شرایط سنی تحصیل در آلمان

شرایط سنی تحصیل در آلمان

شرایط سنی تحصیل در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 29 آذر 1401 | آخرین بروزرسانی:

در این مقاله می خواهیم شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقاطع مختلف را بیان کنیم. کشور آلمان جزء سه کشور برتر در زمینه پزشکی و پیراپزشکی در اروپا است و یکی از پرطرفدار ترین کشورها برای تحصیل در بین  متقاضیان ، علی الخصوص ایرانیان است ، به همین دلیل این  کشور در برخی مقاطع تحصیلی ، شرایط سنی تحصیل  برای اخذ ویزای تحصیلی قرار داده است
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این مقاله می خواهیم شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان در مقاطع مختلف را بیان کنیم. کشور آلمان جزء سه کشور برتر در زمینه پزشکی و پیراپزشکی در اروپا است و یکی از پرطرفدار ترین کشورها برای تحصیل در بین  متقاضیان ، علی الخصوص ایرانیان است ، به همین دلیل این  کشور در برخی مقاطع تحصیلی ، شرایط سنی تحصیل  برای اخذ ویزای تحصیلی قرار داده است.

در این مقاله به بررسی شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان، مدارس و مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری خواهیم پرداخت. اگر شما نیز از علاقه مندان تحصیل در آلمان هستید این مقاله را از دست ندهید؛ چراکه تحصیل در این کشور مزایای متعددی دارد از جمله:
1. تحصیل رایگان

2. ویزای آن به نسبت بعضی از کشورها مانند کانادا و آمریکا راحت تر است

3. امکان اشتغال پس از تحصیل

4. ….

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان، در مقاطع مختلف متفاوت است و تنها کالج های دولتی آلمان هستند که محدوده سنی  را، برای اخذ پذیرش تحصیلی معیار و ملاک قرار می دهند، زیرا کالج های دولتی آلمان توسط دولت حمایت می شوند و متقاضیان برای تحصیل در کالج های دولتی آلمان هیچگونه شهریه ای پرداخت نمی کنند، پس دولت، شرایط سنی تحصیل در آلمان را یکی از مهم ترین ملاک ها برای پذیرش در کالج های دولتی  قرار داده است که تنها متقاضیان واجد شرایط بتوانند در کالج های دولتی آلمان تحصیل کنند .

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان در کالج های دولتی، بعضاً تا سن ۲۸ سالگی نیز دیده شده است اما درخصوص دانشگاه های آلمان هیچ گونه محدوده سنی  برای تحصیل، در هیچ دانشگاهی وجود ندارد.

در کل اگر بخواهیم راجع به شرایط سنی تحصیل صحبت کنیم ، برای مقاطع مختلف، شرایط سنی تحصیل در دانشگاه های آلمان به 4 دسته طبقه بندی می شوند، دوره قبل از کارشناسی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا. برای هریک از این مقاطع شرایط متفاوتی وجود دارد، که در مقطع دکترا، محدوده سنی، نقش کمرنگ تری را برای تحصیل در کشور آلمان ایفا میکند.

از طرفی اگر متقاضیان بخواهند برای تحصیل در کشور آلمان اقدام کنند باید فاصله بین  مقاطع تحصیلی (یا به  عبارتی گپ تحصیلی) بازه زمانی کوتاه تری باشد تا بتوانند راحت تر مطالب را فرا گیرند. برای سفارت آلمان، شرایط سنی تحصیل  بسیار مهم است و علت عدم پذیرش ویزای برخی از متقاضیان ، نامناسب بودن شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان است.

نکته: اگر هدف نهایی شما، اخذ اقامت و مهاجرت به آلمان 2023 است مقاله مربوطه را نیز بررسی کنید.

شرایط سنی برای تحصیل در خارج از کشور

یکی از موارد مهمی که ذهن متقاضیان را برای اخذ پذیرش در خارج از کشور مشغول می‌کند، شرایط سنی برای تحصیل در خارج از کشور است، شرایط سنی و همچنین این موضوع که میخواهید در چه مقطعی تحصیل کنید، برای هر کشور شرایط مختلفی وجود دارد.

بنابراین برای اخذ پذیرش تحصیلی ابتدا باید کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید زیرا بعضی از کشورها مانند کشور اتریش و یا سوئد محدوده سنی برای تحصیل معیار و ملاک نیست، اما برای کشوری مثل آلمان شرایط سنی در مقاطع کالج بسیار مهم است.

به طور قطع و یقین نمی توان گفت کدام کشورها دارای شرایط سنی هستند زیرا در زمان های مختلف شرایط برای افراد یکسان نیست، در اکثر قوانین کشورها محدوده سنی خاصی برای ورود به دانشگاه ها در نظر گرفته نشده است و فقط برای کالج های دولتی شرایط سنی معیار و ملاک است.

مقالات پیشنهادی:

لیست دانشگاه های ایرانی مورد تایید آلمان

شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان

در اقدامی برای تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان، متقاضیان غیراتحادیه اروپا باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، برای دریافت ویزای تحصیلی خود به سفارت آلمان در کشور محل زندگی خود مراجعه کنند. در اینجا، شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگرچه این شرایط به صورت رسمی اعلام نشده‌اند، اما ممکن است تأثیر قابل توجهی بر روی تصمیم‌گیری مقام‌های مهاجرتی داشته باشند.

شرایط سنی برای مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری:

  1. کارشناسی: متقاضیان برای ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی در آلمان بهتر است سن آن‌ها در بازه‌ای بین 18 تا 21 سال باشد. این بازه سنی نشان دهنده آمادگی و تمایل برای تحصیل در مقطع کارشناسی است.
  2. کارشناسی ارشد: متقاضیان برای ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، سن متقاضیان باید در بازه‌ای بین 21 تا 30 سال باشد. این بازه سنی از جوانان جویای آموزش عالی در مقطع کارشناسی ارشد حمایت می‌کند.
  3. دکترا: متقاضیان برای ویزای تحصیلی در مقطع دکترا در آلمان دارند، بهتر است سن آن‌ها در بازه‌ای بین 31 تا 40 سال باشد. در این بازه سنی، فرصت برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا وجود دارد و اهمیت کمتری به سن افراد در این مقطع تحصیلی داده می‌شود.

در هر صورت، متقاضیان باید بدانند که عدم تطابق با شرایط سنی ممکن است باعث شود ویزای تحصیلی به آن‌ها صادر نشود. با این حال، باید تأکید کرد که سن تنها یکی از عوامل مورد نظر برای صدور ویزا است و مقام‌های مهاجرتی ممکن است در موارد خاصی از این شرایط انحراف کنند.

شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان، اگرچه به صورت رسمی اعلام نشده است، اما می‌تواند تأثیر قابل توجهی در تصمیم‌گیری مقام‌های مهاجرتی داشته باشد. متقاضیان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بهتر است با شرایط سنی مطابقت داشته باشند.

با این حال، باید توجه داشت که عوامل دیگری همچون تحصیلات قبلی، مهارت‌ها و توانمندی‌ها نیز در صدور ویزای تحصیلی مهم هستند و سن تنها یکی از عوامل مؤثر در این روند است.

به علت اهمیت بالای رشته پزشکی ابتدا به شرایط سنی این رشته برای متقاضیان پرداخته ایم.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

شرایط سنی تحصیل در دانشگاه های آلمان در رشته پزشکی چگونه است؟ در کشور آلمان دانشجویان می توانند در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی  و پرستاری  تحصیل کنند اما تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی نیازمند شرکت در آزمون های پزشکی و کسب موفقیت دراین  آزمون هاست.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان
شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان تا سن ۳۰ سالگی مناسب  است  و تنها متقاضیانی  می توانند در رشته های پزشکی کشور آلمان تحصیل کنند که در کنکور پزشکی رتبه قبولی را کسب کرده باشند ، این افراد می توانند با کسب مدرک زبان آلمانی در سطح B1 در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند.

اما کسانی که در کنکورپزشکی  موفقیت لازم را کسب نکرده اند ، باید در دوره های پیش پزشکی شرکت کنند (دوره های پیش پزشکی یا به عبارتی دوره های ام کورس همان دوره های آمادگی قبل ورود به دانشگاه هستند ، که طول دوره تحصیل برای دوره های پیش پزشکی یک سال است)  متقاضیان  با داشتن دیپلم 12 ساله تجربی و دانش زبان آلمانی در سطح  مناسب  میتوانند پس از کسب موفقیت درآزمون های ام کورس  وارد رشته پزشکی و دانشگاه های پزشکی شوند.

برای قبولی در دانشگاه های دولتی پزشکی در کشور آلمان متقاضیان بین‌المللی باید معدل بالایی ازسه مقطع پایانی متوسطه را دارا باشند تا بتوانند در دانشگاه های دولتی و بدون شهریه اقدام به تحصیل نمایند اما برای کسانی که میخواهند در دانشگاههای غیر از دولتی اقدام به تحصیل کنند ، نیاز به معدل خیلی بالا ندارند و معدل کمتر را نیز می توانند لحاظ کنند.

همچنین برای دانشگاه های پزشکی گپ تحصیلی دانشجو بسیار مهم است به همین‌ خاطر متقاضی نباید بین مقاطع تحصیلی گپ تحصیلی داشته باشد ، به این معنی است که متقاضی نباید بین مقاطع تحصیلی خود ۳ الی ۴ سال  فاصله بیندازد  و بعد از این مدت  اقدام به تحصیل در مقطع تحصیلی بعدی کند.

آیا  سنین بالای 30 سال نیز شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان را دارند؟

به طور کلی سنین بالای 30 سال با چالش های بیشتری رویه رو هستند اما اگر گپ و یا وقفه تحصیلی خود را بتوانید به خوبی توجیه نمایید هنوز هم برای تحصیل در این کشور شانس خواهید داشت. شما باید شایستگی خود را از طریق فرایند زیر به اثبات برسانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل پزشکی در آلمان به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی در مدارس آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهای پیشرفته در اروپاست که در کنار سطح بالای زندگی و بالا بودن کیفیت آموزش ، هزینه های تحصیل و اقامت در آن به نسبت سایر کشورها ارزان‌تر است هم چنین کشور آلمان  در زمینه تحصیل به علت بالا بودن  سطح  سیستم آموزشی واساتید مجرب برای تدریس در دانشگاه ها ، متقاضیان زیادی را برای تحصیل در مقاطع مختلف به خود جلب کرده است

شرایط سنی تحصیل در مدارس آلمان از سن شش سالگی الی هجده سالگی می باشد ، متقاضیانی که از سن لازم برخوردار هستند و می توانند به زبان آلمانی صحبت کنند  ، قادر خواهند بود در مدارس آلمان به  تحصیل بپردازند.

هزینه تحصیل در مدارس و دبیرستان های آلمان بین 15 تا 20 هزار یورو می باشد اما برای کسانی که والدین آنها اقامت دائم دارند ، تحصیل در مدارس رایگان است وهیچ گونه شهریه ای پرداخت نمیکنند.

برای ثبت نام فرزندتان در یک مدرسه بین المللی در آلمان، شرایطی را باید رعایت کنید. به طور کلی مدارک زیر مورد نیاز است:

1.شناسنامه
2.پاسپورت معتبر
3.یک پرونده پزشکی
4.توصیه نامه از معلم خود در ایران

به طور متوسط، شهریه برای بچه هایی که از کلاس 1 تا 8 به مدرسه می روند، 15000 یورو در هر سال تحصیلی است. برای دانش‌آموزانی که در کلاس‌های 9 تا 12 شرکت می‌کنند، باید آماده پرداخت هزینه بیشتر، به طور متوسط سالانه 20000 یورو باشید.

مقالات مرتبط: تحصیل در مدارس آلمان

در ادامه علاوه بر بررسی مقطع لیسانس، به بررسی شرایط سنی کارشناسی ارشد در آلمان و دکتری پرداخته میشود.

شرایط سنی تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

تحصیل لیسانس در آلمان یک دوره چهار الی پنج ساله دارد ، بنابراین افرادی که تقاضای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آلمان را دارند ، باید شرایط سنی  تحصیل  در آلمان در مقطع کارشناسی را نیز دارا باشند ، دانشجویان برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی حداکثر باید ۲۱ ساله باشند اما متقاضیانی که موفق شدند مدرک دیپلم خود را در سنین زیر ۱۸ سال به اتمام رسانند میتوانند اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنند.

از جمله شرایط سنی تحصیل در مدارس کشور آلمان برای افراد زیر 18 سال این است که  سرپرست وی هنگام اخذ ویزای تحصیلی حضور داشته باشد، زیرا  باید گواهی تمکن مالی سرپرست خانواده برای کشور آلمان محرز شود و مدارک آن را  ارائه دهد.

شرایط سنی تحصیل در آلمان
شرایط سنی کارشناسی ارشد در آلمان

دانشجو باید توان آن را داشته باشد که تمام هزینه های خود از جمله شهریه ، غذا ، مسکن و … به مدت 4 الی 5 سال  متوالی را در کشور آلمان  تامین کند ، علاوه بر تمکن مالی که متقاضیان باید برای آن کشور به اثبات رسانند شرط دیگری نیز برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی وجود دارد و آن هم داشتن مدارک زبان آلمانی در سطح b2 است زیرا در مقطع کارشناسی تمامی دروس به زبان آلمانی است و داشتن مدرک زبان انگلیسی به تنهایی کافی نیست.

شرایط سنی کارشناسی ارشد در آلمان

طول مقطع کارشناسی ارشد برای تحصیل ، یک بازه دو ساله است از جمله مهمترین شرایط برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح (2)، همچنین دارای معدل ۱۵ به بالا و مدرک آیلتس 6.5 است.

شرایط سنی فوق لیسانس در آلمان برخلاف مقطع لیسانس  به بازه ی زمانی  خاصی محدود  نمی‌ شود و تمامی متقاضیان و دانشجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد  ادامه تحصیل دهند، اما شانس پذیرش و اولویت پذیرش با دانشجویانی است که سن آنها کمتر از ۳۰ سال باشد، از آنجا که مقطع کارشناسی ارشد یک پروسه دو ساله برای تحصیل دارد، دانشجویانی که تمایل دارند بیشتر در کشور آلمان اقامت کنند می توانند به مدت یک سال دیگر از طریق اشتغال در شرکت های آلمانی یا تحصیل در مقاطع بالاتر اقامت خود را در کشور آلمان تمدید کنند.

پس از بررسی شرایط سنی کارشناسی ارشد در آلمان به بررسی مقطع دکتری می‌پردازیم.

شرایط سنی تحصیل در مقطع دکترا در آلمان

تحصیل در مقطع دکترا یک بازه زمانی ۳ الی ۵ ساله دارد و اکثر دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود، دانشجویان باید برای تحصیل به زبان انگلیسی دارای مدرک زبان آیلتس 7 باشند، تحصیل در مقطع دکترا در کشور آلمان از انعطاف بیشتری برخوردار است، به این شکل که شرایط سنی برای تحصیل در کشور آلمان  در این مقطع از اهمیت کمتری برخوردار است.

اما برای کسانی که میخواهند از بورسیه تحصیلی کشور آلمان در مقطع دکترا استفاده کنند شرایط سنی تحصیل در دانشگاه های آلمان باید حداکثر ۳۱ سال تمام باشد، زیرا سیاست کشور آلمان به گونه ای است که میخواهد روی جوانان و نخبگان سرمایه گذاری کند ، بنابراین شرایط سنی ۳۱ سال را می گذارد که تنها این افراد بتوانند از بورسیه تحصیلی کشور آلمان در مقطع دکترا استفاده کنند.

پروسه پذیرش در دانشگاه های آلمان در مقطع دکترا طولانی تر از سایر مقاطع ،  هم چنین دانشجوبرای اخذ پذیرش دردانشگاه های  آلمان باید با استادهای بسیاری در ارتباط باشد و اقدامات و پژوهش های آنان باید تخصصی باشد که مورد توجه قرار گیرد اگر اقدامات دانشجو مورد توجه استاد قرار گیرد او میتواند حقوقی معادل 1000 تا 3000 یورو در ماه دریافت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل دکتری در آلمان به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

شرایط سنی اخذ بورسیه تحصیلی آلمان

یکی از نگرانی های دانشجویان بین الملل  هزینه های تحصیل می باشد از جمله مهمترین راه های کاهش هزینه های تحصیلی اخذ بورسیه ی تحصیلی است.

در صورتی که دانشجویان بتوانند شرایط سنی اخذ ویزای تحصیلی را فراهم کنند و در دانشگاه های آلمان تحصیل کنند این امکان را دارند که اقدام به اخذ بورسیه تحصیلی کنند در این صورت  شرایط سنی برای اخذ بورسیه تاثیرگذار نخواهد بود و گپ تحصیلی مهمترین شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کشور آلمان است هم چنین رزومه تحصیلی و معدل دانشجو معیار و ملاک قرار میگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه تحصیلی آلمان به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ بورسیه دوره دکترا در آلمان

مدارک مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا به شرح زیر می باشد:

ردیفعنوان
1مدارک شناسایی همانند شناسنامه و کارت ملی متقاضی و اعضای خانواده به همراه کپی آن‌ها
2مدرک تحصیلی دوره کارشناسی ارشد با معدل بالای 16 به همراه ریز نمرات و ترجمه شده آن‌ها
3مدرک زبان آیلتس با نمره بالای 6.5
4پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه برای متقاضی و اعضای خانواده
5توصیه نامه‌های اساتید
6انگیزه نامه ادامه تحصیل
7رزومه پژوهشی
8مدارک شغلی مرتبط

شرایط سنی تحصیل داروسازی در آلمان

رشته داروسازی در بین رشته های پیراپزشکی در کشور آلمان طرفدار بسیاری دارد زیرا یکی از مهمترین مزیت این رشته  کسب درآمد بسیار بالا در کشور آلمان است ، بنابراین رشته داروسازی جذابیت بسیاری بین متقاضیان داخلی و بین المللی دارد متقاضیان در این رشته باید حداکثر 23 ساله باشند و معدل خوبی را برای خود رقم زده باشند تا واجد شرایط پذیرش دراین رشته جذاب شوند  و همانطور که پیشتر اشاره شد نباید گپ تحصیلی داشته باشند زیرا برای کشور آلمان گپ تحصیلی بسیار مهم است و یک امتیاز منفی محسوب می شود.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در آلمان به چه صورت است؟ رشته دندانپزشکی در کشور آلمان حداقل ۵ تا ۶ سال  طول دوره تحصیل دارد به عبارتی این پنج شش سال ،۱۰ الی ۱۲ ترم تحصیلی است که در 2 دوره برگزار می شود ، در دوره اول که حدود ۴ الی ۵ ترم است مباحث علوم طبیعی از جمله  فیزیک ،شیمی ، زیست شناسی تدریس می شود و در قسمت مبانی پزشکی ، مباحث فیزیولوژی ،  بیوشیمی و آناتومی تدریس می شود.

شرایط سنی برای اخذ پذیرش در رشته ای مثل دندان پزشکی معیار و ملاک نیست ، اما همانطور که پیشتر گفته شد  برای اخذ ویزای تحصیلی در سفارت آلمان  سن پایین تر امتیاز محسوب می شود، از این رو برای کسانی که سن آنها بالاتر از ۲۶ سال باشد گرفتن ویزای تحصیلی دررشته دندانپزشکی سخت تر خواهد بود ، بعد از قبولی در دو دوره برگزار شده که همان مباحث علوم طبیعی و مباحث پزشکی است دانشجویان باید در آزمون دولتی شرکت کند بعد از قبولی در این آزمون وارد دوره عملی میشوند ، این دوره شامل آموزش عملی و همچنین  دروس آزمایشگاهی است ،  پس از موفقیت در دوره های عملی دوباره دانشجویان باید در آزمون شرکت کنند با قبولی در این آزمون می توانند تخصص خود را در رشته دندانپزشکی انتخاب کنند.

شرایط سنی تخصص پزشکی در المان

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان برای تخصص چگونه است؟ طول دوره تخصص های پزشکی متفاوت است اما به طور میانگین 3 الی 5 سال می باشد ومحدودیت شرایط سنی ندارد در بحث تخصص پزشکی برای پزشکان ایرانی که میخواهند در آلمان به تخصص خود ادامه بدهند دو حالت وجود دارد :

1.ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته پایه علوم پزشکی

  1. ادامه تحصیل در مقاطع تخصص بالینی

هر دو روش شرایط متفاوتی را دارد در کشور آلمان کسانی که در رشته های پزشکی و تخصص های پزشکی مدرک میگیرند برخلاف ایران مدرک دکترا به آنها تعلق نمیگیرد بلکه معادل مدرک فوق لیسانس و یا کارشناسی ارشد است و گرفتن مدرک دکترای پزشکی مانند تحصیل در مقطع دکترا در سایر رشته هاست.

از جمله مهمترین شرایط سنی تخصص پزشکی در کشور آلمان داشتن حداقل دو سال سابقه فعالیت پزشکی در بیمارستان و یا درمانگاه می باشد و  پزشکانی که میخواهند در کشور آلمان به تخصص بپردازند باید دانشنامه پزشکی و پروانه دائم را دارا باشند.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان در رشته پرستاری

رشته پرستاری در کشور آلمان حدود ۳ سال طول میکشد ، شرایط سنی تحصیل در دانشگاه های پرستاری آلمان حداکثر 24 سال تمام است ، هم چنین متقاضیان باید دارای مدرک زبان آلمانی در سطح (B1) باشند  از آنجا که کشور آلمان با کمبود نیروی کار مواجه است و براساس تحقیقات نشان داده شده کشور آلمان تا سال ۲۰۲۵ نیازمند ۱۵۰ هزار نیروی جوان پرستار است .

شرایط سنی تحصیل در آلمان در رشته پرستاری
شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان در رشته پرستاری

بنابراین امنیت شغلی و شانس پیدا کردن کار در کشور آلمان در رشته پرستاری بسیار زیاد است و همچنین تحصیل در رشته پرستاری در کشور آلمان از نظراقتصادی درآمد خوبی دارد ،ساعت کاری یک پرستار در آلمان حدود ۸ ساعت در روز و ۴۸ ساعت در هفته است روش های تحصیل در رشته پرستاری در کشور آلمان به دو شیوه انجام میشود:

  1. شرکت در دوره های آوسبیلدونگ
  2. پذیرش از دانشگاه آلمان

شرکت در دوره های آوسبیلدونگ : حداکثر سن برای شرکت در دوره های  آوسبیلدونگ ۲۷ سال تمام است متقاضیان باید مدرک  زبان آلمانی در سطح b2 را داشته باشند پس از پذیرش ، آنها می توانند دوره آموزشی خود را به مدت سه سال پیش ببرند و در این دوره حقوق دریافت کنند.

پذیرش از دانشگاه آلمان: دو سال اول به عنوان آموزش عمومی پرستاری تحت نظارت و آموزش هستند و در سال سوم می تواند به عنوان پرستار عمومی یا پرستار تخصصی به فعالیت خود ادامه دهند.

گپ تحصیلی آلمان

به مدت زمان فاصله از آخرین مدرک تحصیلی شما تا مدرک بعدی تحصیلی  گپ تحصیلی گفته می‌شود. اگر از آخرین مدرک و مقطع تحصیلی‌ تان مدت زیادی گذشته باشد به این معنی است که شما دارای گپ تحصیلی هستید و ممکن است شرایط سنی شما برای پذیرش تحصیلی مناسب نباشد ، این فاصله و گپ تحصیلی  برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است.

مثلا اگر دارای مدرک دیپلم هستید و قصد ورود به کالج را دارید حداکثر تا ۳ سال فاصله تحصیلی برای شما مجاز است و گپ تحصیلی محسوب نمی شود  و بیش از ۳ سال گپ تحصیلی محسوب می‌شود هم چنین برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان معمولاً گپ تحصیلی تا ۵ سال مجازاست،  اگر دانشجویی علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع دکترا درکشور آلمان ، دارای گپ تحصیلی بیش از چهار سال باشد مجاز به اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان در مقطع دکترا نخواهد بود. البته فقط کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی آلمان هستند که شرط سنی دارند و حداکثر تا سن ۲۷ سالگی می‌توان از آنها پذیرش دریافت کرد.

در ادامه، ما به بررسی مواردی مانند بیانیه هدف، تجربه شغلی، توصیه نامه، انگیزه نامه و رزومه خواهیم پرداخت و نحوه اثبات مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در آلمان نشان خواهیم داد. اگر شرایط سنی شما مناسب نیست باید در موارد زیر به خوبی آنها را توجیه نمایید.

۱. بیانیه هدف: در این قسمت باید بیان کنید چرا در این سن می‌خواهید مطالعه کنید. بهتر است در اینجا تمرکز خود را بر روی علاقه‌مندی‌ها، اهداف شخصی و تجربیات قبلی خود قرار دهید. برای مثال، می‌توانید به علاقه‌مندی‌های شخصی و علاقه به کشف مفاهیم جدید در رشته مورد نظر اشاره کنید.

۲. تجربه شغلی: در این بخش، باید تجربه کاری خود را پس از آخرین مطالعه توضیح دهید. بهتر است تجربیاتی که در رشته خود کسب کرده‌اید را مورد بررسی قرار دهید و ارتباط آن‌ها با تحصیل در دانشگاه را برجسته کنید. از نکات قوت و دستاوردهای حرفه‌ای خود برای قانع کردن دانشگاه‌ها استفاده کنید.

۳. توصیه نامه: درخواست دانشگاه‌های آلمان معمولاً توصیه نامه از دو نفر از مراجع قبلی شما را می‌طلبد. این توصیه نامه‌ها باید از افرادی باشند که شما را در حوزه تحصیلی یا حرفه‌ای خود به خوبی می‌شناسند. اطمینان حاصل کنید که افرادی که توصیه نامه‌تان را می‌دهند، به طور کامل از توانایی‌ها و دستاوردهای شما آگاهی دارند و می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند.

۴. انگیزه نامه: در این بخش باید به دانشگاه‌های آلمان انگیزه خود را برای تحصیل در آنجا نشان دهید. بهتر است در مورد چگونگی استفاده از منابع و فرصت‌های آموزشی در دانشگاه‌های آلمان و اهمیت آن برای توسعه شخصی و حرفه‌ای خود صحبت کنید. همچنین می‌توانید از رشته تحصیلی خود در دانشگاه مورد نظر و نحوه تطبیق آن با اهداف و علاقه‌مندی‌های شخصی خود برای تحقق رویاهایتان بنویسید.

۵. رزومه: در این قسمت، بهتر است رزومه‌ی حرفه‌ای خود را تنظیم و ارائه کنید. برجسته کردن دستاوردها و تجربیات کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود اهمیت دارد. همچنین، به همراه رزومه خود می‌توانید نمونه‌هایی از پروژه‌هایی که در آنها مشارکت داشته‌اید و مهارت‌های خاصی که دارید را  برای تقویت رزومه خود استفاده کنید.

تاثیر گپ تحصیلی بر اخذ ویزای تحصیلی آلمان

سفارت برای دادن ویزای تحصیلی به شرایط سنی متقاضیان توجه ویژه ای دارد کسانی که میخواهند در کشور آلمان تحصیل کنند ، برای اخذ ویزای دانشجویی باید شرایط سنی خود را در نظر بگیرند زیرا یکی از دلایل مهم رد شدن ویزای تحصیلی ، گپ تحصیلی است که ارتباط مستقیمی با سن متقاضی دارد.

در صورتی که متقاضی سن مناسب تحصیل نداشته باشد، افسر پرونده ممکن است برای مهاجرت به آلمان به دلایلی مختلف به شما شک کند که هدف شما تحصیل نیست  و حتی به این موضوع فکر کند که  شاید متقاضی قصد پناهنده شدن در آلمان را دارد پس در صورتی که متقاضی شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان را نداشته باشد باید بتواند این مدت گپ تحصیلی را توجیه نماید.

روش های توجیه گپ تحصیلی برای آلمان

اگر متقاضیان رزومه ی پرباری در زمینه کاری  داشته باشند و یا در آزمون زبان  نمره بالا و قابل قبولی را کسب کنند ، متقاضیان می توانند این وقفه ی ایجاد شده را توجیه نمایند، از طرفی متقاضیان با ارائه سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی ، این مورد را ثابت می کنند که از محیط آموزشی فاصله چندانی نگرفته اند، از دیگر راه های توجیه گپ تحصیلی ارائه مقالات معتبر می باشد که این مورد نیز نشان دهنده این است که متقاضی در محیط آموزشی بوده است و قصد ادامه تحصیل را در کشور آلمان دارد و برای سفارت آلمان نیز قابل قبول است.

مشاوره با وکیل مهاجرت به آلمان

در صورتی که برای دریافت ویزا هرگونه ابهامی دارید؛ برای مثال:

  1. به علت گپ تحصیلی، نیاز به مشاوره برای پر کردن این گپ دارید
  2. در رابطه با تمکن مالی سوال دارید
  3. در رابطه با انتخاب دانشگاه
  4. مدارک لازم

می‌توانید در این راستا از یک وکیل مهاجرت به آلمان استفاده نمایید.

در این مقاله سعی کردیم تا تمام نکات مربوط به شرایط سنی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را به شما عزیزان توضیح دهیم.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 3نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *