مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 31 فروردین 1402 | آخرین بروزرسانی:

مدرک زبان انگلیسی همیشه یکی از الزامات مهاجرت بوده است. اما با این که انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت وجود دارد، باید متقاضیان مدارک زبان انگلیسی مورد تایید کشور مقصد را ارائه دهند. از معروفترین زبان انگلیسی می توان به مدرک آیلتس و تافل اشاره نمود. مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت چیست؟ مدرک زبان […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

مدرک زبان انگلیسی همیشه یکی از الزامات مهاجرت بوده است. اما با این که انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت وجود دارد، باید متقاضیان مدارک زبان انگلیسی مورد تایید کشور مقصد را ارائه دهند. از معروفترین زبان انگلیسی می توان به مدرک آیلتس و تافل اشاره نمود.

مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت چیست؟

مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت چیست؟
مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت چیست؟

مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت چیست؟ امروزه برای ورود به بسیاری از عرصه های حرفه ای و آموزشی در دنیا به زبان انگلیسی نیاز است.

لذا، یادگیری زبان انگلیسی برای افرادی که به فکر مهاجرت کاری و یا تحصیلی هستند، می تواند بسیار مفید باشد و حتی با داشتن مهارت ها و مدارک لازم در خصوص زبان می توان برای مهاجرت با مدرک مترجمی زبان انگلیسی اقدام نمود.

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

مدت زمانی که برای یادگیری زبان انگلیسی لازم است، به عوامل مختلفی از جمله سطح شما در زبان، تعهد و تمرین شما، روش های آموزشی استفاده شده و منابعی که استفاده می کنید بستگی دارد.

با این حال، برای رسیدن به سطح مقبول در یادگیری زبان انگلیسی، معمولا به طول زمانی حدود ۶ ماه تا یک سال نیاز دارید. البته برای رسیدن به سطوح پیشرفته تر، زمان بیشتری لازم است. اما اگر با تمرین منظم و مداوم و استفاده از منابع مناسب، می توانید به سرعت در یادگیری زبان پیشرفت کنید.

تاثیر داشتن مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

تاثیر داشتن مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت
تاثیر داشتن مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

به طور کلی، مدرک زبان برای اغلب کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی یکی از ابتدایی‌ترین اولویتها برای مهاجرت است و بسیاری از کشورها نیز افرادی را که مدرک زبان داشته باشند، برای پذیرش در اولویت قرار می دهند.

داشتن گواهی زبان انگلیسی اغلب برای کسانی مورد نیاز است که از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم استفاده می کنند و قصد مهاجرت و تحصیل در دانشگاهی انگلیسی زبان را دارند.

این مدرک می تواند احتمال اخذ پذیرش از دانشگاه را بالا ببرد. همچنین، برخی از دانشگاه ها ممکن است ارائه گواهی زبان انگلیسی را برای تمام دانشجویان بین المللی الزام کنند.

ارائه مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت کاری یا تحصیلی، می تواند موقعیت های شغلی بسیاری را پیش روی متقاضی بگذارد. علاوه بر این، ارائه گواهینامه زبان انگلیسی برای مشاغل و یا دوره های کارآموزی خاصی که نیاز به مهارتهای زبان انگلیسی دارند، ممکن است ضروری باشد.

لذا، در صورتی که موقعیت شغلی مورد نظر به تسلط زبان انگلیسی نیاز داشته باشد، حتی اگر برای کارفرما ارائه مدرک زبان مهم نباشد، باز هم ارائه گواهی زبان انگلیسی می تواند امتیازی مثبت برای درخواست کار تلقی شود.

سطوح مهارت های زبان انگلیسی

مدرک زبان انگلیسی دارای سطوحی است. به طور کلی، مهارتهای زبان انگلیسی به شش سطح دسته بندی می شوند که باید زبان آموزان با توجه به سطح خود، توقعات مربوط به خواندن، نوشتن، گوش دادن و مکالمه در آن سطح را برآورده سازند.

به طور معمول، مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی نیازمند داشتن مهارتهایی در سطح B2 است؛ اما باز هم باید سطح زبان ضروری دانشگاه مورد نظر را از طریق وبسایت دانشگاه بررسی نمود. سطوح زبان انگلیسی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  1. سطح A
    1. سطح A1 (مبتدی)
    2. سطح A2 (مبتدی)
  2. سطح B، گوینده ی مستقل
    1. B1 سطح متوسط
    2. B2 سطح متوسط رو به بالا
  3. سطح C متکلم حرفه ای
    1. C1 سطح پیشرفته
    2. C2 سطح مسلط

انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت
انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت

از آنجا که زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است؛ لذا، داشتن مدرک زبان انگلیسی می تواند در ارتباط و تعامل با دیگران به فرد کمک کند. به طور کلی، داشتن گواهی زبان انگلیسی، یا لازم و ضروری است و یا این که پوئنی مثبت برای دارنده در نظر گرفته می شود.

اما برنامه های مختلفی برای صدور گواهینامه زبان انگلیسی وجود دارد که برخی از رایجترین انواع مدارک زبان انگلیسی شامل موارد زیر می باشند:

  • تافل
  • آیلتس
  • PTE آکادمیک
  • مدرک زبان دولینگو (Duolingo)

آزمون زبان انگلیسی تافل

آزمون زبان انگلیسی تافل (TOEFL) یک گواهینامه زبان انگلیسی معتبر و شناخته شده است که بطور گسترده، بخصوص برای متقاضیان تحصیل در دانشگاهی خارجی کاربرد دارد.

لذا، از این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت های کاری، تحصیلی و… می‌توان استفاده کرد. آزمون تافل تا دو سال اعتبار دارد.

آزمون تافل اغلب بصورت یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر (TOEFL iBT) ارائه می‌شود؛ اما در مکانهایی که به اینترنت اتصال ندارند، بصورت کاغذی ارائه می شود. علاوه بر این، آزمون تافل آنلاین (Home Edition) نیز وجود دارد که می‌توان از خانه به راحتی در آزمون شرکت نمود.

آزمون تافلiBT ، تقریباً در تمام نقاط جهان برگزار می شود و در بیش از 200 کشور و منطقه از جمله ایران در دسترس می باشد. همچنین،TOEFL iBT Home Edition  در بسیاری از کشورها بجز ایران ارائه می شود.

آزمون تافل اینترنتی در ماه چندین بار از طریق موسساتی که از سازمان ETS مجوز دارند انجام می شود. تاریخ و زمان برگزاری این آزمون را می توان از طریق وبسایت رسمی آزمون، ets.org دنبال نمود. لذا اگر می خواهید از این مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت استفاده کنید، تاریخ آزمون ها در اوایل سال 1402 بصورت زیر است:

  • 23 فروردین 1402
  • 26 فروردین 1402
  • 9 اردیبهشت 1402

دقت داشته باشید که، برای ثبت نام در این آزمون می بایست تا 7 روز پیش از هر تاریخ اعلامی توسط مرکز آزمون اقدام نمود؛ اما در صورت ثبت نام پس از 7 روز پرداخت 40 دلار بابت هزینه ثبت نام با تاخیر لازم است و می توان از این گزینه تا دو روز پیش از آزمون استفاده کرد.

فرمت آزمون تافل

آزمون تافل دارای 4 بخش شامل بخشهای ریدینگ، لسینینگ، اسپیکینگ و رایتینگ است که هر بخش حداکثر 30 امتیاز دارد. بخشهای خواندن و شنیدن شامل خواندن متنها و گوش دادن به رکوردها با موضوعات مختلف است که سپس می بایست به سؤالات چندگزینه ای مرتبط با محتوا پاسخ داد.

در بخش اسپیکینگ این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت کاری یا تحصیلی، داوطلبین باید پاسخهای خود را ثبت کنند و به شبکه امتیازدهی آنلاین ارسال نمایند. همچنین، بخش نوشتن توسط همین شبکه، مورد ارزیابی قرار می گیرد. تافل iBT سه ساعت به طول می انجامد.

متقاضیان در مجموع می توانند حداکثر 120 امتیاز را از این آزمون کسب نمایند و معمولا نمره مورد نیاز برای بسیاری از دانشگاهها نمرات بین 90 تا 100 می باشد که معادل B2 در سطح مهارتهای زبانی در چارچوب اروپایی مشترک مرجع زبانها (CEFR) است.

همچنین، برخی از دانشگاهها علاوه بر حداقل نمره کلی، ممکن است، حداقل نمره در هر بخش را نیز نیاز داشته باشند. هزینه آزمون تافل بسته به کشور متفاوت است، بهطور مثال، هزینه آزمون در ایالات متحده 205 دلار و در کشور آلمان 255 دلار می باشد. اما بطور میانگین این آزمون 200 دلار آمریکا هزینه دارد. بطور کلی، این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت به بسیاری از کشورها معتبر است.

آزمون آیلتس برای مهاجرت

آزمون آیلتس
آزمون آیلتس

آزمون زبان انگلیسی (IELTS) یکی از گواهینامه های زبان انگلیسی معتبر است که توسط کارفرمایان و دانشگاههای سراسر جهان شناخته شده است.

متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس دو انتخاب دارند؛ لذا باید بین آیلتس آکادمیک که بطور خاص برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه یا کالج طراحی شده و آزمون آموزش جنرال (عمومی) آیلتس که می تواند متقاضی را برای یک دوره کارآموزی و یا فرصت شغلی آماده سازد، انتخاب نمایند.

بطور کلی، در بعضی از ارگانهای دولتی جهت مجوزهای کار و مهاجرت از نسخه ی آموزش جنرال استفاده می شود. آیلتس آکادمیک بصورت کامپیوتری و کاغذی بوده و آیلتس آکادمیک مبتنی بر کامپیوتر با استفاده از رایانه در مراکز رسمی آزمون برگزار می شود.

لذا، برای شرکت در آزمون می توان از طریق مرکز آزمون محلی خود ثبت نام نمود. این آزمون بطور میانگین هر ماه 4 بار و به طور معمول 48 بار سالانه در مراکز آزمون برگزار می شود.

اگر قصد دارید از این مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت استفاده کنید، بهتر است بدانید که، آزمون آیلتس در ایران از طریق مراکز آزمون ارائه می شود. همچنین تاریخ برگزاری آزمونهای آکادمیک و جنرال می توانند متفاوت و یا در یک روز باشند. برخی از زمانهای برگزاری این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت، به شرح زیر می باشند:

نوع مدرکتاریخ آزمون در سال 1402
آکادمیک و جنرال5 فروردین
آکادمیک و جنرال12 فروردین
آکادمیک26 فروردین
آکادمیک31 فروردین
آکادمیک و جنرال9 اردیبهشت
آکادمیک16 اردیبهشت
آکادمیک و جنرال21 اردیبهشت
آکادمیک30 اردیبهشت
آکادمیک و جنرال6 خرداد
آکادمیک13 خرداد
آکادمیک و جنرال20 خرداد
آکادمیک25 خرداد
آکادمیک و جنرال3 تیر
آکادمیک15 تیر
آکادمیک24 تیر
آکادمیک و جنرال31 تیر

همچنین، از اوایل سال 2022، امکان ثبت نام در آیلتس آنلاین برای شرکت کنندگان بوجود آمد. آیلتس آنلاین، نوعی آیلتس آکادمیک است که از همان فرمت پیروی می‌کند و می توان تنها با اتصال به اینترنت، از هر کجای دنیا در این آزمون شرکت کرد.

فرمت آزمون آیلتس

اگر به این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت نیاز دارید، باید بدانید که مدرک آیلتس دارای دو سال اعتبار است و شامل بخش های خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن می باشد.

اما بر خلاف تافل، متقاضیان شرکت در این نوع مدرک زبان، باید بخش اسپیکینگ را بصورت چهره به چهره با یک ممتحن تکمیل نمایند. سایر بخشهای آزمون نیز یا در همان روز و یا حداکثر 3 روز بعد یا قبل از آزمون انجام می شود.

فرمت سوالات در آیلتس متنوع است و شامل سوالات چند گزینه ای، دایاگرم لیبلینگ، تطبیق، پاسخ کوتاه و تکمیل جمله می باشد. همچنین، بخشهای امتحان شامل لیسینینگ (30 دقیقه)، ردینگ (60 دقیقه)، رایتینگ (60 دقیقه) و اسپیکینگ (11-14 دقیقه) است.

سطح نمرات آیلتس از 0 تا 9 می باشد و بسیاری از موسسات آکادمیک به نمره کلی حداقل 6 یا 7 معادل B2/C1 نیاز دارند. هزینه آزمون در کشورهای مختلف متفاوت است، بطور مثال، هزینه آزمون آکادمیک در ایالات متحده بین 215 تا 240 و در نروژ بین 331 تا 337 دلار می باشد.

اما بطور کلی هزینه آزمون در حدود 335 دلار خواهد بود. همچنین، زمان آزمون آیلتس در حدود 2 ساعت و 45 دقیقه است و از این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت به بسیاری از کشورها می توان استفاده کرد.

آزمون زبان انگلیسی پیرسون (PTE Academic)

آزمون زبان انگلیسی پیرسون (PTE Academic)
آزمون زبان انگلیسی پیرسون (PTE Academic)

آزمون PTE شامل انواع آکادمیک و جنرال است و امروزه بسیاری از دانشگاهها، مدرک آزمون PTE Academic را برای اثبات مهارتهای زبان انگلیسی نیاز دارند؛ لذا می توان گفت که، نسخه ی آکادمیک آزمون زبان انگلیسی پیرسون (PTE) گزینه ای برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در کشوری دیگر را دارند.

مدت زمان آزمون PTE Academic، از 16 نوامبر 2021، دو ساعته شده و این آزمون تنها از طریق کامپیوتر در دسترس است. همچنین، اعتبار مدرک آزمون PTE Academic ، دو ساله بوده و این آزمون در مراکز مجاز برگزار می شود.

این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت به کشورهای زیادی مناسب است؛ از جمله کشورهایی که آزمون PTE را قبول دارند، شامل استرالیا، ایرلند، آمریکا، انگلستان، آفریقای جنوبی، آلمان، لهستان، کانادا، جمهوری چک، ایتالیا، سنگاپور، نیوزلند، برزیل، چین، فرانسه، لهستان، اسپانیا، روسیه و آرژانتین می باشند.

اما دقت داشته باشید، با اینکه آزمون آکادمیک PTE در گذشته فقط در قالب کامپیوتری در مراکز آزمون در دسترس بوده، اما در حال حاضر، متقاضیان می توانند در PTE Academic Online نیز شرکت نمایند.

فرمت آزمون

این آزمون، برخلاف آزمونهای تافل iBT و آیلتس آکادمیک، شامل سه بخش است:

  • اسپیکینگ و رایتینگ با هم
  • ردینگ
  • لسینینگ

نمرات در این آزمون می تواند بین 10 تا 90 باشد؛ البته حداقل نمره مورد نیاز این نوع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی و پذیرش در بسیاری از دانشگاهها 50 یا 60 خواهد بود.

هزینه آزمون

هزینه آزمون PTE Academic می تواند به کشوری که می خواهید در آن امتحان دهید، بستگی داشته باشد. برای مثال، هزینه شرکت در آزمونPTE Academic  در ایالات متحده 200 دلار و در استرالیا 246 دلار آمریکا می باشد؛ اما بطور کلی هزینه آزمون در حدود 200 تا 250 دلار می باشد.

محل و تاریخ برگزاری آزمون

آزمون PTE از طریق تقریبا 250 مرکز رسمی، در بالغ بر 50 کشور جهان برگزار می شود. اما آیا شرایط اخذ این مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت ایرانیان مناسب است؟

دقت داشته باشید که آزمون مذکور در ایران انجام نمی شود و داوطلبان ایرانی برای شرکت در آزمون PTE Academic می بایست یکی از مراکز آزمون را در کشورهای همسایه نظیر ترکیه، امارات متحده، آذربایجان، عراق و غیره انتخاب نمایند.

شرکت در آزمون PTE آکادمیک در تمامی روزهای هفته (بجز یکشنبه و دوشنبه) ممکن است؛ در حالیکه، آزمون جنرال تنها سه بار در سال برگزار می شود.

مقایسه آزمون های تافل، آیلتس و PTE

مقایسه آزمون های تافل، آیلتس و PTE
مقایسه آزمون های تافل، آیلتس و PTE

اگر تا به این جای مقاله را مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که آزمونهای آیلتس، تافل و PTE، از لحاظ ساختار، قیمت و در دسترس بودن تقریبا مشابه هستند. اما کدام مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت مناسب است؟ آیلتس، تافل یا PTE؟ مدرک زبان انگلیسی آیلتس توسط بیش از 10000 موسسه در بالغ بر 140 کشور دنیا پذیرفته می شود و این آزمون بخصوص در بریتانیا، استرالیا، ایرلند و آفریقای جنوبی متداول است.

تافل نیز در بیش از 11500 دانشگاه و دیگر سازمانها در بیش از 160 کشور جهان معتبر است و معمولاً دانشگاههای ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند، فرانسه و آلمان این آزمون را ترجیح می دهند.

PTE Academic نیز بعنوان یک مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت به بسیاری از کشورها معتبر است و توسط هزاران موسسه در کشورهای مختلف معتبر بوده و این آزمون بخصوص در استرالیا، نیوزلند، کانادا و ایرلند مشهور است.

البته دقت داشته باشید که اکثر دانشگاهها و کالجها معمولا، دو (یا بیشتر) آزمون مهارت زبان انگلیسی را برای پذیرش در نظر می گیرند. لذا برای تحصیل در دانشگاه موردنظر، باید در ابتدا از مدرک زبانی که مورد قبول دانشگاه است، مطلع شوید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه مقایسه ای بین این سه آزمون انجام داده ایم:

آیتم هاآزمون آیلتس آکادمیکآزمون تافل iBTآزمون PTE آکادمیک
بخش های آزمون🏢چهار بخش: اسپیکینگ، رایتینگ، ردینگ، لیسینینگ

 

 

چهار بخش: اسپیکینگ، رایتینگ، ردینگ، لیسینینگ

 

 

سه بخش: اسپیکینگ و رایتینگ با هم، ردینگ، لیسینینگ

 

 

مدت زمان آزمون🕐2  ساعت و 45 دقیقه3 ساعت2 ساعت
مقیاس نمره دهی📚0 تا 90 تا 12010 تا 90
حداقل نمرات برای پذیرش در دانشگاه🚩حداقل نمره 6.0 یا 6.5، برخی از دانشگاه ها نمرات 5.0 تا 5.5 را می پذیرند.حداقل نمره 70 تا 80، برخی از دانشگاه ها نمرات پایین تر از 65 را قبول می کنند.حداقل نمره 55 تا 60، برخی از دانشگاه ها نمرات پایین 50 را قبول دارند.
مدت اعتبار⏱2 سال2 سال2 سال
هزینه آزمون💰215 تا 240 دلار در ایالات متحده آمریکا

 

210 تا 234 دلار در بریتانیا

331 تا 337 دلار در نروژ

255  دلار در آلمان

236  دلار در استرالیا

205  دلار در ایالات متحده آمریکا

 

210  دلار در انگلستان

290  دلار در نروژ

255  دلار در آلمان

300  دلار در استرالیا

200  دلار در آمریکا

 

201  دلار در انگلستان

255  دلار در اسپانیا

231  دلار در آلمان

246  دلار در استرالیا

محل برگزاری🏤آیلتس آکادمیک بصورت کامپیوتری یا کاغذی از طریق مراکز آزمون برگزار می شود.

 

زمان های آزمون برای آیلتس مبتنی بر کامپیوتر بیشتر است. آیلتس آکادمیک به صورت آنلاین و در منزل نیز برگزار می شود

آزمون تافل iBT یا آزمون مبتنی بر اینترنت، در مراکز آزمون رسمی ارائه می شود.

 

اما نسخه Home Edition، را از طریق رایانه شخصی و در منزل می توان انجام داد. نسخه کاغذی نیز برای مکان هایی است که به اینترنت دسترسی ندارند.

آزمون PTE آکادمیک پیش از این فقط بصورت کامپیوتری از طریق مراکز آزمون در دسترس بوده، اما در حال حاضر، می توان در PTE آکادمیک آنلاین نیز شرکت نمود و از منزل آزمون را دنبال کرد.

مدرک زبان انگلیسی دولینگو (Duolingo)

آزمون دولینگو نیز بعنوان یک مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت کاربرد دارد. این آزمون شامل مهارتهای خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن است. امکان شرکت در آزمون از طریق کامپیوتر و به راحتی از خانه ممکن است و متقاضیان ایرانی به راحتی می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

عاملی باعث تمایز آزمون دولینگو می شود، عدم تنظیم هیچ سوالی در آزمون است. آزمون دولینگو روند تطبیقی را دنبال می کند. بعبارتی، دشواری سؤال بعدی، بستگی به نحوه پاسخ به آخرین سوال دارد.

برای مثال، اگر به آخرین سوال، پاسخ صحیح داده باشید، سؤال بعدی دشوارتر خواهد بود، اما، در صورت دادن پاسخ اشتباه، سؤال بعدی آسانتر طرح می شود. این کار به ارزیابی بهتر سطح مهارتهای شما کمک خواهد کرد.

بطور کلی، مدت زمان آزمون یک ساعت (آزمون تطبیقی 45 دقیقه و مصاحبه تصویری 10 دقیقه) است و امتیاز از 10 – 160 می‌باشد و هزینه آزمون 49 دلار آمریکا خواهد بود. این آزمون مورد تایید کشورهای زیادی نظیر آمریکا، استرالیا، کانادا، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهاست.

مقاله پیشنهادی:

آزمون دولینگو برای مهاجرت

سایر مدارک زبان انگلیسی برای مهاجرت

سایر مدارک زبان انگلیسی برای مهاجرت
سایر مدارک زبان انگلیسی برای مهاجرت

علاوه بر گواهینامه های زبانی که به آنها اشاره شد، انواع دیگری از مدارک زبان نیز وجود دارند که می توان از آنها برای مهاجرت استفاده کرد. این آزمونها نیز توسط برخی از دانشگاهها، مشاغل و دولتها پذیرفته می شوند:

  • EFSET

EFSET یا “مجموعه تست زبان انگلیسی EF” یک تست آنلاین رایگان و قابل دسترسی است که برای سنجش مهارت های زبان انگلیسی طراحی شده است. این تست، که توسط شرکت EF Education First تولید شده است، شامل ۵۰ سوال چند گزینه‌ای است که به صورت خودکار ارزیابی و نمره‌بندی می‌شود.

EFSET در سه سطح مهارتی A1، B1 و C1 ارائه می‌شود و می‌تواند به عنوان یک ابزار مناسب برای سنجش مهارت های زبان انگلیسی در مقاطع مختلف (مثل پذیرش در دانشگاه یا برای شغل) مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، EFSET معتبرترین مدرک شناخته شده جهت پذیرش در دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی معتبر نیست و در عمل به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تست و سنجش سطح زبان افراد به کار می‌رود.

  • آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین المللی (TOEIC)

آزمون TOEIC یا “تست بین‌المللی زبان انگلیسی تجاری”، یکی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است که توسط شرکت ETS (Educational Testing Service) ساخته شده است. این آزمون برای سنجش دانش و مهارت زبان انگلیسی در محیط کاری و تجاری طراحی شده است.

TOEIC شامل دو قسمت Listening and Reading و Speaking and Writing است. قسمت Listening and Reading شامل ۲۰۰ سوال چند گزینه‌ای در مورد مفاهیم و واژگان رایج در محیط کاری و تجاری است که در ۲ ساعت تست می شود. قسمت Speaking and Writing نیز شامل ۱۱۰ سوال است که در ۹۰ دقیقه بررسی می شود.

نمره‌بندی TOEIC بر اساس مجموع نمرات دو بخش Listening and Reading و Speaking and Writing انجام می‌شود که هر قسمت دارای ۲۵۰ نمره است. بنابراین، نمره کل TOEIC بین ۱۰ تا ۹۰۰ خواهد بود. این آزمون در بیشتر کشورهای جهان به عنوان یکی از معیارهای مهمی برای ارزیابی مهارت های زبانی کارکنان و داوطلبان استفاده می شود.

  • گواهینامه زبان انگلیسی تجاری (BEC)

BEC مخفف Business English Certificate بوده و یکی از معتبرترین آزمون‌های انگلیسی تجاری است. این آزمون توسط University of Cambridge ESOL Examinations تولید شده است و در سه سطح BEC Preliminary، BEC Vantage و BEC Higher برگزار می شود.

BEC به دانشجویان و کارآموزان امکان می دهد تا دانش و مهارت خود در زبان انگلیسی تجاری را به صورت عملی ارزیابی کنند. این آزمون شامل قسمت های Reading، Writing، Listening و Speaking می باشد که به طور کلی نمره بندی آن بر اساس چهار سطح Excellent، Good، Intermediate و Weak انجام می شود.

BEC آزمونی جامع و پرطرفدار در حوزه زبان انگلیسی تجاری است که به دانشجویان و افرادی که قصد کار در حوزه تجارت بین المللی را دارند توصیه می شود.

  • مهارت های یکپارچه در زبان انگلیسی (ISE)

ISE مخفف Integrated Skills in English است و یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی توسط شرکت Trinity College London ارائه شده است. این آزمون برای سنجش دانش و مهارت زبان انگلیسی در سه حوزه Reading and Writing، Speaking و Listening طراحی شده است.

ISE در دو سطح B2 و C1 قابل دستیابی است و در هر سطح به دو بخش نوشتاری و شفاهی تقسیم می شود. آزمون نوشتاری شامل ۳ قسمت مختلف است که در آن دانشجویان باید با استفاده از مهارت های خود در قالب نوشتاری (مثل نوشتن ایمیل، مقاله و گزارش) با موضوعات مختلفی روبرو شوند. همچنین، آزمون شفاهی شامل ۳ قسمت مختلف است که دانشجویان باید با استفاده از مهارت‌های خود در مکالمه و بحث پیرامون موضوعات مختلفی راهنمایی کنند.

نمره‌بندی ISE بر اساس سطح کلی زبان انگلیسی داوطلب (B2 یا C1) و نمرات هر بخش شفاهی و نوشتاری انجام می‌شود. نمره کل به صورت Pass، Merit و Distinction است که برای قبولی در اکثر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در انگلستان و سایر کشورهای اروپایی معادل با تافل و آیلتس است.

  • Cambridge English Qualifications

دقت داشته باشید، مدارک زبانی که موسسات ایران ارائه می دهند، معمولا مورد تایید برای مهاجرت نمی باشد؛ اما می توان در این زمینه از دانشگاه یا مرکز مورد نظر خود، سوال نمایید.

بهترین مدرک زبان برای مهاجرت

مدرک زبان مناسب کدامست؟ برای پاسخ به این گونه سوالات می بایست عوامل متعددی نظیر نوع آزمون موردنیاز برای مهاجرت، نزدیک بودن مراکز آزمون، هزینه های شرکت در آزمون، تاریخ آزمون و غیره را در نظر داشت.

لذا، انتخاب مدرک زبان انگلیسی، می تواند به دانشگاه و کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، بستگی داشته باشد. بنابراین می بایست در ابتدا از شرایط مورد نیاز کشور و دانشگاه مورد نظر خود مطلع شوید.

چرا که شرایط کشورها و دانشگاههای مختلف در خصوص پذیرش مدارک زبان متفاوت است. بطوریکه برخی از دانشگاهها فقط یک نوع مدرک زبان انگلیسی را قبول دارند، در حالیکه برخی دیگر ممکن است تنها مدارک زبان آیلتس و تافل را قبول داشته باشند و دانشگاههایی نیز مدارک زبان بیشتری را پذیرفته، و دانشجویان را زیاد محدود نمی کنند.

علاوه بر این، باید در آزمونهای آزمایشی آنلاین رایگان شرکت نمایید تا متوجه شوید که کدام آزمون برایتان سخت تر است؛ این روش در تصمیم گیری این که کدام مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت مناسب است، به شما کمک زیادی خواهد کرد.

توجه کنید که، معمولا آزمونهای جنرال یا عمومی برای مهاجرت کاری و آزمون های آکادمیک جهت مهاجرت تحصیلی مورد قبول دانشگاهها و کشورها هستند.

در مجموع، مهم نیست که در کدام آزمون شرکت کنید، چرا که همه این آزمونها عالی هستند و شرایط مهاجرت را فراهم می سازند.

مدرک زبان برای مهاجرت کاری

مدرک زبان برای مهاجرت کاری
مدرک زبان برای مهاجرت کاری

در مجموع، چه بخواهید از طریق کار مهاجرت کنید و یا مهاجرت تحصیلی داشته باشید، به هر حال، به نمره آیلتس 6 و یا معادل آن PTE 55 یا نمره تافل 70 تا 80 نیاز خواهید داشت. اما دقت داشته باشید، ممکن است نمره زبان مورد نیاز با توجه به موقعیت شغلی متفاوت باشد.

مهاجرت بدون مدرک زبان

آیا همواره مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت ضروری است؟ مهاجرت بدون مدرک زبان انگلیسی به چند صورت امکانپذیر است.

  • مهاجرت به کشورهایی که زبان رسمی شان انگلیسی نیست، در این صورت می توانید با تسلط به زبان بومی کشور مقصد به راحتی در آن کشور کار و تحصیل کنید.
  • اگر زبان انگلیسی زبان اول شما باشد، نیازی به شرکت در آزمون های زبان ندارید.
  • در صورتیکه زبان آموزش مدرک تحصیلی قبلی‌تان انگلیسی باشد، نیاز به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت. بطور مثال، اگر مدرک لیسانسی دارید که زبان آموزش آن انگلیسی بوده، برای ادامه تحصیل به ارائه مدرک آیلتس یا تافل و… نخواهید داشت.

اما اگر هیچکدام از شرایط بالا را ندارید، باز هم می توانید بدون مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت اقدام نمایید. لذا، برخی از کشورها، در صورت داشتن رزومه ای قوی نظیر معدل و ریزنمرات عالی، پذیرش بدون مدرک زبان را در برنامه دارند. اما در این صورت، متقاضی می بایست پیش از تحصیل، در دوره های کالج زبان کشور مقصد ثبت نام نمایند.

از جمله کشورهایی که چنین شرایطی را فراهم ساخته اند، کشورهای هند، استرالیا، آلمان، مالزی، نروژ و برخی دیگر از کشورها هستند.

مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا

برای مهاجرت به کانادا، شما نیاز به مدرک زبان دارید. مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی بر اساس سیستم CLB (Canadian Language Benchmarks) بررسی می‌شود.

برای انگلیسی، می‌توانید از مدارک IELTS، CELPIP و تافل و یا دولینگو استفاده کنید. هر یک از این مدارک به عنوان معیاری برای ارزیابی سطح زبان شما برای مهاجرت به کانادا شناخته شده‌اند.

برای فرانسوی، می‌توانید از مدارک TEF و TCF استفاده کنید. همچنین، مهارت در زبان فرانسوی برای پذیرش در برخی برنامه‌های مهاجرتی به کانادا الزامی است.

مقالات پیشنهادی:

مهاجرت به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مدرک زبان برای مهاجرت به آلمان

برای تحصیل در دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی، بیشتر دانشگاه‌های آلمان از زبان آزمون تافل (TOEFL) و یا آزمون زبان انگلیسی بین المللی (IELTS) استفاده می کنند.

اگر نیازمند به مدرک زبان آلمانی هستید. در آلمان، مدارک زبان شامل TestDaF، DSH، Goethe-Zertifikat و Telc می‌شوند. این مدارک با توجه به سطح زبان شما صادر می‌شوند.

همچنین، برای ورود به دانشگاه در آلمان نیز نیاز به مدرک زبان دارید. با توجه به سطح زبان شما، ممکن است نیاز به شرکت در دوره‌های آموزش زبان قبل از شروع تحصیلات داشته باشید.

سوالات بیشتر در خصوص مدارک زبان انگلیسی برای مهاجرت را می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآفرین در میان بگذارید؛ موسسه مهاجرتی مهرآفرین با سال ها تجربه یکی از موسسات معتبر است که همیشه تلاش داشته تا مسیر مهاجرت را برای متقاضیان هر چه هموارتر سازد.

معروفترین مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت کدامست؟

تافل، آیلتس، PTE آکادمیک و مدرک زبان دولینگو (Duolingo) از جمله معروفترین آزمون های زبان انگلیسی است.

برای مهاجرت تحصیلی به چه نوع مدرک زبان آیلتسی نیاز است؟

آیلتس آکادمیک

5/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 3نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • avatar صدیق منش 4 خرداد 1402 در 9:15 ب.ظ

    دولینگو برای ویزای دانشجویی کانادا منظورم سفارته.. قبوله؟

    پاسخ

    1. avatar احسان چمران 4 خرداد 1402 در 9:17 ب.ظ

      سلام روز بخیر
      سفارت کانادا متاسفانه این آزمون رو قبول نمیکنه

      پاسخ