تحصیل دکتری در آلمان (اپلای و اخذ پذیرش)

تحصیل دکتری در آلمان

تحصیل دکتری در آلمان (اپلای و اخذ پذیرش)

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 28 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

طبق آخرین آمار ، دانشگاه های آلمان میزبان تقریبا 380000 دانشجوی بین المللی بوده اند که در حدود 10 درصد از این تعداد را داوطلبین دکترا تشکیل می داده اند ؛ اما چه عواملی باعث شده تا تحصیل مقطع دکتری در آلمان این قدر پرطرفدار باشد؟ این کشور به عنوان دومین مقصد تحصیلی محبوب جهان […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

طبق آخرین آمار ، دانشگاه های آلمان میزبان تقریبا 380000 دانشجوی بین المللی بوده اند که در حدود 10 درصد از این تعداد را داوطلبین دکترا تشکیل می داده اند ؛ اما چه عواملی باعث شده تا تحصیل مقطع دکتری در آلمان این قدر پرطرفدار باشد؟ این کشور به عنوان دومین مقصد تحصیلی محبوب جهان شناخته می شود و دانشگاه های آلمان از شهرت جهانی برخوردارند ؛ به طور کلی ، ادامه تحصیل دکتری در آلمان ، به واسطه ی استانداردهای آموزشی عالی ، کارکنان آکادمیک پیشرو ، امکانات پیشرفته ، رویکردهای آموزشی مدرن ، تاکید بر روی مهارت های عملی ، وجود طیف وسیعی از دوره ها و فرصت های شغلی عالی واقعا ارزش دارد.

تمامی این خصوصیات باعث شده تا تحصیل دکترای آلمان به گزینه ای عالی برای دانشجویان بین المللی مبدل شود و دانشجویان دکترا بتوانند در محیطی مناسب به کسب تجربه هایی رضایت بخش از لحاظ حرفه ای و شخصی بپردازند ؛ اما شرایط تحصیل در آلمان در مقطع دکتری چیست؟ دقت داشته باشید که پذیرش دکتری آلمان دارای شرایط خاص خود است و برای اپلای دکتری آلمان می بایست مراحلی را طی کرد که در ادامه به همین موضوع پرداخته شده است ؛ لذا با مطالعه مقاله پیش رو می توانید پاسخ بسیاری از سوالاتتان را بیابید ؛ اما اگر باز هم در خصوص نحوه پذیرش یا اپلای دکترا آلمان سوالی داشتید می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهر آفرین در تماس باشید.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را که تحت نظر مشاوران مهاجرتی نگارش شده است بررسی نمایید:

>>>> مهاجرت تحصیلی آلمان

مزایای تحصیل دکتری در آلمان

دانشگاه های تاریخی معتبر ، تحصیل دکترا آلمان را به انتخابی عالی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند ، تبدیل کرده است ؛ دانشگاه های کشور آلمان از قرن 19 ارائه مدرک دکترا را آغاز کرده اند و امروزه همچنان در ارائه برنامه های تحصیلات تکمیلی نوآورانه و با کیفیت پیشتاز می باشند ؛ به طوری که در حال حاضر ، سیستم آموزش عالی آلمان در سطح جهانی است و برخی از مشهورترین متفکران تاریخ ، از جمله فیزیکدان معروف آلبرت انیشتین دست پروده همین خاک است و از همه مهم تر ، بیش تر دانشگاه های این کشور از دانشجویان ، جدا از ملیت شان ، شهریه ای دریافت نمی کنند.

در کنار تحصیل و درس ، آلمان با مناظر چشمگیر ، مکان و بناهای قرون وسطایی و مدرن و نیز رویدادهای فصلی ، توانسته هفتمین کشور پربازدید در جهان باشد.

به طور کلی ، از دلایل تحصیل دکترا در المان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

امکان تحصیل در آلمان مقطع دکتری در موسسات و دانشگاه هایی با رتبه بندی جهانی: آلمان بیش از هر کشور دیگری پا به پای ایالات متحده آمریکا و بریتانیا شامل موسسات و دانشگاه هایی است که در رنکینگ برترین دانشگاه های جهان جا خوش کرده اند ؛ به طوری که هفت مورد از این موسسات در بین 100 موسسه برتر جهان قرار دارند.

موسسات تحقیقاتی اختصاصی: کشور آلمان علاوه بر داشتن دانشگاه هایی معتبر ، شامل شبکه ای از مراکز تحقیقاتی اختصاصی نیز می باشد که شامل مؤسسات معتبر ماکس پلانک (Max Planck Institutes) و نیز همکاری های ویژه بین دانشگاهی و مؤسسات تحقیقاتی نظیر مدارس ماکس پلانک است.

مقرون به صرفه بودن تحصیل دکتری در المان: بیش تر دانشگاه های کشور آلمان بدون لحاظ کردن ملیت ، هیچ شهریه ای را بابت تحصیل در مقطع دکتری در آلمان از دانشجویان دریافت نمی کنند.

آلمان ، خانه دکترا: در حقیقت ، دکترا (شکل مدرن آن به عنوان یک مدرک تحقیقاتی مبتنی بر پایان نامه) در آلمان توسعه یافته است.

اطلاعات کلی در مورد تحصیل دکتری در المان

جزئیاتی در مورد شرایط تحصیل دکترا در آلمان در جدول زیر آورده شده است:

تعداد دانشگاه ها520
جوایز نوبل113
قدیمی ترین دانشگاههایدلبرگ (1386)
تعداد دانشجویان بین المللی368717
طول دوره دکتری3 تا 4 سال
هزینه های معمول0
سال تحصیلیاکتبر تا سپتامبر

دقت کنید ، با این که کشور آلمان بیش از 500 موسسه آموزش عالی دارد ، ولی تمامی این دانشگاه ها شرایط پذیرش دکتری آلمان را ندارند ؛ اما دانشگاه هایی که ارائه دهنده مدرک دکترا هستند ، به تولید محققینی بسیار کارکشته و با مهارت ، شهرت دارند.

اطلاعات کلی در مورد تحصیل دکتری در المان
اطلاعات کلی در مورد تحصیل دکتری در المان

ساختار دکتری در آلمان

آلمان از اعضای منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) می باشد ؛ بدان معنا که مدارک ارائه شده این کشور ، از فرمت فرآیند بولونیا تبعیت می کند ؛ دکترا در آلمان دوره سوم تحصیلات عالی است ؛ اما هر چند که مدرک دکترای آلمان پیرو فرمت فرآیند بولونیا است ، اما ماهیت آن بسیار فردی است ؛ کشور آلمان صرفاً مدرک دکتری را به عنوان دوره سوم یک برنامه مطالعاتی نمی داند ، بلکه از آن به عنوان یک دستاورد تحقیقاتی جداگانه یاد می کند.

به طور کلی ، دو نوع مدرک دکترا در آلمان وجود دارد که متقاضیان پذیرش دکتری آلمان می توانند از آن استفاده کنند:

  • مدارک دکتری انفرادی یا سنتی
  • مدارک دکتری ساختاریافته

پروسه دکترای آلمان به نوع دکترا بستگی خواهد داشت ؛ اما به طور کلی ، هر دو نوع دکترای ذکر شده ، شامل انجام یک پروژه تحقیقاتی و نوشتن پایان نامه می باشند ؛ اما تفاوت هایی نیز با هم دارند.

همچنین ، اکثریت داوطلبین تحصیل دکتری در آلمان ، دوره دکترای انفرادی را جهت تکمیل انتخاب می کنند ؛ اما با این حال ، برنامه های ساختار یافته نیز انتخاب بسیاری از داوطلبین ، به خصوص در زمینه علوم طبیعی و ریاضیات می باشد.

مدرک دکتری انفرادی

مستلزم تحصیل دکترا در آلمان و شرکت در دوره دکتری انفرادی یا سنتی ، تکمیل یک پروژه تحقیقاتی مستقلا و با راهنمایی یک استاد راهنما می باشد ؛ در این نوع دکترا با این که استاد راهنما از نحوه پیشرفت پروژه مطلع است ، اما به دانشجو امکان می دهد تا خود بر روی پایان نامه کار کند ؛ لذا مسئولیت پایان نامه بر دوش خود داوطلب می باشد.

توجه داشته باشید که مدارک دکترای انفرادی آلمان ممکن است توسط دانشگاه های معتبر این کشور و یا شرکت های دارای مجوزِ فعال در بخش صنعتی ارائه شوند ؛ لذا ، داوطلب می بایست موسسه ای را انتخاب نماید که قصد انجام تحقیقات خود را در آن جا دارد که این موسسه می تواند یک دانشگاه یا یک سازمان غیر دانشگاهی و یا یک شرکت آلمانی باشد.

برای یافتن این نوع مدرک و رسیدن به این موضوع که آیا دانشگاه هایی در آلمان وجود دارند که مدرک دکتری را در رشته مورد نظر شما ارائه می دهند یا خیر ، به کمی تحقیق نیاز دارد ؛ همچنین ، از دانشگاه ها می توان به عنوان منبع اصلی اطلاعات ، جهت پیدا کردن مدارک دکترایی که توسط شرکت های صنعتی ارائه می شوند ، استفاده کرد.

به طورکلی ، دکتراهای انفرادی ، دکترای مستقل و از انعطاف پذیرتری بیشتری برخوردارند ؛ همچنین ، هیچ حضور اجباری و یا برنامه درسی مشخصی در این نوع دکترا وجود ندارد و داوطلب می بایست بر روی تکمیل تحقیقات و نوشتن پایان نامه متمرکز شود.

مدرک دکتری ساختاریافته

مدارک دکترای ساختاریافته متشکل از گروهی کوچک از دانشجویان دکترا می باشد که در یک پروژه ی دکتری مشترک ، با یک برتری خاص درگیر می شوند ؛ این تیم توسط گروهی متخصص در آن موضوع خاص ، نظارت می شود و وظیفه آن ها راهنمایی ، مشاوره و نیز بررسی پیشرفت دانشجویان دکترا در تمامی مراحل پروژه می باشد ؛ این نوع از برنامه های تحصیل دکتری در آلمان عمدتاً به زبان انگلیسی ارائه می شوند و بین المللی هستند ؛ همچنین ، طول دوره 3 تا 5 سال (تحصیلات تمام وقت) خواهد بود ؛ اما در کنار پایان نامه ، داوطلب آموزش های دیگری را نیز تکمیل خواهد کرد.

برنامه های دکترای ساختاریافته متشکل از سمینارها ، سخنرانی های اجباری و ارزیابی های مقطعی می باشد ؛ داوطلب برنامه های دکترای ساختاریافته می بایست در آموزش مهارت های قابل انتقال و نیز مهارت های ارتباطی شرکت نماید ؛ همچنین ، متقاضی بر روی پروژه های تحقیقاتی گسترده تری به همراه دانشجویان و تیم دانشگاهی کار خواهد کرد.

مدرک-دکتری-ساختاریافته
مدرک-دکتری-ساختاریافته

طول برنامه مدرک دکترا آلمان

به طور معمول ، سال تحصیلی در آلمان شامل دو ترم است و تاریخ دقیق آغاز و پایان هر ترم برای تحصیل دکتری در آلمان به موسسه یا دانشگاه مورد نظر بستگی خواهد داشت ، اما معمولاً شروع و پایان ترم به شرح زیر خواهد بود:

ترم زمستانی: از 1 اکتبر تا 31 مارس با دو هفته استراحت در ایام کریسمس و عید پاک برگزار خواهد شد.

ترم تابستان: از 1 آوریل تا 30 سپتامبر با وقفه ای از جولای تا سپتامبر برگزار می شود.

دوره دکتری سنتی به طور معمول به 4 سال زمان نیاز دارد و این در حالی است که یک برنامه دکترای ساختار یافته می تواند 3 تا 5 سال به طول انجامد.

استاد راهنما یا سوپروایزر برای مدرک دکتری المان

از دیگر شرایط پذیرش دکتری آلمان ، یافتن استاد راهنما است ؛ در صورتی که قصد درخواست دکتری سنتی را داشته باشید ، انتخاب یک استاد راهنما برای انجام پروژه تحقیقاتی لازم است و با این که سوپروایزر شما را در طی انجام پروژه راهنمایی خواهد کرد ، اما انتظار می رود که دانشجو بر روی پایان نامه تا حد زیادی به طور مستقل کار کند.

البته ، معمولاً برای دانشجویان دکترای ساختاریافته تیمی از سوپروایزرها وجود دارد که از تمامی دانشجویان دکترای یک برنامه دکترا نظارت می کنند که این خود کمک زیادی به ترویج همکاری های بین رشته ای خواهد کرد.

ارزیابی و آزمون ها

روش ارزیابی تحصیل دکترا در آلمان به نوع برنامه ای که انتخاب می کنید ، بستگی خواهد داشت ؛ لذا ، دانشجویانی که دکترای سنتی را دنبال می کنند ، می بایست پایان نامه دکترا را به کمیته ارزیابی ارسال نمایند ؛ همچنین ، یک آزمون کتبی (Rigosorum) و آزمون شفاهی در حضور حداقل دو استاد یا عضو هیئت علمی در رشته هایی مرتبط انجام خواهد شد.

گاهی اوقات ، امتحانات شفاهی جایگزین دفاع از پایان نامه (Disputation)  می شود ؛ به طور کلی ، دفاع از پایان نامه بیش تر بر روی تحقیقات انجام شده و چرایی انجام آن متمرکز است و امتحانات شفاهی ، دانش دانشجو را در این زمینه محک می زند.

اما در دکترای ساختاریافته داوطلب می بایست چندین واحد اجباری را نیز تکمیل کنید تا به 180 تا 240 واحد ECTS مورد نیاز برای دانشجویان دکترا برسد ؛ لذا داوطلب بر اساس دانشی که از محتوای دوره ارائه شده در سمینارها یا سخنرانی ها به دست آورده ، ارزیابی خواهد شد ؛ همچنین ، داوطلب می بایست پایان نامه ای را به کمیته ارزیابی ارسال نماید و در امتحانات شفاهی شرکت کند.

هزینه های تحصیل دکتری در آلمان

به طور کلی ، هزینه های تحصیل و پذیرش دکتری آلمان ، متشکل از هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی خواهد بود ؛ اما مزیت تحصیل دکتری در آلمان در رایگان بودن این دوره است ؛ لذا ، برای کلیه دانشجویان بین المللی که به دنبال پذیرش دکتری در آلمان هستند ، فارغ از ملیت شان ، برای حداقل طول دوره دکترا که به طور معمول سه سال (شش ترم) تحصیل تمام وقت است ، هیچ شهریه ای وجود ندارد ؛ اما در صورتی که تکمیل مطالعات دکترا بیش از سه سال به طول انجامد ، ممکن است هزینه های خاصی اعمال شود ؛ لذا ممکن است برای هر دوره تمدید ، بیش تر از طول استاندارد دوره برای دکتری ، به پرداخت شهریه نیاز باشد.

اما دقت کنید ، هر چند که از شرایط اپلای برای دکترا در آلمان ، رایگان بودن دوره است ، اما باز هم داوطلب ملزم به پرداخت هزینه های ترم که معمولا بین 100 تا 350 یورو است ، می باشد و این مبلغ صرف هزینه های اداری و خدمات دانشجویی و غیره خواهد شد.

هزینه های زندگی در آلمان

هر چند که دانشجو در طول دوره دکتری در المان ، به پرداخت شهریه ملزم نیست ، اما می بایست هزینه های زندگی را بپردازد ؛ لذا ، می توان گفت که ، هزینه های اصلی یک دانشجوی دکترا در آلمان ، همان هزینه های زندگی وی است ؛ به طور کلی ، دانشجویان بین المللی در هر ماه به حدود 867 یورو جهت پوشش هزینه های مربوط به محل اقامت ، غذا و سایر هزینه های زندگی نیاز خواهند داشت.

هزینه-های-زندگی-در-آلمان
هزینه-های-زندگی-در-آلمان

تامین مالی هزینه های دکترا المان

همان طور که مشاهده نمودید هر چند که معمولاً برای تحصیل دکترا آلمان هیچ شهریه ای وجود ندارد ، اما باز هم دانشجو به بودجه ای برای کمک به پوشش هزینه های زندگی نیاز خواهد داشت که جهت تامین این هزینه ها گزینه های متنوعی در آلمان وجود دارد که از جمله آن ها موارد زیر خواهند بود:

  • دستیاری و دریافت کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه
  • بودجه عمومی که برای دانشجویان بین المللی توسط دولت آلمان در نظر گرفته شده است.
  • بودجه از تجارت ، صنعت و نیز مراکز تحقیقاتی مستقل از جمله مدارس ماکس پلانک

اپلای دکترا آلمان

روند درخواست برای تحصیل دکترا در آلمان با دیگر کشورها کمی متفاوت است ؛ در صورتی که قصد اپلای و پذیرش دکتری آلمان به صورت انفرادی را داشته باشید ، می بایست یک استاد راهنما انتخاب کنید و از او بخواهید که نظارت بر پایان نامه شما را برعهده بگیرد ؛ اما اپلای دکترا ساختاریافته به طور مستقیم به مؤسسه یا دانشگاه تحصیلات تکمیلی مورد نظر داوطلب انجام خواهد شد.

الزامات اپلای دکتری آلمان

تحصیل دکتری در آلمان برای تمام دانشجویان بین المللی آزاد است ؛ لذا ، واجد شرایط بودن برای دوره دکترا کاملاً به پیشینه تحصیلی قبلی داوطلب بستگی خواهد داشت.

به طور کلی یافتن یک برنامه دکترا در آلمان کمی دشوارتر از یافتن یک برنامه مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس است ؛ چرا که مدارک دکتری در آلمان هم از طریق دانشگاه ها و هم توسط شرکت هایی که مجاز فعال در بخش صنعتی ارائه می شوند و از آن جا که از دانشگاه های آلمان به عنوان رهبران جهانی یاد می شود ، لذا ، تنها بهترین دانشجویان را می پذیرند.

به طور کلی ، برای تحصیل دکترا آلمان ، مدارک تحصیلی داوطلب می بایست با استانداردهای مورد نیاز آلمان مطابقت داشته باشد ؛ در صورتی که مدارک تحصیلی در آلمان معتبر شناخته شوند ، داوطلب واجد شرایط درخواست برای تحصیل دکترای آلمان خواهد بود.

به عبارتی ، شرایط ورود و تحصیل دکتری در آلمان به عوامل متعددی چون تحصیلات قبلی ، ملیت ، دانشگاه و دوره انتخابی بستگی خواهد داشت ؛ اما به طور کلی ، پذیرش دکتری آلمان به گذراندن حداقل هشت ترم تحصیلات آکادمیک نیاز دارد و مدرک داوطلب می بایست معادل مدرک فوق لیسانس آلمان باشد.

همچنین ، مدارک قبلی دانشجو می بایست توسط رئیس دانشگاه یا هیئت ممتحنین در دانشگاه مورد نظر ، به رسمیت شناخته شوند ؛ در مواردی هم ممکن است ، دانشجویان مقطع دکترا را با مدرک کارشناسی (برنامه سریع) آغاز نمایند که معمولاً برای این مورد شرکت در یک امتحان ورودی لازم است.

به طور کلی ، برای پذیرش دکتری آلمان به مدارک زیر نیاز خواهد بود:

  • مدرک کارشناسی ارشد به رسمیت شناخته شده در آلمان
  • اثبات مهارت های زبانی
  • رزومه
  • توصیه نامه
  • سابقه کاری مرتبط

توجه داشته باشید ، در صورتی که مدرک کارشناسی ارشد داوطلب برای تحصیل در دوره دکترا در آلمان واجد شرایط نباشد ،  همچنان می توان با طی یک دوره مقدماتی و آموزش مهارت ها و دانش مورد نیاز ، برای اپلای دکترا آلمان اقدام نمود.

الزامات زبان برای تحصیل دکتری در المان

مدارک مورد نیاز برای اثبات مهارت های زبانی برای تحصیل دکتری در آلمان ، بستگی به برنامه ای که برای آن درخواست خواهید داد ، دارد ؛ معمولاً برنامه های دکترای ساختاریافته به زبان انگلیسی تدریس می شوند ؛ لذا در صورتی که زبان انگلیسی زبان مادری شما نباشد ، ممکن است مجبور به شرکت در آزمون مهارت زبان انگلیسی نظیر تافل یا آیلتس باشید ؛ نمرات مورد نیاز برای این آزمون ها با توجه به موسسه یا دانشگاه مورد نظر می تواند متفاوت باشد.

اما دقت کنید ، از آن جا که زبان مورد استفاده در سطح دکترا پیشرفته است ، لذا ، می بایست هدفتان کسب نمره بالا در آزمون ها باشد که در غیر این صورت ممکن است درخواست برای پذیرش دکتری آلمان رد شود ؛ به طور کلی نمره آیلتس برای پذیرش و تحصیل دکتری در آلمان می بایست 6.5 و بالاتر یا تافل 80 و بالاتر باشد.

در دکترای سنتی ممکن است از دانشجو خواسته شود که برای نوشتن پایان نامه خود از زبان آلمانی استفاده کند (هر چند که در برخی دانشگاه ها از زبان های دیگر ممکن است استفاده شود) ؛ لذا ، در این مورد ممکن است لازم باشد تا مهارت زبان آلمانی خود را از طریق آزمون های TestDaF یا DSH ثابت کنید.

الزامات-زبان-برای-تحصیل-دکتری-در-المان
الزامات-زبان-برای-تحصیل-دکتری-در-المان

نحوه درخواست برای تحصیل دکترا در آلمان

پس از پیدا کردن دوره دکترا و تکمیل تمامی مدارک مورد نیاز ، باید درخواست را ارسال نمود ؛ دقت کنید که روند درخواست در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد ، لذا ، در این مورد باید شرایط دانشگاه مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

به طور معمول ، پس از یافتن یک سوپروایزر ، کمیته ای که مسئول تصمیم گیری در مورد این که آیا مشخصات علمی داوطلب دقیقاً مطابق با مکان خالی برنامه های دکترای آن ها است یا خیر ، وجود خواهد داشت ؛ لذا ، کمیته جهت ارزیابی این که آیا داوطلب کاندید مناسبی برای دوره دکترا است یا خیر ، به مدارکی چون کپی های تایید شده از مدارک تحصیلی ، بیانیه ای از استاد راهنمای دکترا و اثبات مهارت زبان نیاز خواهند داشت.

دقت کنید که مدارک مورد نیاز اپلای دکترا آلمان را می توان از طریق اسکن اسناد با فرمت PDF یا JPG به طور آنلاین ارسال کرد ؛ همچنین ، ممکن است کمیته ارزیابی علاقمند به انجام مصاحبه از طریق پلتفرم اسکایپ باشد ؛ اساساً ، مصاحبه برای تحصیل دکتری در آلمان حاوی سؤالاتی در رابطه با تحصیلات کارشناسی ارشد و ارتباط آن با دوره دکترایی که قصد شرکت در آن را دارید ، می باشد.

شرط معدل برای پذیرش دکتری آلمان

شرط معدل برای پذیرش دکتری آلمان چه نمره ای است؟ یکی از دغدغه های مهم برای تحصیل دکترا در آلمان همین مساله است ؛ به طور کلی ، دانشگاه ها و رشته انتخابی مشخص کننده معدل مورد نیاز برای پذیرش دکتری آلمان خواهند بود ؛ همان گونه که اشاره شد ، مدرک دانشگاهی از پیش نیازهای عمومی جهت واجد شرایط بودن برای تحصیل دکتری در کشور آلمان است و معمولاً حداقل معدل 2.5 در مقیاس نمره دهی آلمانی (خوب یا B+) یا آزمونی با نمره بسیار خوب (cum laude) برای دوره دکترای آلمان مورد نیاز می باشد.

شرط سنی برای اپلای دکترا آلمان

آیا پذیرش دکتری آلمان شامل محدودیت سنی است؟ محدودیت سنی برای تحصیل در مقطع دکترای آلمان وجود ندارد ، هر چند که توصیه بر این است که تا پیش از 50 سالگی این دوره بهتر است تکمیل شود.

ویزای دانشجویی آلمان برای دانشجویان دکتری

آلمان به عنوان مقصدی محبوب برای تحصیل دانشجویان بین المللی است و دانشجویان کشورهای زیادی می توانند بدون اخذ ویزا برای پذیرش دکتری آلمان اقدام نمایند ؛ اما چه کسانی به ویزای آلمان برای تحصیل دکتری در آلمان نیاز دارند؟

شهروندان کشورهای زیر می توانند بدون اخذ ویزا برای تحصیل و پذیرش دکتری آلمان اقدام نمایند:

  • شهروندان اتحادیه اروپا ، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس
  • شهروندان کشورهای استرالیا ، کانادا ، اسرائیل ، ژاپن ، نیوزلند ، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا
  • شهروندان کشورهای چین ، هنگ کنگ و ماکائو (می بایست پاسپورت منطقه ویژه اداری را داشته باشند.)
  • شهروندان کشور تایوان (پاسپورت باید شماره آی دی کارت باشد.)
  • شهروندان کشورهای آلبانی ، بوسنی و هرزگوین ، گرجستان ، مقدونیه ، مولداوی ، مونته نگرو ، صربستان و اوکراین (باید دارای پاسپورت بیومتریک باشند.)
  • شهروندان کشورهای آندورا ، برزیل ، السالوادور ، هندوراس ، موناکو و سن مارینو (نباید پیش و یا پس از اخذ مدرک به دنبال کار جداگانه باشند.)

در صورتی که یک دانشجوی بین المللی از سایر کشورها باشید ، از شرایط تحصیل دکتری در کشور آلمان برای شما ، اخذ ویزای تحصیلی آلمان خواهد بود.

به طور کلی ، دو نوع ویزا برای متقاضیان دکترا در آلمان وجود دارد:

  • ویزای تقاضای تحصیل آلمان
  • ویزای دانشجویی آلمان

همچنین ، صرف نظر از شرایط ویزای مورد نظر ، متقاضی تحصیل دکتری در آلمان می بایست پس از ورود به این کشور ، حضور خود را در کشور آلمان به ثبت برساند ؛ لذا ، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا یا غیر منطقه اقتصادی اروپا می بایست پیش از انقضای ویزای تحصیلی خود به اداره ثبت نام بیگانگان مراجعه کرده و برای اجازه اقامت خود درخواست دهند.

ویزای-دانشجویی-آلمان برای دانشجویان دکتری
ویزای-دانشجویی-آلمان برای دانشجویان دکتری

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی آلمان

در ادامه فرایند پذیرش دکتری آلمان می بایست مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا دانشجویی یا اجازه اقامت آلمان را مهیا ساخت که شامل موارد زیر خواهند بود:

  • فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • مدارک تحصیلی
  • ریز نمرات کامل تحصیلی
  • پاسپورت (معتبر برای دوره دکتری)
  • دو قطعه عکس
  • قرارداد اجاره ای که نشان دهنده محل زندگی داوطلب در آلمان باشد.
  • مدرک بیمه درمانی معتبر برای کل دوره اقامت دکترا
  • اثبات مهارت های کافی زبان آلمانی و یا انگلیسی (بسته به زبان دوره دکترا)
  • اثبات تمکن مالی (11208 یورو در سال)
  • نامه پذیرش استاد راهنما مبنی بر نظارت بر پایان نامه دکترای داوطلب

دقت کنید که ، اجازه اقامت تا 110 یورو و ویزای تحصیلی آلمان در حدود 75 یورو هزینه خواهد داشت ؛ همچنین ، برای افزایش شانس خود جهت اخذ ویزای دانشجویی آلمان برای تحصیل دکتری در آلمان ، می بایست از یک حساب بلوکه شده به عنوان اثبات منابع مالی استفاده نمایید.

برترین دانشگاه های آلمان برای اپلای دکترا آلمان

برای پذیرش دکترا آلمان بهتر است از طریق چه دانشگاه هایی اقدام نمود؟ به طور کلی ، از برترین دانشگاه های برای اپلای دکترا آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نام دانشگاهرتبه QS (2023)
دانشگاه فنی مونیخ50
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ59
دانشگاه هایدلبرگ65
دانشگاه هومبولت برلین131
دانشگاه توبینگن169
دانشگاه بن201
دانشگاه آزاد برلین118
دانشگاهRWTH  آخن147
دانشگاه فرایبورگ189
دانشگاه گوتینگن215
دانشگاه هامبورگ228
دانشگاه وورزبورگ410
دانشگاه کلن335
دانشگاه اولم375
دانشگاه صنعتی درسدن200
دانشگاه فنی برلین158
دانشگاه مانهایم541 – 550

کار پس از دکترا در آلمان

آیا کار پس تحصیل دکتری در دانشگاه های المان امکان پذیر است؟ قوانین کار در آلمان پس از تحصیل دکتری در دانشگاه های آلمان ، به ملیت دانشجو بستگی خواهد داشت ؛ لذا ، دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا بدون نیاز به مجوز کار به مانند یک تبعه آلمانی می توانند در این کشور کار کنند ؛ اما دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا و خارج از منطقه اقتصادی اروپا می بایست برای ویزای جستجوی کار اقدام نمایند ؛ این ویزا دارای شش ماه اعتبار است و متقاضی در این شش ماه می تواند به دنبال کار در آلمان باشد.

پس از پذیرفته شدن در یک موقعیت شغلی ، می بایست جهت اجازه اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا اقدام نمایید ؛ در صورتی که قصد کار در یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را داشته باشید ، ترجیح کارت آبی اتحادیه اروپا است ؛ با این وجود ، لازم است تا شخص شغلی با درآمد حداقل 56800 یورویی در سال داشته باشید (این مبلغ برای کارگرانی که در مشاغلی که با کمبود نیروی کار مواجهند کمتر است و سالانه 44304 یورو می باشد.

به طور کلی ، تحصیل دکتری در المان یکی از گزینه های عالی برای ادامه تحصیل در یک کشور اروپایی است ؛ همچنین ، دکترا در آلمان به دو صورت انفرادی یا سنتی و ساختار یافته ارائه می شود ؛ اما برای پذیرش دکتری آلمان می بایست واجد شرایط این دوره تحصیلی در آلمان بود که شرایط هر برنامه و هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد ؛ اگر سوالات بیش تری در مورد اپلای دکتری آلمان دارید ، می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید و بدین ترتیب با خیال راحت وارد این مرحله از زندگی خود شوید.

الزامات و شرایط پذیرش دکترا در آلمان چه مواردی هستند؟

از شرایط تحصیل دکتری در آلمان می توان به مدرک کارشناسی ارشد معتبر ، رزومه کاری ، مهارت های زبانی و توصیه نامه اشاره کرد.

آیا امکان ماندن در آلمان پس از تحصیل در مقطع دکترا در آلمان وجود دارد؟

در صورتی که از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید ، می توانید به مانند یک تبعه آلمانی در این کشور مشغول به کار شوید ؛ اما اگر فارغ التحصیلی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید ، می توانید به مدت شش ماه در این کشور به دنبال کار باشید.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *