شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 9 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

یکی از موارد مهمی که در زمان جستجو برای دانشگاهی در خارج از کشور باید بدان توجه نمود ، قوانین شرط معدل است. لذا ، اطلاع از الزامات شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا مورد نیاز افرادی است که کشور ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نموده اند.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

به طور کلی ، شرایط پذیرش در دانشگاه های مختلف ایتالیا متفاوت می باشد و در حالی که ممکن است برخی از دانشگاه های این کشور بر سابقه تحصیلی و معدل توجه زیادی داشته باشند ، برخی دیگر از دانشگاه ها معدل خاصی را برای پذیرش دانشجو در نظر نگرفته اند.

همچنین ، ممکن است معدل مورد نیاز برای برنامه های مختلف متفاوت باشد. به طوری که تحصیل در رشته های پزشکی معمولا به معدل های بالاتری نیاز دارند.

به طور کلی ، دانشگاه هایی که از ظرفیت پذیرش پایینی برخوردارند ، معمولا بر داشتن حداقل شرط معدل تعیین شده تاکید داشته ؛ اما دانشگاه هایی با ظرفیت بالاتر ممکن است در مورد شرط معدل زیاد سخت گیر نباشند.

اما اگر شما هم از متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا هستید و در مورد شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا نگرانید ، با مطالعه مقاله پیش رو اطلاعات مفیدی در خصوص دانشگاه های ایتالیا و شرط معدل مورد نیاز برای تحصیل در این کشور به دست خواهید آورد.

البته ، سوالاتتان در خصوص شرایط تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را می توانید از طریق بخش دیدگاه ها در انتهای مقاله مطرح نمایید. کارشناسان ما در شرکت مهرآفرین در اسرع وقت پاسخگوی شما خوبان خواهند بود.

همچنین ، می توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین ، مشاوره هایی بسیار مفید در مورد دانشگاه های ایتالیا و شرایط تحصیل در این کشور و شرط معدل دانشگاه های ایتالیا اخذ نمایید.

مقالات پیشنهادی:

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ایتالیا

رشته هوش مصنوعی در ایتالیا

شرایط تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا پس از ایالات متحده ، بریتانیا و کانادا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی می باشد و این کشور در 12 ماه گذشته شاهد افزایش 45 درصدی دانشجویان بین المللی بوده است.

این کشور خانه بسیاری از دانشگاه ها یا مراکز آموزشی معتبر دنیاست. به طوری که ، 40 دانشگاه ایتالیایی در رنکینگ دانشگاه های جهانی QS رتبه بندی شده اند.

سیستم دانشگاهی ایتالیا شامل دوره های کارشناسی (Laurea triennale) 3 ساله ، دوره های مدرک کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale) و برنامه های دکترا (Dottorato di Ricerca) می باشد.

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا می تواند مهم باشد و هر چند که ، برخی از دانشگاه های ایتالیا پذیرش های پایینی داشته و متقاضیان با معدل های پایین شانس کم تری برای پذیرش در این دانشگاه ها دارند ، اما بسیاری از دانشگاه های خصوصی و دولتی ایتالیا دارای درصد بالایی برای پذیرش بوده و دانشجویان با معدل های پایین را نیز می پذیرند.

همچنین ، تحصیل در ایتالیا می تواند فرصت کمک های دانشجویی ، خوابگاه ، بورسیه تحصیلی و چشم پوشی از هزینه های تحصیل را برای دانشجویان بین المللی فراهم آورد و دانشگاه های متعددی در ایتالیا نظیر دانشگاه بولونیا و دانشگاه بوکونی دوره های آموزشی به زبان انگلیسی را ارائه می دهند.

اما به طور کلی ، دانشجویان تنها در صورتی می توانند وارد سیستم دانشگاهی ایتالیا شوند که از دانشگاهی در ایتالیا پذیرش دریافت کنند. از ملزومات اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور داشتن دیپلم 12 ساله و حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به ایتالیا و نیز فراهم آوردن شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا می باشد.

مقیاس نمره دهی در دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا برای امتحانات عادی ، از مقیاس 30 امتیازی برای نمره دهی استفاده می کنند که این مقیاس نمره دهی می تواند شامل نمرات مردودی (0 تا 17) و قبولی (18 تا 30) باشد.

همچنین ، برای ارزیابی نهایی دوره تحصیلی ، از مقیاس 110 امتیازی استفاده می شود که در این مقیاس ، حداقل نمره برای اعطای مدرک 66 است. مقیاس 110 امتیازی هم در امتحانات دوره و هم برای پایان نامه نهایی کاربرد دارد.

مقیاس نمره دهی در دانشگاه های ایتالیا
مقیاس نمره دهی در دانشگاه های ایتالیا

تبدیل معدل ایران به ایتالیا

GPA یا Grade Point Average معیاری بسیار رایج جهت ارزیابی پیشرفت دانشجویان است و معدلی بین 0 تا 4 می باشد:

  • A – 4
  • B – 3
  • C – 2
  • D – 1
  • F – 0

لذا ، با توجه به این که مقیاس نمره دهی در ایران 0 تا 20 است و اطلاع از شرایط معدل برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا لازم است ، لذا باید معدل ایرانی به GPA تبدل گردد. چرا که GPA مقیاسی مشترک در بین تمامی دانشجویان بوده و برای پذیرش در دانشگاه ها دانستن معدل GPA لازم است.

معادل نمرات ایرانی به سیستم GPA به صورت زیر می باشد:

مقدار عددیGPAحروف
0 تا 9 (زیر 10)0F
10 تا 11 (11.99)1D
12 تا 13 (13.99)2C
14 تا 15 (15.99)3B
16 تا 204A

همچنین ، تبدیل نمرات ایتالیایی به GPA به شرح زیر خواهد بود:

مقدار عددیGPAحروف
0 تا 170F
18 تا 201D
21 تا 232C
24 تا 263B
27 تا 304A

بدین ترتیب ، تبدیل معدل ایرانی به ایتالیایی به صورت زیر می باشد:

مقیاس ایتالیاییمقیاس نمره دهی ایرانGPA
0 تا 170 تا 9 (زیر 10)0
18 تا 2010 تا 11 (11.99)1
21 تا 2312 تا 13 (13.99)2
24 تا 2614 تا 15 (15.99)3
27 تا 3016 تا 204

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا بر اساس GPA

دانشگاه های ایتالیا هر یک برای پذیرش دانشجویان بین المللی حداقل معدلی را در نظر گرفته اند که متقاضیان با فراهم آوردن شرایط معدل دانشگاه یا برنامه ای خاص می توانند شانس خود را برای اخذ پذیرش و تحصیل در در ایتالیا افزایش دهند.

البته ، شرکت در فعالیت های فوق برنامه نظیر ورزش ، شرکت و سرپرستی برخی پروژه ها و خدمات اجتماعی نیز می تواند شانس تان را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بالا ببرد.

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا بر اساس GPA
شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا بر اساس GPA
ردیفنام دانشگاهموقعیت دانشگاهنوع دانشگاهحداقل معدل مورد نیاز (بر طبق سیستم GPA)
1دانشگاه پیدمونت شرقیورچلیدولتی2 از 4
2دانشگاه پلی تکنیک تورینتوریندولتی2.5 از 4
3دانشگاه اودینهاودینهدولتی2 از 4
4دانشگاه تریستهتریستهدولتی2 از 4
5دانشگاه تورینتوریندولتی2 از 4
6دانشگاه سیه ناسیه نادولتی2.5 از 4
7دانشگاه ترنتوترنتودولتی2 از 4
8دانشگاه سالرنوسالرنودولتی2.5 از 4
9دانشگاه کالابریارنده (Rende)دولتی2 از 4
10مدرسه مطالعات تکمیلی سنت آناپیزادولتی2.5 از 4
11دانشگاه پیزاپیزادولتی2.2 از 4
12دانشگاه پاویاپاویادولتی2 از 4
13دانشگاه پارماپارمادولتی2 از 4
14دانشگاه پالرموپالرمودولتی2.5 از 4
15دانشگاه پادوآپادوآدولتی2 از 4
16دانشگاه فدریکو II ناپلناپلدولتی2 از 4
17دانشگاه میلانمیلاندولتی2.7 از 4
18دانشگاه مسینامسینادولتی2 از 4
19دانشگاه جنواجنوادولتی2 از 4
20دانشگاه فلورانسفلورانسدولتی2.7 از 4
21دانشگاه فرارافرارادولتی2 از 4
22دانشگاه چیه تی پسکاراچیه تی پسکارادولتی2 از 4
23دانشگاه بولونیابولونیادولتی2.5 از 4
24دانشگاه تورینتوریندولتی2 از 4
25دانشگاه ساپینزا رمرمدولتی2.8 از 4
26دانشگاه آزاد مدیترانهباریخصوصی2 از 4
27دانشگاه بوکونیمیلانخصوصی3.3 از 4
28دانشگاه ویتا سالوت سان رافائلمیلانخصوصی2 از 4

شرط معدل برای تحصیل در دوره های کارشناسی ایتالیا

شرایط معدل برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در دوره های کارشناسی به چه صورت است؟ شرط معدل خاصی برای دوره های کارشناسی دانشگاه های ایتالیا وجود ندارد و هر دانشگاه و برنامه ای ممکن است معدلی خاصی را بطلبد.

به هر حال ، متقاضیان با داشتن معدل 15 از 20 می توانند برای دانشگاه های ایتالیا و تحصیل در دوره های کارشناسی اقدام نمایند. بدیهی است که هر چه معدل تان بالاتر باشد ، شرایط پذیرش برای شما آسان تر خواهد شد.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا و تحصیل در دوره های کارشناسی ، می بایست الزاماتی را در نظر داشت و مدارکی را ارسال نمود. اما دقت کنید ، با این که فرایند مهاجرت تحصیلی به نظر ساده می آید ، اما کوچکترین اشتباه حتی ناخواسته می تواند سفرتان را به تعویق و یا کنسل کند. برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناخوشایندی بهتر است از یک کاربلد در امر مهاجرت راهنمایی بخواهید.

در همین راستا ، موسسه مهاجرتی مهرآفرین با صدها پرونده مهاجرتی موفق و داشتن وکلا و کارشناسانی خبره و متخصص می تواند به شما در مسیر مهاجرت کمک کند. لذا ، اگر در مورد شرط معدل دانشگاه های ایتالیا و یا سایر الزامات مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نگرانید ، می توانید به ما اعتماد کنید.

شرط معدل برای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد ایتالیا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های ایتالیا ، دانشجویان بین المللی می بایست دارای مدرک لیسانس از دانشگاهی معتبر باشند.

علاوه بر این ، برخی از برنامه های تحصیلی متقاضیان را ملزم به داشتن معدل مشخصی کرده و برخی دیگر از دانشگاه ها شرط معدل تعیین نکرده اند.

به عنوان مثال ، متقاضیان دانشگاه پلی تکنیک میلان که یکی از دانشگاه های برتر در ایتالیا است ، ملزم به داشتن معدل 3.0 از مقیاس 4.0 هستند.

همچنین ، دانشگاه پلی تکنیک میلان شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا (دوره کارشناسی ارشد) را برای متقاضیان ایرانی 14.5 از 20 در نظر گرفته است. حداقل معدل مورد نیاز برای برنامه های کارشناسی ارشد در دانشگاه پاویا نیز 13.75 از 20 است.

به طور کلی ، هر دانشگاهی در ایتالیا الزامات خاص خود را برای پذیرش دانشجو لحاظ می کند ، لذا ، بسیاری از دانشگاه ها علاوه بر مدرک تحصیلی لیسانس ، از متقاضیان مدرکی مبنی بر مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی درخواست خواهند کرد.

برای اطلاع دقیق از شرایط دانشگاه مورد نظرتان می بایست با دانشگاه در تماس باشید.

شرط معدل برای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد ایتالیا
شرط معدل برای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد ایتالیا

شرط معدل برای تحصیل در دوره های دکترا ایتالیا

از الزامات تحصیل در دوره دکترا دانشگاه های ایتالیا ، ارائه مدرک فوق لیسانسی مرتبط با برنامه دکترا است. اما حداقل معدل مورد نیاز برای شرکت در دوره های دکترای دانشگاه های ایتالیا با توجه به دانشگاه متفاوت خواهد بود و حداقل معدل توسط دانشگاه تعیین می شود.

به هر حال ، شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا برای دوره های دکترا مشابه با دوره های فوق لیسانس ، 15 از 20 می باشد.

به طور مثال ، از شرایط تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تورین برای دوره های دکترا موارد زیر می باشد:

  • ارائه مدرک کارشناسی ارشد با معدل 95 / 110 و یا مدارکی معادل آن که برای پذیرش در برنامه های دکترا معتبر است.
  • مدرک اثبات مهارت های زبان انگلیسی (حداقل نمره آیلتس 5.0)

همچنین ، از شرایط تحصیل در دوره دکترا دانشگاه پلی تکنیک میلان ، داشتن مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل 95 / 110 یا 86 / 100 می باشد.

البته ، داشتن معدل هایی بالاتر شانس پذیرش را افزایش خواهند داد.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

دانشگاه ها شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا را چقدر در نظر گرفته اند؟ حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های ایتالیا بر اساس سیستم GPA ، 3 از 4 است.

اما باز هم تاکید می کنیم ، شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های مختلف ایتالیا متفاوت است. لذا ، بهتر است از طریق وب سایت دانشگاه مورد نظرتان شرایط تحصیل و حداقل معدل مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهید.

دانشگاه های بدون شرط معدل ایتالیا

در برخی از دانشگاه های ایتالیا داشتن حداقل معدل زیاد مطرح نیست و بسیاری از بهترین دانشگاه های این کشور دارای نرخ پذیرش بالایی برای دانشجویان بین المللی هستند که همین امر موجب شده تا متقاضیان حتی با معدل های پایین نیز بتوانند از برخی از کالج ها یا دانشگاه های برتر ایتالیا پذیرش بگیرند.

از جمله دانشگاه های ایتالیا که دارای نرخ پذیرش بالایی هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه جان کابوت
  • دانشگاه پلی تکنیک تورین
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه باری آلدو مورو
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه آمریکایی رم
  • دانشگاه بولونیا

لذا ، گاهی می توان بدون در نظر گرفتن شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا و شرکت در برنامه های دانشگاه های این کشور اقدام نمود.

دانشگاه های بدون شرط معدل ایتالیا
دانشگاه های بدون شرط معدل ایتالیا

نکاتی مهم در مورد اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا با معدل پایین

حال ، چگونه از دانشگاه های ایتالیا پذیرش بگیریم ، آن هم با معدل پایین؟ تحصیل در ایتالیا برای بسیاری از دانشجویان بین المللی به مانند رویا است که می توان برای تحقق آن تلاش نمود.

اما گاهی داشتن معدلی پایین ، به مانعی سخت تبدیل می شود. اما نکاتی وجود دارد که می توانید با رعایت آن ها از بهترین دانشگاه های ایتالیا حتی با داشتن معدل پایین ، پذیرش بگیرید.

در ادامه نکاتی را که باید برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا با معدل پایین در نظر داشته باشید ، آورده ایم:

  • حتی اگر معدل تان پایین است ، باید برای نشان دادن علایق و استعدادهایتان مدارک و گواهینامه هایی ارائه دهید.
  • انگیزه نامه سندی بسیار با اهمیت برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها است که گاهی می بایست توجه بیش تری به آن داشت. لذا ، می توان کمیته پذیرش دانشگاه را با ارائه یک انگیزه نامه قوی و حتی با معدلی پایین یا نداشتن شرط معدل دانشگاه های ایتالیا متقاعد کرد. بنابراین ، انگیزه نامه باید با اطلاعات کافی ارائه شود. در انگیزه نامه می توانید بر تجربه کاریتان برای دوره های کارشناسی ارشد و فعالیت های فوق برنامه برای دوره های کارشناسی تاکید نمایید.
  • دلایل تان را از شرکت در دوره به طور واضح ذکر کنید. همچنین ، بیان کنید که چرا دانشگاه باید شما را بپذیرد و به دستاوردهایتان در صورت انتخاب برنامه مورد نظر اشاره نمایید.
  • رزومه و نامه پوششی عالی و قوی تهیه کنید (در صورت درخواست).
  • توصیه نامه هایی ارسال کنید که به خوبی نقاط قوت و ویژگی های شما را نشان دهند.
  • یک نمونه کار حرفه ای با طراحی خوب (بسته به دوره) ارسال نمایید که این خود ، بهترین روش جهت اثبات مهارت ها و نمایش تجربه کاری تان به کمیته پذیرش دانشگاه می باشد. با ارسال نمونه کارهای حرفه ای می توانید خود را از بقیه متقاضیان متمایز سازید.
  • آمادگی کافی برای آزمون آیلتس داشته باشید.
حداقل معدل مورد نیاز جهت اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا
حداقل معدل مورد نیاز جهت اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

حداقل معدل مورد نیاز جهت اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

حداقل معدل برای بورسیه تحصیلی ایتالیا چند است؟ آیا برای درخواست بورسیه باید شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا را در نظر داشت؟ ایتالیا کشوری غنی از فرهنگ ، هنر و تاریخ است. با این اوصاف ، هیچ جای تعجبی نیست که دارای جمعیت دانشجویی بین المللی پر رونقی باشد.

برای افرادی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند ، فرصت های بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد. اما برای درخواست بورسیه های تحصیلی در ایتالیا ، می بایست معیارهایی را در نظر داشت که عبارتند از:

  • متقاضی از شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا بوده و یا دارای اقامت دائم ایتالیا باشد.
  • ثبت نام یا اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های ایتالیایی
  • داشتن حداقل معدل 3.0
  • نشان دادن نیاز مالی
  • زیر 30 سال سن
  • نداشتن سابقه کیفری
  • متقاضی باید بتواند تعهد خود را به دوره تحصیلی که انتخاب می کند ، نشان دهد.
  • داشتن پاسپورتی معتبر
  • داشتن مجوز اقامت کشور ایتالیا (permesso di soggiorno)

علاوه بر معیارهای ذکر شده و در نظر گرفتن شرط معدل دانشگاه های ایتالیا ، باید دانست که برخی از انواع بورسیه ها ممکن است برای نوع خاصی از برنامه ها یا رشته های تحصیلی باشند و یا به مدرک مهارت های زبانی یا شرایط خاص دیگری نیز نیاز داشته باشند.

همچنین ، از آن جا که تقاضا برای بورسیه های تحصیلی ایتالیا زیاد است و دانشجویان بین المللی اکثرا به دنبال بورسیه های تحصیلی ایتالیا هستند ، لذا به طور قطع ، داشتن معدل بالا شانس تان را برای دریافت بورسیه تحصیلی بالا خواهد برد.

همچنین ، برای اخذ بسیاری از برنامه های بورسیه تحصیلی در ایتالیا ، متقاضیان ملزم به ارسال بیانیه شخصی و توصیه نامه هستند. لذا ، لازم است تا از شرایط لازم برای بورسیه های تحصیلی اطلاع داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک و شرایط مورد نیاز را فراهم آورده اید.

علاوه بر سایر الزامات نظیر داشتن مدرک تحصیلی ، مدرک اثبات مهارت های زبانی ، شرکت در آزمون هایی خاص و غیره ، داشتن حداقل معدل برای تحصیل و اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا ممکن است لازم باشد. اگر شما هم رویای تحصیل در ایتالیا را دارید ، اما الزامات شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا باعث شده تا از رویایتان صرف نظر کنید ، می توانید با گروه مهاجرتی مهرآفرین در تماس باشید و مشاوره های مفید کارشناسان مهرآفرین را بشنوید. ما به دنبال تحقق رویاهایتان از ابتدا تا انتهای مسیر مهاجرتی تان در کنارتان خواهیم بود.

چگونه می توان از دانشگاه های ایتالیا با معدل پایین پذیرش گرفت؟

برای دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا با معدل پایین می بایست روی مواردی چون مدارک و گواهینامه ها و نیز انگیزه نامه ای که به خوبی نوشته شده ، تمرکز نمایید. رزومه ، نامه پوششی و اثبات مهارت ها نیز برای اخذ پذیرش مهم هستند.

حداقل معدل برای دانشگاه های ایتالیا به چه صورت می باشد؟

حداقل شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا برای دانشگاه های مختلف متفاوت است. به طوری که ، برخی از دانشگاه ها داشتن حداقل معدل 2 از 4 و برخی دیگر 2.5 یا 3 از 4 را در نظر گرفته اند. برای برخی از دانشگاه ها با پذیرش بالا نیز داشتن حداقل معدل زیاد مهم نیست.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 4نفر)

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *