شغل معماری در ایتالیا

شغل معماری در ایتالیا

شغل معماری در ایتالیا

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 3 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

شرایط شغل معماری در ایتالیا چگونه است؟ ایتالیا به دلایلی مختلف کشوری جذاب برای مهاجرت است. غذاهای شگفت انگیز ، مناظر خیره کننده ، تاریخ غنی ، رویدادهای ورزشی حرفه ای و آثار معماری خیره کننده این کشور هر ساله افراد زیادی را از سراسر جهان به سوی ایتالیا جذب می کنند.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

معماری در ایتالیا ریشه ای عمیق دارد و با بررسی تاریخ می توان دریافت که دوره رنسانس نقش بسیار موثری در تاریخ و دستیابی به پیشرفت هایی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم ، داشته ، چرا که مسیر را برای هنر ، ادبیات و علم هموار نموده است.

در این دوران دستاوردهای بسیار مهمی در بخش های مختلف از جمله معماری ، مجسمه سازی ، نقاشی ، موسیقی ، فلسفه ، فناوری و کاوش وجود داشته و امروزه یکی از مهم ترین دلایل برای بازدید از ایتالیا دیدن آثار معماری و مهم تاریخی است.

سبک معماری ایتالیایی قرن هاست که وجود داشته و هنوز هم از جمله سبک های کلاسیک به حساب می آید. این سبک با استفاده از طاق ها و ستون ها و نیز ظاهر آراسته ی آن مشخص می شود. معماری ایتالیایی اغلب دارای گنبدها و مجسمه هایی است که از نظر بصری بسیار جذاب هستند.

اما دقت داشته باشید که ، شغل معماری در ایتالیا از جمله مشاغل پر رقابت است. بر اساس گزارشی از شورای معماران اروپا ، 27 درصد از معماران این قاره که بالغ بر 153000 معمار می باشند و 50000 معمار بیش تر از ایالات متحده هستند ، در ایتالیا حضور دارند که این خود نشان از رقابت بر سر تعداد محدودی از موقیت های شغلی می باشد.

شغل معماری در کشور ایتالیا از شرایط خاصی خود برخوردار است. اگر شما هم قصد دارید شغل معماری را در ایتالیا دنبال کنید ، با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در تماس باشید ، تا جزئیات مربوط به شغل معماری به شما شرح داده شود. همچنین ، سوالاتتان در این خصوص را می توانید در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید تا در اسرع وقت به آن ها پاسخ داده شوند.

در کنار این مقاله توصیه می‌شود مقالات زیر را نیز بررسی کنید:

شغل رانندگی در ایتالیا

بازار کار مهندسی عمران در ایتالیا

بازار کار در ایتالیا چگونه است؟

بازار کار و شغل معماری در ایتالیا از چه شرایطی برخوردار هستند؟ وضعیت اشتغال در ایتالیا بسیار پیچیده است و گاهی حتی یافتن شغل در کشور ایتالیا برای افراد بومی نیز سخت است. اما مشکل اصلی کمبود شغل نیست و ریشه در بی ثباتی بازار کار دارد.

به گفته ی صندوق بین المللی پول ، ممکن است ایتالیا دهمین اقتصاد بزرگ جهان باشد ، اما به شدت وابسته به صنایع تولیدی و خدماتی خود است. بر اساس داده های منتشره توسط موسسه ملی آمار ، در فوریه 2023 نرخ بیکاری ایتالیا 8 درصد (حداکثر نرخ 13.3 درصد و حداقل 5.9 درصد) بوده که این خود ، موجب به وجود آمدن یک بازار کار رقابتی شده است و از جمله این که ، رقابت بر سر شغل معماری در ایتالیا زیاد باشد.

همچنین ، تضاد بین شمال و جنوب این کشور به طور واضح مشخص است. به طوری که ، شمال ایتالیا صنعتی تر و توسعه یافته تر بوده و به دلیل ازدیاد شرکت های خصوصی شناخته شده تر است ، در حالی که جنوب ایتالیا به شدت به صنعت کشاورزی متکی می باشد.

بازار کار در ایتالیا چگونه است؟
بازار کار در ایتالیا چگونه است؟

همچنین ، این کشور سالانه تعداد مجوزهای کاری که شامل اتباع کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا می شود را اعلام می کند و سهمیه مجوز کار سال 2023 ، 82705 مجوز بوده که در مقایسه با تعداد مجوزهای سال های گذشته افزایش داشته است. تعداد مجوزهای کاری صادر شده در سال 2022 ،کم تر از 67000 مجوز بوده است.

البته ، باز هم دقت کنید که شغل معماری در ایتالیا از جمله مشاغلی است که رقابت بر سر آن زیاد است و شما رقبای سرسختی خواهید داشت.

علاوه بر این ، ایتالیایی ها به دنبال روندی جدید در فرهنگ کسب و کار ایتالیا هستند و در پی ایجاد تعادل بین کار و زندگی با روش ها و شیوه های جدید ، به سمت مشاغلی با ساعات کاری انعطاف پذیر و دورکاری می باشند.

ایتالیا حداقل دستمزد تعیین نکرده ، لذا ، دستمزدها به بازار کار بستگی دارد ، اما حقوق دریافتی با کیفیت و کمیت کار هم خوانی داشته و  برای پوشش یک زندگی مناسب کافی خواهد بود.

دقت کنید که ، برای استخدام نیروهای کار خارجی کارفرمایان می بایست مجوزهای مربوطه را از طریق وزارت کار اخذ نمایند و سپس متقاضیان کار بین المللی برای ورود به این کشور به ویزای کار ایتالیا نیاز خواهند داشت.

تاریخ معماری ایتالیا

شغل معماری در ایتالیا از چه تاریخی برخوردار است؟ معماری ایتالیایی دارای تاریخی بس طولانی و باستانی است که به قرن هشت پیش از میلاد بر می گردد. از آن زمان به بعد معماری ایتالیایی ، دوره هایی مختلفی را طی کرده که موجب تغییر و تکامل آن شده و سبک های منحصر به فردی که امروزه شاهد آن هستیم را به وجود آورده است.

نخستین عصر مهم ، دوره ی کلاسیک است که در این زمان شاهد توسعه ی بناهایی نمادین نظیر پارتنون و کولوسئوم بوده ایم. پس از آن نوبت به دوره رومانسکی است که عناصری چون طاق را معرفی کرد.

در مرحله بعدی دوره گوتیک قرار دارد که با سبک آراسته و بهره از نور و سایه مشخص می شود. سپس به دوره ی رنسانس خواهیم رسید که نشانه ی بازگشت به ایده ها و اصول کلاسیک است. به طور کلی ، معماری ایتالیایی طی قرن ها مسیر پرپیچ و خمی را پشت سر گذاشته و هیچ گاه موقف نشده است.

شرایط شغل معماری در ایتالیا

معمولا معماران بیش تر وقت خود را برای برنامه ریزی ، ملاقات با مشتریان ، مشورت با مهندسین و دیگر معماران در دفاتر می گذرانند و گاهی اوقات از محل های ساخت و ساز در فضای باز بازدید می کنند. همچنین ، این افراد در زمینه تهیه نقشه های اولیه و بررسی پیشرفت پروژه ها و اطمینان از برآورده شدن اهداف مشتریان فعالیت دارند.

اما همان گونه که بیان شد ، شغل معماری در کشور ایتالیا از جمله مشاغل بسیار رقابتی است و با این که معمولا ، افزایش تقاضا موجب افزایش دستمزدها و رونق آن مسیر شغلی می شود ، اما در ایتالیا این گونه نیست.

بر طبق گزارشات شورای معماران ، دستمزد مدیران شرکت های معماری در ایتالیا به طور میانگین حدود نیمی از همتایان شان در کشورهای آلمان ، فرانسه و بریتانیا می باشد.

لذا ، وجود همین محیط رقابتی به طور مستقیم بر میزان دستمزدها تاثیر داشته و باعث شده تا معماران نرخ های خود را برای به دست آوردن موقعیتی شغلی پایین بیاورند. همچنین ، بر طبق همین نظرسنجی ، معماران ایتالیایی دارای پایین ترین میزان رضایت شغلی در اروپا هستند.

شرایط شغل معماری در ایتالیا
شرایط شغل معماری در ایتالیا

لوچیانو لازاری که معماری در تریسته (Trieste) ایتالیا است و رئیس شورای معماران اروپا نیز می باشد ، در رابطه با شغل معماری در ایتالیا گفته ، کاری که فکر می کنید یک معمار انجام می دهد با کاری که در حقیقت یک معمار انجام می دهد ، بسیار متفاوت است. بزرگ ترین مشکل ما در ایتالیا بوروکراسی و کاغذ بازی ها است و این سیستم پیچیده ای که همه ما بخشی از آن هستیم ، کار را بسیار سخت می کند.

بنابراین ، در حالی که زمانی به ویژه در ایتالیا ، معماری به عنوان شغلی خانوادگی دنبال می شد و فرزندان راه والدین را پیش می گرفتند ، اما در حال حاضر ، معماران فعلی به فرزندان خود پیشنهاد پی گیری کار دیگری را می دهند.

همچنین ، برخی از معماران ایتالیایی در تلاشند تا با تقویت مهارت های خود از این شرایط سخت رقابتی فرار کنند و بتوانند در سایر نقاط جهان مشغول به فعالیت شوند.

دانشگاه ها نیز برای ارتقا شغل معماری در ایتالیا تمهیداتی را در نظر گرفته اند. لذا ، دانشگاه پلی تکنیک میلان که معماران نام آشنایی چون پونتی (Ponti) ، آلدو روسی (Aldo Rossi) و رنزو پیانو (Renzo Piano) را آموزش داده ، طرحی جهت ارائه ی مدارک پیشرفته به زبان انگلیسی در برنامه دارد که هدف آن حمایت از تلاش های جهانی سازی است.

اطلاعات کلی در مورد شغل معماری در کشور ایتالیا

از جمله شهرهای مناسب برای یافتن شغلی در ایتالیا رم (به عنوان پایتخت) ، میلان ، باری ، تریسته و ناپل می باشند.

به طور معمول ، مهارت ها و شرایط شغل معماری در ایتالیا به صورت زیر می باشد:

الزامات شغل معماری در کشور ایتالیاشرح
نوع کارشغل تمام وقت

 

شغل پاره وقت

صنعتساخت
سطح تحصیلاتبرای شغل معماری مدرک دانشگاهی لازم است ؛ لذا شخص باید دارای مدرک حداقل کارشناسی باشد.
سواد در زمینه فناوری اطلاعاتضروری است.
دوره آزمایشیمعمولاً مورد نیاز کارفرمایان است.
زبان رسمیایتالیایی
آشنایی با زبان های خارجیآشنایی با زبان خارجی به طور مثال انگلیسی ضروری است.
سابقه و تجربه کاربر افزایش حقوق موثر است.

به طور کلی ، سابقه و تجربه کاری برای داشتن شغل مهم است و بر میزان حقوق دارندگان شغل معماری در ایتالیا تاثیر گذار می باشد ، به طور مثال ، برای فعالیت در رشته معماری داخلی در ایتالیا نیاز به رزومه کاری و نمونه کارهای مبتکرانه و خلاقانه است.

علاوه بر موارد ذکر شده ، یک معمار در ایتالیا باید دارای مهارت های ارتباطی بوده و با نرم افزارهای مرتبط با طراحی از طریق کامپیوتر نظیر اتوکد یا نرم افزار رویت آشنا باشد.

یک معمار باید با سایر اعضای تیم و یا به تنهایی ، به خوبی و با کم ترین اعمال نظارت کار کند. همچنین ، دقت به جزئیات کار برای یک معمار ضروری است و باید در کاری که انجام می دهد دقیق باشد. چرا که خطاها می توانند ایمنی افرادی را که در پروژه ای مشغول به کار هستند را به خطر بیندازند و یا باعث تاخیر در ساخت و ساز شود.

میزان حقوق شغل معماری در ایتالیا

معماران در ایتالیا با توجه به تجربه کاری ، تحصیلات و بزرگی شرکتی که در آن مشغول به فعالیت هستند ، از حقوق های متفاوتی برخوردار می باشند. همچنین ، بسته به پروژه هایی که معماران بر روی آن ها کار می کنند و یا اندازه ی پروژه ها ممکن است پاداش و کمیسیون اخذ نمایند.

علاوه بر این ، برخی از معماران دارای حقوق ثابتی هستند ، در حالی که برخی دیگر از این افراد ممکن است بر اساس تعداد ساعات کارشان دستمزد دریافت نمایند.

دقت کنید که ، در برخی از موارد دارندگان شغل معماری در ایتالیا ممکن است از مزایایی چون بیمه درمانی ، هزینه های سفر و برنامه های بازنشستگی ، دوره های آموزشی داخلی و خارجی و نیز برنامه توسعه شغلی برای کارکنان بهره ببرند.

میزان حقوق شغل معماری در ایتالیا
میزان حقوق شغل معماری در ایتالیا

به طور معمول ، معمارانی که در شرکت های بزرگ تر مشغول به فعالیت هستند ، دارای حقوق های بیش تری نسبت به معمارانی که در شرکت های کوچک تر کار می کنند ، می باشند.

میزان حقوق معماران در ایتالیا2979 دلار ماهانه
میانگین حقوق در ایتالیا1839 دلار
تاثیر سابقه کار بر حقوقمعمار با تجربه: 39+ درصد

 

معمار با تجربه متوسط: 18+ درصد

معمار بدون تجربه: 12- درصد

دقت کنید که در ایتالیا حقوق ها به ارز محلی (یورو) پرداخت می شوند.

زمان و شرایط مرخصی با حقوق برای شغل معماری در ایتالیا

هفته کاری در ایتالیا از دوشنبه تا جمعه است و ساعت کاری در هفته به مدت 40 ساعت و بین ساعات 9:00 صبح تا 1:00 بعد از ظهر و 2:30 بعد از ظهر تا 6:00 بعد از ظهر می باشد.

همچنین ، روزهای مرخصی با حقوق ، می تواند 20 روز بوده که البته با توجه به قرارداد امضا شده ممکن است تعداد روزهای مرخصی با حقوق متفاوت باشد.

از دیگر مواردی که باید بدان توجه نمود ، موارد زیر هستند:

آیتم هاشرح
تعطیلات رسمی با حقوق12
استراحت برای ناهاروجود دارد.
مدت زمان استراحت ناهار30 دقیقه
ساعات کاری انعطاف پذیرامکان پذیر است.
سن بازنشستگی ایتالیا67 سال

اگر به دنبال شغل معماری در ایتالیا با حقوق های مناسبی هستید ، بهتر است بدانید ، شرکت هایی در ایتالیا که دارای بالاترین موقعیت های شغلی و حقوق ها در زمینه معماری هستند ، مرتبط با شرکت های معماری و ارائه دهندگان خدمات معماری مربوطه می باشند.

گرایش های شغلی رشته معماری در ایتالیا

از انواع گرایش های شغلی رشته معماری در ایتالیا می توان به مواردی چون معمار و دستیار معمار ، معمار پروژه ، معمار طراحی ، طراح شهری ، معمار تجاری ، معمار داخلی ، معمار صنعتی ، معمار مسکونی ، معمار مناظر ، معمار دریایی ، معمار پایدار ، معمار حفاظت و مرمت و بازرس بناهای تاریخی اشاره نمود.

رشته معماری در ایتالیا

یک مسیر مناسب برای داشتن شغل معماری در ایتالیا ، تحصیل در این کشور است. به طور کلی ، ایتالیا از لحاظ برنامه های آموزشی و نیز محتوای دوره ها به عنوان کشوری بسیار توسعه یافته شناخته می شود و دانشکده های معماری ایتالیا ، برای موفقیت دانشجویان بومی و بین المللی برنامه های آموزشی مختلفی را طراحی کرده اند.

برنامه های آموزش معماری در ایتالیا برای مقطع کارشناسی 3 ساله است و همچنین ، ارشد معماری در ایتالیا 2 ساله می باشد و زبان آموزش به طور کلی ایتالیایی است. البته ، برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند نیز ، دوره هایی به زبان انگلیسی در نظر گرفته شده است.

رشته معماری در ایتالیا
رشته معماری در ایتالیا

دانشجویان با شرکت در دوره های اصلی نظیر ارتباطات بصری ، تئوری های طراحی ، تاریخ معماری و غیره آموزشی بسیار با کیفیت را در ایتالیا دریافت خواهند نمود.

همچنین ، دانشجویان برای مقطع کارشناسی ارشد می توانند در زمینه های تخصصی نظیر فناوری معماری ، طراحی معماری ، مهندسی معماری ، تاریخ معماری و معماری داخلی ادامه تحصیل دهند.

اما بهترین دانشگاه های معماری ایتالیا کدامند؟ اگر قصد دارید شغل معماری در ایتالیا را از طریق تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا دنبال نمایید ، بهتر است پیش از هرگونه اقدامی اطلاعاتتان را از شرایط تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان و نیز اخذ ویزای تحصیلی این کشور کامل کنید. در این مورد می توانید از راهنمایی های متخصصین موسسه مهاجرتی مهرآفرین بهره ببرید.

به هر حال ، در لیست دانشگاه های معماری ایتالیا ، برترین دانشگاه های این کشور نیز به چشم می خورند که این دانشگاه ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز فراهم آورده اند.

لیست دانشگاه های معماری ایتالیا برای دوره کارشناسی:

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (انگلیسی)
  • پلی تکنیک تورین (انگلیسی)
  • دانشگاه جنوا (ایتالیایی)
  • دانشگاه ساپینزا رم (ایتالیایی)

تحصیلات تکمیلی می تواند شرایط شما را برای داشتن شغل معماری در ایتالیا بهبود بخشد. تحصیل معماری در این مقطع از طریق دانشگاه های زیر امکان پذیر است:

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (انگلیسی)
  • پلی تکنیک تورین
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه فلورانس
  • آکادمی Domus (خصوصی)
  • ISAD (خصوصی)

تعداد دانشگاه هایی که می توان برای تکمیل تحصیلات تکمیلی انتخاب نمود ، کمی بیش تر از تعداد دانشگاه ها برای مقطع کارشناسی است.

همچنین ، تمامی دانشگاه هایی که هر دو سطح تحصیلی یعنی تحصیلات دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهند ، مؤسساتی با آموزشی بسیار با کیفیت هستند و در رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اروپایی جزو بهترین دانشگاه ها می باشند.

شرایط رشته معماری در ایتالیا

اما شرکت در آزمون ورودی معماری ایتالیا ، برای ثبت نام در دوره های کارشناسی دانشگاه های این کشور ضروری است.

علاوه بر این که ، شغل معماری در ایتالیا به مهارت های زبانی نیاز دارد ، تحصیل در این رشته نیز ، تسلط به زبان انگلیسی سطح B2 (می تواند در دانشگاه ها و برنامه های مختلف متفاوت باشد) را نیاز خواهد داشت. لذا ، دانشجویان دارای این شرایط ، می توانند در آزمون معماری که در ایتالیا برگزار می شود ، شرکت نمایند.

شهریه دانشگاه های بر اساس خصوصی یا دولتی بودن و معیارهای دانشگاه متفاوت خواهد بود. به طور میانگین شهریه دانشگاه های دولتی بین 150 تا 3500 یورو و این شهریه در دانشگاه های خصوصی بین 7000 تا 13000 یورو می باشد.

اما دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته معماری در ایتالیا هستند ، حق دریافت بورسیه تحصیلی را دارند که البته باید شرایط بورسیه معماری در ایتالیا را در نظر داشت.

چرا که بورسیه های دریافتی ممکن است بر اساس وضعیت درآمد خانواده و موفقیت تحصیلی دانشجو متفاوت باشد. این بورسیه ها می توانند تا سقف 5200 یورو در سال باشند. همچنین ، برخی از دانشگاه های ایتالیا به دانشجویانی که در امتحانات موفق هستند ، بورسیه های تحصیلی بیش تری ارائه می دهند.

میزان بورسیه ارشد معماری ایتالیا یا بورسیه کارشناسی این کشور با توجه به دانشگاه و وضعیت عمومی دانشجویان متفاوت خواهد بود.

شرایط کار در ایتالیا به عنوان یک معمار

برای داشتن شغل معماری در ایتالیا باید چه شرایطی را رعایت نمود؟ شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه ، علاوه بر این که باید برای ویزای کار ایتالیا اقدام نمایند ، باید دقت داشته باشند که تعداد مجوزهای کار ایتالیا محدود هستند.

لذا ، در صورتی می توانید برای ویزای کار ایتالیا درخواست دهید که:

  • سهمیه سالانه پر نشده باشد.
  • کارفرمایی ایتالیایی برای درخواست اجازه کار دارید.

تنها در صورتی که کارفرما مجوز کار برای شما اخذ نماید و آن را برایتان ارسال کند ، می توانید برای ویزای کار ایتالیا از طریق کنسولگری یا سفارت ایتالیا در کشور خود درخواست دهید. بنابراین ، با اخذ ویزای کار ایتالیا می توانید وارد این کشور شوید و برای اجازه اقامت و کار قانونی در ایتالیا درخواست دهید.

شرایط کار در ایتالیا به عنوان یک معمار
شرایط کار در ایتالیا به عنوان یک معمار

همچنین ، امکان داشتن شغل معماری در ایتالیا برای متقاضیانی ایرانی که تحصیلات خود را در این رشته در ایران گذرانده اند و از رزومه خوبی در رشته ی معماری برخوردارند ، وجود دارد. اما نخست می بایست به دنبال کارفرمایی ایتالیایی و دریافت پیشنهاد کاری باشید. علاوه بر این ، می بایست موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • آزمون ورودی جهت تایید مدارک (در صورت نیاز)
  • دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ایتالیایی
  • داشتن مدرک دانشگاهی
  • داشتن رزومه ای قابل توجه و طی کردن دوره کارآموزی حداقل شش ماهه
  • سابقه ی کاری مرتبط
  • قبولی در آزمون استانی (رشته ی معماری) جهت اخذ اجازه کار

همچنین ، برای داشتن شغل معماری در ایتالیا نیاز به ویزای کار است. برخی از مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار ایتالیا موارد زیر می باشند:

  • کپی قرارداد کار
  • فرم درخواست ویزای اقامت بلند مدت کشور ایتالیا
  • پاسپورت معتبر
  • عکسی که اخیرا گرفته شده
  • مدارک محل اقامت در ایتالیا
  • اثبات تمکن مالی کافی
  • مدرک پرداخت هزینه ی ویزا
  • مدرک تحصیلی

دقت کنید که پس از 5 سال زندگی و کار در ایتالیا می توان اقامت دائم این کشور را به دست آورد.

داشتن شغل معماری در ایتالیا و اخذ ویزای کار این کشور از شرایط خاصی برخوردار است ؛ اگر در این مورد به راهنمایی های بیش تری نیاز دارید ، می توانید با مشاورین گروه مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط:

jobandsalaryabroad
inhabitat

شرایط کار به عنوان یک معمار در کشور ایتالیا چیست؟

تحصیلات آکادمیک ، تجربه و سابقه کاری ، رزومه ای قوی ، مهارت های زبانی و قبولی در آزمون ها از جمله شرایط معماران برای کار در ایتالیا است.

میزان حقوق معماران در ایتالیا چقدر است؟

معماران در ایتالیا با توجه به تجربه کاری ، تحصیلات و بزرگ بودن شرکتی که در آن مشغول به کار هستند ، از حقوق های متفاوتی برخوردار می باشند. اما به طور کلی ، میزان حقوق معماران در این کشور 2979 دلار ماهانه است.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *