تحصیل در مدارس آلمان

تحصیل در مدارس آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 27 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

سیستم آموزشی آلمان شامل 5 مرحله، شامل خردسالی، ابتدایی، متوسطه، دانشگاه و آموزش مداوم است و دانش آموزان برای تحصیل در این کشور می توانند مدارس دولتی، خصوصی یا بین المللی را انتخاب نمایند. به طور کلی، آلمان از سیستم آموزشی قوی برخوردار است و دانش آموزان از توانایی های بالایی برخوردارند.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

در صورتی که قصد مهاجرت به آلمان را به همراه فرزندانتان دارید، لازم است تا در مورد انواع مدارس و گزینه های تحصیلی در آلمان اطلاعات داشته باشید. کشور آلمان از استاندارد آموزشی بالایی برخوردار است و همچنین انواع مدارس از مدارس دولتی گرفته تا خصوصی و بین المللی در این کشور مشغول به فعالیت هستند. از آنجا که اطلاع از شرایط تحصیل در مدارس آلمان و انتخاب مدرسه ای مناسب برای یک دانش آموز بین المللی و خانواده وی در ابتدای امر می تواند کمی دشوار باشد، لذا، سعی شده تا در این مقاله به جنبه های مختلف تحصیل در مدارس آلمان پرداخته شود. البته سوالات بیش تر در این خصوص را می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در میان بگذارید.

سیستم آموزشی آلمان

سیستم آموزشی آلمان بر طبق قوانین و مقررات قانون اساسی (Grundgesetz) فعالیت می کند و وزارت آموزش و پژوهش، امور فرهنگی و علوم فدرال، مرجع اصلی تنظیم خط‌ مشی های آموزش، علم و هنر و تصویب قوانین اداری مرتبط می باشند.

این وزارتخانه در نظارت بر کل فعالیت های موسسات آموزشی، سازمان ها و بنیادها با مقامات فدراسیون و ایالت های آلمان (Länders) در همکاری نزدیک است. به طور کلی، آموزش در کشور آلمان در درجه نخست بر عهده ایالت ها است و دولت فدرال نقشی جزئی را در این زمینه ایفا می کند.

لذا، ایالت ها از قدرت قانونگذاری گسترده ای در زمینه مدارس، دانشگاه ها، آموزش بزرگسالان و بخش آموزش های مستمر در سراسر قلمرو خود برخوردارند و هر ایالت برنامه آموزشی، مدارس و استانداردهای خود را مشخص می کنند. بنابراین، سیستم آموزشی در سراسر آلمان می تواند متفاوت باشد.

سیستم آموزشی کشور آلمان از بسیاری جهات نسبت به سیستم آموزشی دیگر کشورها متفاوت است، اما این سیستم، دانش آموزانی با عملکردی بالا پرورش می دهد و اکثریت دانش آموزان آلمانی در مدارس دولتی این کشور تحصیل می کنند. همچنین، استفاده از این سیستم آموزشی کارآمد به روی متقاضیان بین المللی نیز باز است. البته دقت داشته باشید که برنامه ها در اکثر مدارس دولتی به زبان آلمانی ارائه می شوند. علاوه بر مدارس دولتی، مدارس خصوصی یا بین المللی زیادی به صورت شبانه روزی و یا روزانه در این کشور در حال فعالیت هستند.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: مهاجرت تحصیلی به آلمان

ساختار تحصیل در مدارس آلمان

ساختار تحصیل در مدارس آلمان
ساختار تحصیل در مدارس آلمان

ساختار مدارس در آلمان چگونه است و آیا تحصیل رایگان در مدارس آلمان ممکن است؟ همان گونه که ذکر شد، هر ایالتی در آلمان مسئول سیاست های آموزشی خود است. لذا، سیستم مدارس تا حدی به منطقه ای که در آن زندگی می کنید، بستگی خواهد داشت. همچنین، کودکان در ایالت های مختلف دارای برنامه های درسی یکسانی نیستند و کتب درسی نیز ممکن است در هر ایالتی متفاوت باشد. علاوه بر این، دقت داشته باشید که تحصیل رایگان در مدارس آلمان از طریق مراکز دولتی امکان پذیر است. به طور کلی، سیستم مدارس آلمان شامل 5 سطح می باشد:

  • آموزش دوران خردسالی
  • آموزش ابتدایی
  • آموزش متوسطه
  • آموزش دانشگاهی
  • آموزش مداوم

آموزش پیش دبستانی در آلمان

آموزش دوران خردسالی که شامل کودکان 0 تا 6 ساله می شود، در آلمان اختیاری است و عمدتا نظارت بر آموزش های پیش دبستانی برعهده اداره رفاه جوانان (Landesjugendämter) منطقه مربوطه که مسئول صدور مجوز برای مؤسسات آموزشی و مراقبتی پیش دبستانی هستند، می باشد.

آموزش پیش دبستانی آلمان عمدتاً توسط مهدکودک های خصوصی و کم تر از طریق مؤسساتی که توسط مقامات محلی تأسیس شده اند، ارائه می شود. همچنین، ارائه دهندگان آموزش پیش دبستانی شامل مهدکودک ها (Kinderkrippen)، مراکز مراقبت و نگهداری از کودکان و کودکستان ها هستند.

به طور کلی، کودکان زیر سه سال به مهد کودک ها می روند و کودکان سه تا شش سال می توانند به مراکز پیش دبستانی بروند. این مراکز صبح ها، در طول روز و یا حتی عصرها و آخر هفته ها می توانند در دسترس باشند. اما به طور کلی، ساعات کار موسسات آموزش پیش دبستانی در آلمان با همکاری والدین و کارکنان مدیریت و برنامه ریزی می شوند که معمولاً کودکان 7 ساعت آموزش که شامل ناهار و گاهی استراحت ظهر نیز می شود را دریافت می کنند.

مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی در آلمان می تواند خصوصی، دولتی و یا از طریق کلیسا اداره شوند، لذا، برخی از این مراکز آموزشی ممکن است رایگان باشند و برخی دیگر شامل هزینه هایی شوند. اما هزینه مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی در ایالت های مختلف آلمان می تواند متفاوت باشد و بسیاری از این مراکز دارای لیست انتظار هستند، پس بهتر است در اسرع وقت اقدام نمایید. در مجموع، مهارت های زبان آلمانی برای پذیرش در دوره پیش دبستانی مورد نیاز نیست و در شهرهای بزرگ، پیش دبستانی های دو زبانه وجود دارند.

هدف اصلی آموزش ها در سنین زیر 3 سال، افزایش مهارت های ارتباطی و توسعه مهارت های زبانی کودکان به واسطه تعامل اجتماعی با دیگر کودکان و بزرگسالان می باشد. مهارت های ارتباطی و زبانی از طریق بازی با انگشت، آواز، کتاب های تصویری و دیگر روش ها و ابزارهای آموزشی فرا گرفته خواهند شد. همچنین، این آموزش ها نقش مهمی در افزایش آگاهی از بدن، پذیرش خود، اعتماد به نفس و تمرکز دارند.

زمینه های اصلی آموزش برای کودکان بالای 2 سال شامل زبان، نوشتن، ارتباطات، رشد فردی و اجتماعی، آموزش های مذهبی، ریاضیات، علوم طبیعی، اطلاعات فناوری، هنرهای زیبا یا کار با مواد مختلف و غیره است.

سیستم مدارس ابتدایی در آلمان

تحصیل در مدارس آلمان از چه زمانی شروع می شود؟ شش سالگی زمان شروع تحصیلات ابتدایی است و مدارس ابتدایی (Grundschule) در آلمان برای کودکان اجباری می باشد. دوران ابتدایی شامل چهار پایه (به جز برلین و براندنبورگ که تحصیل در مدارس ابتدایی تا پایه ششم ادامه دارد) است. همچنین، بیش تر مدارس در آلمان توسط ایالت ها اداره می شوند و هزینه ای جهت تحصیل دریافت نمی کنند. علاوه بر مدارس دولتی، مدارس خصوصی و بین المللی که شامل هزینه می شوند در آلمان وجود دارند.

سیستم مدارس ابتدایی در آلمان
سیستم مدارس ابتدایی در آلمان

از آن جا که ایالت های آلمان مسئول ارائه آموزش ابتدایی و تنظیم برنامه های درسی هستند؛ لذا، تجربه تحصیل در مناطق مختلف آلمان می تواند متفاوت باشد. هدف اصلی آموزش ابتدایی در آلمان توسعه مهارت ها، توانایی ها و شایستگی های دانش آموزان است و اهداف آموزشی مدارس به واسطه مشارکت دانش آموزان در برنامه ریزی ها، پویایی، تجزیه و تحلیل موضوعات مطالعه به روشی سازگار که همراه با دانش، علاقه و کنجکاوی است، حاصل می شود. همچنین، دانش آموزان تشویق می شوند در سازماندهی ابتکارات و پروژه های بین رشته ای مدرسه شرکت نمایند.

موضوعاتی که در مدارس ابتدایی آلمان آموزش داده می شوند شامل زبان آلمانی، ریاضیات، مطالعات عمومی، زبان خارجی، هنر، صنایع دستی، موسیقی، ورزش و دین یا اخلاق می باشد. علاوه بر این، آموزش فرهنگ ها، بهداشت، موسیقی، آموزش ارزش ها و غیره در برنامه مدارس ابتدایی آلمان گنجانده شده اند.

مدارس ابتدایی دولتی در آلمان

با این که تحصیل رایگان در مدارس آلمان از طریق مدارس دولتی امکان پذیر است ؛ اما با این حال ، گاهی هزینه هایی برای تجهیزات آموزشی مورد نیاز خواهد بود ؛ اما باز هم بیش تر مواد و تجهیزات به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرند.

به طور کلی ، بین 20 تا 30 ساعت در هفته آموزش در مدارس آلمان وجود دارد که با بزرگتر شدن کودک این زمان افزایش خواهد یافت.

معمولا خانواده ها برای ثبت نام کودکان خود در مدارس ابتدایی دولتی ، از طریق نزدیکترین مدرسه به منطقه زندگی خود اقدام می نمایند ؛ اما در صورتی که بخواهید در مدرسه ای خارج از حوضه منطقه خود ثبت نام نمایید ، می بایست برای مدرسه مورد نظر درخواست داده و دلایل انجام این کار را توضیح دهید.

مدارس ابتدایی خصوصی در آلمان

در حدود 5 درصد از دانش آموزان، تحصیل در مدارس آلمان را از طریق مدارس ابتدایی خصوصی دنبال می کنند. این مدارس ابتدایی به اندازه دبیرستان های دولتی رواج ندارند و برخی از مدارس نظیر بسیاری از مدارس بین المللی و جایگزین، شامل آموزش های ابتدایی و متوسطه می باشند.

به طور کلی، مدارس ابتدایی در آلمان به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • مدارس مذهبی: برنامه های درسی در این مدارس به مانند مدارس دولتی است و عمدتا یارانه از دولت دریافت می کنند. لذا، مدارس مذهبی ارزان تر از مدارس کاملاً خصوصی می باشند.
  • مدارس بین المللی و دو زبانه: مدارس بین المللی کاملاً خصوصی بوده و معمولا آموزش هایی دو زبانه را در برنامه دارند. این مدارس، با این که از جمله گرانترین مدارس هستند، اما از استاندارد آموزشی بالایی برخوردارند.
  • مدارس والدورف: مدارس جایگزین یارانه ای هستند و این مدارس بر روش رودولف اشتاینر متمرکزند.
  • مدارس مونته سوری: مدارسی که بر اساس روش آموزش مونته سوری، از آموزش های تجربی و عملی استفاده می کنند و معمولاً از دولت یارانه دریافت می نمایند.

سیستم نمره دهی در مدارس ابتدایی آلمان

تحصیل در مدارس آلمان از چه سیستم نمره دهی استفاده می کند؟ با اتمام دروس پایه اول، دانش آموزان به طور خودکار و صرف نظر از سطح دانش کسب شده، پایه دوم را آغاز خواهند کرد. همچنین، با شروع پایه دوم، دانش آموزان نمره ای را بر اساس سطح دانشی که در طی تحصیل به دست آورده اند، دریافت خواهند کرد که اگر نمره مورد قبول و رضایت بخش نباشد، وی می بایست همان پایه را دوباره تکرار نماید.

به طور کلی، پیشرفت دانش آموزان در مدارس ابتدایی آلمان، از طریق سیستم نمره دهی به صورت زیر ارزیابی می شود:

  • 1 (بسیار خوب)
  • 2 (خوب)
  • 3 (رضایت بخش)
  • 4 (کافی)
  • 5 (ضعیف)
  • 6 (بسیار ضعیف)

دقت داشته باشید که، پس از اتمام دوره دبستان در آلمان، هیچ امتحانی وجود ندارد. لذا، معمولاً گواهی پایان تحصیلات ابتدایی (به جز ایالات بادن – وورتمبرگ و راینلند – فالتس) صادر نمی شود. اما دانش آموزان می بایست نتایج مورد نظر مدارس ابتدایی را کسب نموده باشند و بر این اساس، گزارش سالانه تحصیل دانش آموزان در پایه چهارم و ششم صادر می شود.

سیستم مدارس متوسطه در آلمان

دانش آموزان پس از طی دوره دبستان، می توانند وارد دوره دبیرستان شوند. تحصیل در مدارس آلمان در مقطع دبیرستان، می تواند از طریق مدارس دولتی، خصوصی و یا بین المللی انجام شود که از مدارس خصوصی می توان به مدارس تکمیلی و مدارس جایگزین اشاره نمود.

سیستم مدارس متوسطه در آلمان
سیستم مدارس متوسطه در آلمان

آموزش متوسطه در آلمان شامل دو مرحله است. دوره متوسطه اول (سطح متوسطه پایین) در اکثر ایالت ها از سنین 10 تا 15 یا 16 سالگی (یا از کلاس های 5 تا 9 یا 10) انجام می شود که تحصیل در این مرحله برای همه دانش آموزان اجباری است و دروس این دوره ماهیتی کلی دارد و به عنوان آمادگی برای سطح متوسطه دوم عمل می کند. مرحله متوسطه دوم یا مرحله متوسطه بالاتر تا 18 سالگی ادامه خواهد داشت و دوره ای اختیاری است. مرحله دوم دبیرستان بر آموزش حرفه ای یا آماده سازی دانش آموزان برای آموزش های آکادمیک متمرکز است. رایج ترین انواع مدارس متوسطه در آلمان عبارتند از:

نوع دبیرستانپایه های تحصیلی
مدارس Hauptschuleمدارس عمومی متوسطه برای پایه های 5 تا 9 یا 10
مدارس Realschuleدبیرستان های عملی تر برای پایه های 5 تا 10
مدارس Gymnasiumمدارس متوسطه آکادمیک بیش تر برای پایه های 5 تا 12 یا 13
مدارس Gesamtschuleمدارس جامع برای پایه های 5 تا 12 یا 13

افرادی که Hauptschule و یا Realschule را با موفقیت گذرانده باشند، واجد شرایط آموزش های حرفه ای بوده و یا می توانند دوره دوم دبیرستان را در مدارس Gymnasium و یا Gesamtschule آغاز نمایند.

مدارس Gesamtschule، ترکیبی از مدارس Realschule ،Hauptschule و Gymnasium می باشند. همچنین، دانش آموزان در پایان کلاس 12 یا 13 مدارس Gymnasium، می بایست در امتحانی که آبیتور (Abitur) نامیده می شود، شرکت نمایند که در صورت موفقیت، متقاضی گواهی آموزش متوسطه پیشرفته دریافت خواهد کرد و بدین ترتیب شخص حق تحصیل در دانشگاه ها و یا دانشکده های علمی کاربردی را خواهد داشت. اما با این وجود، شرکت در دوره های آموزشی حرفه ای و ورود به بازار کار نیز برای این دانشجویان فراهم خواهد بود.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: تحصیل در دبیرستان های آلمان

تحصیل در مدارس بین المللی آلمان

تحصیل در مدارس بین المللی نسبت به مدارس دولتی، در اکثر موارد انتخابی بهتر برای مهاجرین خواهد بود. چرا که این مدارس شامل مزایای زیادی هستند که کمتر در مدارس دولتی می توان آن ها را یافت. همچنین، این مدارس آموزش هایی با استانداردهای بالا را ارائه می دهند.

تحصیل در مدارس بین المللی آلمان
تحصیل در مدارس بین المللی آلمان

علاوه بر این، چندین مدرسه شبانه روزی بین المللی در آلمان وجود دارد که این مدارس فرصت آموزش به زبان آلمانی و نیز انگلیسی را فراهم آورده اند. چرا که زبان اصلی آموزش در این مدارس انگلیسی است و مدارک ارائه شده مدارس بین المللی آبیتور و مدرک بین المللی (IB) می باشد. لذا می توان گفت که، یکی از مزیت های مدارس شبانه روزی امکان اخذ مدرک آبیتور است که بدین ترتیب، شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان فراهم خواهد آمد. بنابراین، اگر می خواهید برای مدرک Abitur اقدام نمایید، بهتر است حداقل 2 سال آخر پیش از امتحانات Abitur را، در آلمان بگذرانید.

هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی آلمان

حال هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی آلمان چقدر است؟ برخلاف مدارس دولتی آلمان، مدارس بین المللی و شبانه روزی آلمان دارای شهریه هستند و هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی آلمان نسبت به مدارس روزانه گران تر می باشد. به طوری که، شهریه دانش آموزانی که در پایه های 1 تا 8 درس می خوانند، به طور میانگین 15000 یورو در هر سال تحصیلی است و شهریه دانش آموزانی که در پایه های 9 تا 12 آموزش می بینند، به طور متوسط​​ 20000 یورو هر ساله می باشد.

مدارس شبانه روزی ممکن است شامل دوره های تخصصی دیگری، علاوه بر موضوعات یا رشته های مختلفی که در برنامه دارند، باشند. همچنین ممکن است مدارس شبانه روزی در آلمان به صورت جداگانه برای دختران و پسران وجود داشته باشند.

برای ثبت نام در یک مدرسه بین المللی در آلمان، می بایست شرایط و الزامات ورود را دانست. به طور کلی، برای درخواست موارد زیر ضروری خواهند بود:

  • شناسنامه
  • پاسپورت معتبر
  • سوابق پزشکی
  • توصیه نامه معلم

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: هزینه تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل در مدارس بین المللی آلمان

مزایای تحصیل در مدارس بین المللی آلمان کدامند؟

  • برنامه های درسی کاملاً معتبر: مدارس بین المللی در آلمان شامل برنامه های درسی است که توسط مقامات آموزشی ملی و بین المللی مربوطه، معتبر و استاندارد می باشند.
  • تجربه بین المللی: دانش آموزان مدارس بین المللی معمولا از نقاط مختلف جهان هستند. لذا این مدارس فرصتی عالی برای تعاملات و آشنایی با زبان ها و فرهنگ های دیگر کشورها خواهند بود.
  • تعداد دانش آموز در کلاس های درس: آموزش یک به یک اغلب یک رویکرد آموزشی کارآمد است. اما کلاس های بزرگ این روند را سخت کرده اند. به طور معمول، مدارس دولتی پرجمعیت هستند و معلمین به سختی فرصتی را پیدا خواهند کرد تا با دانش آموزان کار کنند. اما در مدارس بین المللی آلمان این گونه نیست؛ چرا که جمعیت دانش آموزان در این مدارس کم است و معلمان می توانند به راحتی به نیازهای دانش آموزان پاسخ دهند.
  • فعالیت های فوق برنامه: تعداد فعالیت های فوق برنامه در مدارس سنتی کم است که این خیلی بد است. چرا که این فعالیت ها به دانش آموزان در کسب مهارت های جدید و اجتماعی شدن کمک زیادی خواهند کرد. لذا از مزیت های مدارس بین المللی در آلمان، وجود فعالیت های فوق برنامه متنوع است و این مدارس در تلاشند تا دانش آموزان را در موارد مختلفی درگیر کنند.

به طور کلی، تحصیل در مدارس آلمان یکی از گزینه های ایده آل برای دانش آموزان بین المللی است. چرا که این کشور گزینه های بسیار خوبی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. تحصیل در مدارس آلمان معمولا از طریق مدارس دولتی، خصوصی یا بین المللی امکان پذیر است و ثبت نام در مدارس بین المللی شامل مزایای بسیاری است. برای اطلاعات بیش تر در خصوص تحصیل در آلمان می توانید با متخصصین موسسه مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

سولات متداول:

مراحل تحصیل در آلمان چگونه است؟

آموزش دوران خردسالی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزش دانشگاهی و آموزش مداوم

تحصیل رایگان در مدارس آلمان ممکن است؟

با ثبت نام در مدارس دولتی آلمان می توان از تحصیل رایگان در آلمان بهره برد.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *