تحصیل در دبیرستان های آلمان

تحصیل در دبیرستان های آلمان

تحصیل در دبیرستان های آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 28 خرداد 1402 | آخرین بروزرسانی:

دوره دبیرستان در آلمان از سن 10 سالگی (بجز ایالت های برلین و براندنبورگ) آغاز می شود و شامل دو دوره است. دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند، می بایست در پایان دوره دبیرستان در امتحاناتی ورود به دانشگاه های آلمان را موجب می شود، شرکت نمایند.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

فهرست مطالب

اگر در کنار درس به دنبال ماجراجویی هستید، انتخاب یک برنامه تحصیلی در دبیرستان های آلمان می تواند گزینه ای مناسب باشد؛ چرا که این کشور بسیار امن، دارای فعالیت های جالب بسیاری در فضای باز است. به طور کلی، مدارس متوسطه در آلمان شامل مجموعه ای از موسسات مختلف دولتی، با یارانه دولتی و کاملا خصوصی هستند که در 16 ایالت آلمان واقع شده اند.

دقت کنید که اگر با سیستم آموزشی کشور آلمان آشنا نباشید، وجود گزینه های مختلف برای انتخاب جهت تحصیل دوره متوسطه، در ابتدا می تواند گیج کننده به نظر آید؛ لذ ، در این مقاله سعی شده تا اطلاعات مفیدی در خصوص سیستم آموزش متوسطه و انواع دبیرستان های آلمان ارائه شود؛ البته برای راهنمایی های بیش تر در خصوص بهترین دبیرستان های آلمان می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین در ارتباط باشید.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را که تحت نظر مشاوران مهاجرتی نگارش شده است بررسی نمایید:

>>>> مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

سیستم آموزشی در آلمان

تحصیل در دبیرستان های آلمان شامل چه شرایطی است؟ سیستم آموزشی در آلمان متشکل از آموزش پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و تحصیلات عالی می باشد. تحصیل تمام وقت در سطوح ابتدایی و متوسطه برای تمام کودکان 6 تا 15 سال اجباری است و به طور کلی ، تحصیل در آلمان تا سن 18 سالگی ادامه دارد.

پس از پایه چهارم، دانش آموزان می توانند یکی از انواع مدارس دوره اول دبیرستان را انتخاب نمایند؛ تحصیل در مدارس دولتی آلمان رایگان است و با این وجود، والدین می توانند یکی از مدارس خصوصی یا بین المللی را برای تحصیل فرزندشان انتخاب نمایند. لذا، با توجه به وجود انواع مختلف مدارس برای انتخاب در سطوح مختلف به ویژه متوسطه، بهتر است پیش از انتخاب مدرسه ای در آلمان، بررسی های لازم را در مورد گزینه های مختلف و انتخاب بهترین دبیرستان های آلمان جهت تحصیل انجام دهید.

وزارت آموزش و پژوهش فدرال، مسئول کل سیستم آموزشی کشور آلمان است؛ اما هر ایالتی وزارت آموزش خود را دارد که برنامه های آموزشی، مدارس و استانداردها را تعیین می کند. لذا، می توان گفت که سیستم آموزشی در سراسر آلمان می تواند متفاوت باشد.

آلمان از لحاظ تحصیلات از رتبه بالایی در سطح جهانی برخوردار است و به طور کلی، دانش آموزان آلمانی از رفاه خوبی برخوردارند.

مدارس دولتی در آلمان معمولاً صبح ها آموزش را آغاز می کنند. به طور معمول، کلاس ها بین ساعات 7:30 تا 8:15 صبح شروع می شوند و بین ساعات 12 ظهر تا 13:30 به اتمام می رسند. برنامه کلاس ها معمولاً 45 دقیقه ای است و با یک استراحت کوتاه همراه خواهد بود؛ اما در سال های اخیر بعضی از مدارس در آلمان (Ganztagsschule) برنامه هایی با ساعاتی طولانی تر را ارائه داده اند که از ساعات اضافی می توان برای انجام تکالیف و یا شرکت در فعالیت های فوق برنامه استفاده کرد. ساعات اضافی شامل ناهار هم می شود که این امر ضرورت ایجاد یک کافه تریا را در این مدارس موجب شده است.

برنامه درسی دانش آموزان با عبور از دوره دبستان گسترش یافته و بستگی به نوع مدارس متوسطه، می تواند متفاوت باشد.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: تحصیل در مدارس آلمان

سیستم آموزش متوسطه در آلمان

شرایط تحصیل در دبیرستان های آلمان چگونه است؟ هر چند که آموزش ها در ایالت های مختلف آلمان می تواند متفاوت باشد، اما آموزش های دوره متوسطه در این کشور شامل دو مرحله کلی است.

دوره اول (sekundarstufe I) در بیش تر ایالت ها بین سنین 10 تا 15 یا 16 سالگی (یا از کلاس 5 تا 9 یا 10) انجام می شود که این مرحله برای کلیه دانش آموزان اجباری می باشد. دوره دوم (sekundarstufe II) به صورت تمام وقت یا پاره وقت تا سن 18 سالگی ادامه می یابد و مرحله ای اختیاری است که این دوره بر آموزش های حرفه ای و یا آماده ساختن دانش آموزان بر آموزش های آکادمیک متمرکز است.

به عبارتی تحصیل دانش آموزان در دبیرستان های این کشور، بجز ایالت های برلین و براندنبورگ که از 12 سالگی آغاز می شود، سایر دانش آموزان از سن 10 سالگی به مدارس متوسطه (Weiterführende Schule) می روند.

سیستم آموزش متوسطه در آلمان
سیستم آموزش متوسطه در آلمان

همانگونه که ذکر شد، انواع مدارس دولتی، خصوصی با یارانه دولتی و مدارس کاملا خصوصی در آلمان وجود دارند؛ لذا، نوع مدرسه ای که دانش آموز در آن شرکت خواهد کرد، بر طبق عملکرد تحصیلی، توصیه های معلم و ترجیحات والدین می باشد که در صورت تغییر شرایط در هر مقطعی، امکان تغییر از یک نوع مدرسه به نوعی دیگر وجود خواهد داشت.

همچنین، دانش آموزان در پایان تحصیلات متوسطه در آلمان یا در امتحاناتی که مسیر را برای رسیدن به دانشگاه هموار می سازد (به طور مثال Abitur) شرکت می کنند و یا ديپلم دوره های فني و حرفه ای را دنبال خواهند کرد.

تحصیل رایگان در دبیرستان های آلمان

آیا می توان دوره متوسطه را در آلمان به صورت رایگان تحصیل کرد؟ بیش از 90 درصد از دانش آموزان در آلمان تحصیل در مدارس دولتی این کشور را که رایگان است، بر می گزینند. لذا می توان گفت، امکان تحصیل رایگان در مقطع متوسطه آلمان وجود دارد. همچنین، برخی از مدارس در آلمان نظیر مدارس دینی از یارانه دولتی بهره می برند و به ازای هر دانش آموز بودجه دریافت می کنند. لذا، برای تحصیل دانش آموزان در این نوع مدارس، والدین هزینه نسبتاً کمی پرداخت می نمایند.

آموزش متوسطه در مدارس دولتی آلمان که تحصیل رایگان دبیرستان در آلمان را فراهم می آورد، از استاندارد بالایی برخوردار است و این کشور بر اساس مطالعه آموزشی OECD/PISA نوجوانان 15 ساله، در سال 2018، از رتبه 12 جهان در زمینه علم و رتبه 16 در مطالعه و ریاضیات برخوردار است. اما با این وجود، نابرابری های زیادی بین دانش آموزان با بالاترین و پایین ترین عملکرد وجود دارد.

انواع دبیرستان های دولتی در آلمان

انواع دبیرستان های دولتی در آلمان
انواع دبیرستان های دولتی در آلمان

به طور کلی، موضوعات و اهداف آموزشی در انواع مختلف دبیرستان های المان تا حد زیادی مشابه هستند و این مدارس بر ایجاد مهارت ها و دانش موضوعی، کمک به رشد فکری و عاطفی و نیز استقلال و مسئولیت پذیری دانش آموزان متمرکزند.

بر اساس آمار رسمی، از سال 2020، 8967 دبیرستان دولتی که دوره اول متوسطه را ارائه می دهند، در آلمان وجود دارد که این مدارس شامل موارد زیر می باشند:

  • Gymnasium
  • Realschule
  • Hauptschule
  • Gesamtschule

گمنازیوم (Gymnasium)

Gymnasium به دیپلمی با عنوان Abitur ختم می شود و این مدارس دانش آموزان را جهت تحصیل در دانشگاه ها و یا مدرک آکادمیک و حرفه ای دوگانه آماده می سازند. برنامه های درسی در مدارس مختلف متفاوت است، اما به طور کلی شامل دروس زبان آلمانی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، جغرافیا، هنر (صنایع دستی و طراحی)، موسیقی، تاریخ، فلسفه، مطالعات اجتماعی و زبان خارجی می باشد.

لذا، مدارس گمنازیوم شامل آموزش های عمومی و عملی می باشند و به طور کلی، این مدارس برای دانش آموزانی با عملکرد بالا است که معمولاً تا سن 18 سالگی به طور تمام وقت تحصیل می کنند و برای ورود به دانشگاه آلمان در امتحان Abitur شرکت می نمایند.

رئال شوله (Realschule)

این نوع از مدارس، دبیرستان هایی ​​با آموزش های عمومی تر برای دانش آموزانی با عملکرد متوسط هستند که امکان تحصیل تا 15 یا 16 سالگی را برای دانش آموزان فراهم می آورند و سپس این دانش آموزان معمولاً یا به مدارس گمنازیوم می روند و یا برای اخذ دیپلم حرفه ای ادامه خواهند داد. در مجموع 1781 مدرسه رئال شوله در آلمان وجود دارد.

هاوپت شوله (Hauptschule)

در این مدارس آموزش های عمومی پایه برای ورود به مدارس فنی و حرفه ای و یا دانشگاه ها ارائه می شود. آموزش در هاوپت شوله تا سن 15 یا 16 سالگی (از کلاس 5 تا 9) ادامه می یابد و دانش آموزان می ‌توانند یک سال کامل اضافی برای دیپلم رئال شوله را طی کنند و یا آموزش نیمه وقت مبتنی بر حرفه را دنبال نمایند.

گزمت شوله (Gesamtschule)

گزمت شوله یک مدرسه جامع یکپارچه عمومی که آموزش ها را تا سن 15 یا 16 سالگی ارائه می دهد. این مدارس تنها در برخی از ایالت های آلمان یافت می شوند که جای هر دو مدارس هاوپت شوله و رئال شوله را می گیرند و دانش آموزان با توانایی های مختلف در کلاس های پنجم تا دهم این مدارس ثبت نام می کنند. دانش آموزانی که به طور رضایت بخش گزمت شوله را تا پایه نهم به اتمام رسانند، گواهی هاوپت شوله اخذ خواهند نمود؛ البته دانش آموزانی که تحصیلات خود را به طور رضایت بخشی تا کلاس دهم به پایان برسانند، گواهی رئال شوله را دریافت می نمایند.

این مدارس ، در سال های اخیر در راستای تلاش جهت ایجاد سیستمی فراگیرتر در ایالت ها رایج تر شده است ؛ اما در برخی ایالت ها گزمت شوله ممکن است با عناوینی چون  Mittelschule، Regelschule و یا Regionalschule شناخته شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، 8534 مدرسه حرفه ای در آلمان (Berufsschule) وجود دارد که آموزش های دوره دوم دبیرستان را برای دانش آموزان 15 تا 18 ساله که قصد ادامه تحصیل برای دوره دوم دبیرستان را دارند، ارائه می دهند؛ به عبارتی، این مدارس بیش تر برای دانش آموزان مدارس  Realschulen،Hauptschulen  و Gesamtschulen که به یادگیری حرفه ای تمام وقت و یا آموزش حرفه ای دوگانه (تحصیل پاره وقت به همراه کارآموزی) ادامه خواهند داد، می باشند.

برنامه درسی در دبیرستان های دولتی آلمان

برنامه درسی در دبیرستان های دولتی آلمان
برنامه درسی در دبیرستان های دولتی آلمان

برنامه های درسی دوره متوسطه چگونه است؟ دبیرستان های آلمان بر اساس نوع مدرسه و نیز ایالت محلی از شرایط متفاوتی برخوردار هستند. بیش تر مدارس آلمان شامل 30 تا 35 ساعت کلاس درس در هفته، به اضافه تایم برای تکالیف می باشند. سال تحصیلی در آلمان شامل دو ترم است و دبیرستان های آلمان معمولاً از اواسط آگوست یا اوایل سپتامبر شروع شده و تا پایان ژوئن یا آغاز جولای ادامه خواهد داشت.

همچنین، تعطیلات مدارس شامل:

  • تعطیلات پاییز 1 تا 2 (Herbstferien) هفته
  • تعطیلات کریسمس 2 تا 3 (Weihnachtsferien) هفته
  • تعطیلات عید پاک 2 تا 3 (Osterferien) هفته
  • تعطیلات تابستانی حدود 6 هفته

علاوه بر این، تعطیلات عمومی و مذهبی مختلفی که می تواند در ایالت ها متفاوت باشند، وجود دارند. همچنین، برخی ایالت ها از تعطیلات 1 تا 2 هفته ای ماه فوریه استفاده می کنند.

برنامه های درسی نیز در مدارس و دبیرستان های آلمان متفاوت است. اما معمولاً دروسی چون زبان آلمانی، ریاضیات و زبان خارجی در تمامی مدارس تدریس می شوند. علاوه بر این دروس، معمولاً دروسی چون علوم طبیعی (زیست شناسی، شیمی و فیزیک)، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی (جغرافیا، تاریخ، سیاست و اقتصاد)، فلسفه یا مطالعات مذهبی، هنر، موسیقی و تربیت بدنی نیز در برنامه درسی مدارس گنجانده شده اند.

دانش آموزان گمنازیوم (Gymnasium) در دو سال آخر مدرک Abitur، زبان آلمانی، ریاضیات و یک زبان خارجی و موضوعات انتخابی اضافی از برنامه درسی خود را مطالعه خواهند کرد. افرادی که دوره دوم دبیرستان خود را در Berefsschule یا همان مدارس فنی و حرفه ای آلمان طی می کنند، به طور معمول در رشته های حرفه ای انتخابی خود (به طور مثال مهندسی، مراقبت های بهداشتی یا تجارت) اضافه بر زبان آلمانی، مطالعات اجتماعی و یک زبان خارجی را نیز مطالعه خواهند کرد. تحصیلات این دانش آموزان معمولاً با دوره کارآموزی (Ausbildungsplatz) دو یا سه روزه در هفته دنبال خواهد شد.

فعالیت های فوق برنامه مختلف نیز در مدارس و دبیرستان های آلمان متفاوت است و ممکن است شامل باشگاه های ورزشی، فعالیت های هنری یا فرهنگی و یا دیگر آموزش های باشد. دقت کنید که برخی از فعالیت ها می توانند شامل هزینه باشند.

مزایا و معایب دبیرستان های دولتی آلمان

تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان علاوه بر این که شامل مزایای قابل توجهی است، تحصیل در مدارس دولتی این کشور نیز خود از مزایایی برخوردار است.

یکی از مزایای تحصیل در دبیرستان های دولتی آلمان، ارائه تحصیلات رایگان است. لذا، در صورتی که دانش آموز به زبان آلمانی مسلط باشد، این مورد گزینه ای مقرون به صرفه و مناسب خواهد بود.

کیفیت آموزش در بیرستان های دولتی آلمان بالا است. بنابراین، می توان در مدارسی تحصیل کرد که از شهرت خوبی برخوردارند.

همچنین، دبیرستان های دولتی به دانش آموزان کمک خواهند کرد تا بهتر در فرهنگ و جامعه آلمان ادغام شوند.

اما با وجود تمام مزایایی که تحصیل در مقطع دبیرستان در آلمان ارائه می دهد، این مدارس دولتی شامل معایبی نیز می باشند که از معایب دبیرستان های دولتی آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تحصیل در مدارس متوسطه دولتی آلمان به توانایی های دانش آموز بستگی خواهد داشت. لذا، در صورتی که متقاضی به زبان آلمانی مسلط نباشد، ممکن است برای تحصیل در مدارس برتر گمنازیوم دچار مشکل شود.
  • دبیرستان های دولتی آلمان نسبت به دبیرستان های خصوصی این کشور از فعالیت ها و فرصت های فوق برنامه کمتری برخوردارند.
  • بیش تر دبیرستان های دولتی آلمان معمولاً دارای شبکه های آکادمیک و تجاری جهانی که اکثر دبیرستان های خصوصی بین المللی از آن بهره می برند، نیستند.

نحوه درخواست برای دبیرستان های دولتی آلمان

معمولاً ثبت نام در دبیرستان های دولتی آلمان از طریق مدارس ابتدایی انجام می شود و این که دانش آموز در کدام یک از مدارس ثبت نام کند به ارزیابی های تحصیلی، توصیه های معلمین و اولویت های والدین بستگی خواهد داشت.

Gymnasium ها و بعضی از Realschulen شامل شرایط ورود هستند. لذا، با بررسی شرایط دانش آموز و مدارس، می توان یک دبیرستان دولتی مناسب را در منطقه خود پیدا کرد.

همان گونه که بیان شد، دانش آموزان مدارس برلین و براندنبورگ، می بایست دو سال اضافی را در مدارس ابتدایی بگذرانند تا برای دبیرستان آماده شوند. در سایر ایالت ها، دو سال نخست، به عنوان سال های مقدماتی به شمار می آیند و دانش آموزان ممکن است در صورت داشتن شرایط، بین انواع مدارس، برای مثال از مدارس رئال شوله به مدارس  گمنازیوم، جابه جا شوند. اما شرایط تحصیل در مقطع دبیرستان در آلمان کدامست؟

دقت کنید که از شرایط تحصیل در دوره متوسطه در آلمان، داشتن گواهی تولد، پاسپورت و مدرک اقامت دانش آموز می باشد و معمولا برای ورود به مدارس فنی و حرفه ای آلمان (Berefsschule)، به مدرک هاوپت شوله نیاز است. همچنین، برای برخی از مطالعات حرفه ای یقه سفید، نظیر بانکداری یا مدیریت هتل، ممکن است نیاز به مدرک رئال شوله و یا معادل آن باشد. علاوه بر این، برخی از برنامه ها ممکن است نیاز به تضمین یک پیشنهاد کارآموزی از یک کسب و کار داشته باشند.

دبیرستان های خصوصی آلمان

دبیرستان های خصوصی آلمان
دبیرستان های خصوصی آلمان

در حدود 9 درصد از دانش آموزان متقاضی تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان، تحصیلات خود را در مدارس خصوصی می گذرانند. مدارس متوسطه خصوصی آلمان شامل دو نوع مدارس می باشند:

  • مدارس جایگزین (ersatzschulen): در این نوع از مدارس آموزش و دوره ها به مانند مدارس دولتی آلمان می باشد و مدارک تحصیلی دولتی ارائه می شود. مدارس جایگزین اهداف خاص خود را دنبال می کنند. اما می بایست توسط دولت تایید شوند. این مدارس می توانند با یارانه دولتی و یا کاملا مستقل عمل کنند.
  • مدارس تکمیلی (ergänzungsschulen): این مدارس عموماً با ارائه دوره ها و آموزشی که در مدارس متوسطه دولتی یافت نمی شود، مکمل بخش دولتی هستند. لذا، مدارس تکمیلی علاوه بر دوره های عمومی دبیرستان های دولتی، دروس تکمیلی را نیز آموزش می دهند. اکثر این مدارس حرفه ای هستند و مدارک تحصیلی دوره دوم را ارائه می دهند.

تحصیل در دبیرستان های آلمان در مدارس خصوصی عمومی

مدارس خصوصی عمومی معمولاً از یارانه دولتی استفاده می کنند و برنامه های درسی این مدارس بسیار شبیه به برنامه های درسی مدارس دولتی است. مدارس خصوصی عمومی عمدتا، ولی نه منحصراً، به عنوان مدارس فرقه ای (کاتولیک یا لوتری) شناخته می شوند و هر چند که اکثریت این مدارس به صورت روزانه برگزار می شوند، اما شامل گزینه های شبانه روزی نیز می شوند.

لذا، با این که مدارس خصوصی عمومی بودجه دولتی دریافت می کنند، ولی توسط مؤسسات خصوصی از جمله کلیساها و یا مشاغل اداره شده و دارای درجه مشخصی از استقلال هستند. به طور کلی، دولت در حدود دو سوم هزینه های هر دانش آموز را یارانه می دهد و والدین می بایست مابقی هزینه های سالانه را پرداخت نمایند. لذا، هزینه این مدارس نسبت به مدارس بین المللی کاملا خصوصی، کم تر خواهد بود.

تحصیل در دبیرستان های آلمان در مدارس جایگزین

تحصیل دانش آموزان ایرانی در مدارس و دبیرستان های جایگزین کشور آلمان امکانپذیر است. مدارس جایگزین از برنامه های درسی مورد تایید دولت تبعیت می کنند و این مدارس شامل 254 مدرسه والدورف (Waldorfschulen) و حدود 270 مدرسه مونته سوری می باشد. اکثریت مدارس جایگزین از یارانه دولتی بهره می برند و هزینه های کمی را دریافت می کنند.

مدارس والدورف مبتنی بر آموزه های رودولف اشتاینر می باشد و تمرکز یادگیری در این مدارس بر خلاقیت و هنر است و بیش تر مدارس والدورف شامل سه مرحله ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه عالی می باشند. دانش آموزان در این مدارس علاوه بر هنر ، موسیقی، نمایش، رقص، باغبانی و اسطوره شناسی، ریاضیات، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و زبان های خارجی را نیز آموزش می بینند.

مدارس مونته سوری ، بر رویکرد رشد کودک ساخت گرا ماریا مونته سوری متمرکز هستند و معمولا اکثریت این مدارس دروس سن های متفاوت را تا پایه های 4 تا 6 ارائه می دهند ؛ اما ، برخی از این مدارس تا سطح متوسطه نیز آموزش دارند.

برنامه درسی این مدارس اجازه می دهد تا کودک علایق خود را کشف نماید، هر چند که آموزش های دوره دبیرستان کمی ساختارمندتر می باشند. موضوعات تدریس شامل زبان، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی و هنر هستند.

دقت کنید که، معمولا هیچ یک از این مدارس مدارک رسمی ارائه نمی دهند. اما می توان برای اخذ دیپلم و یا حتی مدرک Abitur در این نوع از دبیرستان های آلمان تحصیل نمود. دانش آموزان مدارس مونته سوری می بایست نزدیک امتحانات در یک مدرسه دولتی شرکت نمایند.

مدارس بین المللی در آلمان

کشور آلمان دارای حدود 160 مدرسه بین المللی است. این مدارس معمولا شامل دوره پیش دبستانی تا دبیرستان می باشند و عمدتاً کاملاً خصوصی هستند. مدارس بین المللی آلمان به خاطر داشتن یک محیط بین المللی و نیز استانداردهای آموزشی بالا، در بین مهاجرین از محبوبیت برخوردارند.

مدارس بین المللی در آلمان
مدارس بین المللی در آلمان

بسیاری از مدارس بین المللی، مدارس آمریکایی یا بریتانیایی می باشند، لذا، زبان تدریس در این مدارس عمدتاً انگلیسی است. اما با این حال، برخی از مدارس دو زبانه هستند که برنامه ها را به زبان آلمانی نیز ارائه می دهند.

همچنین، مدارس اروپایی و نیز مدارس کشورهایی چون ژاپن در آلمان وجود دارند که اکثریت این مدارس به یک نهاد معتبر نظیر شورای مدارس بین المللی (CIS) و یا انجمن مدارس بین المللی آلمان (AGIS) وابسته می باشند.

به طور کلی، برنامه درسی مدارس بین المللی آلمان مشابه برنامه های درسی مدارس دولتی است و معمولاً دانش آموزان تا سن 18 سالگی به صورت تمام وقت به تحصیل مشغول خواهند بود و مدارکی چون International Baccalaureate ، European Baccalaureate و یا GCSE بین المللی را دریافت خواهند نمود. دقت کنید که عموماً هزینه ها در مدارس بین المللی گران تر از سایر مدارس و دبیرستان های آلمان است و به طور معمول بین 14000 تا 20000 یورو در سال خواهد بود. همچنین، برخی از این مدارس برای خانواده هایی که از عهده پرداخت هزینه ها برنمی آیند، تخفیف و یا بورسیه در نظر گرفته اند.

از آن جا که ممکن است رقابت جهت ورود به بهترین مدارس بین المللی آلمان شدید باشد، لذا بهتر است زودتر درخواست دهید (تقریبا 6 تا 12 ماه پیش از آغاز سال تحصیلی). اما مراحل ثبت نام در مدارس مختلف متفاوت است.

مزایا و معایب مدارس بین المللی در آلمان

از مزایای تحصیل دبیرستان در المان از طریق مدارس بین المللی موارد زیر می باشند:

  • مهیا بودن شرایط تحصیل برای دانش آموزانی که جهت ادامه دوران مدرسه به آلمان می آیند. لذا، این دانش آموزان می توانند برای یادگیری یک برنامه درسی آشنا به زبان مادری خود اقدام نمایند.
  • اندازه کلاس ها در مدارس بین المللی کوچکتر است. لذا، معلمین می توانند زمان بیش تری را به هر دانش آموز اختصاص دهند.
  • فعالیت های فوق برنامه بیش تر
  • کیفیت تدریس بالا با شانس دریافت مدارک تحصیلی نظیر IB یا IGCSE
  • محیط یادگیری بین المللی

همچنین، معایب تحصیل دبیرستان در المان در مدارس بین المللی عبارتند از:

  • هزینه های سالانه مدارس بین المللی بالا است واکثر این مدارس از هیچ حمایت مالی دولتی برخوردار نمی باشند.
  • دانش آموزان کم تر با فرهنگ و جامعه آلمان ادغام می شوند. عمدتاً کودکان در مدارس بین المللی به زبان آلمانی تحصیل نمی کنند.
  • شرایط ورود و معیارهای پذیرش در مدارس بین المللی سخت‌گیرانه تر است.

شرایط فارغ التحصیلی از دبیرستان های آلمان

دانش آموزان دبیرستان های آلمان در پایان تحصیلات خود می بایست در امتحانات شرکت نمایند و مدارک رسمی دریافت کنند. دانش آموزان مدارس گمنازیوم ، و نیز بسیاری از دانش آموزان مدارس خصوصی که برای دوره دوم تمام وقت تحصیل می کنند، می بایست در امتحانات آبیتور که جهت ورود به دانشگاه های آلمان مورد نیاز می باشد، شرکت نمایند. نمرات هر درس بین 1 تا 15 است که 13 به بالا نمرات بسیار خوبی می باشند و دانش آموزان برای درخواست در دانشگاه های آلمان به میانگین کل حداقل 4 نیاز خواهند داشت.

شرایط فارغ التحصیلی از دبیرستان های آلمان
شرایط فارغ التحصیلی از دبیرستان های آلمان

دانش آموزان مدارس Realschulen،Hauptschulen و Gesamtschulen بعد از به پایان رساندن تحصیلات خود، گواهینامه (Abschluss) اخذ می نمایند. دقت کنید که برخی از مدارس دارای برنامه امتحانات نهایی جهت فارغ التحصیلی هستند و در برخی دیگر، ارزشیابی ها صرفاً بر اساس دروس انجام می شوند که این ارزیابی ها در پایان دوره اول دبیرستان (پایه 9 یا 10 مدارس Hauptschulen) انجام خواهند شد.

دانش آموزانی که حداقل پایه نهم را به اتمام رسانده باشند، می توانند جهت تحصیل در مدارس حرفه ای آلمان (Berefsschule) اقدام نمایند. همچنین، افرادی که پایه دهم را به اتمام رسانده باشند، می توانند تحصیل دبیرستان در المان را در مدارس Berefsschule و یا Gymnasium ادامه دهند.

دانش آموزانی که برای مدارس حرفه ای Berefsschulen اقدام نموده اند، گواهینامه آموزشگاه های حرفه ای (Abschlusszeugnis der Berufsschule) را اخذ خواهند نمود و معمولاً لازم است تا دانش آموز امتحانی را در رشته حرفه ای انتخابی خود طی کند که در صورت موفقیت، گواهی شرکت در آزمون (Prüfungszeugnis) دریافت خواهد کرد؛ به این معنی که واجد شرایط کار در رشته مورد نظر خواهد بود.

دقت کنید که برخی از مدارس آلمان، به ویژه مدارس بین المللی خصوصی این کشور، مدارک جایگزینی معادل با Abitur ارائه می دهند که شامل GCSE بین المللی  (IGCSE)، مدرک اروپایی (EB) و مدرک بین المللی (IB) می باشند. در حال حاضر 82 مدرسه IB در آلمان فعالیت دارند که برنامه هایی را برای دوره های متوسطه و دیپلم در نظر گرفته اند.

مدارس حرفه ای جهت تحصیل در دبیرستان های آلمان

سیستم ‌های آموزش های حرفه ای آلمان از جمله بهترین ها در جهان است. لذا ، این کشور از انواع مدارس حرفه ای (Berefsschulen) که بر آموزش مهارت های عملی در سطح متوسطه تاکید دارند، بهره می برد و به طور معمول، دانش آموزانی در سنین 15 تا 18 سال، به صورت تمام وقت و یا پاره وقت در این دوره ها شرکت می کنند، البته ممکن است برخی از برنامه ها تا مدت زمان طولانی تری ادامه یابند.

دانش آموزان علاقمند به برنامه های عملی می توانند در طیف وسیعی از دوره های حرفه ای نظیر پرستاری، مهندسی برق، علوم کامپیوتر، مدیریت تشریفات و مهمان یاری و غیره مدارک تحصیلی اخذ نمایند. دقت کنید که مدارس فنی حرفه ای در آلمان می توانند دولتی و یا خصوصی باشند و این مدارس شامل انواع زیر می باشند:

مدارسشرح مختصر
مدارس آموزش دوگانه (Dual system schools)عمدتاً این مدارس شامل بودجه دولتی می شوند و ترکیبی از آموزش های فنی و کارآموزی هستند که به طور معمول دوره ها 2 تا 3 سال به طول خواهند انجامید.
مدارس حرفه ای تمام وقت (Berufsfachschulen)این مدارس نیز به مانند مدارس آموزش دوگانه، عمدتاً از بودجه دولتی استفاده می کنند؛ اما در مدارس فنی و حرفه ای تمام وقت تمرکز بر یادگیری آکادمیک است.
مدارس متوسطه تخصصی (Fachoberschulen)این مدارس متوسطه، دو ساله هستند که دانش آموزان را جهت ورود به دانشگاه های علمی کاربردی آماده می سازند.
مدارس فنی و حرفه ای (Fachschulen)    مدارس Fachschulen، مدارسی تخصصی تر بوده که آموزش های مداومی را برای مدت 1 تا 3 سال ارائه خواهند داد و منجر به صلاحیت حرفه ای می شوند.
مدارس حرفه ای (Berufsaufbauschulen)مدارسی هستند که مدارک تحصیلی سطح متوسط را به افرادی که آموزش حرفه ای پایه را طی کرده و یا شاغل شده اند، ارائه می دهند.
مدارس با دوره های آموزشی مختلف (Schularten mit mehreren Bildungsgängen)این مدارس تکمیلی عمدتا خصوصی بوده و چندین دوره‌ آموزشی را ارائه می دهند.    

سیستم نمره دهی در دبیرستان های المان

پیشرفت دانش آموزان در دوره متوسطه بر اساس سیستم نمره دهی 6 نمره به صورت زیر ارزیابی می شود:

  • 1 (خیلی خوب)
  • 2 (خوب)
  • 3 (رضایت بخش)
  • 4 (کافی)
  • 5 (ضعیف)
  • 6 (بسیار ضعیف)

هزینه تحصیل در دبیرستان های آلمان

مخارج مورد نیاز برای ادامه تحصیل در دبیرستان ها و مدارس این کشور چگونه است؟ هزینه تحصیل در دبیرستان های آلمان به نوع مدرسه بستگی دارد. به طور کلی، مدارس دولتی در آلمان شامل مدارس ابتدایی و دبیرستان ها رایگان هستند. اما ممکن است شرکت در برنامه های فعالیت های فوق برنامه شامل هزینه هایی شوند که معمولاً برای خانواده هایی که از درآمد کمتری برخوردارند، کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته می شود.

همچنین، مدارس خصوصی آلمان به دلیل ضرورت قانونی مبنی بر عدم تبعیض بین خانواده های مرفه و کم تر مرفه، تمایل به دریافت هزینه های نسبتاً کمی دارند و طرح های بورسیه تحصیلی مختلفی را در نظر گرفته اند.

به طور کلی، بودجه مدارس خصوصی و جایگزین به واسطه یارانه های دولتی و جذب سرمایه تامین می شود و میزان هزینه ای که مدارس خصوصی باید اخذ نمایند، از طریق مقامات آموزشی در هر ایالت مشخص می شود و شهریه ها بسته به مکان متغیر خواهند بود. برای مثال، در ایالت نوردراین وستفالن، دریافت هزینه های تحصیل ممنوع است و مدارس خصوصی بودجه بیش تری اخذ می نمایند.

همچنین، هزینه های مدرسه تا حدی از طریق اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه والدین می تواند کسر شود که همه این ها حاکی از این است که به طور کلی مدارس خصوصی در آلمان بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر مدارس خصوصی در اروپای غربی می باشند.

قوانین مدارس بین المللی در مورد شهریه می تواند متفاوت از مدارس خصوصی باشد. لذا، این مدارس مشمول بودجه دولتی نیستند. اما هزینه های دقیق، به مدرسه و دوره تحصیلی دانش آموز بستگی دارد که می تواند از 2500 تا 25000 یورو سالانه متغیر باشد.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: هزینه تحصیل در آلمان

کمک های مالی و بورسیه از دبیرستان های آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع دبیرستان چگونه است؟ حمایت های مالی دولتی برای آموزش در آلمان در دسترس می باشند و هر متقاضی با سنی زیر 30 سال (و یا 35 سال برای کارشناسی ارشد)، که در آلمان اقامت داشته باشد و نمی تواند از عهده تامین هزینه های تحصیل خود برآید، می تواند از طریق اداره آموزش محلی خود برای استفاده از این امکان اقدام نماید. دقت کنید که، تامین بودجه تنها جهت تحصیل در پایه دهم و بالاتر در دبیرستان ها، مدارس عالی حرفه ای و نیز دانشگاه ها در دسترس خواهد بود.

همچنین، کمک هزینه های اعطا شده با توجه به شرایط افراد متفاوت خواهند بود. اما به طور معمول، نیمی از هزینه به عنوان کمک بلاعوض و نیز نیمی به عنوان وام بدون بهره، با ارزش فعلی 247 تا 694 یورو ماهانه اعطا می شود.

واجد شرایط بودن برای دریافت کمک هزینه ها بر اساس درآمد بوده، لذا اگر با خانواده زندگی می کنید،  درآمد و وضعیت مالی اعضای خانواده در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین، بودجه ای خصوصی در قالب بورسیه نیز وجود دارد که رقابت برای این مورد زیاد است و بیش تر برای تحصیلات پس از دوره اجباری (بعد از 15 سالگی) در نظر گرفته می شود. لذا، بسیاری از مدارس خصوصی و بین المللی، بورسیه های تحصیلی محدودی را به متقاضیان واجد شرایط ارائه می دهند. همچنین، در صورتی که شما و یا فرزندتان دارای استعداد خاصی یا نخبه باشید، ممکن است بتوانید از کشور خود جهت تحصیل در خارج از کشور بودجه اخذ نمایید.

بهترین دبیرستان های آلمان

به طور کلی، مدارس بین المللی نسبت به مدارس دولتی، اغلب انتخاب بهتری برای مهاجرین خواهند بود. چرا که شامل مزایای متعددی می باشند. علاوه بر این، در این مدارس آموزش ها از استانداردهای بالایی برخوردارند و مدارس بین المللی تجربه بین المللی منحصر بفردی را به فرزندتان ارائه می دهند. لذا، برخی از بهترین دبیرستان های بین المللی آلمان شامل موارد زیر خواهند بود:

نام مدرسهمیانگین هزینه سالانه
مدرسه بین المللی مونیخپایه 1 تا 8: 15400 یورو   پایه 9 تا 12: 19700 یورو
مدرسه بین المللی براندنبورگ برلینپایه 1 تا 8: 15500 یورو   پایه 9 تا 12: 18200 یورو
مدرسه بین المللی فرانکفورتپایه 1 تا 8: 21800 یورو   پایه 9 تا 12: 24500 یورو
مدرسه بین المللی اشتوتگارتپایه 1 تا 8: 15400 یورو   پایه 9 تا 12: 17000 یورو
مدرسه بین المللی لایپزیگپایه 1 تا 8: 4500 یورو   پایه 9 تا 12: 10000 یورو
مدرسه بین المللی بنپایه 1 تا 8: 5000 یورو   پایه 9 تا 12: 9000 یورو
مدرسه بین المللی برمنپایه 1 تا 8: 12200 یورو   پایه 9 تا 12: 16200 یورو
مدرسه بین المللی هانوورپایه 1 تا 8: 13000 یورو   پایه 9 تا 12: 14500 یورو

به طور کلی، تحصیل در مقطع متوسطه در آلمان پس از دوره دبستان آغاز خواهد شد و این دوره شامل دوره متوسطه اول و دوم می باشد. همچنین، از آن جا که دانش آموزان با گزینه های مختلفی روبرو هستند، لذا برنامه های درسی نیز می تواند متفاوت باشند. اما اکثریت دانش آموزان آلمانی در مدارس دولتی آلمان تحصیل می کنند. اگر شما هم از مشتاقان تحصیل در دبیرستان های آلمان هستید، پیشنهاد می کنیم پیش از هر اقدامی، در ابتدا از مشاوره های بسیار مفید و تخصصی کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین استفاده نمایید.

سیستم آموزشی آلمان شامل چه مراحلی است؟

ابتدایی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه و تحصیلات دانشگاهی

آیا تحصیل دبیرستان در آلمان رایگان است؟

دبیرستان های دولتی تحصیلات رایگان را ارائه می دهند. علاوه بر این، امکان استفاده از کمک هزینه های دولتی و نیز بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع دبیرستان وجود دارد.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 1نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *