معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 27 فروردین 1402 | آخرین بروزرسانی:

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان به شما امکان می دهد تا برای ادامه تحصیل و یا کار به کشور آلمان سفر کنید ؛ به عبارتی ، با معادل سازی مدرک تحصیلی پذیرش راحت تری برای تحصیل یا کار خواهید داشت.
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان به چه معناست؟ شاید دوست داشته باشید برای ادامه ی تحصیل یا کار به کشور آلمان سفرکنید ؛ درواقع معادل سازی مدرک تحصیلی یا به عبارتی (Statement of Comparability for Foreign Higher Education Qualifications) این امکان را به شما می‌دهد که برای کار یا تحصیل ، پذیرش راحت تری را پیش رو داشته باشید.

معادل سازی یا همسطح سازی مدرک تحصیلی به معنای این است که پس از ارزیابی ، تمامی مدارک ، دروس و حتی ریزنمرات با استانداردهای آموزشی و تحصیلی کشور آلمان ، مدارک شما همخوانی داشته باشد . این فرایند مهم ترین معیار سنجش ورود به دانشگاه ها و یا بازار کار در کشور آلمان است.

به عنوان مثال اگر دانشجویی به هر دلیل نتوانسته  در دانشگاه های کشور خود ، فارغ التحصیل شود، با ارائه لیستی از واحدهای گذرانده شده می‌تواند از طریق معادل سازی مدرک تحصیلی وارد کشور جدید برای تحصیل شود.

دیگر نگران موانع تحصیل در این کشور مهاجر پذیر اروپایی نباشید ، شما می توانید با مراجعه به موسسه  و ارتباط با  کارشناسان شرکت مهاجرتی مهرآفرین  سوالات خود را  با آنها در میان بگذارید ؛ زیرا به واسطه درخشش و داشتن پرونده های مهاجرتی موفق ، وکیل مهاجرت تحصیلی به آلمان مهرآفرین قادر خواهد بود راهنمای شما در این مسیر باشد؛ بنابراین تا پایان با ما باشید.

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان برای ورود به دانشگاه های آلمان

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان در سیستم های آموزشی کشور های مختلف ، با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین برای ادامه ی  تحصیل در کالج ها یا دانشگاه های آلمان باید پروسه ی معادل سازی مدارک از طریق موسسه آکادمیک آلمان daad.de و یا سایت (uni-assist) صورت گیرد.

علاوه بر این موسسات ، سازمان هایی هستند که لیستی از تمامی دانشگاه ها و رشته های موجود در سراسر جهان را ارائه می دهند و بعد از بررسی های تکمیلی  و ارزیابی مدارک ،  مدرک معادل سازی را صادر می نمایند، این موسسات به نام های زاب و آنابین شناخته می شوند.

با توجه به مشخص شدن و ارزیابی مدرک تحصیلی، شما می توانید به ادامه تحصیل در مقطع مورد نظر بپردازید و یا با توجه به ارزشیابی هایی که معمولا از طریق آزمون صورت می گیرد، می توانید وارد دوره های کالج شده و در دوره های یک ساله آن شرکت نمایید و در صورت قبولی در این دوه ها وارد دانشگاه های کشور آلمان شوید.

پیشنهاد می‌شود که در کنار این مقاله، مقالات زیر را نیز بررسی نمایید:

بهترین شهر های آلمان برای تحصیل

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان برای ورود به بازار کار

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان برای ورود به بازار کار
معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان برای ورود به بازار کار

معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان برای ورود به بازار کار مختص فارغ التحصیلانی است  که متقاضی کار در کشور های دیگر می باشند ، آن ها  هم برای اخذ مجوز کار نیاز به معادل سازی مدرک تحصیلی خود دارند.

این ارزشیابی ها به این دلیل است که می خواهند بدانند علم و توانایی شما  در چه سطحی است و آیا برای کار در حرفه و رشته خود مهارت لازم را دارید یا خیر؟ این ارزیابی  برای تمام رشته های تحصیلی انجام می گیرد و استثنایی ندارد. همان طور که پیش تر گفتیم پروسه ی معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی و تائید مدارک تحصیلی خارجی در آلمان ، از طریق سازمان زاب و سازمان آنابین صورت می گیرد که در ادامه مقاله این سازمان ها را برایتان تشریح میکنیم.

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان این گونه است که برای تحصیل در آلمان و ورود به دانشگاه‌های این کشور، باید ارزشیابی تحصیلی مدارک خود را از طریق موسسه آکادمیک آلمان DAAD و یا سایت uni-assist دنبال کنید.

از طرفی مراکز آموزش خارجی یا به عبارتی (Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen) که به اختصار زاب می گویند؛ مسئولیت رسیدگی، بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی و شغلی کسب شده افراد خارجی در کشور آلمان را به عهده دارند.
از جمله مهم ترین وظایف این سازمان هم سطح سازی یا معادل سازی این مدارک است که بیانگر این است که آیا مدرک تحصیلی دانشگاه شما معادل مدرک تحصیلی  دانشگاه آلمان است یا خیر؟

البته متقاضیان باید بدانند که قبل از مراجعه به وب سایت زاب باید به وب سایت آنابین مراجعه نمایند. وب سایت آنابین یک پایگاه اطلاعاتی کامل است که مدارک تحصیلی دانشجویان خارجی که دانشجویان ایرانی نیز شامل این دسته اند، را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد.

معادل سازی مدرک تحصیلی از طریق سایت آنابین

معادل سازی مدرک تحصیلی از طریق سایت آنابین
معادل سازی مدرک تحصیلی از طریق سایت آنابین

سایت آنابین یک پایگاه اطلاعاتی کامل است که  در این پایگاه لیستی از  تمامی رشته ها و دانشگاه‌های سراسر جهان جمع آوری شده است، تمامی متقاضیان  قادر خواهند بود که با مراجعه به این سایت و جستجوی دانشگاه مد نظر خود، اعتبار مدرک و دانشگاه خود را از دید نظام اموزشی آلمان مورد ارزیابی قرار دهند.

برای اخذ پذیرش و هم چنین معادل سازی مدرک تحصیلی از طریق سایت آنابین ، باید از طریق سایت آنابین به آدرس الکترونیکی http://anabin.kmk.org/no_cache/filter/institutionen.htm مراجعه نمایید.

در لیست سازمان آنابین، وضعیت اعتبار دانشگاه‌های ایرانی از دید کشور آلمان به 3 دسته کلی طبقه بندی می شوند:

  1. H+ : مؤسسات و دانشگاه ها  با امتیاز +H مورد تأیید سیستم آموزشی آلمان هستند و اعتبار دارند.
  2. /+H – : موسسات و دانشگاه ها  با امتیاز -/+H از نظر وضعیت اعتبار مدرک دانشگاهی نامشخص هستند و نیاز به بررسی مجدد دارند.
  3. -H :  موسسات و دانشگاه هایی که  دارای امتیاز -H  هستند مدارکشان، مورد تأیید سیستم آموزشی آلمان نیست. در صورت رو به رو شدن با امتیاز منفی ، برای بررسی دقیق مدرک تحصیلی و دانشگاهی باید به سایت زاب مراجعه کنید.

مقالات مرتبط:

لیست همه دانشگاه‌های آلمان به همراه رشته های تحصیلی

 معادل سازی مدرک تحصیلی از طریق سایت زاب

زاب نیز یک نوع پایگاه اطلاعات داده است ومرجع اصلی ارزیابی و سنجش مدارک  متقاضیان خارجی در آلمان می باشد. معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان زمانی صورت می گیرد که اگر تاییدیه مدارک فردی در سایت آنابین وجود نداشته باشد و یا جواب تاییدیه آنابین مثبت/ منفی باشد، تایید مدارک زاب باید گرفته شود. متقاضیان می توانند مدرک خود را به سازمان زاب به آدرس الکترونیکی

https://www.kmk.org/zab/statement-of-comparability/application.html  ارسال کنند و تاییدیه زاب را جهت معادل سازی مدرک تحصیلی دریافت نمایند.

دریافت تاییدیه زاب  اززمان پرداخت هزینه ، سه ماه  طول می کشد ، علاوه بر آن باید زمان ارسال مدارک برای ترجمه و پست مدارک تحصیلی به آلمان  برای اخذ تاییدیه  نیز در نظر گرفته شود؛  بنابراین زمان کلی آن با احتساب ترجمه مدارک ،5 الی 6 ماه به طول می انجامد.

هزینه ارزشیابی معادل سازی مدرک تحصیلی در سایت زاب

هزینه ارزشیابی معادل سازی مدرک تحصیلی در سایت زاب  در واقع  بهای خدماتی است که توسط این سازمان دریافت می شود، که هزینه ی تاییدیه زاب  معادل 200 یورو است که باید طبق فیش صادر شده به حساب زاب واریز شود. این مبلغ شامل هزینه های پستی، حواله و … نمی باشد.

در صورت تایید و یا عدم تایید  هزینه های انجام شده ، غیر قابل برگشت بوده و به شخص عودت داده نمی شود، البته برای متقاضیانی که  بار دوم یا دفعات دیگر قصد ارزبابی مدارک تحصیلی شان را توسط این سازمان داشته باشند تنها با پرداخت ۱۰۰ یورو قادر خواهند بود  این کار را انجام دهند.

 کدام رشته ها نیاز به معادل سازی دارند؟

برای معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان باید ابتدا مشاغل آلمان را در دو گروه طبقه بندی نماییم:

  1. رشته های تحت نظارت (Reglementierte): دانشجویانی که در این گروه قرار می گیرند ، باید حتما مراحل ارزشیابی مدارک تحصیلی خود را انجام دهند و بدون معادل سازی ، مدارک آنها فاقد ارزش می باشد. آنان باید درخواست به‌ رسمیت‌ شناختن مدرک تحصیلی یا معادل سازی‌ شان را به مرکز ZAB ارسال نمایند. رشته های تحت نظارت یا گروه اول شامل رشته های پزشکی، دندان پزشکی ، پرستاری و…. که ازسطح  اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ هم چنین رشته های روان شناسی، حقوق و مدیریت که امکان تاسیس شرکت در آلمان را دارند ، شامل  رشته های تحت نظارت می باشند.
  2. رشته های عادی: این گروه شامل رشته های مهندسی و صنعتی می باشند، مانند معماری و عمران و برق و مکانیک و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات.

به صورت کلی اکثر رشته‌های فنی مهندسی، علوم و رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان نیاز به معادل‌سازی مدرک تحصیلی دارند. زیرا جزو نیروهای ماهر و متخصص جامعه‌ به شمار می‌آیند که میزان توانایی آن‌ها در رشته مورد نظر باید با استانداردهای کشور مقصد تعیین گردد.

فواید معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

فواید معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان 
فواید معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

از مهم ترین فواید معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان این است که به شما ثابت می کند مدرک تحصیلی تان  با چه مدرکی در نظام آموزشی آلمان برابری می کند. سازمان زاب اطلاعاتی را که در مدرک معادل سازی وجود دارد به دو فرمت خلاصه و مفصل به متقاضیان ارائه می دهد.

هر یک از گزارش های کوتاه و یا بلند  کاربرد خاص خود را دارند ، گزارش های کوتاه به عنوان یکی از مدارک لازم و ضروری برای ارائه به کارفرمایان و موسسات کاریابی جهت استخدام استفاده می شود؛ در واقع این فرمت ، گزارش خلاصه‌ای از میزان تحصیلات تان را بیان می نماید و گزارش های بلند و مفصل برای مواقعی است که کارفرمایان جزئیات بیشتری درباره مدارک تحصیلی تان جهت استخدام لازم دارند.

مدارک لازم برای درخواست معادل سازی در آلمان

قبل از دانستن اینکه چه مدارکی برای درخواست معادل سازی لازم است این را باید بدانید که تمامی مراحل معادل سازی را باید با موفقیت سپری کرده باشید ؛ زیرا دریافت جواب و نتیجه معادل سازی  ، پروسه زمان بر است و حدودا 5 تا 6 هفته ممکن است به طول  بیانجامد ؛ بنابراین قبل از درخواست معادل سازی بهتر است مراحل آن را بار دیگر بررسی کنید.

پس از جستجو در سایت آنابین و زاب در صورتی که اطمینان حاصل کردید که برای مدرک تحصیلی تان معادل سازی صادر می شود  باید فرم درخواست معادل سازی سازمان زاب را تکمیل کرده و پس از درج امضا آن را پرینت بگیرید و همه ی مدارکتان را همراه با فرم درخواست به آدرس الکترونیکی سایت زاب به نشانی الکترونیکی https://www.kmk.org/zab/statement-of-comparability/application.html ارسال نمایید.

مدارک لازم برای درخواست معادل سازی مدرک تحصیلی آلمان عبارت‌اند از:

۱. فرم امضاء شده درخواست

۲. کپی برابر با اصل از دانشنامه تحصیلی

۳. کپی از ترجمۀ آلمانی دانشنامه

۴. کپی برابر با اصل از ریزنمره‌های کامل تحصیلی

۵. کپی از ترجمۀ آلمانی ریزنمره‌ها

۶. کپی از مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی

۷. کپی شناسنامه

۸. کپی از ترجمۀ آلمانی شناسنامه

۹. کپی گذرنامه

مقالات مرتبط:
لیست دانشگاه های مورد تایید زاب آلمان

مدرک معادل سازی شامل چه مقاطعی می شود ؟

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا صورت می گیرد ؛ اما برای مقاطع دیپلم و فوق دیپلم معادل سازی صورت نمی گیرد از جمله شرایط مهم برای معادل‌سازی این است که همه مقاطع تحصیلی باید  به طور کامل سپری شده باشد و از همه مهم تر اینکه مورد تایید وزارت علوم ایران باشد.

اگر آخرین مدرک تحصیلی تان را یکی از دانشگاه‌های آلمان صادر کرده باشد، دیگر به درخواست مدرک معادل سازی نیازی نیست و همان مدرک پذیرفتنی است.

معادل هر یک از مقاطع تحصیلی ایران در کشورهای مختلف به شرح زیر می باشد:

  • پیش‌دانشگاهی: Diploma
  • کاردانی: Associate’s degree
  • لیسانس: Undergraduate’s degree/ bachelor’s degree
  • کارشناسی ارشد: graduate’s degree / master’s degree
  • دکتری / پزشک عمومی: PhD
  • پزشک متخصص: Postdoc

نکته مهم: اگر قصد شما از تحصیل؛ اخذ اقامت آلمان است. این کشور مسیرهای متعددی را پیش روی شما قرار داده است.

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 2نفر)

دیگر دانستنی های مهم

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *