مشکلات مهاجرت به آلمان

مشکلات مهاجرت به آلمان

مشکلات مهاجرت به آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 28 اسفند 1401 | آخرین بروزرسانی:

آلمان یک کشور پیشرفته و اروپایی می باشد که در اروپای غربی واقع شده است. این کشور به دلیل رفاه بالایی که برای زندگی دارد مورد توجه بسیاری از ایرانیان بوده است. با توجه به مزایایی که زندگی در آلمان دارد در کنار آن مشکلاتی هم مهاجرت به این کشور به همراه دارد. در این […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

آلمان یک کشور پیشرفته و اروپایی می باشد که در اروپای غربی واقع شده است. این کشور به دلیل رفاه بالایی که برای زندگی دارد مورد توجه بسیاری از ایرانیان بوده است. با توجه به مزایایی که زندگی در آلمان دارد در کنار آن مشکلاتی هم مهاجرت به این کشور به همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم مشکلات مهاجرت به آلمان را با هم بررسی نماییم تا شما بتوانید تصمیم مناسبی برای سفر به این کشور و اقامت در آن دریافت نمایید.مهاجران باید قبل از مهاجرت خود تمامی مزایا و مشکلات زندگی در آلمان را بدانند و با در نظر گرفتن این چالش ها تصمیم نهایی خود را اتخاذ نمایند.

با ما همراه باشید تا در مهرآفرین اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با مهاجرت به آلمان و سختی های مهاجرت به آلمان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مقالات پیشنهادی:

چک لیست مهاجرت به آلمان

سریع ترین راه مهاجرت به آلمان

سختی های مهاجرت به آلمان

مشکلاتعلتراه حل‌ها
مسائل ویزایی☑️بیشتری مدارک و اطلاعات مورد نیازدرخواست ویزای مناسب با کمک از مشاوران مجرب
نیاز به آموزش زبان🗣️شناخت نداشتن از زبان محلیشرکت در دوره‌های آموزشی و تمرین زبان
دشواری در پیدا کردن شغل😡نیاز به تجربه و مدرک مورد نیازمشاوره در مورد شغل‌های مطابق با تخصص فرد و تکمیل مدارک مورد نیاز
تفاوت فرهنگی🧮تفاوت‌های محسوس در فرهنگ و ترجیحاتشرکت در دوره‌های آموزشی درباره فرهنگ و همچنین تلاش برای تفهیم و درک بیشتر فرهنگ محلی
هزینه‌های زندگی بالا🤑هزینه‌های بالای اجاره و خدمات عمومیجستجو برای مناطق با هزینه‌های پایین‌تر، کاهش هزینه‌های ناخالص در خرید و همچنین پیدا کردن کار پاره وقت
پذیرش اجتماعی🌎پذیرش فرهنگ محلی توسط افراد محلیشرکت در رویدادها و فعالیت‌ها

زندگی در آلمان فرصت های بی‌شمار و شانس آغازی دوباره را پیش روی شما قرار می دهد. اما باید بدانید گرفتن ویزای کشور آلمان و  مهاجرت به این کشور همیشه با مشکلاتی مواجه بوده است.

در این کشور شرکت های بزرگ و منحصر به فردی در حال فعالیت هستند که وجود آن ها زمینه ساز بازار کار مناسب برای متخصصان شده است که این موضوع می تواند در کنار اشتغال، درآمد بسیار مناسبی را نیز برای شما رقم بزند.

آلمانی ها بسیار قانونمند هستند و در کار نیز از جدیت عجیب و غیر قابل باوری برخوردارند. به گونه ای که معتقدند در محیط کار نباید با همکاران خود به راحتی تعامل برقرار کنند و صحبت های غیر کاری داشته باشند چرا که تمرکز آن ها به هم میریزد.

این برای ما ایرانی ها که در هر حالی مشغول تعامل هستیم می تواند عجیب باشد. در ادامه به برخی مشکلات مهاجرت به آلمان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

هزینه بالای زندگی از مشکلات مهاجرت به آلمان

یکی از مشکلات بزرگ برای مهاجرت به آلمان هزینه های بالای زندگی در این کشور میباشد. علاوه بر هزینه زیادی که برای اخذ ویزا مورد نیاز می باشد باید بدانید که زندگی در این کشور نیز هزینه های زیادی برای شما در بر خواهد داشت.

در میان کشورهای اروپایی آلمان جزو کشورهایی است که هزینه زندگی در آن بالا می باشد. با اینکه ایالت های مختلف این کشور هزینه های زندگی متفاوتی را شامل می شود اما بطور کلی شما باید درآمد بالایی داشته باشید تا بتوانید زندگی نسبتا راحتی داشته باشید. اگر شما یک شغل پردرآمد و مناسب برای خود پیدا کنید می توانید به راحتی در این کشور که آرامش در آن بسیار مشهود می باشد زندگی کنید.

قابل ذکر است که مالیات در این کشور نیز بسیار بالا میباشد و مقداری از درآمد شما صرف مالیات در این کشور خواهد شد. میزان هزینه‌ای که باید صرف مالیات کنید برای هر کس در کشور آلمان متفاوت است، اما باید بدانید که برخی مواقع این مالیات تا ۴۰ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

مقاله پیشنهادی:

هزینه تحصیل در آلمان

نژاد پرستی در آلمان

یکی دیگر از معضلات زندگی در آلمان نژاد پرستی مردم این کشور می باشد. به دلیل جنگ های متوالی که در این کشور رواج داشته است این کشور هنوز نژادپرستی زیادی در مواجهه با مهاجران از خود بروز داده است.

بسیاری از مهاجران در رابطه با این معضل همیشه گله مند بوده اند اما به مرور شما به این امر عادت خواهید کرد و این موضوع برای شما موضوعی پیش پا افتاده خواهد شد.

یکی از مشکلات مهاجرت به آلمان می تواند نژاد پرستی مردم این کشور باشد هر چند در چند سال اخیر این نژاد پرستی و قومیت کمتر شده ولی با فرهنگ این کشور عجین شده است.

نداشتن تسلط به زبان آلمانی از مشکلات مهاجرت به آلمان

همانطور که می دانید زبان رسمی کشور آلمان آلمانی میباشد. با توجه به نژاد پرستی و تعصبی که مردم این کشور دارند معمولا به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند و این می تواند برای کسانی که به این زبان تسلط ندارند مشکل ساز باشد. حتی گاهی اگر با آن ها به زبان انگلیسی صحبت کنید از پاسخ دادن خودداری می کنند.

مقاله پیشنهادی:

خط و زبان مردم آلمان

شاید جالب باشد که بدانید در این کشور ترجمه به زبان انگلیسی بسیار کم به چشم می خورد. فیلم ها و کتاب های انگلیسی به زبان آلمانی نمایش داده می شود. یادگیری زبان آلمانی نیز ساده نیست شما باید اطلاعات زیادی در رابطه با زبان آلمانی داشته باشید تا بتوانید کارای روزمره خود را انجام دهید و در جامعه آلمان زندگی و کار کنید. بنابراین این مورد را بسیار جدی بگیرید. تسلط به زبان انگلیسی برای شما کافی نیست.

نداشتن تسلط به زبان آلمانی از مشکلات مهاجرت به آلمان
نداشتن تسلط به زبان آلمانی از مشکلات مهاجرت به آلمان

 یافتن شغل مناسب از مشکلات مهاجرت به آلمان

یکی از سختی های مهاجرت به آلمان یافتن شغل مناسب در این کشور می باشد. یافتن شغل در کشور آلمان از دو طریق امکان پذیر است. Job offer آلمان یکی از راه های یافتن شغل در این کشور میباشد.

این به این معنی میباشد که یک کارفرمای آلمانی باید به تخصص شما نیاز داشته باشد و شما را به عنوان کارمند خود انتخاب نماید و معرفی نامه برای شما ارسال نماید. این می تواند یکی از سخت ترین راه های یافتن شغل باشد. زیرا کارفرما تا از لایق بودن شما برای کار در شرکت و کمپانی خود اطمینان نداشته باشد شما را انتخاب نخواهد کرد.

راه دیگر دریافت ویزای کاری با توجه به مشاغلی است که این کشور در لیست نیاز به کار خود ارائه داده است. مهاجرت از طریق ویزای جستجوی کار آلمان فقط به برخی از رشته ها در صورت داشتن شرایطی و کسب امتیاز لازم این ویزا ارائه می گردد. شما باید این موضوع را نیز یکی از چالش های مهاجرت به این کشور بدانید.

مشکلات مربوط به تحصیلات در آلمان

تحصیل در آلمان با چالش ها و مشکلات خود همراه است. یکی از چالش های اقامت در این کشور این است که اساتید و معلمان آلمانی از شما انتظار دارند که تمام و کمال تکالیف تحصیلی خود را انجام دهید و با بالاترین نمره در دروس خود موفق به اخذ قبولی در دروس مورد نظر خود شوید.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را که تحت نظر مشاوران مهاجرتی نگارش شده است بررسی نمایید:

>>>> مهاجرت دانشجویی به آلمان

مشکلات پزشکی و بیمه پزشکی در آلمان

در آلمان بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی به ندرت فعالیت می کنند و بخش اعظمی از نظام پزشکی این کشور به صورت دولتی فعالیت می کند.

اگر از تجربه بسیاری از مهاجرین به کشور آلمان استفاده کنید متوجه خواهید شد که این افراد از سیستم نوبت دهی پزشکی این کشور شکایت دارند. زیرا برای اخذ نوبت باید مدت ها صبر کرد. البته زمان خدمت‌رسانی مراکز دولتی از مراکز خصوصی کمتر است. هزینه های مربوط به ویزیت پزشکان نیز در صورت داشتن بیمه به شما بازستانده می شود. البته با تاخیر.

باید بدانید امروزه بیمه داشتن در کشور آلمان بسیار ضروری میباشد و باید برای سلامتی و حفظ شدن سرمایه خود حتما خود را بیمه نمایید. بنابراین مشکلات مهاجرت به آلمان را می توان کمبود درمانگاه های پزشکی نام برد.

مشکلات سیاسی مهاجرت به آلمان

بروکراسی این کشور به‌گونه‌ای است که برای انجام برخی امور اداری، متقاضی مجبور است فرم‌های زیادی را پروپزال طولانی و خسته‌کننده‌ای را طی کند. با توجه به صنعت پیشرفته آلمان انجام امور اداری این کشور بسیار آهسته پیشرفت می کند و انتقادات زیادی را به خود اختصاص داده است.

مشکلات سیاسی مهاجرت به آلمان
مشکلات سیاسی مهاجرت به آلمان

دولت فدرال آلمان از سال ۱۹۴۹ به‌طور عمده تحت سلطه احزاب اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) و حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) قرار داشته‌است. برای بررسی مشکلات سیاسی برای مهاجرت به آلمان می توانید از مشاوران و وکیلان مهاجرتی کمک بگیرید. شما برای جلوگیری از مشکلات مهاجرت به آلمان باید به مشکلات سیاسی این کشور نیز واقف باشید.

جدایی از خانواده و دوستان، یکی از مشکلات اصلی مهاجرت

یکی از سختی های مهاجرت به کشور آلمان حس غربت می باشد. از مشکلات مهم دیگر برای مهاجرت به کشور آلمان جدایی از خانواده و دوستان می باشد. این مساله می تواند تا حد بسیار زیادی تاثیر مخرب در روحیه افرادی داشته باشد که برای این جدایی آماده نیستند و از وابستگی عاطفی زیادی برخوردارند. بنابراین شما باید قبل از مهاجرت در رابطه با این موارد به تصمیم منطقی و معقولی رسیده باشید. شما باید آماده باشید که خودتان را با یک فرهنگ جدید، یک اجتماع جدید و یا انسان‌های جدیدی وفق دهید.

زمانبر بودن دریافت ویزای آلمان

از آنجا که مهاجرت به این کشور برای اکثر مردم جهان و به ویژه ایرانیان بسیار محبوب می باشد برای دریافت ویزای آلمان و مراجعه به سفارت باید مدت زمان زیادی را انتظار بکشید.

این مساله باعث می شود که موقعیت های خود برای مهاجرت را از دست بدهید. مثل مدت اعتبار پذیرش دانشگاه در آلمان و یا عبور از حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی و کاری میباشد. پس یکی از مشکلات مهاجرت به آلمان صف طولانی سفارت این کشور می باشد.

از مشکلات مهاجرت به آلمان نداشتن اینترنت خانگی

شاید تعجب کنید. اما پروسه دریافت اینترنت خانگی بسیار طولانی و پیچیده است. در کشور آلمان گاهی بصورت شوک آوری این پروسه با تاخیر صورت می پذیرد. حتی گاهی تا 6 هفته اتصال کابل های اینترنت خانگی در این کشور به طول انجامیده است. البته این موضوع مشکل خاصی نیست و به عنوان یکی از مشکلات رایج در این بخش به آن پرداخته شد.

از آنجا که این کشور بسیار مدرن و از لحاظ اقتصادی بسیار غنی می باشد شما می توانید از بسته های اینترنتی گوشی خود برای ارتباط بسیار مناسب با سراسر دنیا استفاده نمایید.

برای جلوگیری از مشکلات زیر به آلمان مهاجرت نکنید

برای جلوگیری از مشکلات زیر به آلمان مهاجرت نکنید. مالیات در کشور آلمان گاهی تا 40%  از دریافتی ناخالص درآمد شما نیز می باشد. بنابراین هزینه های مربوط به مالیات را نیز برای مهاجرت به آلمان در نظر بگیرید.

تنوع غذایی در آلمان بسیار محدود است. ما ایرانیان عادت به تنوع غذایی داریم نه تنها غذاهای بسیار متنوعی در عموم شهرهای کشور وجود دارد که در شهرهای مختلف کشور نیز انواع غذاهای محلی در دسترس همه افراد میباشد.

در آلمان میتوان کمبود تنوع در مواد غذایی را یکی از نکات منفی برای مهاجرین دانست. همچنین در آخر هفته که مردم به استراحت می پردازند تمامی فروشگاه ها و مرکز تجاری تعطیل می باشد. به جز جایگاه های سوخت و چند کیوسک کوچک سایر فروشگاه ها، مراکز خرید و اکثررستوران ها درهای خود را میبندند.

مردم آلمان به خونگرمی ایرانیان نیستند.

این یعنی به دلیل فرهنگ قالب به مردم این کشور نباید انتظار داشته باشیم که مردم به یکدیگر کمک کنند و حتی در کوچکترین کارها با هم همکاری کنند. این موضوع را جزو مشکلات مهاجرت به آلمان باید دانست.

آیا از زندگی در آلمان راضی هستید

شما می توانید از افرادی که به آلمان مهاجرت کرده اند پرس و جو کنید و متوجه شوید که آیا آن ها از مهاجرت خود راضی هستند یا خیر. زندگی ایرانیان در آلمان با توجه به شرایط مالی که دارند با یکدیگر متفاوت میباشد.

آیا با وجود مشکلات، از زندگی در آلمان راضی هستید؟
آیا با وجود مشکلات، از زندگی در آلمان راضی هستید؟

آلمان با برخورداری از نیروی جوان و ماهر خود در زمینه های کاری مختلف به عنوان یکی از بزرگ ترین اقتصاد های ملی اروپا شناخته می شود. بنابراین از رفاه و امنیت مالی بسیار مناسبی برخوردار است. همچنین این کشور دارای برندهای بسیاری  در صنعت خودرو سازی میباشد که درآمد حاصل از آن به رفاه مردم و شهروندان می انجامد. همچنین دولت این کشور برای مهاجرینی که با مشکلات مالی مواجه هستند کمک های مالی در نظر می گیرد.

با توجه به تفاوت زندگی در ایران و آلمان مهاجرت به این کشور برای ایرانیان مناسب است؟

یکی از بزرگ ترین چالش ها و مشکلات مهاجرت به کشور آلمان این است که ما با فرهنگ مردم این سرزمین آشنایی نداریم. اما با توجه به اینکه این کشور از لحاظ اقتصادی بسیار پیشرفته میباشد می تواند برای مهاجرت ایرانیان بسیار مناسب باشد.

به گفته وزیر این کشور با توجه به نیاز شدید این کشور به نیروی مهاجر، شرایط مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت این کشور آسان‌تر خواهد شد.

کیفیت زندگی در آلمان بسیار بالا می باشد و این موضوع برای مهاجران یک مزیت محسوب می شود. موقعیت جغرافیایی این کشور در مرکز اروپا میباشد و این می تواند به شما کمک کند تا بتوانید به همه کشورهای اروپایی دسترسی داشته باشید. آلمان از دموکراسی پایدار با یک سیستم حقوقی قوی و متعهد به حقوق بشر، پیروی می‌کند. بنابراین از ثبات سیاسی بسیار مطلوبی نیز برخوردار می باشد.

با این همه شما با توجه به شرایط خود تنها کسی هستید که می توانید تعیین نمایید که مهاجرت به کشور آلمان برای شما مناسب می باشد یا خیر. همچنین شما می توانید از مشاوران و وکیلان زبده برای جلوگیری از مشکلات مهاجرت به آلمان کمک بگیرید.

در رابطه با مشکلات مهاجرت میتوان به موارد دیگری نیز اشاره نمود که توصیه می‌شود به مقاله مربوطه مراجعه نمایید. موسسه مهاجرتی مهرآفرین شما را در زمینه مهاجرت به خارج از کشور همراهی خواهد کرد. با ما همراه باشید.

4.4/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 5نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *