناسی رشته مهندسی برق در آلمان شامل سخنرانی ها و دروس پایه نظیر ریاضی ، فیزیک و علوم کامپیوتر می باشد و به طور کلی ، در ترم های نخستین اصول اولیه مهندسی برق به دانشجو آموزش داده می شود ؛ نظیر:

  • ریاضیات
  • فیزیک
  • انفورماتیک و زبان های برنامه نویسی سطح بالا
  • انگلیسی فنی
  • مدیریت کسب و کار

دانشجو تحصیلات خود را با یک پایان نامه کارشناسی به اتمام خواهد رساند ؛ دقت داشته باشید که ، تعداد زیادی از دانشگاه های آلمان پیش از شروع تحصیل در رشته مهندسی برق ، دوره های مقدماتی دروس پایه را نظیر ریاضی یا فیزیک در برنامه دارند ؛  لذا ، تسلط بر این دروس جهت تحصیل در رشته مهندسی برق آلمان الزامی می باشد.

همچنین ، دانشگاه ها علاوه بر مباحث تئوری ، به کاربرد عملی آموخته های دانشجو اهمیت زیادی می دهند ؛ لذا ، یک دانشجوی دوره مهندسی برق ، بر روی پروژه های کوچک کار خواهد کرد و آزمایش هایی را در آزمایشگاه انجام خواهد داد ؛ علاوه بر این ، معمولا دانشجویان رشته مهندسی برق ، در ترم پنج یا شش ، یک دوره ی کارآموزی صنعتی را خواهند گذراند.

برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق آلمان ، می توان از بین رشته های زیر انتخاب نمود:

  • مهندسی برق قدرت
  • مهندسی کنترل
  • موتورهای الکتریکی
  • مهندسی نرم افزار
  • اپتیک ، فناوری لیزر ، شیمی
  • فناوری اطلاعات
  • تکنولوژی اتوماسیون
  • صنعت انرژی
  • میکروالکترونیک

ساختار برنامه کارشناسی رشته مهندسی برق در آلمان

دوره لیسانس مهندسی برق شامل هفت ترم است و معمولا آغاز مطالعات با یک دوره مقدماتی است ؛ به طور کلی ، ساختار تحصیل در رشته مهندسی برق آلمان به صورت زیر می باشد:

  • در دوره مطالعات پایه (ترم 1 و 2) دانشجو آموزش های پایه را دریافت خواهد کرد و با تمام زیر شاخه ها ، گرایش ها و بهترین گرایش مهندسی برق در آلمان آشنا خواهند شد.
  • در ترم های سوم و چهارم ، محتوای دروس پایه عمیق تر می شوند.
  • ترم پنجم باید به صورت عملی در یک شرکت گذرانده شود ؛ لذا ، دانشجو با آموزش در محل کار ، دانش خود را افزایش خواهد داد که این خود زمینه ای عالی برای کار حرفه ای آینده فرد خواهد بود ؛ همچنین ، در این دوره دانشجو می تواند با کارفرمایان ارتباط برقرار کند.
  • در ترم های ششم و هفتم ، دانشجو بر روی رشته فردی خود در یکی از تخصص ها نظیر تکنولوژی اتوماسیون ، سیستم های انرژی ، فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات ، متمرکز خواهد شد.

همچنین متقاضی می تواند دوره ها را بر طبق علایق شخصی خود از لیست دروس انتخابی اجباری انتخاب نماید و همانگونه که ذکر شد ، تحصیلات دوره کارشناسی مهندسی برق آلمان با پایان نامه کارشناسی به پایان خواهد رسید.

کارشناسی ارشد برق در آلمان

کارشناسی ارشد برق در آلمان ، یک برنامه تحصیلات تکمیلی 2 ساله است که به طور معمول مرتبط با فناوری اطلاعات یا مهندسی می باشد ؛ از جمله مهمترین ویژگی های کارشناسی ارشد مهندسی برق آلمان ، ارائه این برنامه بدون هیچ شهریه ای توسط اکثر دانشگاه های آلمان است.

کارشناسی ارشد برق در آلمان

به طور کلی ، متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق و یا یک رشته مرتبط با حداقل معدل 2.7 یا 80 – 82 درصد از دانشگاهی معتبر هستند ، واجد شرایط شرکت در دوره های کارشناسی ارشد مهندسی برق در آلمان خواهند بود ؛ همچنین ، داشتن مهارت های زبان انگلیسی برای دوره های کارشناسی ارشد مهندسی برق یعنی آیلتس 6.5 یا TOEFL-IBT 88 – 90 الزامی است و برای برنامه هایی به زبان آلمانی نمره DSH 2 یا 3 مورد نیاز خواهد بود.

اما دقت کنید که شرایط پذیرش در دانشگاه های مختلف آلمان می تواند متفاوت باشد که برای اطمینان می تواند به وبسایت دانشگاه مورد نظر سری بزنید و شرایط پذیرش را به طور کامل بررسی نمایید.

دکتری برق در آلمان

شرکت در دوره های دکتری برق در آلمان برای همه دانشجویان بین المللی آزاد است و واجد شرایط بودن برای این دوره به پیشینه تحصیلی شخص بستگی خواهد داشت ؛ چرا که معمولا بهترین دانشجویان برای برنامه های دکترا پذیرفته می شوند ؛ لذا می بایست مدرک تحصیلی شخص مطابق با استانداردهای آلمان باشد.

دقت داشته باشید که ، مقطع دکترا در آلمان از طریق دانشگاه ها و نیز شرکت های دارای مجوزی که در بخش صنعتی فعال هستند ، ارائه می شود ؛ همچنین دکترا در آلمان به دو صورت دکترای انفرادی و دکترای ساختاریافته می باشد ؛ در دکترای انفرادی ، دانشجو می بایست پروژه تحقیقاتی را خود ، با راهنمایی های یک استاد راهنما انجام دهد.

اما در دکترای ساختاریافته ، گروه کوچکی از دانشجویان دکترا بر روی یک پروژه دکترای مشترک کار می کنند که این تیم توسط گروهی از متخصصین نظارت می شود ؛ برنامه دکترای ساختار یافته در آلمان به زبان انگلیسی است و به سه تا پنج سال تحصیلات تمام وقت زمان نیاز دارد.

بهترین گرایش مهندسی برق در آلمان

مهندسی برق را می توان به حوزه های تخصصی مختلفی تقسیم کرد که بعضی را می توان در طی دوره تحصیل به عنوان یک تخصص انتخاب نمود ؛ برخی از حوزه های مهندسی برق شامل موارد زیر هستند:

تکنولوژی درایوتکنولوژی اتوماسیونمدارهای مجتمع
مهندسی کامپیوترفناوری انرژیتکنولوژی ساختمان
تکنولوژی دستگاه های الکترونیکیفناوری نیمه هادیتکنولوژی فرکانس بالا
فناوری اطلاعاتفناوری ارتباطاتتکنولوژی پزشکی
فناوری اندازه گیریمیکروالکترونیکمهندسی ارتباطات
نانوالکترونیکتکنولوژی کنترلرباتیک
تکنولوژی کنترلعلوم کامپیوتر فنیمکانیک فنی

مهندسی الکترونیک در آلمان

از بهترین گرایش های مهندسی برق در آلمان ، مهندسی برق الکترونیک است و یک مهندس الکترونیک در آلمان در خصوص طراحی ، مدیریت ، تست و به روز رسانی انواع مختلف سیستم ها ، قطعات ، تجهیزات و نرم افزارهای الکترونیکی مسئولیت دارد.

همچنین ، مهندسین الکترونیک با دیگر مهندسان و متخصصان ارتباط برقرار می کند تا از تکمیل پروژه هایی با کیفیت مطابق با مشخصات ، اطمینان حاصل شود  ؛ لذا ، در درجه نخست یک مهندس الکترونیک به سطح بالایی از مهارت های فناوری اطلاعات و دانش فنی نیاز خواهد داشت ؛ همچنین ، تجربه عملی با نرم افزارهای طراحی و استعداد در ریاضیات به یک مهندس الکترونیک کمک زیادی خواهد کرد.

مهندسی الکترونیک در آلمان

به طور کلی ، رشته مهندسی الکترونیک در آلمان همه چیز را از پردازش سیگنال و سیستم های کنترل گرفته تا مهندسی ارتباطات ، روباتیک ، هوش مصنوعی ، دستگاه های هوشمند و مهندسی دیجیتال ، به شما ارائه می دهد ؛ اما دقت داشته باشید که تخصص انتخابی ، مناسب و مورد علاقه شما باشد ؛ چرا که انتخاب رشته ای مطابق با علایق ، پیشرفت در دوره تحصیلی را تضمین می کند ، که این خود ، یافتن شغل در آینده را ساده تر خواهد کرد.

برخی از تخصص های دوره های مهندسی الکترونیک در آلمان شامل موارد زیر می باشند:

  • سیستم های دیجیتال و مهندسی کامپیوتر
  • سیستم های اتوماسیون و کنترل
  • رباتیک
  • ارتباطات / مهندسی مخابرات
  • فناوری نانو
  • میکروالکترونیک
  • مدارهای مجتمع
  • سیستم های جاسازی شده
  • فوتونیک

از جمله دانشگاه هایی که مهندسی الکترونیک را در آلمان ارائه داده اند ، عبارتند از:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه سارلند
  • دانشگاه فنی براونشوایگ
  • دانشگاه صنعتی هامبورگ
  • دانشگاه علوم کاربردی آفنبورگ
  • دانشگاه فنی اینگولشتات
  • دانشگاه صنعتی کمنیتس
  • دانشگاه علوم کاربردی کیل
  • دانشگاه علوم کاربردی جنوب وستفالن
  • دانشگاه علوم کاربردی درسدن

در حال حاضر مهندسین الکترونیک با تقریباً 14000 فرصت شغلی ، با چشم انداز شغلی خوبی روبه رو هستند ؛ در همین راستا ، دانشجویان می توانند در شرکت هایی معتبر نظیر زیمنس ، بوش و غیره شغلی بیابند ؛ همچنین ، شرکت های صنعت خودرو در آلمان نیز ، دامنه وسیعی از مشاغل را در اختیار مهندسین الکترونیک در آلمان قرار داده اند.

مهندسی برق قدرت در آلمان

مهندسی برق قدرت یکی از گرایش های اصلی مهندسی برق است و به طراحی ، ساخت و مدیریت سیستم های قدرت می پردازد ؛ رشته مهندسی برق قدرت مباحثی در زمینه نیروگاه ها ، خطوط انتقال ، پست ها و سایر زیرساخت ها را تحت الشعاع قرار می دهد و یک مهندس برق قدرت می بایست در دروسی چون فیزیک ، ریاضیات و مکانیک دانشی قوی داشته باشد ؛ همچنین ، این متخصصین باید بتوانند با کامپیوتر کار کنند.

به طور کلی ، مهندسی برق قدرت رشته ای بسیار تخصصی است که به نگه داری و راه اندازی نیروگاه ها ، خطوط انتقال و سایر زیرساخت ها کمک می کند ؛ به طور معمول ، یک مهندس برق قدرت با جنبه های فنی سیستم های تولید ، انتقال و توزیع برق سرو کار دارد ؛ با این حال ممکن است در زمینه تحقیق و توسعه و یا کمک به نظارت بر عملیات نیروگاه ها نیز مشارکت داشته باشد.

لذا ، برای داشتن حرفه ای در زمینه مهندسی برق قدرت ، به مدارکی از رشته های مهندسی نظیر مهندسی برق یا مکانیک نیاز است ؛ همچنین ، در این رابطه می بایست تجربه کار با فناوری های مرتبط با سیستم های تولید ، انتقال و توزیع برق را داشت و علاوه بر داشتن مهارت های فنی قوی ، به توانایی در حل مسئله و کار مستقل نیاز می باشد.

قابل ذکر است که ، به دلیل افزایش تقاضا برای منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی ، رشته مهندسی برق قدرت در آلمان به سرعت در حال توسعه است ؛ همچنین ، کشور آلمان به دنبال ارتقای زیرساخت های قدیمی برق خود در جهت پاسخگویی به نیازهای اقتصادی مدرن است که این رشد خود ، فرصت های شغلی را برای مهندسین در این زمینه به وجود آورده است و در حال حاضر مشاغل بسیاری در زمینه مهندسی برق قدرت در آلمان وجود دارد.

هزینه های تحصیل مهندسی برق در آلمان

هزینه های تحصیل در آلمان شامل هزینه های زندگی نیز می شود که بسته به سبک زندگی در حدود 5000 تا 10000 یورو در سال خواهد شد ؛ همچنین ، شهریه تحصیل در دانشگاه های برتر مهندسی برق آلمان بین 0 تا 3000 یورو سالانه است ؛ اما این در حالیست که در دیگر کالج ها ، شهریه سالانه در حدود 10000 تا 40000 یورو در سال می باشد.

انواع مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی برق در آلمان

بنا به گفته های بالا ، دوره کارشناسی در رشته مهندسی برق آلمان با یک پایان نامه خاتمه خواهد یافت که دانشجو در این پایان نامه به صورت علمی بر روی یک مسئله مهندسی برق کار خواهد کرد و به طور مستقل به دنبال حل آن خواهد بود.

کار بر روی پایان نامه می تواند نیازمند کار در آزمایشگاه نیز باشد و دانشجو می تواند مدرک کارشناسی را در رشته مهندسی برق با لیسانس علوم (B.Sc.) یا لیسانس مهندسی (B.Eng.) به پایان برساند ؛ اما در حالی که اغلب دانشگاه های آلمان مدرک کارشناسی علوم را اعطا می کنند ، معمولاً کالج های فنی مدرک لیسانس مهندسی را اعطا خواهند نمود.

انواع مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی برق در آلمان

پس از اخذ مدرک کارشناسی ، دانشجو می تواند زندگی حرفه ای خود آغاز نماید و یا این که برای مدرک کارشناسی ارشد با مدرک کارشناسی ارشد علوم (M.Sc.) یا کارشناسی ارشد مهندسی (M.Eng.) اقدام نماید ؛ این دو مدرک کارشناسی ارشد به دانشجو امکان می دهد تا دوره دکتری برق در آلمان را آغاز نماید ؛ همچنین ، دانشگاه های کمی هنوز گواهی دیپلم (Diplom-Abschluss) اعطا می کنند.

علاوه بر این ، متقاضیانی که دوره مهندسی برق را به عنوان بخشی از دوره تربیت معلم از طریق کالج های حرفه ای دنبال نموده اند ، می توانند مدرک کارشناسی تحصیلات (B.Ed.) دریافت نمایند.

بازار کار مهندسی برق در آلمان

شرایط کار برای مهندس برق در آلمان چگونه است؟ به طور کلی ، کشور آلمان در خصوص رشته های مهندسی با کمبود نیروی کار مواجه است و بسیاری از شرکت ها ، به خصوص در ایالت های فدرال غربی ، به شدت به دنبال فارغ التحصیلان دانشگاهی واجد شرایط می باشند ؛ بنا به اظهار آژانس استخدام فدرال ، مهندسین برق در بین تمام گروه های دانشگاهی ، با کمترین احتمال بیکاری رو به رو هستند که این نکته بسیار مهمی است.

همچنین ، مطالعه ای که اخیرا توسط انجمن فناوری های برق ، الکترونیک و اطلاعات صورت گرفته ، حاکی از این است که فارغ التحصیلان با مدرک مهندسی برق ، از آینده شغلی خوبی برخوردارند ؛ بر این اساس ، از هر پنج فارغ التحصیل دانشگاه ها ، چهار نفر به کم تر از ده نامه ی درخواست کار برای استخدام در شغلی نیاز داشته اند و فقط یک نفر از هر سه نفر ، سه مصاحبه شغلی یا بیش تر ، پیش از عقد قرارداد کاری انجام داده است و نیز بیش از 50 درصد از فارغ التحصیلان از دو یا چند شرکت تایید دریافت نموده اند.

در مجموع ، با صنعتی شدن سریع و داشتن اقتصادی رو به رشد ، زمینه های کار برای مهندسین برق ، از توسعه و تولید گرفته تا راه اندازی و تست و فروش قطعات ، دستگاه ها و سیستم های الکتریکی و غیره ، بسیار متنوع ، خلاقانه و بین المللی است ؛ لذا ، دانشجویان فارغ التحصیل می توانند در زمینه های چون فناوری هوافضا ، صنعت خودرو ، تامین کنندگان انرژی ، ارائه دهنده مخابرات و نیز در زمینه تحقیق و توسعه ، خدمات و فروش ، یا به عنوان مهندس پروژه یا تولید کننده فناوری پزشکی مشغول به کار در آلمان شوند ؛ آینده هر چه باشد ، شما به عنوان یک مهندس برق می توانید آن را شکل دهید.

همچنین ، مهندسین برق می توانند در پست های مدیریتی و بخش گواهینامه کیفیت مشغول به کار شوند و از دیگر گزینه های اشتغال برای مهندسین برق ، استخدام به عنوان معلم مدارس حرفه ای و یا اشتغال در بخش دولتی است.

مقالات مرتبط: کاریابی در آلمان

درآمد مهندس برق در آلمان

حقوق مهندس برق در آلمان به چه میزان است؟ مهندسی از جمله مشاغل پردرآمد به حساب می آید و در حال حاضر ، تقاضا برای مهندسین برق زیاد است که حتی در سال های آینده این تقاضا افزایش هم خواهد یافت و این خود ، به معنای درآمد و فرصت های شغلی بیش تر است.

به طور کلی ، متوسط درآمد ناخالص مهندسین برق در زمان آغاز کار ، 3600 یورو ماهانه می باشد ؛ اما مهارت ها و قابلیت های شخصی ، زمینه فعالیت ، صنعت و محل کار از جمله موارد تعیین کننده برای میزان حقوق یک مهندس است.

عواملی مانند رشته تحصیلی ، مدت تحصیل و سایر مدارک نظیر مهارت های زبانی و نمرات امتحانی نیز در تعیین حقوق مهندس برق در آلمان موثرند ؛ لذا می توان گفت که ، حقوق اولیه بسیار متفاوت می تواند باشد ؛ به هر حال ، متوسط حقوق اولیه برای مهندسین برقی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند در حدود 3683 یورو می باشد ؛ اما این در حالیست که ، میانگین حقوق برای یک مهندس برق با مدرک کارشناسی 3541 یورو است.

همچنین ، مهندسین برق دارای مدرک دکترا با حدود 25 درصد بیشتر ، حتی حقوق اولیه ای بسیار بالاتر دریافت می کنند ؛ علاوه بر این ، حقوق سالانه در صنایعی چون خودروسازی و انرژی ، اندکی بیش تر از برخی دیگر صنایع نظیر صنعت الکترونیک می باشد.

صنعتمیانگین حقوق اولیه
صنعت ساخت و ساز3386  یورو
مهندسی برق3680 یورو
تامین انرژی3585 یورو
ساخت خودرو3833 یورو

همچنین ، میانگین حقوق پایه در برخی از فرصت های شغلی پس از مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق در آلمان به شرح زیر است:

عنوان شغلیمیانگین حقوق پایه
مهندس برق60505 یورو در سال
مدیر مهندسی برق80000 یورو در سال
مهندس انرژی60000 یورو در سال
مهندس طراحی برق61401 یورو در سال
مونتاژ کننده موتور60000 یورو در سال

بهترین شهر آلمان برای مهندسین برق

پایتخت آلمان ، برلین ، شامل برخی از بهترین فرصت های شغلی در آلمان است ؛ این شهر یکی از قطب های اقتصادی جهان است و هر ساله تعداد زیادی از مهاجرین را که در پی گزینه های شغلی بهتر هستند ، جذب می کند.

بسیاری از مونیخ به عنوان مرکز فناوری پیشرفته آلمان یاد می کنند ؛ بیش از 65 درصد از ساکنین این شهر از اینترنت پهن باند استفاده می کنند که بالاترین میزان در اروپا است ؛ همچنین ، این شهر مقر غول های صنعتی از جمله زیمنس ، بی ام و و MTU Aero Engines و بسیاری دیگر از شرکت های بسیار بزرگ بین المللی می باشد و یاسکاوا (Yaskawa) ، شرکت ژاپنی تکنولوژی ربات ها و درایوهای صنعتی ، دفتر مرکزی اروپایی خود را در نزدیکی مونیخ افتتاح کرده است.

شهر فرانکفورت یک مرکز مالی پیشرو در جهان است ؛ بانک مرکزی اروپا ، دویچه بانک ، بانک فدرال آلمان و سایر نهادهای مالی بزرگ در این شهر قرار دارند ؛ همچنین یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان به نام فرودگاه فرانکفورت در این شهر وجود دارد که یکی از بزرگترین کارفرمایان در منطقه است.

بهترین شهر آلمان برای مهندسین برق

این شهر با تنوع صنایع مدرن ، یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار است و در فرانکفورت درصد بیکاری پایین تر از میانگین آلمان ، حدود 5 درصد می باشد ؛ همچنین ، امنیت سایبری از دیگر تخصص های فرانکفورت است.

اشتوتگارت یکی دیگر از بهترین شهرهای آلمان برای مهندسین است ؛ چرا که اشتوتگارت یکی از قوی ترین مناطق تجاری در آلمان است و صنایع مهندسی و فناوری پیشرفته در این منطقه بسیار گسترده است.

لایپزیک یک شهر صنعتی در آلمان است و از نظر تنوع شغلی و دستمزد دارای بازار کاری غنی است ؛ بزرگترین صنعت فعال در لایپزیک ، صنعت خودروسازی است ؛ دو شرکت شناخته شده جهان یعنی BMW و Porsche در لایپزیگ قرار دارند و تا به امروز از بزرگترین کارفرمایان در منطقه بوده اند.

از دیگر شهرهای آلمان برای مهندسین برق می توان به شهرهای مونیخ ، هامبورگ ، دارمشتات ، کلن ، دوسلدورف و غیره اشاره نمود.

اگر چنانچه علاقه مند به مطالعه دیگر رشته ها مانند مهندسی مکانیک در آلمان هستید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

به طور کلی ، مهندسی برق یکی از رشته های پرتقاضا در جهان بوده و مهندسی برق در آلمان هر ساله میزبان دانشجویان بین المللی زیادی از سراسر دنیا است ؛ چرا که آموزش این رشته در آلمان ، با کیفیت بالا ، تجهیزات پیشرفته ، زبان تدریس آلمانی و انگلیسی ، تحصیل رایگان یا با هزینه ای ناچیز ارائه می شود ؛ بنابراین ، تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان می تواند رویای هر علاقمند به تحصیلی باشد ؛ برای راهنمایی های بیش تر در این خصوص می توانید با مشاورین موسسه مهاجرتی مهرآفرین در تماس باشید.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 2نفر)

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *